Jump to content

Burde ikke inboard være billigere enn outboard?

LEJ

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en ny Skibsplast 22". Det jeg ikke skjønner er at versjonen med innenbordsmotor koster MERE enn den med utenbordsmotor. Så vidt jeg vet er utenbordsmotor dyrere enn tilsvarende innenbords motor? Et greit eksempel er

Skibsplast 660 m/mercruiser 135 Hk: kr 355

Skibsplast 655 m/Suzuki 115 Hk: 345 (bytter man til 90 Hk som gir omtrent samme ytelse som Mercruiseren blir prisen 326)

Båtene er foruten motorinstallsjon 100% identiske.

Når man så samtidig vet at Suzuki 115Hk koster ca. 110 og Mercruiser 135 Hk ca. 80 lurer jeg på om ikke forhandlerne/Skibsplast har skyhøye marginer på innenbords??

Jeg trodde i min enfoldighet at noe av bakgrunnen for å bruke bensin innebords på mindre båter var at de var billige (teknologien er flere 10 år gammel og billig å produsere). Det var begrunnelsen jeg fikk da jeg kjøpte min forrige båt som var utstyrt Volvos versjon av Mercruiseren (Samme motor, ulikt kjølesystem).

Egentlig synes jeg det er synd fordi jeg godt kunne tenke meg en 4.3 (210Hk) Mercruiser istedet for en utenbordsmotor. Jeg synes den ekstra tyngden pluss hel badeplattform og vesentlig billigere forsikring kunne være verdt å ta med seg, men nå blir det nok utenbords!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...