Jump to content

Vurderer ny plotter

Astor

Recommended Posts

Har i "alle" år hatt Garmin-plotter i båten. I år har jeg stort sett kjørt etter C-map på laptoppen. Hadde et "sideprang" til en Cobra-plotter, som var feil innstillt og dermed mistet jeg tilliten til denne, og fikk solgt den raskt. (Det var i denne Cobra-perioden jeg fant en grunne utenfor Koster som Nord Westen likte dårli.) :headbang:

Jeg bør opp i minst 7 tommers skjerm.

Den skal være AIS-kompitabel, og dette skal være utprøvet og fungere.

Ellers er jeg åpen for forslag.

Pris? Ja rundt 15 lapper.

Jeg vet at dersom jeg legger på 5 lapper til får jeg en skjerm som er virkelig voksen.

Techmarine T 50.05 fra Seatronic er vurdert. Den har fått god omtale her på BP.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Raymarine M1500 skjerm, pluss Labtop IBM Thinkpad T43 er mitt svar. Har hatt alt for mange kartplottere som ikke kan oppgraderes. Den siste var en Raychart SL530 med 7" og C-map.

Bruker kun forøvrig C-map her i sør. Alle fiskere bruker det. ( Har sett mye rart med Bluemap eller Navionics .... stemmer ikke her nede hvertfall )

.....men alt koster.... også en grunnstøting ...

Kjøp en Standard Horizon 1000CP fra USA. Du får den til 10000 kroner på en nettbutikk og sender den til postkontoret i Strømstad. Da får du en skjerm på 10.4 tommer, og c-map max kart. Har brukt den litt i sommer, og syns dette er en bra plotter. Har hatt med meg en overstyrmann som seiler utenriks som er imponert over plotteren, og hvor rask den er til å bytte mellom kartene.

Egentlig kune jeg tenkt meg å fortsette med laptop. Men jeg vil ha maskinen vekk fra kartbordet.

Kunne tenkt meg en 10-12" skjerm og bruk av kulemusen jeg har i dag.

Maskinen kan jeg sette i forkabinen og er dermed kvitt kabler. USB kablingene til AIS - mus - GPS kan jeg forlenge kablene med gjennomføringer fram til maskinen. Dermed har jeg kun mus og skjerm på kartbordet.

Finnes det 10 - 12" skjermer?

En 15" blir alt for stor. Det har jeg prøvd.

Er egentlig godt fornøyd med C-map NT+ og WinChart Nautiq.

Skal du ha state of the art, look to Furuno f.eks. GD-1720C, men veldig dyrt. Vet forresten ikke prisen. Her får du en løsning du kan bygge ut med radar og AIS m.m. Den går garantert ikke ut på dato på mange år. Furuno er kanskje ikke topp på design, men lager instrumenter av fremragende kvalitet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ser flott ut,men koster 20 laken ++ :nonod:

Nær slektning jobber nå i båtbransjen, og er frustrert over dårlige duppeditter;

"Alle skal ha med navigasjon når de kjøper båt, men SÅÅ mye dårlige "bilder" trodde jeg ikke eksisterte", er hans kommentar....

Mange har vært ombord i båten min og sett MIN løsning....

2 reaksjoner går igjen:

1. MYE skryt over tydelige kartbilder som er lett å navigere etter.

2. De sier ikke et ord og forlater båten stille...

Jeg har TelChart med C-map kart... 4 laken for programmet og et par laken for kart; Ja, og så må du ha en laptop... Hvis skjermen / maskinen er for stooor, går det an å kjøpe en 8" TFT-skjerm til et par laken (og gjemme laptoppen under "dæsjen).

Det finnes sikkert andre kartprogram også, som kjører C-map...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har laptop og USB-GPS, som jeg har brukt litt sammen med Autoroute for bilnavigering. Det er ikke så praktisk under kjøring, men ok for å finne 'neste etappe'.

Dette har sine begrensninger på sjøen, skjønt, det er jo fint å finne nærmeste bensinstasjon eller hotell :)

Er det en enkel/rimelig måte å få brukt dette på sjøen?

Hvilke programvare/kart fungerer best?

Jeg har ikke behov for kartinformasjon utover Drøbak - Nøtterø.

Tok en tur til Malfix i dag for å kjøpe plotter, men snudde i døra da køen var lang og lokalene varme som fy!

Han hadde ikke AIS liggende på lager, og kun to merker, Garmin og Furuno.

Reiste til Seatronic i Moss etter en hyggelig samtale med en kar på tekefon. Joda, de hadde flere som matchet AIS. Han anbefalte en Lorenz-plotter. Selv hadde jeg lyst på en Techmarine T 50.08. Selgeren frarådet meg denne da imortør er noe usikker i disse dager. Lorenz lages på samme fabrikk i Italia og er meget bra, forsikret han meg om.

Da jeg kom ned lå plotteren klar. Nyeste software ble innstallert. Det samme med kartet. SIS-boksen, som mottar på 2 kanaler ble også tatt med hjem.

Nå er plotteren montert. Ledningen måtte jeg klippe i begge ender, da jeg valgte å benytte meg av den gamle ledningen fra en Eagel GPS-mottager, som ble fjernet for en stund siden. Forutseende nok lot jeg ledningen ligge, da det er sædelses vanskelig å tre en ny kabel op til masten.

Har koblet sammen ledningene slik at den virker. I morgen skal alt forsegles slik at skjøtene ikke går opp.

I morgen er det prøvetur.

Plotteren heter Lorenz 11", med Max-sea-kart over Skagerak.

Plotteren heter Lorenz 11", med Max-sea-kart over Skagerak.

C-map Max kanskje Astor? Uansett, gratulerer med ny plotter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

C-max heter kartet. Og AISen virker meget bra. Nå er alle ledinger funnet hverandre. I morgen skal det kobles og merkes på skikkelig vis.

Kunne følge de store skipene langt inn mor Oslo der jeg lå i Sandspollen i kveld.

Det er fortsatt noen innstillinger vedr. AIS som jeg ikke skjønner betydningen av. Må trolig ringe Seatronic i morgen.

Det er fortsatt noen innstillinger vedr. AIS som jeg ikke skjønner betydningen av.

Flott at det funket bra. Og innstillingene for CPA/TCPA finner du nok ut av.

Det jeg ikke er fornøyd med er AIS mottakeren. Har Nasa AIS Engine..

Det tar ofte veldig lang tid før skipets navn kommer opp. MMSI kommer med en gang.

Tror det skyldes at NASA AIS engine ikke lytter på begge AIS kanalene samtidig,

men scanner mellom dem - samtidig som at skipsnavn kan være utsendt på den kanalen man ikke lytter på.

Jeg mener du skrev engang at du har samme type mottaker. Du kan jo følge med å se om du får samme problem. Hadde vært artig å se om du gjør samme observasjon.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Flott at det funket bra. Og innstillingene for CPA/TCPA finner du nok ut av.

Det jeg ikke er fornøyd med er AIS mottakeren. Har Nasa AIS Engine..

Jeg byttet til den 2-kanals mottageren som Seatronic selger. Mener bestemt at den har en bedre rekkevidde enn Engine AIS. Når det gjelder MMSI-nummeret så kommer dette også raskt hos meg, men enkelte på fartøy uteblir fartøynavnet.

Hva betyr CPA/TCPA ?

Skulle likt å vite mer om dette.

Ellers er det utrolig morsomt å sitte å følge skipstrafikken på plotteren. Spesiellt når man ligger til havn.

Inge :cheers:

Hva betyr CPA/TCPA ?

Skulle likt å vite mer om dette.

Inge :cheers:

CPA er forkortelse for Closest Point of Approach. Dvs. Avstanden som en båt (AIS target) vil passere deg i n.m.

TCPA er forkortelse for Time of CPA - dvs. hvor lang tid det er før båten er på CPA.

Det er plotteren din som regner ut og oppdaterer dette kontinuerlig.

Du kan legge inn f.eks. at du skal ha CPA alarm på alle AIS targets som kommer nærmere

enn 1 n.m. Du kan også legge inn at du skal ha alarm 10 minutter før CPA inntreffer.

Du kan slå av/på CPA eller TCPA alarmene. Kan være litt plagsomt når du nærmer deg en havn der det ligger flere båter med AIS fortøyd.

Du får da mange CPA alarm meldinger, som spretter opp på skjermen og skjuler annen kartinfo.

Alarmene må da bekreftes for at de skal forsvinne snarest mulig. Blir en vurderingssak om du skal slå av eller ei. Er det god sikt og du har kontrollen på annen trafikk trengs jo ikke AIS'en.

Uansett - om alarmen er av vil du alltid se AIS targets på skjermen. Hos meg vises de som gjennomsiktige trekanter (med spiss ende i fartsretningen).

Nå skal jeg hjem fra jobb i nordsjøen og de neste 2 ukene blir i båt på Sørlandet.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

CPA: closest point of approach... Dette har vært debattert tidligere.... i forbindelse med radar..

TCPA: Time to CPA

CPA er er det punktet hvor avstanden mellom din posisjon og det skipet du ser er minst mulig om fart og kurs holdes..

TCPA er tiden det tar til dere er der om fart og kurs holdes... ligger du i ro så er det jo kun den andre båten som har innvirking her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...