Jump to content

Er dette en grei landstrømsentral?

Tjond

Recommended Posts

Hei

Jeg har både 20A tre-step lader og landstrømsentralen fra Baatelektro. Og hyggelig og informativ service.

Begge fungerer upåklagelig vurdert med min ringe forstand. Ganske rimelige og greie å montere også. Du får litt ekstra rabatt hvis du pruter litt. Min erfaring i alle fall.

Ingar nevner at du kan mekke en slik sjøl. Og det stemmer naturligvis. Jeg fant ut at prisen forsvarte å kjøpe en "pent innpakket" sentral ferdig.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Du mener at uautorisert hobbymekking er fy?

Da kjenner du ikke meg... :rolleyes::blush:

Nei, på alvor: en ting er hva man er autorisert til å gjøre, en annen hva man har den nødvendige kunnskapen til. Å mekke sammen boksen med kontaktene er en sak, hvordan du kobler og ikke kobler jord er en annen.

Uten å ville fornærme trådstarteren, så var mitt inntrykk, at elektromekking inkl jordingsplater ikke er det han driver med til daglig.

Uten å ville fornærme trådstarteren, så var mitt inntrykk, at elektromekking inkl jordingsplater ikke er det han driver med til daglig.

Da kan han også finne nærmest samme produktet hos biltema nr. 44-401 (samme merke/produsent):

Bilde

Denne har 10A sikring og kun 1 uttak. 350kr billigere.

Men siden det er Biltema som selger denne må vel denne være dårligere :wink: ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Er dette http://www.baatelektro.no/landstrom.htm bare noe "skrap" eller har den noe for seg? Hva bør en ha i tillegg (lader/skillediode etc) utenom kontakt for tilkopling av strøm?

Og bør man ha en spesiel kabel? Den nye,fine 10 meter lange skjøtekabelelen duger kanskje ikke?

Alltid mange velmenende råd og tips. Men kunne noen gi meg svar på det jeg spurte om :confused: Kun en som kom med anbefaling. Takk for den. Jeg kjøpte den på en nettauksjon og ga så absolutt ingen upris for den. Tid er også penger. Så å løpe byen rundt etter dupeditter for å sitte på kjøkkenbenken å lodde sammen sakene er ikke min greie. Og Biltema er jo nesten alltid tom for en eller annen del man må ha. Så det er mange måter å spare noen kroner. Overskuddet har lett for å bli brukt på :cheers: All hobby er dyrt og båt er intet unntak.

Trond Haug

• 1 år senere...

Ser at de fleste landsstrømssentraler har sikring på 10 ampere, noen få 16. Sikkert et banalt spørsmål - men betyr dette at man med en el-sentral med 10 amper sikring ikke kan koble til en batterilader som skal gi 15 :confused: ? Og at alle de som har innstallert en en slik enten har batteriladeren koblet på annen måte enn gjennom sentralen - eller har en lader som gir mindre?

10A sikring er på 220V volts siden, dvs. kan du belaste nettet med 2200watt. Et batteriladder på 15a levere 15A og 12volt. Dvs 180w + litt tap. Så denne ladderen trekker igrunn ca 1A fra 220 volts nettet. Så en landstrømsentral på 10Amper holder somregel rikelig på en fritidsbåt. Somregel er det sikringen på land som setter grensen for hvor mye strøm du kan bruke...

Redigert av eysteind (see edit history)
Men kunne noen gi meg svar på det jeg spurte om :confused:

:lol: vel, det er litt "afterseson" antar jeg, ellers ville du har fått anbefalinger i massevis allerede.

Ellers ville guttene her jo bare spare pengene dine.

Hvis denne kassen som du har kjøpt har CE-merke på alle deler da skulle det går bra så vidt.

Om den holder lenge (mht. om dekslen sprekker tidelig; sikringsautomater som blir slakk raskere eller ikke, m.m.)

får du se senere.

Ellers er det jo greit hvis du kjøper noe som er ferdig så sant ikke du kan/ønsker å mekke selv.

Men her skulle du også tenke litt om du tilkobler dette selv, som for min skyld er meningen av det som Andreas skrev.

Tilkoblingen skulle være klart for den som monterer installasjonen.

For jordingen av det hele kan man velge mellom en jordingsplate (egen jord), eller landjord som hentes inn via kabel.

For det kan du lete her med ordet "landjord", så får du informasjon at det bare røyker på PC`en din.

Monterer man med landjord da skulle man sjekke om man får tæringsproblemer med det.

For å beskytte båten ved normalt tæringsspenning, eller hvis man har andre båter på samme linien,

da kan man bruke en galvanisk skillediode så sant en ikke ønsker å montere egen jordingsplate.

Ang. lader og annet utstyr skulle du fortelle om hva du gjør med båten din (om du f.eks. oppholder deg mye på båten,

forbrukssituasjon, om du ønsker å får komplett 12V-forsyning, batteristørrelsen, hvor mange batteribenk, m.m.),

m.a.o. om du overhodet har behov for slik.

Omvent spør jeg gjerne hvorfor at en båtstørrelse, som f.eks. nå du har, trenger overhodet 230V fastinstallert.

Vanligvis holder det meget bra med en fornuftig lader som også klarer å levere komplett 12/24V-strømforsyningen for

båten.

I steden for 230V landstrøm går det også meget fint med skjøteledning, jordfritt lader, pluss en inverter.

230V-dramaen på båt skulle for min del begynne ved bruk av vv-beredere, eller hvis man virkelig har store 230V-forbrukere,

men ikke ellers.

Fortell mer om det, så får du en diskusjon om dette også.

Ser at de fleste landsstrømssentraler har sikring på 10 ampere, noen få 16. Sikkert et banalt spørsmål - men betyr dette at man med en el-sentral med 10 amper sikring ikke kan koble til en batterilader som skal gi 15 :confused: ? Og at alle de som har innstallert en en slik enten har batteriladeren koblet på annen måte enn gjennom sentralen - eller har en lader som gir mindre?

Ang. effekt fikk du svare fra eysteind allerede.

Ellers dreier seg "å sikre noe med elektriske sikringer" om både ledninger og forbrukere.

På ene siden er det sikring for at ikke ledningene røyker ved for stor belastning.

På den andre siden skal man sikre annleget i mot for stor last av forbrukere, hvis disse f.eks. plutselig trekker for mye strøm pga. f.eks. feilfunksjon/kortslutning.

Sikringer skal altså velges minst mulig og etter det som finnes på forbrukssiden.

At det finnes forskjellige sikrings-størrelser er meningen til det, men prisforskjellen mellom 10A og 16A er ofte ikke særlig.

En annen sake er det som landstømmen kan leveres i det hele tatt.

Ofte er forsyningen fra landsiden i havner redusert ganske kraftig allerede.

Så ser man i nesten alle havner at det finnes maksimalt 10A som kan trekkes,

mens mange går ned med strømforsyningen på 4A allerede.

Dette er forresten tendensen som man kan se i mange havner, minst hos disse som får oppgradering av annleggene.

Man skulle altså sjekke om f.eks. laderen og andre utstyr man har tilsvarer slike situasjoner også,

før man begynner å tenke om temaet fra før (10 eller 16A).

Det hjelper lite hvis man kunne, men ikke kan tar i mot strøm som ikke finnes selv om man systemet på båten tillater det.

Da er det bedre (f.min skyld uansett) at man både reduserer og tilpasser alt man har,

før man "må gråte" pga. at alle har lading og forsyning, men ikke en selv :confused::nonod: .

Men, minst ang. ladere finnes det jo heldigvis noe som kan justeres etter behov. :yesnod:

Og jeg vet hvor at det finnes slike. :wink::lol:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...