Gizmo Startet 19.September.2003 Del på Facebook Startet 19.September.2003 Jeg har en Simrad CE32 MKII - plotter / ekkolodd / GPS - i båten. Men jeg ønsker å overføre GPS signalene fra denne til min bærbare PC, og bruke denne som plotter. Så bruker jeg Simraden kun som GPS / ekkolodd. Har kjøpt meg en orginal kabel for uttak av NMEA signal fra GPS. Jeg har gjort dette en gang før i min forrige båt, husker at det bare var to ledninger jeg koblet fra GPS til Seriekontakten som skal i PC´n. Men IKKE hvilke to (farger). Kan noen hjelpe meg ut fra vedlagte tegning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Jeg vil tro at: Det er NMEA TX A (DATA UD) som gir signal inn på RX pinnen på serieporten, og NMEA RX A (DATA IND) kan kobles til TX pinnen på serieporten hvis du skal overføre data fra PC til plotter Det som mangler er her GND, og den finner jeg ikke på NMEA pluggen din. Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 19.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2003 Takk Lasse Du har rett, det er ingen GND (jord) ledning. Fungerer en av disse andre som jord??? Vet du også hvor (hvilket nr) på seriepluggen ledningene skal loddes på..... Flere inspill mottas.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Som jeg tolker sjemaet ditt er TX B (retur) og RX B (retur) det samme som ground/GND. Trolig vil du med et ohm-meter måle forbindelse mellom TX B, RX B og strømtikoblingens minus-pol. Dette burde gi følgende tilkobling: Pinne 1 TX A (data ut) hvit på GPS til pinne 2 på PC Pinne 2 TX B (retur) brun på GPS til pinne 5 på PC Om du skal sende data til GPS'en: Pinne 3 RX A (data ut) gul på GPS til pinne 3 på PC Pinne 4 RX B (retur) grønn på GPS også til pinne 5 på PC (Antagelig holder det med enten den brune eller den grønne) Om alle oppsett er riktig og det ikke fungerer, prøv å bytte om den hvite og gule ledningen på pinne 2 og 3 på PC-pluggen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Glastron Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Hei. Jeg koblet opp denne løsningen i vår. Det har fungert helt utmerket med C map. Det eneste er att jeg mener å være sikker på at jeg brukte pin 1 og 5 på pc'en. Er ikke 10000% sikker (skjema ligger i båten) men du kan ha det i bakhodet hvis du ikke får overnevnte løsning til å virke. Bruk Hyperterminal for å sjekke forbindelsen. Mvh. Ole Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 19.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2003 Tusen takk, folkens.. Jeg skal prøve meg litt fram etter anbefalinger. Skal gi tilbakemeld på hva som funket når jeg har et resultat. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 Det eneste er att jeg mener å være sikker på at jeg brukte pin 1 og 5 på pc'en. pin 2 og pin 5 er det rette pin 3 er for data til gps dette er for en 9pins serial plug Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.September.2003 Del på Facebook Svart 19.September.2003 pin 2 og pin 5 er det rette pin 3 er for data til gps dette er for en 9pins serial plug Detter er korrekt, ref denne linken:RS232 DB9 Connector Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Glastron Svart 20.September.2003 Del på Facebook Svart 20.September.2003 Oi. Her ble vist overmakten for stor. Jeg gjir meg Bruk 2 og 5 du. mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Du verden hva folk kan om dette temaet. Jeg tillater meg et tilleggsspørsmål: Er det mulig å koble til pc'en via USB-inngang i stedet for seriell? I tilfelle, hvordan blir koblingen da? Det er mulig at svaret er opplagt, men det er ikke så enkelt å være amatør på slikt ... Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bliss X Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Ja, det er mulig vha en overgang/adapter, men det finnes mange som har plundret en del for å få det til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Hei, Her skal man egentlig trå litt varsomt for det er fullt ut mulig å ødelegge både comport på pc og kartplotter/GPS om man ikke holder tungen rett i munnen. Det som vises her er to forskjellige fysiske grensesnit NMEA og RS232. Telegrammet som skal overførese er NMEA. NMEA er egentlig en standard for maritmt utstyr som inneholder både ett telegram(kode) og en fysisk overføring (signal). og disse har igjen endret seg over tid. I dag består NMEA signalet av to strømsløyfer en for å sende TxA og TxB og en for å motta RxA og RxB. RS 232 er en PC-standard og er et spenningsignal, med mottak Rx og sending Tx og felles retur 0 Volt. Disse signalene rent spenninsmessig er helt forskjellige og spesielt på eldre utstyr vil en kunne ødellege dette ved en sammenkobling. Den eneste sikre måten å koble NMEA og RS232 sammen på er via en converter som igjen koster ca 1000kr. Heldigvis på moderne utstyr er det laget bedre inngangsbeskyttelse på comportene vha optokoblere osv, som gjør disse "mere" potensialfrie. Så i praksis vil en kunne koble "sendedelen" av et NMEA signal til en RS232 port. NMEA TxA til pinne 2 og NMEA TxB til pinne 5. Det vil si at du kan få overført GPS posisjonen fra GPS'en til PC'en din. Da er det jo lett å tenke samme logikk for å overføre data fra PC'en til GPS'en. Og det kan man, men ikke begge veier samtidig. Grunnen at NMEA signalet TxB og RxB ikke er referert til 0 volt, men ligger og svinger langt under 0 volt. Har opplevd i noen få tilfeller at det virker men det kan like godt skje at du brenner opp portene. Og til slutt, nei jeg forhandler ikke NMEA/RS232 convertere... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Har opplevd i noen få tilfeller at det virker men det kan like godt skje at du brenner opp portene. Og til slutt, nei jeg forhandler ikke NMEA/RS232 convertere... Hmmm.. Leverandører av GPS utstyr selger kabler for å koble GPS til com porten. Det her helt vanlig å koble sammen GPS og PC. De legger også ut skjema for hvordan man skal koble dette selv hvis man har en kabel med løse ender. Har disse kablene convertere innebygd? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Tror ikke disse kablene har noen konverter innebygd nei...men sikker skal man jo aldri være...*S* Har aldri hørt at dette er noe problem jeg, men det kan jo selvfølgelig skje noe hvis man sender spenning inn på feil pinne... Tror vel kanskje det er større problem at man benytter gale pinner ved tilkoblingen... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
bliss X Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Har heller aldri hverken hørt eller opplevd at dette har vært noe problem. Har koblet GPS'er til en haug med PC'er opp gjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Har sett litt på skjemaet for denne plotteren igjen, og JRK har nok rett. Det ser ut til at den har to strømsløyfer - altså to ledninger for inn og to for ut. Er dette en ny versjon av NMEA? Det er jo ikke slik på f.eks mine Garmin'er. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Det ser ut til at den har to strømsløyfer - altså to ledninger for inn og to for ut. Er dette en ny versjon av NMEA? Det er jo ikke slik på f.eks mine Garmin'er. NMEA protokollen beskriver både data-protokoll og fysiske signaler. Signalene er iht. EIA-422. Nå må jeg logge av, men EIA-422 er IKKE en "current-loop" protokoll, men en beskrivelse av spenninger. Kan spa opp speck.en imorgen dersom ønskelig. Dessforuten, så vidt jeg vet, er det fremdeles NMEA 0183 ver.2 som gjelder, og den har vært ute i manger år nå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Hej Gizmo ! Jag har kopplat själv och använt det kopplingsskissen som Lasse har i sin tråd, och det funkar utmärkt! Jag har även kopplat ihop min gamla Autohelmplotter 'Navman' med datorn. dvs erhåller GPS-signalen från plottern till datorn. Det du kan vara lite uppmärksam på er, om det ikke funkar direkt!, är att inte alla Navigationsprogram leser alla NMEA-meningar. Kommer NMEA-meningen från ett så kallat Integrerat Navigationssystem så börjar dessa med $IS.......... eller något liknande, det klarar inte alla Pc-navigationsprogram att lese (Bland annat Levande Sjökortet, tidiga varianter av CMapEcs etc) medans andra program klarar typ Tsunamis! Så om det ikke funkar direkt med navprogrammet, kolla med ett enkelt pc program som bara leser de tecken som kommer in i com-porten, att kommunikationen funkar! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 Ja, men det er noe som ikke stemmer her ifht andre GPS'er plottere. Vanligvis har man jo Tx, Rx og GND, men ikke på denne Simrad plotteren. Den har to separate kretser, som ser ut til ikke å ha noen felles GND Blir derfor litt skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 22.September.2003 Del på Facebook Svart 22.September.2003 NMEA 0183 er fortsatt det som er aktuelt...NMEA 2000 er vel kanskje ferdig utviklet og ikke så langt unna...den er i hvert fall spesifisert... Har ikke sett noen produsenter som har reklamert med dette ennå...ikke som jeg husker i hvert fall. To inn- og utganger er egentlig ikke så uvanlig...Navman f.eks har til og med 3 tilkoblinger for NMEA. Har vel egentlig ikke noen praktisk betydning for de fleste... Hvis hukommelsen ikke spiller meg et puss mener jeg å ha hørt at NMEA0183 støtter opp til 3 eller 4 tilkoblinger på samme "kanal" eller hva vi skal kalle det. Med flere ut-/innganger kan du da bare koble til flere instrumenter. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
pat Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Har sakset følgende fra en beskrivelse av en NMEA0183/RS232 converter: ** NMEA0183 is a standard describing both the electrical characteristics and the software protocol used for interfacing electronic marine navigational devices. Version 1.x, the original standard, is an unbalanced signal, similar to RS232, but with higher current handling capabilites and optical isolation on the receive line. The newer standard, version 2.0 and above, uses an RS422 transmitter combined with an optically isolated receiver ** Ut fra dette konkluderer jeg med at bl. a. Garmin benytter elektrisk grensesnitt i henhold til Version 1.x av NMEA-standarden, men kjører likevel version 2.x av protokollen. Dette går greit fordi standarden er "bakover kompatibel" elektrisk sett. Den elste versjonen er bedre egnet for tilkobling til PC, noe som jeg mistenker er grunnen til at Garmin har holdt på den. Simrad utstyret som "Gizmo" har, er utstyrt med elektrisk grensesnitt i henhold til Version 2.x av NMEA-standarden. Dette er et "mer profesjonellt" grensesnitt som skal tåle mer støyfulle omgivelser og lengre kabler, men dette blir en problemstilling som sannsynligvis er mer aktuell i større fartøyer. For å gjøre forvirringen komplett: Kretsene som benyttes i nyere utstyr er sannsyligvis RS485 interface som stort sett er en forbedring av RS422. (Tåler bl.a. å bli tilkoblet en RS232 krets). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Hei. Enda en forklaring på NMEA's elektriske protokoll finner du her . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chrian Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Har denne plotteren i våres båt og jeg tar ut NMEA til PC og autopilot. Du kobler pin 5 på DB9 til den som heter TX retur og pin 2 til den som heter TX data ut. Da jeg skulle koble dette koblet jeg først feil, problemet var at bildet av DB9 pluggen var vist med nummer på loddesiden (baksiden av pluggen) og ikke på fremsiden (den du plugger inn i PC`n) slik jeg tolket bildet. CE 32 sender nå signaler både til PC og autopilt i tillegg til repeater på flybridge. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
bliss X Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Og da blir konklusjonen at du kan motta NMEA fra plotter, men kan ikke sende fra PC til plotter via samme serieport Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.