Jump to content

Norline båter - historien bak?


ivar

Recommended Posts

Noen her som kjenner historien bak Norline båtene?

 

Har 2 kamerater som har hhv. en Norline 26 og en Norline 29.

Mener å ha hørt at skrogene brukes den dag i dag , som Barracuda 800 og Atlantic(?) 900

 

Mener også å ha lest noe om uenighet om rettigheter mellom Viksund og Norline, som førte til at overbygget på 26-fotingen ble forandret..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mener å ha hørt at skrogene brukes den dag i dag , som Barracuda 800 og Atlantic(?) 900

Det stemmer, i tillegg hadde NB 800 samme skrog som Norline 26. Norline hadde også en Combisjark-utgave på dette skroget. (Norline 8000)

Noe mer vet jeg ikke, produsenten forsvant i det stille på 90-tallet en gang. De holdt til i Nordheimsund i Hardanger. Har ikke hørt om noen forbindelse mellom Viksund og Norline, men det er i så fall interessant.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en Norline 8000 Combi (solgt til Bergensområdet)!

Mener disse båten ble laget på Øystese og at de nå driver med støping av containere og oppdrettskar osv.

Svein Lund som var primus motor gikk vel senere over til Skorgenes!

Mener også at Bonanza båtene kom derfra!!??

Link to post
Share on other sites

Hei

Kanskje jeg kan bidra med noen opplysninger her. Jeg snakker for noen år tilbake med han som stod bak Norline båtene. (svært beklagelig at jeg ikke husker navnet..)

Mener det hele startet opp på slutten av -70 tallet med konstruksjonen, og produksjon av Bonanza 28. Det var forøvrig en annen kar som tegnet / konstruerte Bonanza´en. Denne kom etterhvert i forskjellige utgaver: Hardtop / kalesje, Lukket og både som hel og halvplaner.. Hadde selv en -83 modell for noen år siden. Disse ser du relativt ofte avertert ennå, men de fleste er desverre undermotoriserte - min utgave var helplaner med 220 hk motor, mindre enn dette yter ikke båten rettferdighet - etter min mening, da..

Øystese Plast het fimaet bak Bonanza 28, og de gikk konkurs i -86, mener jeg det var.. Av ruinene oppsto så Norline, samme mann sto bak også dette firma. Han fortalte meg at en modifisert utgave av skroget til Bonanza 28 ble til Norline 26 eller 29. (her er noe usikker) Norline utviklet flere modeller, alle lukkede båter - opp til 36 fot som var den største, tror jeg.

Firmaet kjøpte også en form på sørlandet (mulig dette var en ferdig utviklet båt) Denne ble altså til Barracuda 800??

Men pluggen til Norline 26 el 29 er den samme som senere oppstod som Atlantic 900 - og Saga lagde også endel båter på pluggen til Norline 26, som Saga 800??

Jeg har prøvd å gjenfortelle dette etter hukommelsen, og vil ikke innestå for at innholdet er historisk riktig eller kronologisk korrekt - men håper å kunne bidra litt til oppklaring.

Mvh

Gizmo

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt om en båt kalt Saga 900/9000 , basert på Norline 29-skroget - men har aldri sett denne i noen brosjyrer eller annen omtale. Saga 800 har jeg aldri hørt om tidligere. Saga 8000 er en helt annen båt, og forgjengeren til Saga 26.

 

En ting som iallefall tyder på forskjellig opphav på 26 og 29 er oppførselen til skrogene, 26-fotingen er bredere i forhold til lengden, har bra bæring forover. Slår noe i motsjø, men går som på skinner på låringen. 29-fotingen virker smal, er følsom for vektfordeling. Går godt i motsjø, men er en real håndfull å kjøre med sjøen aktenom tvers.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er ikke saga 9000 den samme som norline 9000?

Har lånt et sitat fra sagaforumet.com:

Saga9000 er ikke en ''ekte'' Saga. Det en Norline9000/Norline 29 produsert hos Saga og som i den perioden ble solgt under navnet Saga9000. Senere ble den også produsert under navnet Atlantic 900 da Atlantic Holding kjøpte formene av Nor Line.

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Her en relativt nyprodusert Atlantic 900 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55432149

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Meinar også at Vaagen 38/40/420 er basert på skroget til Norline 36.

Stemmer det  :smiley:  Det meste i denne tråden stemmer. Har en god kompis som jobbet mange år i Norline. 

 

Når det gjelder 36 foteren, så ble denne splittet og breddet for å gi mer bæring akter etter hva jeg har hørt. Forøvrig konstruert av Jan Bjerke, som var en meget dyktig konstruktør før han gikk bort alt for tidlig.

Link to post
Share on other sites

26 foteren til kompisen min er iallefall et helplanende skrog , med 200hk Volvo 41 og strak aksel.   ser ut som at det ville hatt bra fartpotensiale med mer hk + drev 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Norline 26 er nok en halvplaner. Med god motor og riktig propell har jeg logget pene 24 knop med min. 

Når en passerer 21-22 knop blir den ustabil og legger seg litt på siden... Mener det finnes N26 med agregat og, Barracuda leverer den nå da som oftes mener jeg med agregat. Fin 2 manns båt, men familile på 5 tar fint ferien i denne lille store båten!

Link to post
Share on other sites

jeg lurer på om ikke 26 foteren ble lagd både som halv- og helplaner...   Har noen båtmagasin-blader med omtale av flere av båtene derfra , men de er litt langt unna for øyeblikket. 

 

Ltkh, er det kjøl på din, eller propell på brakett? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...