Hardingen Startet 17.Juli.2006 Del på Facebook Startet 17.Juli.2006 Siden motorbytte er blitt aktuelt for meg lurer eg på om Volvo tamd 63 med div bokstavar bak nr er ein videreutvikla motor/blokk som har sitt utspring i TAMD 60 mht til omfang,vekt osv.. Ser Tamd 63 motoren varierer fra 250hk til 370hk..Kanskje det vert meir hk til nyere motoren er? Vet nokon kva turtall tamd 63motoren går med?vekt osv.... (Og kanskje nokon har ein motor mellom 250-300hk tilsalgs,,,,god som ny må vite,, ,) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 (redigert) Hei! TAMD 63 var siste utgaven av 60-serien og ble levert for fritidsbåter hovedsakelig i 2 versjoner: TAMD 63L med 318 hk/ 778 Nm, og TAMD 63P med 370 hk/ 904 Nm. Forskjellen mellom de to ligger hovedsakelig på forskjellig turbo, dieselpumpe og dyser. Begge har toppturtall på 2800 o/min. Dimensjonene er ca. samme som på tidligere 60-serier. Vekten med ZF 220A er 820-830 kg. Har ikke hørt noe spes. negativt om 63. Tidligere 60 og 61'er var kjent for å være skikkelige steinknusere. Hvis man kikker litt på annonser på 20-25 år gamle båter med 60 motorer, finner man knapt én som har vært overhalt, etc. Kikker man så på like gamle båter med 40/41 motorer er langt over halvparten vært ute for overhaling. Når KAD serien blir like gammel, skulle det ikke forundre meg om tallet blir tett opp mot 80-90% Tror dette ville vært ideell motor til Baltic'en din. Krefter i overflod. Høy marsjfart på lav belastning og turtall = langt og godt liv for motoren. Mer info finner du her Redigert 17.Juli.2006 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2006 Del på Facebook Svart 17.Juli.2006 Blir ikke denne motoren litt tung i en Baltic da? Nidel har levert en del 320'er med denne motoren. har testet en slik selv. Tok et kvarter av fjorten dager før turboen ladet - men da brummet det greit i vei. Hørtes ut som en gammal buss, og det er vel derfra motoren stammer også. Mer info finner du på VP's produktark Om du skal kjøre ny motor kan kanskje D6 370( D6 310 være et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Juli.2006 Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 Ja, denne må være alt for tung og ha i en Baltic. Normalt sett vil det lønne seg og overhale den maskinen du har eller kjøpe helt ny. Kjøper du brukt, vet du aldri hva du får. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 18.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 Takker for synspunkt og meininger så langt,.Synest det er greit å utveksle synspunkt i ei slik sak. Er klar over at tamd 63 motoren er tung,men Ford 2704et som står i båten pr i dag er heller ingen lettvekter.Trur eg har høyrt at den er over 700 kg. Ein av grunnane til at eg har tenkt litt på Tamd 60 serie er at eg har sett at den står i ein del "eldre"båtar på balticens størrelse og har inntrykk av at det er ein solid motor og den er ikkje så kostbar som brukt.. Hvis 63 motoren har omtrent samme vekt som 60 motoren burde vel dette fungere ok.?Yanmar sin motor på ca 300 hk er riktignok ca 300 kg lettare men er ikkje så utbredt og sannsynligvis høgare bruktpris enn Volvoen. Selvfølgelig hadde det vert best å kjøpa heilt ny motor,men det er uaktuelt sjølv om ein lett effektiv D6 kunne frista. Annser båtsesongen som over for meg uansett så eg får sjå på div annonser utover ettersommaren og høsten så dukker det kanskje opp ein motor.....Eller ein som vil kjøpe Balticen og overhale Forden sjølv... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli.2006 Del på Facebook Svart 18.Juli.2006 At D6 er spesielt lett er nok en illusjon skapt av VP: D6-370 I - 677 kg TAMD 63P 370 hk - 745 kg Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 19.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 At D6 er spesielt lett er nok en illusjon skapt av VP: D6-370 I - 677 kg TAMD 63P 370 hk - 745 kg Det var ikkje stor forskjell nei.Anntar at D6 i raske og planende båter har raskere akselerasjon;men akkurat det betyr lite i eventuelt Balticen Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Har vært å prøvekjørt en båt med TAMD63 og det var noe jeg stusset på. Denne motoren hadde mekanisk overføring fra gass/gear. Men; Når den ble satt i gear, fikk den samme forsinkelse som jeg opplever på KAD44/D6 med elektronisk kjørekontroll! Ved kraftig gasspådrag (altså for å oppnå en rask akserelasjon) opplevde jeg at dette som om motoren holdt igjen pådraget, i steden ga en langsom fartsøkning. Dog ble trykket fra motoren merkbart ved passering av 2000rpm. Båten var utstyrt med sluregir. Så da blir spørsmålet; Er det noen form for elektronisk kontroll av gass (evt. gear) på denne motortypen. Eller hva er det da som ga denne følelsen? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
hanssae Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 (redigert) Edit: Trøbbel med Svar knappen gav tre like inlegg Redigert 24.Mai.2007 av hanssae (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 (redigert) Edit: Trøbbel med Svar knappen gav tre like inlegg Redigert 24.Mai.2007 av hanssae (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 Det er ikke noen form for elektronikk på gass og gear på disse motorene. Jeg har ikke noe forsinkelse på mine to 63P , så jeg vil anta at opplevelsen din har med sluregiret å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 24.Mai.2007 Del på Facebook Svart 24.Mai.2007 står en på finn.no en 63L motor på 318 hk med gir pris 160 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.