Jump to content

Ankervinsj foran fungerer ikke, må den ha eget batteri?

Maika

Recommended Posts

Jeg har akkurat montert ankervinsj foran, en Lofrans Tigres 1200W. Totalt har jeg brukt ca. 22 meter med 50 kvadrat kabel. Jeg bruker 100A sikringen jeg også bruker til ankervinsjen bak, da en ny sånn koster mye. (Ja, vinsj, kabler, kontrollpanel, anker og kjetting kostet også mye, så jeg prøver å spare der jeg kan:)

Nå fungerte ikke dette særlig bra. Den klarer (uten kjetting og anker!) noen ganger å dreie rundt den ene veien (opp) men ikke den andre veien (ned). Og når den ikke klarer det og jeg holder knappen inne, går sikringen.

Dette er kanskje ikke så rart, da det står i den svært begrensete manualen at dersom kabelstrekket blir totalt over 10 meter, må jeg opp i enda mer kvadrat. Mer enn 50?? Pleier man å ha sånne kabler ombord i en vanlig seilbåt?

Altså, det vanlige er kanskje å ha et eget batteri foran til vinsjen? Det kan jeg vel lage til, men kan jeg da parallelkoble batteriet foran med batteriene jeg har bak, slik at det også får lading? Og kan jeg da bruke de 50 kvm. kablene jeg allerede har?

Eller virker det urimelig at det jeg har gjort ikke fungerer, og at jeg heller har koblet feil et sted, eller er det kanskje noe galt med vinsjen?

Hvis du tar med deg ett voltmeter / mulimeter og sjekker hvor mange volt du har når du kjører vinsjen (mulig du trenger en hjelpemann her )så får du nok en formening om du trenger ett batteri framme eller att du har en liten feil på vinsjen .

Hvis du kjenner noen som har ett tang ampermeter så kan du sjekke hvor mye vinsjen trekker når du først er i gang .

Redigert av power (see edit history)

Det virker som om sikringen din er i minste laget. Visjen er oppgitt til å trekke 80 - 110 A og da er en 100 A sikring for liten. Du må huske at en motor trekker noe mer i starten. For å få en oversiket må du bruke et tangamperemeter for likestrøm.

Biltema har flere modeller, det minste som måler opptil 200 A med artikkel nr 15-281 og pris 449,00 kr. Mål også spenningen du har fram til vinsjen og sammenlign den med hva en beregning sier den skal være.

Husk å notere verdiene. Går ut fra at denne modellen er 12 V.

:seeya:

Nå er jo installasjonen gjort, men jeg kan ikke la være å tenke: Er det ikke dyrere å kjøpe 22m med 50mm2 batterikabel enn å kjøpe det minste startbatteri og 22m 10mm2 ledning?

Hadde det vært mitt problem hadde jeg endelig gått igang med å teste/designe integrasjon av NiCd-batterier av typen "jump-start" i båtens el-system. Dvs. kjøpe en jump-starter (på tilbud ikke dyrere enn et startbatteri heller), ta ut batteriet og montere det i umiddelbar nærhet til vinsjene. Hvordan de oppfører seg i forhold til ladingen er jeg imidlertid noe usikker på.

22M kabel totalt (frem og tilbake) og 100A skulle gi et spenningsfall på under 1V. Så dette burde vel egentlig gå bra.

At sikringen går uten belastning tyder på at det er noe annet som er feil med opplegget.

I bruksanvisningen står det at med en 1200W 12V modell skal jeg ha 50 kv. kabel, men videre står det "The size must be increased of 30% when the length of the positive plus the negative cables are more than 10 mts." Jeg har altså med enn dobbelt så lang kabel...

Det virker som om sikringen din er i minste laget. Visjen er oppgitt til å trekke 80 - 110 A og da er en 100 A sikring for liten. Du må huske at en motor trekker noe mer i starten.

I manualen står det at for 1200W 12V skal jeg ha 100A sikring...

Sikringen gikk ikke når vinsjen gikk rundt, bare når den ikke gikk rundt. Det var akkurat som det var alt for høy belastning (men jeg kjørte den uten kjetting/anker).

Nå er jo installasjonen gjort, men jeg kan ikke la være å tenke: Er det ikke dyrere å kjøpe 22m med 50mm2 batterikabel enn å kjøpe det minste startbatteri og 22m 10mm2 ledning?

Ja, det var også min tanke da jeg stod i butikken og fikk se regningen på kabelen. Vet ikke hva prisen hadde blitt i Norge, men jeg kjøpte dette i Århus Danmark, og der kom kabelene på litt over 100,-/meter. Poenget var altså at jeg ikke visste hvordan jeg skulle få ladet et slikt batteri, så jeg lurer altså fortsatt på: Går det greit å koble et batteri til andre batterier 10 meter unna med 50 kvm. kabel?

I tillegg hadde jeg fått butikken til å bestille dette, og fikk 10% på ellers hyggelige danske priser:)

Jeg koblet nå til en vanlig opp/ned-bryter inne ved sikringsskapet/voltmeteret, og der ser jeg at spenningen faller veldig (uten at jeg kan høre at vinsjen reagerer, men med mye summing fra releet).

Kan neste høres ut som at du har dårlig kontakt ett sted.

Har du sjekker kabelskoene som er montert på de nye kablene ?

Sjekk om det det er noe som blir varm når du forsøker og kjøre den .

For meg så kan det høres ut som att dette er feilen.

Har du muligheter til og montere ett batteri løst framme ved vinsjen evt med startkabler for og se om den går da ?

Du har vel 12volt i båten

men hva står det på vinsjen :rolleyes:

Redigert av power (see edit history)

Kan der være en brems som henger eller må løsnes manuelt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det går fint å koble til ett batteri foran ved winchen.

Men ut fra din beskrivelse, at sikringen går med ubelastet winch, er det ikke spenningsfall i kablene som er problemet.

Strømtrekket er altså unormalt høyt, kan nesten virke som om du har en tilnærmet kortslutning på veien til winchen.

At du ser at spenningen faller allerede ved sikringsskapet bekrefter dette.

Avblås leteaksjonen, feilen er funnet!

Jeg hadde nok presset kontakten til fjernkontrollen litt hardt inn i det litt for lite hullet jeg hadde laget. Da jeg skrudde den ut, fungerte alt helt fint i hvert fall, så det var nok en overledning e.l.

Takk for hjelp, nå blir nok de tre siste av fem uker her i Danmark lunere:)

Jeg har også ankervinsj i baugen samt tykke, men akk så lange ledninger fra batteri til vinsj. Som ekstra sikkerhet mot spenningsfall er baugvinsjen koblet til et rele slik at motoren må gå for at jeg skal få brukt vinsjen.

Løsningen med eget batteri i baugen er grei nok for en elektriker, men for en seiler er det ønskelig med minst mulig ekstra vekt i baugen. Anker, kjetting, vinsj, baugthruster, batteri, vanntank... :nonod:

Som ekstra sikkerhet mot spenningsfall er baugvinsjen koblet til et rele slik at motoren må gå for at jeg skal få brukt vinsjen.

Da håper jeg at du kan bruke vinsjen også manuellt :confused: og at relèet er sterkt nok

å tar strømøkningen når f.eks kjetting er stiv allerede mens båten beveger seg i bølger.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Da håper jeg at du kan bruke vinsjen også manuellt

Jeg kan hale ankeret manuelt om det er nødvendig. :wink: Om jeg får motorhavari og trenger ankervinsjen kan jeg overstyre relèet manuelt. Relèet er godt dimensjonert, og er montert på en lett tilgjengelig plass. Svikter ankervinsjen og jeg trenger mer enn ren håndkraft så har jeg nok av vinsjer, taljer og tau i en seilbåt. :yesnod:

Jeg kan hale ankeret manuelt om det er nødvendig. :wink: Om jeg får motorhavari og trenger ankervinsjen kan jeg overstyre relèet manuelt. Relèet er godt dimensjonert, og er montert på en lett tilgjengelig plass. Svikter ankervinsjen og jeg trenger mer enn ren håndkraft så har jeg nok av vinsjer, taljer og tau i en seilbåt. :yesnod:

Jaaa, Sjøtummel, om deg må man antakeligvis ikke bekjymre seg særlig :smiley:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nå vel, jeg stanger hodet i bommen og går på grunn som alle andre.

For ordens skyld kan jeg jo nevne at et er egentlig ikke nødvendig å koble det over nevnte relè til vinsjens strømforsyning. Det bør holde at det er koblet til styrestrømmen. Vinsjene i båten min er koblet til en separat hovedbryter. Jeg tror det er både praktisk og sikkert nok til mitt bruk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Meningen ha vært seriøst :yesnod:

Jeg har ikke noe i mot teknisk som er uvanlig.

Poenget er bare at folk som hanterer dette må vite om "hvordan", og det gjør du jo.

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...