Jump to content

Da kom reklamsjonen..en defekt motor med "rådebank"

Sydvesten

Recommended Posts

Fikk telefon fra kjøper av Stauden om at babord motor var defekt... Den hadde fått rådebank i følge et velrenomert Volvo Penta Verksted rett utenfor Tønsberg.. De estimerte jobben til uendelig mange timer og like mange kroner...og hadde informert kjøper om at motoren måtte ut og åpnes.... bare jobben med å ta ut motoren ville ta ca. 15 timer.... til den nette sum av 700 kroner pr. time...(båten er bygget for å ta ut motoren på under 2 timer)

Vel jeg stusset jo litt over dette etter et kjøper hadde forklart meg hendelsesforløpet over telefon, og fant det meget lite sannsnylig at rådebank var feilen... så jeg tok turer til Tønsberg for å slå av en prat med verkstedets eksperter...

Hendelforløpet er kort fortalt slik... de var på vei fra Stømstad til tønsberg for bunkring av diesel. De kigg i ca. 10-12 knops fart, det var noe dønninger.... plutselig høres et smell og kraftig vibrasjon kommer... en kvinne ombord i båten beskriver dette som å kjøre med bil på "vaskebrett" moroterne blir stoppef umiddelbart.... og de dykker for å sjekke om de har truffet noe.... men propellere og alt er perfekt.. De starter motorene og denne dunkelyden kommer fra babord maskin.. de går til denne havnen i Tønsberg for en maskin og "feil diasgonsen" blir stilt... av ekspertene.

De var ikke så sikker når jeg stilnt noen spørsmål om dette.. men to stykker hadde vært ombort og hørt på ulyden, og var rimelig sikker på her var det rådebank.... Jeg gikk ombord og fyrte i gang babord maskin... det var en dunkelyd som og gikk med litt forskjellig intensitet, og jeg kom raskt frem til rådebank var det ikke... jeg lyttet og lokaliserte lyden til å komme akterut og mistenkte demperplaten for å være synderen.. Dro tilbake i dag med verktøy nok til full overhaling, startet igjen og la lanken på gerakassen... der var det som em noe banket med hammer på innsiden.... og feilen var funnet....

av det som Volvo Penta kaller for rådebank og med tilhørende overhaling av motor vill kommet på rundt 50 lapper...

Vel enden på visa er at jeg demonterte geraet, det tok nøyaktig en time.... startet motoren og den murret pent som en katt etter at synderen var fjernet... Tørr ikke tenke på om Volvo Pentas ekspertes skulle sluppet til her, men å ta ute hele motoren og åpne den.... skifte alt av lager osv... og sende regningen til en stakkar... Det er sikkert ikke første gangen de feildiagoniserer til 700 kroner timen... Æ vart skræmt ja...

Vel nå trenger jeg en MS4 geraksse med reduksjon 1,93... er det noe som en liggende i roteskuffen eller vet om noe eller ser noe som er tilsalgs et eller annet sted i kongeriket eller over hos knugen eller andre steder... ja så gi meg beksjed....finn.no er sjekket..... skal lete litt i sverige, Danmark, england osv... tror det er lettere og billigere å finne en brukt kasse med denne reduksjonen.. på 1,93

Jeg regner med at den kassen jeg tok ut kun inneholder "småstein" siden den er helt kilt på utgående aksel uhavenhig av gear osv... skal åpne den på jobben på mandag..... og kikke... mistener oljekjølern for å å tatt kvelden og sørget for at gearoljen ble litt utvannet.... har ikke giddet å sjekke ennå... akkurat nå koser jeg meg med :drink: .. slukker sorgen..

Vel det hørtes jævlig ut, men koker ut i noe rimelige overkommelig... Det tok 12 dager etter at kjøper hentet båten og har vært på ferie med den siden... litt uheldig, men som SveinHa sier (som var litt konsulent) "shit happens" Det er forøvrig meget god dialog mellom kjøper og meg... så dette løser seg nok meget bra tilslutt..... Jeg tar mitt ansvar i denne saken....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

Så flott å lese at ikke alle tar alt for å være en god fisk.

Hvordan i det huleste skal de klare å bruke 15 timer på å få ut en båtmotor??

Da må det i alletilfelle være ekstremt trangt å jævlig....

Synd at det gikk som det gikk....Helt topp at du tar på deg litt ansvar også.

Synd at Murphy slo til........man vet aldri når han dukker opp.

En ting er sikkert at der er mange som blir lurt innen for denne bransjen...

Hm - Vallø Motor montro. Jeg visste ikke at de hadde så lite å gjrøe. At det tar 15 timer å ta ut en motor er bulshitt! Skulle de ta den ut av akterspeilet da eller :rolleyes:

For meg høres det ut som en 50/50 deal mellom selger og kjøper - da bør kanskje alle parter være happy.

Hm - Vallø Motor montro. Jeg visste ikke at de hadde så lite å gjrøe. At det tar 15 timer å ta ut en motor er bulshitt! Skulle de ta den ut av akterspeilet da eller :rolleyes:

Den sjappa der har jeg aldri skjønt meg på,de har gitt meg veldig gode men dyre råd . Siden jeg er en kjip gnom har rådene blitt fulgt men utført annensteds. Og det tror jeg har vært penger spart. Holder en knapp på Røeds Motorservice jeg. Sikkert ikke bare gloria der heller men innehaveren vet jeg liker å betale minst mulig,stiller kritiske spørsmål men er samtidig villig til å betale for å slippe å se problemet komme tilbake. Litt gammeldags småkrangel og godmodig kvervulering og så er vi enige :yesnod:

Har du solgt med garanti ? Ja ja, fint at ikke alle selgere løper fra ansvaret

Gerhard

Har ikke solgt med noen form for garanti, men føler alikevel et moralsk ansvar siden dette hendte etter såpass kort tid.... at det blir en splitt på kostnader her er det nok ikke tvil om, men siden jeg tar all mekkinga så kan det hende spiltten blir der...

Litt om hvorfor de beregnet 15 timer på å ta ut motoren var fordi de regnet med at masse innredning måtte demonteres samt at hele bakveggen måtte fjernes... nå er ingen av delene nødvendig og jobben tar ca. 2 timer... Nå hadde vel ikke firmaet fakturert for alle de estimerte timene, men man kan jo aldri vite

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nå hadde vel ikke firmaet fakturert for alle de estimerte timene, men man kan jo aldri vite

Når ett firma kan fakturere kr131.000 for å finne en feil som skyldtes at batteriet var flatt er vel det meste mulig...

Søgne dykkerklubb fikk i sin tid også en fantasi-faktura på demontering av en motor. Bare for rengjøring av motoren hadde de brukt ett uttall timer....

Dette er jo et forsteklasses eksempel paa (hjelp, har fransk ferietastatur) hva et verksted kan finne paa. Det at du kan ta en titt selv og stille en korrekt diagnose maa jo vaere litt forsmedelig for dette "renomerte verkstedet". Du er nok desverre ikke den forste og heller ei den siste som faar oppleve dette.

Cirkeline

Foreløpig obduksjonsrapprt fra gearkassen...

Gearkassen er åpnet og sjekket fra topp og bunn..

Oljen var fin, ingen vann i oljen.... men metallpartikler..

Øvre kulelager var inntakt og virket å fungere fint...

Nedre konisk rullelager var inntakt og virket fungere fint..

Fikk løsnet utgående aksel, deler av tenner hadde kilt seg... og en del tenner var brukket ytterst... men tannhjulet var i inngrep og ikke løs....

Utgående lager er ikke kontrollert, men roterer greit...

Hva som har laget denne ulyden er usikkert.... gode tips mottas..

Min forløping konklusjon er at jeg vil har båten løftet på land for kontroll av propeller og aksel mot grunnstøting eller påkjøring av et eller annet. Jeg vet ikke om noe annet som kan forårsake at tenner brekker slik..

I følge en passasjer ble hendelsesforløpet beskrevet til å ligne det å kjøre over vaskebrett med bil... båten ristet kraftig når dette inntraff

Skal ta noen bilder av tannhjulene og lagrene og poster dem her..

I følge en passasjer ble hendelsesforløpet beskrevet til å ligne det å kjøre over vaskebrett med bil... båten ristet kraftig når dette inntraff

Høres ut som en real grunnstøting synes jeg da. VP verkstedet kommer jo i enda bedre lys nok en gang :rolleyes: Da Bavariaen som mistet kjølen grunnstøtte ble dette beskrevet som et kraftig jordskjelv.

Kanskje du skal begynne å skrive timeliste på denne jobben

Skal ta noen bilder av tannhjulene og lagrene og poster dem her..

Interessant lesning……….keep us updated :cheers:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Godt at du tar tak i situasjonen, Sydvesten. Nå som du begynner å få oversikt over skadeomfanget, er jeg overbevist om at dette vil løse seg i din favør!

Det hadde forøvrig blitt litt av en oppvask dersom VP-pusheren hadde fått viljen sin her.

Først 15 timer for å ta ut maskinen, deretter et ukjent antall timer og ti-tusenlapper for å overhale motoren, for så å avslutte med nye 15 timer for å montere motoren igjen.

Resultat = null forbedring av "rådebank" og en meget blakk/forbannet kunde.

Må si meg svært glad for at jeg ikke har vært i klørne på de gutta der. Kan jo risikere å ende opp som personlig konkurs etter den minste grunnberøring.....

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Må si meg svært glad for at jeg ikke har vært i klørne på de gutta der. Kan jo risikere å ende opp som personlig konkurs etter den minste grunnberøring.....

Dette viser to ting

1)Baatplassen er god å ha for mange av oss som ikke har inngående teknisk kunnskap

2. Man bør ha kunnskap nok til å ha en formening om hva som er problemet før man går til et verksted. Om jeg hadde fått følelsen av å kjøre over et vaskebrett hadde jeg nok tatt meg en tur under båten med dykkermaska på.

Da har jeg snakket med ny eier, og hun tror ikke det har vært borti noe.... etter eget utsagn... men de dykket vitterlig ned for å sjekke etter beskrivelse fra en av mannskapet..... ikke vet jeg hvorfor..

Vel beviset vil komme senere i dag, oppløft er bestilt og det blir gjort nå i løpet av dagen.. så senere vet vi mere...

Er det noen som er i nærheten eller kjenner noen som er i nærheten av Vallø Marina utenfor Tønsberg, så stikk gjerne innom med fotoapparatet eller kun to øyne..

Jeg har blitt lover tilbakemelding fra Vallø Motor i løpet av noen timer...

Lagt til bilde av en brukket tann:

Bilde

Det er litt uklart siden det var trangt som f... der... men man kan se rullene fra det nedre konsiek rullelageret til høyre i bildet... og den blanke saken er bruddflaten på en av tennene... Det er samme skal på en del tenner.... en 5-6 stykker uten at jeg har talt alle sammen..

Redigert av sydvesten (see edit history)

2. Man bør ha kunnskap nok til å ha en formening om hva som er problemet før man går til et verksted.

Akkurat det er det som er så fordømt nå for tiden. Verkstedene tror de sitter på all verdens kompetanse og tror dermed de kan lure hvem som helst. Ofte gjør de det også... :headbang: Folk som ikke vet bedre får svi på pungen og er rimelig fornøyd med det fordi de ikke vet bedre og "har hørt om andre som betalte mye mer".

Godt det ser ut til å ordne seg, Sydvesten. Jeg har vel en mistanke om hva som dukker opp av sjøen litt senere i dag...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvis kjøper snakker sant at det var helt rent under da de dykket for å se så er det ikke bunnkjenning eller garn du har vært borte i?

Har imidlertid sett innmaten i et drev som hadde kjørt seg fast i et garn. Utvendig så alt fint ut, propellen også. Inne gearet rant delen ute da det ble demontert - totalhavari. Belastingen må ha vært meget stor, men fordelt over hele propellen. Det ga lite synlige merker utvendig om hva som hadde foregått.

Redigert av OLPI (see edit history)

Da er svaret kommet og båten har ikke skader under på hverken aksel eller propell.... Det var som nytt var svaret jeg fikk fra Vallø... så jeg har vel ikke noe annet valg enn å tro på dem denne gangen.... siden det var helt nytt når jeg sjøsatte båten i juni..

Selvsagt kan det tenkes at det har vært noe som et garn eller lignende... men det kan jeg ikke si noe om... Så står jeg der... med et defekt gear uten noen klar årsak til hvorfor det havarerte.. Det kan vel være noe som har løsnt inne i gearet og gått i mellom tannhjulene og forårsaket skaden... Jeg er i allefall ikke sikker mere... men siden alt annet er ok.. så kommer jeg til forslå 50/50 spill på en "nytt" brukt gear.. ser det finnes et par i Sverige... så monterer jeg gearet, en drøy times jobb mens båten ligger på land...

Dette er vel neppe en feil jeg kunne forutsett eller burde kjent til ved salg av båten, så jeg menere jeg har strukket meg langt nok i denne saken.... Alt annet var normalt med gearet, som olje og oljekjøler.....

Dette er vel neppe en feil jeg kunne forutsett eller burde kjent til ved salg av båten, så jeg menere jeg har strukket meg langt nok i denne saken.... Alt annet var normalt med gearet, som olje og oljekjøler.....

jeg hadde sagt "too bad", og ferdig med det.. Det er du i din fulle rett til, men klart, det er ikke bra at du har involvert deg så mye i saken allerede..

Du kan jo evnt foreslå at de betaler, og du jobber.. Selv da har du strukket deg langt lengre enn nødvendig.

Dette er vel neppe en feil jeg kunne forutsett eller burde kjent til ved salg av båten, så jeg menere jeg har strukket meg langt nok i denne saken....

Snodige saker. Bør nok havne på "Shit Happends"-kontoen til kjøper. Ingen kan forutse slike hendelser...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takker for sympati... skal kose meg med en :drink: eller 2 på terrassen i Mølstrevåg nå og filosofere over saken til i morgen....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...