Astor Startet 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2006 Har i "alle" år hatt Garmin-plotter i båten. I år har jeg stort sett kjørt etter C-map på laptoppen. Hadde et "sideprang" til en Cobra-plotter, som var feil innstillt og dermed mistet jeg tilliten til denne, og fikk solgt den raskt. (Det var i denne Cobra-perioden jeg fant en grunne utenfor Koster som Nord Westen likte dårli.) Jeg bør opp i minst 7 tommers skjerm. Den skal være AIS-kompitabel, og dette skal være utprøvet og fungere. Ellers er jeg åpen for forslag. Pris? Ja rundt 15 lapper. Jeg vet at dersom jeg legger på 5 lapper til får jeg en skjerm som er virkelig voksen. Techmarine T 50.05 fra Seatronic er vurdert. Den har fått god omtale her på BP. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lano2 Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Raymarine M1500 skjerm, pluss Labtop IBM Thinkpad T43 er mitt svar. Har hatt alt for mange kartplottere som ikke kan oppgraderes. Den siste var en Raychart SL530 med 7" og C-map. Bruker kun forøvrig C-map her i sør. Alle fiskere bruker det. ( Har sett mye rart med Bluemap eller Navionics .... stemmer ikke her nede hvertfall ) .....men alt koster.... også en grunnstøting ... Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Kjøp en Standard Horizon 1000CP fra USA. Du får den til 10000 kroner på en nettbutikk og sender den til postkontoret i Strømstad. Da får du en skjerm på 10.4 tommer, og c-map max kart. Har brukt den litt i sommer, og syns dette er en bra plotter. Har hatt med meg en overstyrmann som seiler utenriks som er imponert over plotteren, og hvor rask den er til å bytte mellom kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Simrad CX34 kommer man vel ikke utenom som et godt valg. Seiwa Barracuda/Barramundi er jo også kvalitetsprodukter som er AIS-kompatible. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Egentlig kune jeg tenkt meg å fortsette med laptop. Men jeg vil ha maskinen vekk fra kartbordet. Kunne tenkt meg en 10-12" skjerm og bruk av kulemusen jeg har i dag. Maskinen kan jeg sette i forkabinen og er dermed kvitt kabler. USB kablingene til AIS - mus - GPS kan jeg forlenge kablene med gjennomføringer fram til maskinen. Dermed har jeg kun mus og skjerm på kartbordet. Finnes det 10 - 12" skjermer? En 15" blir alt for stor. Det har jeg prøvd. Er egentlig godt fornøyd med C-map NT+ og WinChart Nautiq. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arnstein Svart 20.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2006 Skal du ha state of the art, look to Furuno f.eks. GD-1720C, men veldig dyrt. Vet forresten ikke prisen. Her får du en løsning du kan bygge ut med radar og AIS m.m. Den går garantert ikke ut på dato på mange år. Furuno er kanskje ikke topp på design, men lager instrumenter av fremragende kvalitet. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
lano2 Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Har noen prøvd den nye Navman 8120 ? Den ser jo litt lekker ut, for dere som ikke orker å tenke Labtop.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Ser flott ut,men koster 20 laken ++ Nær slektning jobber nå i båtbransjen, og er frustrert over dårlige duppeditter; "Alle skal ha med navigasjon når de kjøper båt, men SÅÅ mye dårlige "bilder" trodde jeg ikke eksisterte", er hans kommentar.... Mange har vært ombord i båten min og sett MIN løsning.... 2 reaksjoner går igjen: 1. MYE skryt over tydelige kartbilder som er lett å navigere etter. 2. De sier ikke et ord og forlater båten stille... Jeg har TelChart med C-map kart... 4 laken for programmet og et par laken for kart; Ja, og så må du ha en laptop... Hvis skjermen / maskinen er for stooor, går det an å kjøpe en 8" TFT-skjerm til et par laken (og gjemme laptoppen under "dæsjen). Det finnes sikkert andre kartprogram også, som kjører C-map... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Furuno Navnet serien er bra, kan kobles til laptopen via nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
Galilee Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Jeg har laptop og USB-GPS, som jeg har brukt litt sammen med Autoroute for bilnavigering. Det er ikke så praktisk under kjøring, men ok for å finne 'neste etappe'. Dette har sine begrensninger på sjøen, skjønt, det er jo fint å finne nærmeste bensinstasjon eller hotell :) Er det en enkel/rimelig måte å få brukt dette på sjøen? Hvilke programvare/kart fungerer best? Jeg har ikke behov for kartinformasjon utover Drøbak - Nøtterø. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2006 Søk i basen, så finner du MYE om dette emnet. Lykke til Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 24.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 Tok en tur til Malfix i dag for å kjøpe plotter, men snudde i døra da køen var lang og lokalene varme som fy! Han hadde ikke AIS liggende på lager, og kun to merker, Garmin og Furuno. Reiste til Seatronic i Moss etter en hyggelig samtale med en kar på tekefon. Joda, de hadde flere som matchet AIS. Han anbefalte en Lorenz-plotter. Selv hadde jeg lyst på en Techmarine T 50.08. Selgeren frarådet meg denne da imortør er noe usikker i disse dager. Lorenz lages på samme fabrikk i Italia og er meget bra, forsikret han meg om. Da jeg kom ned lå plotteren klar. Nyeste software ble innstallert. Det samme med kartet. SIS-boksen, som mottar på 2 kanaler ble også tatt med hjem. Nå er plotteren montert. Ledningen måtte jeg klippe i begge ender, da jeg valgte å benytte meg av den gamle ledningen fra en Eagel GPS-mottager, som ble fjernet for en stund siden. Forutseende nok lot jeg ledningen ligge, da det er sædelses vanskelig å tre en ny kabel op til masten. Har koblet sammen ledningene slik at den virker. I morgen skal alt forsegles slik at skjøtene ikke går opp. I morgen er det prøvetur. Plotteren heter Lorenz 11", med Max-sea-kart over Skagerak. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 24.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2006 I morgen er det prøvetur. Plotteren heter Lorenz 11", med Max-sea-kart over Skagerak. Gratulerer med ny fin plotter m/AIS og lykke til med prøveturen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
REM Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Plotteren heter Lorenz 11", med Max-sea-kart over Skagerak.C-map Max kanskje Astor? Uansett, gratulerer med ny plotter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 26.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 C-max heter kartet. Og AISen virker meget bra. Nå er alle ledinger funnet hverandre. I morgen skal det kobles og merkes på skikkelig vis. Kunne følge de store skipene langt inn mor Oslo der jeg lå i Sandspollen i kveld. Det er fortsatt noen innstillinger vedr. AIS som jeg ikke skjønner betydningen av. Må trolig ringe Seatronic i morgen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 27.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 Det er fortsatt noen innstillinger vedr. AIS som jeg ikke skjønner betydningen av.Flott at det funket bra. Og innstillingene for CPA/TCPA finner du nok ut av. Det jeg ikke er fornøyd med er AIS mottakeren. Har Nasa AIS Engine.. Det tar ofte veldig lang tid før skipets navn kommer opp. MMSI kommer med en gang. Tror det skyldes at NASA AIS engine ikke lytter på begge AIS kanalene samtidig, men scanner mellom dem - samtidig som at skipsnavn kan være utsendt på den kanalen man ikke lytter på. Jeg mener du skrev engang at du har samme type mottaker. Du kan jo følge med å se om du får samme problem. Hadde vært artig å se om du gjør samme observasjon. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 Flott at det funket bra. Og innstillingene for CPA/TCPA finner du nok ut av. Det jeg ikke er fornøyd med er AIS mottakeren. Har Nasa AIS Engine.. Geir Jeg byttet til den 2-kanals mottageren som Seatronic selger. Mener bestemt at den har en bedre rekkevidde enn Engine AIS. Når det gjelder MMSI-nummeret så kommer dette også raskt hos meg, men enkelte på fartøy uteblir fartøynavnet. Hva betyr CPA/TCPA ? Skulle likt å vite mer om dette. Ellers er det utrolig morsomt å sitte å følge skipstrafikken på plotteren. Spesiellt når man ligger til havn. Inge Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 27.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 Hva betyr CPA/TCPA ? Skulle likt å vite mer om dette. Inge CPA er forkortelse for Closest Point of Approach. Dvs. Avstanden som en båt (AIS target) vil passere deg i n.m.TCPA er forkortelse for Time of CPA - dvs. hvor lang tid det er før båten er på CPA. Det er plotteren din som regner ut og oppdaterer dette kontinuerlig. Du kan legge inn f.eks. at du skal ha CPA alarm på alle AIS targets som kommer nærmere enn 1 n.m. Du kan også legge inn at du skal ha alarm 10 minutter før CPA inntreffer. Du kan slå av/på CPA eller TCPA alarmene. Kan være litt plagsomt når du nærmer deg en havn der det ligger flere båter med AIS fortøyd. Du får da mange CPA alarm meldinger, som spretter opp på skjermen og skjuler annen kartinfo. Alarmene må da bekreftes for at de skal forsvinne snarest mulig. Blir en vurderingssak om du skal slå av eller ei. Er det god sikt og du har kontrollen på annen trafikk trengs jo ikke AIS'en. Uansett - om alarmen er av vil du alltid se AIS targets på skjermen. Hos meg vises de som gjennomsiktige trekanter (med spiss ende i fartsretningen). Nå skal jeg hjem fra jobb i nordsjøen og de neste 2 ukene blir i båt på Sørlandet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 CPA: closest point of approach... Dette har vært debattert tidligere.... i forbindelse med radar.. TCPA: Time to CPA CPA er er det punktet hvor avstanden mellom din posisjon og det skipet du ser er minst mulig om fart og kurs holdes.. TCPA er tiden det tar til dere er der om fart og kurs holdes... ligger du i ro så er det jo kun den andre båten som har innvirking her Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 Takk for grei info. Nå skal den testes på Oslofjorden denne helgen. Der er det godt om trafikk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.