Jump to content

Digital VHF

Jo_Eirik

Recommended Posts

Trenger litt kreative tanker fra alle brukere av forumet.

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8;start=2" jobbes det med et pilotprosjekt som heter Digital VHF (Må ikke forveksles med DSC)

Systemet gjør at en står "online" hele tiden og en kan benytte ordinære datatjenester som e-mail, internet etc, hvor en bruker ordinære program som outlook, internet explorer etc. etc.

VHFén er utstyrt med NMEA og kan tilkobles GPS, noe som gjør at den også kan benyttes til sporing av fartøyet, hvert enkelt utstyr blir tildelt egen IP-adresse.

Så til mitt spørsmål. Hvilke tjenester vil/kan være aktuelle for dere som evt. brukere av et slikt system.

Noe info om digital VHF  finnes på http://www.maritimradio.no under Digitale tjenester.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei Jo Eirik

Det første som slår meg er mulighet for tilgang til gode værvarslinger og værobservasjoner når jeg selv ønsker det.

Dette er noe jeg virkelig savner idag. Er ikke så flink til å huske tider for værmeldingene, og værvarselet har lett for å være for udetajlert + at jeg glemmer å høre skikkelig etter eller blir distrahert når jeg skal lytte.

Se forøvrig  http://xout.smhi.se/batvadret/index.php som eksempel på hvordan værvarslingen langs kysten kunne vært.

:yesnod:

Hei Jo Eirik,

Dette høres spennende ut, det skal bli moro å høre hva du/dere får ut av systemet.

For min del kunne jeg godt forestille meg å få inn Navtex den veien  -  det er vel ingen umulighet?

Men det gjeveste hadde jo vært om man kunne få det til å funke som en slags AIS, har det vært vurdert?

73 de

Poseidon - LCZV

LA7IN/MM

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Jo Eirik

Hyggelig å se at utviklingen går fremover også til sjøs.  Du har jo selv nevnt de to mulighetene jeg selv godt kunne tenke meg, internett og posisjonssporing.  

Lasse nevnte jo værmelding på nettet, som det finnes et uttall av muligheter for.  Brukte dette i fjor sommer når vi skulle krysse fra Gøteborg til Arendal via Skagen.  Suverent for å planlegge seilasen til rett tid, men sørgelig tregt over GSM nettet (9600bps).  

Mange vil nok mene at "dette trenger vi ikke i båten", og det har man jo forsåvidt rett i, men behov skapes ofte av de produktene som er tilgjengelige, og de fleste kommer diltende etter etterhvert, se bare på mobiltelefonen eller GPS'en.

Håper dette blir et tilbud til fritidsflåten, men prisen vil nok være avgjørende for om det blir suksess.  Skal bli spennende å følge utviklinge av dette.  Hold oss oppdatert.

PS  Trenger du forsøks-kanin, så stiller jeg gjerne opp!! :yesnod:

Mvh

M/Y Ellen Marie

LJ2510

MMSI: 257510570

Det første som slår meg er mulighet for tilgang til gode værvarslinger og værobservasjoner når jeg selv ønsker det.  

Tilgang til gode værvarsel vil selvsagt være helt avhengig av hva som produseres og legges tilgjengelig av de meterologiske sentra. Er bla. noen meget bra vær-radarer som er operative, men av en eller annen grunn skal ikke data fra disse være tilgjengelig for oss vanlige i annen form enn at det legges ut en oppdatert versjon 2-ganger i døgnet.

For min del kunne jeg godt forestille meg å få inn Navtex den veien  

Navtex er ikke noe problem og vil kunne sendes direkte til din mailadresse ombord.

Men det gjeveste hadde jo vært om man kunne få det til å funke som en slags AIS, har det vært vurdert?

AIS funksjon har ikke vært vurdert foreløpig, men jeg ser poenget.

Håper dette blir et tilbud til fritidsflåten, men prisen vil nok være avgjørende for om det blir suksess.

Helt klart at pris på utstyret vil være avgjørende i frititdsbåtgruppen, det er imidlertid flere muligheter her, eks. supsidiering av utstyr mot bindingstid (ref mobil) forsikringsrabatter da utstyret kan benyttes for sporing av evt. stjålet båt. Evt. flere aktører som produserer utstyret vil nok også gi en lavere pris, etc. etc.

PS  Trenger du forsøks-kanin, så stiller jeg gjerne opp!!

Det blir montert et testanlegg på Tryvann i disse dager, mulig at vi trenger noen teststasjoner i denne forbindelse, dette må isåfall være båter som trafikkerer i indre Oslofjord og er mye på sjøen.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Vær-radar:

men av en eller annen grunn skal ikke data fra disse være tilgjengelig for oss vanlige i annen form enn at det legges ut en oppdatert versjon 2-ganger i døgnet.

Denne «en eller annen grunn» er:  «Radaranimasjoner er i utgangspunktet et kommersielt produkt. På de offentlige nettsidene legger vi imidlertid ut gratis radarinformasjon to ganger om dagen.»

Sitatet er henta her.

Automatic Identification System, eller noe i den duren....

Dette blir etterhvert pålagt hele handelsflåten, og litt etter litt sikkert enda flere. Meningen er å skaffe en automatisk identifikasjon av skip som er i området. Kall det gjerne "Storebror ser deg", men sikkerhetsmessig har det store fordeler  -  spesielt når lyttevakten på f.eks VHF er blitt noe lemfeldig etter hvert som GSM og satellitter overtar den direkte kommunikasjonen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hej

Har lagt ut en link om AIS tidigare men her er en annan

http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/ais.htm

Lite förkortatt går det ut på att resp. fartyg automatiskt sender ut sitt navn + posisjon og

fart + en del annen info via en transponder på en av VHF-kanalerna.

Samtliga fartyg inom VHF-rekkvidden kan då ta emot dessa signaler og plotta det

i sin egen plotter!

Tror redan att det är under införande inom yrkessjöfarten för vissa fartygskategorier,

som en del av GMDSS-systemet !

Det finns redan en transponder för fritidsbåtar (klass B), sender bare den viktigaste

infon navn,posisjon, fart og några uppgifter till ca 2ggr/min !  (prisklass ca 10-15' kr efter

vad jag lest i någon båttidning, kommer med stor sannolikhet att bli mkt billigare inom

en snar framtid!)

'Storebror ser dig'.................. mycket möjligt, men som jag ser det en otroligt

nyttig pryl,

Tenk vad många gånger man lurat på om stora fartyg  ser mig på radarn eller ej !?

Då kan man slå på 'transpondern' og sende iveg sitt navn o posisjon!

eller du nattetid eller i dimma skall passera en väl trafikerad led

(exempelvis lederna som går runt Skagen!) där passerar ungefär 400 fartyg/ dygn med en fart på mellan 10-25knop!  Veta att dessa stora fartyg ser oss mindre båtar!

Jag tror att inom några år kommer många av oss att ha en sådan här ombord,

lika viktig som VHFén eller GPS'en iallafall för dom fritidsbåtar som rör sig över lite

större vatten!

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...