Jump to content

Størrelser på wincher ( seilbåt )

Suzuki

Recommended Posts

hei,

ettersom jeg vet det finnes masse erfarne seilbåteiere i forumet har jeg etpar spm. vedrørende winchestørrelser til min Joker S30

Båter fra tidlig 70 tall var ofte utstyrt med små / få wincher. Jeg vil sette på minst 1 til, kanskje 2. Jeg har f.eks bare en ( ! ) fallwinch

Genuawinchene er str 40 ( 32m2 genua 1 ) Er dette passe ?

Hvor store fallwincher bør jeg ha ? 7`er ,10`er eller kanskje 16`( stor ! ) ?

Hva med evt. revewinch ? Her er det jo ikke så mye krefter, kanskje en 7`er gjør nytten ?

Er jo klar over at større wincher = bedre, samtidig så koster jo store wincher "litt" da.

Samtidig kommer jeg ofte over brukter wincher, men da er de jo i en best størrelse..

No boat needed..

Genua 1 hos meg er på 35 m2, opprinnelig hadde jeg to vanlige Lewmar 40 her. Med samme størrelse selftailing winsjer er det langt mere bekvemt når man seiler alene. Kona trekker også inn genuaen greit med begge hender på winsj-håndtaket. Nå har vi stort sett valgt utstyr ombord slik at vi skal klare brasene så lenge vi kan kreke oss ombord i båten! :smiley:

Før jeg hadde gått opp i winsj-størrelse, hadde jeg heller anskaffet self-tailing winsjer. Du vinner ikke så mye ved å gå opp til størrelse 48 (20%, mere sveiving, koster betydelig mere). Men selv selftailing i størrelse 40 er en sur fornøyelse for lommeboka i dag...

Revewinsjen ombord er en 7-er. Det holder i massevis. Fallwinsjene i cockpit er 8-ere. De holder når *far* teiter opp når det blåser som verst. Fallwinsjene mine sitter i fremkant av cockpit, tror nok jeg får bedre makt på winsjen her enn om de satt på masten. Med en 16 winsj får du mere kraft til teiting, men det blir jo mere sveiving. Tror jeg ville valgt 8-er winsj her

Summa summarum: Ved mye soloseiling, eller om damene/barna skal winsje - fordel med selftailing. 7-er til revewinsjen, 8-ere til fallene.

Lykke til! :crazy:

hva man klarer å hale med de forskjellige wincher er jo også et produkt av kraft x arm

Med et lengre winchehåntak vil man trekke hardere med den samme winchen

Begrensningen er jo winchens "max. working load".

Denne finner jeg få / ingen opplysninger om

Stor forskjell på et håndtak på 250mm og et på 375mm. Ikke alle steder kan man dog bruke et så langt håndtag da..

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...