Jump to content

Hvordan koble GPS til PC plotter

Gizmo

Recommended Posts

Og da blir konklusjonen at du kan motta NMEA fra plotter, men kan ikke sende fra PC til plotter via samme serieport  :sailing:

Har ikke prøvd dette da jeg ikke kan sende til plotter fra PC med det kartprogrammet jeg bruker, men tror at pin 5 på DB9 til RXB og pin 3 på DB9 til RXA vil løse dette. Mao. TXB og RXB begge til pin 5.

Jeg har uttak til DIFF.mottaker på RXA og RXB da DIFF mottaker har vært innstallert i båten tidligere.

MVH Chrian

Og da blir konklusjonen at du kan motta NMEA fra plotter, men kan ikke sende fra PC til plotter via samme serieport  :sailing:

Konklusjonen blir at har du utstyr der interface-linjene er merket for eksempel RX-A og RX-B er det forbundet med risikio å koble dette til PC'ens TXD og GND.  

Man vil da kunne kjøre PC'ens +/-12V signal inn på en port som er beregnet for 0-5V.

En beskyttelse er imidlertid lett å lage ved hjelp av for eksempel en 100ohm motstand og en 5V zenerdiode.

Og så har man lært litt igjen.  :cheers: Tok det for gitt at kommunikasjonen var NMEA protokoll på RS232 basert på erfaring fra Garmin GPS76 og nyere produkter. Det er skummelt når man tror at man vet.

En eller annen har sagt at tro er en hellig overbevisning om ting som ikke eksisterer.  :smash:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei Lars,

Med all respekt for dine ellers så gode innlegg. Men her tar du feil.

Har klippet dette fra ditt inlegg:

NMEA protokollen beskriver både data-protokoll og fysiske signaler. Signalene er iht. EIA-422. Nå må jeg logge av, men EIA-422 er IKKE en "current-loop" protokoll, men en beskrivelse av spenninger. Kan spa opp speck.en imorgen dersom ønskelig. Dessforuten, så vidt jeg vet, er det fremdeles NMEA 0183 ver.2 som gjelder, og den har vært ute i manger år nå.

Lars

NMEA's elektriske forbindelsen er definitivt curent loop. Du tar en lettvint en ved å hevde at "signalene er iht. EIA-422".

Ifølge spec'en står det at signalene i det minste skal tilfredstille EIA-422.

Videre, i mitt innlegg var hensikten å løfte pekefingeren litt før man kobler, da det er litt for mange som gir råd som kan medføre at kostbart utstyr ødelegges.

Kan forøvrig nevne at på profesjonelt utstyr går det mer i retning av at man bruker RS422/485 som fysisk grensesnitt på NMEA. Og en av grunnene til dette er at når man har flere lyttere på en kilde, så bruker man en serielinjesplitter med flere isolerte utganger og da forhindrer man at en lytter kortslutter hele strømsløyfen og at alle mister signalet

At dine garmin GPS' er ikke oppfyller NMEA's krav til elektriske egenskaper er jo fordi de nettopp er laget for å kobles til PC (RS232).

Forøvrig tror jeg at min nye Garmin GPS 152, som er en ren båt GPS følger NMEA standarden  også på det elektriske grenesnittet (mulig jeg tok kjeften litt full her).

Til slutt, artig å se at SIMRADS plottere  fullt ut følger NMEA protokollen både elektrisk og telegrammessig. (Her må jeg innrømme at rent jobbmessig har jeg relasjoner til produktene så å reklamere her blir vel litt drøyt)

JRK

Jeg tillater meg et tilleggsspørsmål: Er det mulig å koble til pc'en via USB-inngang i stedet for seriell? I tilfelle, hvordan blir koblingen da?

Kan ikke se at Brigg har fått svar på dette spørsmålet.

Det går utmerket, Clas Ohlson har en spesiell overgang for det, art. nr. 32-4038 kr. 298,- Leveres med driver på CD for Win 98 og senere. Har selv brukt den mot Win XP uten problemer.

Fungerer utmerket sammen med den kabelen som andre har beskrevet greit (pin 2,3 og 5).

Lykke til!! :confused::smiley:

Takk, Jenny!

En overgang høres jo enkelt ut. Jeg hadde ventet masse lodding og slikt.

Jeg får prøve denne løsningen.

mvh

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 måned senere...

Vil bare si at jeg er meget takknemlig for alle innspill og tips på mitt opprinnelige spørsmål. Alt har tatt tid av ulike årsaker, men jeg koblet iht Jens_P sin anvisning. (som følger)

"Dette burde gi følgende tilkobling:

Pinne 1 TX A (data ut) hvit på GPS til pinne 2 på PC

Pinne 2 TX B (retur) brun på GPS til pinne 5 på PC"

Skal bare avslutte med at dette fungerer som forutsatt.  :sailing:

Mvh

Torger  (Gizmo)

• 3 uker senere...

Hei. :confused:

Vil trekke fram denne "gamle" tråden igjen da det står mye nyttig der.

Har lastet ned OziExplorer og har så smått begynt å lære meg dette. Vil nok også snart laste ned fullversjonen også.

Problemet mitt er at jeg ikke har en passelig GPS som kan koples til PC'en. Helt til jeg fikk den siste blekka fra Clas Ohlson. Der fant jeg en GPS mottaker spesielt for PC.

Bilde

-------------------

"GPS-mottaker, USB. 12-kanals mottaker med innebygd antenne. Med en PC med USB-tilkobling og kartprogram kan du enkelt navigere. Støtte for NMEA-0183 v2.2. Utstyrt med magnet for enkel montering i bil, båt, fly eller APRS-posisjonering. Kabellengde 2 m. Leveres uten kartprogram. Størr. 58x42.21 mm. Krever Windows 98 SE eller senere.

Pris: 998,-

-------------------

Er det noen som har erfaring med denne eller tilsvarende mottaker?

Regner med at mottakeren er "plug and play" - eller?

Vil OziExplorer kunne benytte seg av denne?

Prisen synes rimelig - eller?

KAT :eek:

Hei KAT

Jeg har ingen erfaring med denne, men har drevet med GPS, oziexplorer, kart og PC i flere år. Jeg ser at stadig flere ønsker å bruke denne eller lignende typer sorte bokser som GPS.

Hvorfor?

Jeg ville mye heller valgt en rimelig tradisjonell GPS som har tilkoblingsmulighet til PC. Da kan du bruke den som vanlig GPS i tillegg, og jeg mener du får mye mer for pengene, samtidig som du vet at leverandøren har et serviceapparat, du får et vel gjennomprøvd produkt med titusenvis av andre brukere osv.

Forstår derfor ikke hvorfor så mange vil ha disse boksene fra mer eller mindre ukjente produsenter. Er det for å slippe å lære seg bruken av GPS? Er det for å spare noen hundrelapper?  

Hei Lasse.

Ser du ikke liker for masse dubbeditter, men ønsker helst å bruke de vanlige GPS-ene.

Jeg likte forespørselen til KAT, da jeg går å sysler med samme tanken. Har i dag en Etrex Vista som jeg har koblet av og til mot bærebar pc, men kunne tenkt meg en mer permanent løsning mot den bærbare.

Så jeg likte spørsmålet, og håper noen har svar.

Da kan jeg benytte Etrexen helt fritt, så har den strøm når det andre svikter, eller ikke blir benyttet.

Så, det er vel ikke bare for å spare noen ekstra hundrelapper alle vil ha dette, men kansje for å bruke noen ekstra?

Forstår derfor ikke hvorfor så mange vil ha disse boksene fra mer eller mindre ukjente produsenter. Er det for å slippe å lære seg bruken av GPS? Er det for å spare noen hundrelapper?  

Hei igjen :eek:

Du har kanskje rett i at denne mottakeren kanskje ikke er fra en særlig kjent produsent. Vet ennå ikke navnet.  Men Clas Ohlson pleier å ha relativ brukbar kvalitet på sine produkter (i motsetning til en annen kjent: B.......a).

Nå har jeg imidlertid en Garmin 12 ch. , den er "låst" til kartplotteren og jeg har lært å bruke den også.  :wink:

Og hva skal jeg med to plottere? En fast og en PC-plotter. Nei ikke vet jeg, men det har vel noe med at man er interessert i alt som rører seg, både på land og på sjø og kanskje i lufta også - og plutselig får man bruk for det.  :confused:

Jeg er likevel sikker på at noen vet om den kan kommunisere med OziExplorer.

KAT :eek:

...Er det noen som har erfaring med denne eller tilsvarende mottaker? Regner med at mottakeren er "plug and play" - eller? Vil OziExplorer kunne benytte seg av denne?

Prisen synes rimelig - eller?

Du spør noen dager for tidlig. Jeg er akkurat i startgropa til å skaffe egne erfaringer rundt dette. Har gått lettere berserk de siste ukene og handlet ubluge mengder med tilbehør til bærbar PC :confused:. En av duppedittene er en GPS mottager :eek:. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har koblet det opp ennå. Også den bærbare PC'n er ny for meg og på den er et operativsystem som også er nytt for meg - WinXP Professional. Den første øvelsen er å få rensket vekk så mye som mulig fra OS'et slik at jeg sitter igjen med bare de komponentene og prosessene jeg har bruk for - såkalt tweaking og tuning. Det tar ofte noen dager.

Men jeg kan si litt på generelt grunnlag. I forkant av anskaffelsen, gjorde jeg litt research rundt disse GPS mottagerene for PC og ut fra det jeg fant ut, hadde veldig mange gode erfaringer med den som Elfa selger - GlobalSat

Bilde

Disse skal være plug-and-pray, ja. I noen tilfeller (F.eks. USB) kreves en egen driver som må installeres i forkant.

OziExplorer skal kunne brukes sammen med disse. Jeg tror det eneste kravet er at de støtter samme standarder som Ozi gjør, og det tror jeg så og si alle slike GPS mottagere for PC gjør. Jeg har også tenkt å bruke mottageren sammen med Ozi. Dette har litt sammenheng med at et av båtbladene (Praktisk Båtliv?) i sist nummer startet en ny serie som dekker bruk av Ozi. Det første kapitlet så veldig bra ut, sett med øynene til en som aldri har drevet med dette før. Innføring i ganske grunnleggende ting og bra forklart.

Prismessig er vel også den fra Elfa hakket billigere.

Det var det jeg kunne bidra med akkurat nå. Kan jo komme tilbake når jeg har fått koblet det opp og testet litt.

Disse skal være plug-and-pray  :lol: :lol: :lol:

.

Ett  litet sidospor..............

jag installerade Adsl o wireless hemma för ett par dagar sedan, funkar ypperligt bra, bara

ett litet problem!

När jag startar opp PC'n så 'henger' den sig om radio-linken sitter inpluggad, men

startar jag utan radio-link o plugger in den efteråt så går allt bra!

Jag har akk oppgradert OS til Windows Millenium  ( Ni skj att jag ligger litt efter va?  :confused:)

Vad gör jag för feil?

S/Y Gunga Din

När jag startar opp PC'n så 'henger' den sig om radio-linken sitter inpluggad, men

startar jag utan radio-link o plugger in den efteråt så går allt bra! Jag har akk oppgradert OS til Windows Millenium

Ikke lett å våge seg på noe forslag med så sparsomt med opplysninger. F.eks. hvordan er wireless'en din koblet til PC'n? Oppgradert OS? Vil det si at du har hatt Win95 eller Win98 som du så har oppgradert til WinME? Eller har du lagt inn en ren WinME installasjon? Det siste er absolutt å anbefale. Da begynner du fra scratch med en ren installasjon. Du slipper å dra med deg en masse gammelt junk fra den forrige installasjonen - f.eks. -.dll filer som i tillegg til å sinke PC'n, også i verste fall kan skape problemer. Du får et rent register, som er viktig både for stabilitet og ytelse. Så hvis du ikke har startet fra scratch med en ren WinME installasjon, er mitt råd at du skaffer deg en WinME CD, kjører format C: og legger inn fra nytt. Har du fremdeles problem med at det henger, har du et bedre utgangspunkt for å få gjort noe med feilen.

Ikke lett å våge seg på noe forslag med så sparsomt med opplysninger. F.eks. hvordan er wireless'en din koblet til PC'n? Oppgradert OS? Vil det si at du har hatt Win95 eller Win98 som du så har oppgradert til WinME? Eller har du lagt inn en ren WinME installasjon? Det siste er absolutt å anbefale. Da begynner du fra scratch med en ren installasjon. Du slipper å dra med deg en masse gammelt junk fra den forrige installasjonen - f.eks. -.dll filer som i tillegg til å sinke PC'n, også i verste fall kan skape problemer. Du får et rent register, som er viktig både for stabilitet og ytelse. Så hvis du ikke har startet fra scratch med en ren WinME installasjon, er mitt råd at du skaffer deg en WinME CD, kjører format C: og legger inn fra nytt. Har du fremdeles problem med at det henger, har du et bedre utgangspunkt for å få gjort noe med feilen.

uppgraderade fra Win95,   formaterade ikke harddisken, den sparade oxo alle gamle arbets filer....kansje jag måste börja om fra början då.............................................. :confused:

S/Y Gunga Din

...kansje jag måste börja om fra början då.

Ja, jeg ville absolutt gjort det. Det blir litt ekstra arbeide med å ta vare på egne dokumenter o.l. - men i det lange løp vil jeg si det er verdt bryet med å begynne på nytt. Spesielt siden du opplever problemer allerede nå. Det er ikke sikkert årsaken er oppgraderingen fra Win98->ME, men det er veldig greit å kunne utelukke det når man skal finne årsaken til ulike problemer. Spør du meg, så skulle det ikke vært lov og solgt slike oppgraderinger hvor man legger en nyere versjon oppå en eldre versjon. Da får man verken fugl eller fisk. Man beholder litt av det gamle og får i tillegg litt av det nye. :confused:

Nu har jag ikke verldens snabbaste PC der hemma 300Mhz o internminne husker j ikke!

trodde det var lurt o kjöre så gammelt OS som möjligt för att ikke belaste processorn,

mer än nödvändigt...........funkar det o kjöra 2000 ell XP på en så gammal maskin, tror den

är 4-5år............. :confused:

S/Y Gunga Din

Nu har jag ikke verldens snabbaste PC der hemma 300Mhz o internminne husker j ikke!

trodde det var lurt o kjöre så gammelt OS som möjligt för att ikke belaste processorn,

mer än nödvändigt...........funkar det o kjöra 2000 ell XP på en så gammal maskin, tror den

är 4-5år............. :confused:

Vil ikke anbefale å kjøre 2000 eller XP på såpass gammel pc! Hvis du i det hele tatt får det til å kjøre, så vil det være t r e g t!  Vil tro det mest fornufige alternativet ditt vil være Win98SecondEdition, bruker dette selv på alle gamle pc'er. Hold deg unna WinME,, har ingen gode erfaringer med det!

Nu har jag ikke verldens snabbaste PC der hemma 300Mhz o internminne husker j ikke! trodde det var lurt o kjöre så gammelt OS som möjligt för att ikke belaste processorn, mer än nödvändigt...........funkar det o kjöra 2000 ell XP på en så gammal maskin, tror den är 4-5år.

Du har rett i din teori, men WinME er kanskje ikke det beste å satse på. Hvis du ikke har nok ressurser til å kjøre WinXP, ville jeg nesten vurdert Win98SE isteden. Det springende punktet i ditt tilfelle, er hvor mye RAM du har. Prosessoren din bør duge. Du bør ha 128MB eller mer for å kjøre WinXP. HER kan du se hva Bill sier er minimumkrav for WinXP Home Edition.

Hvis du har litt tid til overs, kan man også oppnå mye ved å drive litt tweaking med OS'et. Det vil si at man finner de mest optimale innstillingene ut fra hva PC'n brukes til, kanskje tar vekk litt stash, endrer ulike innstillinger i systemfiler som ikke er tilgjengelig via front end, stopper prosesser man ikke trenger, osv. Akkurat når det gjelder WinXP, tror jeg det er mye å hente på å tweake litt. Mange har utviklet dette til en lidenskap og det finnes mange bra instruksjoner på nettet som forklarer alt ned i minste detalj. Jeg har gjort det samme med min gamle stasjonære og fikk en Win98 som har kjørt helt problemfritt i flere år uten en eneste blue screen. I tillegg er det frigitt så mye ressurser at maskinen har utført multimedia oppgaver som er langt ut over det den var designet til å gjøre. Sier ikke at dette er løsningen i ditt tilfelle, men det er utrolig artig å plukke litt på dette, og som regel merker man forbedring nesten umiddelbart. Ved siden av at man lærer mye om hvordan operativsystemet virker, er dette en veldig effektiv og billig metode for å forlenge levetiden på litt eldre utstyr.

• 2 år senere...

Jeg tar fram denne gamle tråden igjen. Jeg trenger et koblingsskjema på åssen jeg kobler NMEA til min bærbare PC som har COM port. Det var noen fine skisser men nå finner jeg ikke de igjen, kan noen hjelpe. Vis helst med bilde og ikke pinne nummerering.

Etter at du har koblet GPS-mottageren til en av COM-portene på PCen kan det være greit å sjekke at du har grei informasjon fra GPSen.

Det er flere måter å sjekke dette på.

En av dem er ved bruk av hyperteminal som du finner under 'communications' i tilbehørene til Windows. Når du setter hyperterminal til å lese informasjon fra den valgte com-porten og setter baud til 4800 vil du få noen tilsvarende NMEA setninger som vist under:

$GPGSV,3,2,12,19,40,283,42,22,39,151,36,21,34,074,43,16,27,189,38*7B

$GPGSV,3,3,12,26,18,034,,29,16,024,39,27,16,309,,08,15,336,37*76

$GPRMC,065226.00,A,5935.0517,N,01041.8870,E,000.0,000.0,230406,001.1,E,A*39

$GPGGA,065226.00,5935.0517,N,01041.8870,E,1,10,00.9,00133.4,M,0038.9,M,,*5C

$GPGSA,A,3,03,15,18,07,19,22,21,16,,29,,08,01.9,00.9,01.7*03

$GPGSV,3,1,12,03,72,243,45,15,61,085,43,18,49,093,44,07,40,129,42*72

$GPGSV,3,2,12,19,40,283,42,22,39,151,36,21,34,074,43,16,27,189,38*7B

$GPGSV,3,3,12,26,18,034,,29,16,024,38,27,16,309,,08,15,336,37*77

$GPRMC,065227.00,A,5935.0517,N,01041.8869,E,000.0,000.0,230406,001.1,E,A*30

$GPGGA,065227.00,5935.0517,N,01041.8869,E,1,10,00.9,00133.3,M,0038.9,M,,*52

$GPGSA,A,3,03,15,18,07,19,22,21,16,,29,,08,01.9,00.9,01.7*03

$GPGSV,3,1,12,03,72,243,45,15,61,085,43,18,49,093,44,07,40,129,42*72

$GPGSV,3,2,12,19,40,283,42,22,39,151,36,21,34,074,44,16,27,189,38*7C

Du kan videre sjekke ut GPS mottagerforholdene dine med programmet SAWatch.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...