Jump to content

Volvo penta tamd 63


Hardingen

Recommended Posts

Siden motorbytte er blitt aktuelt for meg lurer eg på om Volvo tamd 63 med div bokstavar bak nr er ein videreutvikla motor/blokk som har sitt utspring i TAMD 60 mht til omfang,vekt osv..

Ser Tamd 63 motoren varierer fra 250hk til 370hk..Kanskje det vert meir hk til nyere motoren er?

Vet nokon kva turtall tamd 63motoren går med?vekt osv....

(Og kanskje nokon har ein motor mellom 250-300hk tilsalgs,,,,god som ny må vite,, :smiley: ,)

Link to post

Hei!

 

TAMD 63 var siste utgaven av 60-serien og ble levert for fritidsbåter hovedsakelig i 2 versjoner: TAMD 63L med 318 hk/ 778 Nm, og TAMD 63P med 370 hk/ 904 Nm. Forskjellen mellom de to ligger hovedsakelig på forskjellig turbo, dieselpumpe og dyser. Begge har toppturtall på 2800 o/min.

Dimensjonene er ca. samme som på tidligere 60-serier. Vekten med ZF 220A er 820-830 kg.

 

Har ikke hørt noe spes. negativt om 63. Tidligere 60 og 61'er var kjent for å være skikkelige steinknusere.

Hvis man kikker litt på annonser på 20-25 år gamle båter med 60 motorer, finner man knapt én som har vært overhalt, etc. Kikker man så på like gamle båter med 40/41 motorer er langt over halvparten vært ute for overhaling. Når KAD serien blir like gammel, skulle det ikke forundre meg om tallet blir tett opp mot 80-90% :nonod:

 

Tror dette ville vært ideell motor til Baltic'en din. Krefter i overflod. Høy marsjfart på lav belastning og turtall = langt og godt liv for motoren.

 

Mer info finner du her

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Blir ikke denne motoren litt tung i en Baltic da? Nidel har levert en del 320'er med denne motoren. har testet en slik selv. Tok et kvarter av fjorten dager før turboen ladet - men da brummet det greit i vei. Hørtes ut som en gammal buss, og det er vel derfra motoren stammer også. Mer info finner du på VP's produktark

 

Om du skal kjøre ny motor kan kanskje D6 370( D6 310 være et alternativ.

Link to post

Takker for synspunkt og meininger så langt,.Synest det er greit å utveksle synspunkt i ei slik sak.

Er klar over at tamd 63 motoren er tung,men Ford 2704et som står i båten pr i dag er heller ingen lettvekter.Trur eg har høyrt at den er over 700 kg.

Ein av grunnane til at eg har tenkt litt på Tamd 60 serie er at eg har sett at den står i ein del "eldre"båtar på balticens størrelse og har inntrykk av at det er ein solid motor og den er ikkje så kostbar som brukt..

Hvis 63 motoren har omtrent samme vekt som 60 motoren burde vel dette fungere ok.?Yanmar sin motor på ca 300 hk er riktignok ca 300 kg lettare men er ikkje så utbredt og sannsynligvis høgare bruktpris enn Volvoen.

Selvfølgelig hadde det vert best å kjøpa heilt ny motor,men det er uaktuelt sjølv om ein lett effektiv D6 kunne frista.

Annser båtsesongen som over for meg uansett så eg får sjå på div annonser utover ettersommaren og høsten så dukker det kanskje opp ein motor.....Eller ein som vil kjøpe Balticen og overhale Forden sjølv... :wink:

Link to post
  • 10 måneder senere...

Har vært å prøvekjørt en båt med TAMD63 og det var noe jeg stusset på.

 

Denne motoren hadde mekanisk overføring fra gass/gear. Men; Når den ble satt i gear, fikk den samme forsinkelse som jeg opplever på KAD44/D6 med elektronisk kjørekontroll! Ved kraftig gasspådrag (altså for å oppnå en rask akserelasjon) opplevde jeg at dette som om motoren holdt igjen pådraget, i steden ga en langsom fartsøkning. Dog ble trykket fra motoren merkbart ved passering av 2000rpm. Båten var utstyrt med sluregir.

 

Så da blir spørsmålet; Er det noen form for elektronisk kontroll av gass (evt. gear) på denne motortypen. Eller hva er det da som ga denne følelsen?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...