Jump to content

Luft i diesel AQAD41A

Tommy007

Recommended Posts

Jeg har problemer med luft i dieselen på min AQAD41A litt historie, båt/motor har vært dårlig vedlikeholdt (før jeg kjøpte den) har brukt mye tid (og penger) på å fikse dette. Luftfilter, veivhusfilter og diesel filter så IKKE bra ut, dette er byttet for ca 30 timer siden. På den ene motoren måtte jeg bytte komplett finfilter Satte på et Racor 245R med 10 mikron filter, det ble også satt på et 10 mikron filter på den andre motoren, det gamle filteret var 30 mikron.

Nå har jeg begynt å få problemer med luft i dieselen på den motoren hvor jeg byttet hele filtersatsen, jeg ser at det er noe vann i vannutskilleren, og "noe" grums, og vet at jeg må ta ut tanken å rengjøre den, men håpet på at jeg skulle få den til å fungere ut sesongen.

Det fungerer slik at etter lufting så starter motoren og går greit på tomgang og uten belastning, når jeg begynner å belaste motorene, så fungerer de fint helt til ca 2800 RPM, da begynner det å ryke svart av motoren med luft problemer og effekten dabber av, etter at jeg har dratt av gassen, kan jeg gjøre det samme en gang til og det samme skjer, så lenge jeg kjører på tomgang så går det greit en stund, så stopper motoren, da er det bare å lufte igjen....

Når finfilteret ble byttet så måtte jeg ta av koblingene, prøvde meg vanlig gjengetape, hadde på tilstrekkelig og rett vei, men så at koblingen var "løs" etter en stund. Fikk en gjengetape fra loctite av en rørlegger, hadde på 7-8 runder som skulle holde, men det kommer luft i filteret allikevel, har tatt de av igjen og hatt på 12 runder med gjengetape, men problemet forsvinner ikke

Vet jeg har my "dritt" på tanken, men den andre motoren fungerer perfekt, og de tar diesel fra samme tanken, og dritten skal vel stoppe i finfilteret, og filteret som sitter på motoren?

Hei,

Jeg regner med at det du mener med "finfilter" Racor 245R er ett forfilter?

Forfiltre skal være enkle å skifte ut uten behov for å lufte helst.

Dette er bare en ide men siden problemene begynte etter du skiftet hele filteret.

Det er ikke alltid filtrene kommer med koplinger. Koplinger kommer med forskjellige gjenger. mm gjenger vil passe men vil ikke bli tett nok tror jeg. I så fall må du bruke den gule gj.tettingen til locktite.

245R kommer også inkl. med prime-pumpe på holder. Hvis tilfelle, er denne tett?

Det som skurrer litt her er at sort røyk ofte tyder på lite luft i forhold til diesel.....at den for nok diesel. Men på en annen side ville den ikke stoppet etter en stund med behov for lufting.

Hei Mao,

Filteret kom ikke med koblinger, men det satt et Racor filter der fra før, og koblingene skulle passe på det nye Racor filteret iflg. leverandør

Det kan være at rørlegger tettingen ikke er bra nok, skal se om jeg kan få tak i gul gj. tettning fra locktite.

Regner med at prime-pumpen er tett siden filtreret er nytt .... filteret ble byttet komplett.

Eldre Racor har rørgjenger og nyere har millimeter... :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du har rett SveinHa det var feil gjenger, selv om leverandøren sa det passet ..... jeg hadde nok på så mye gjengetape at det var det som "laget" gjengene, håper at gjengene i filteret ikke har blitt ødlag., Har kjøpt nye koblinger og skal sette de på i morgen, resultat følger ........ :smiley:

Koblinger er byttet, gjengetape er skiftet ut med Loctite 577, fungerer mye bedre, men når jeg skal ha den opp i plan, dør den ut, min teori er at da bruker den opp den dieselen som allerede har gått igjennom filteret , men siden jeg vet at det er MYE grums på tanken, tror jeg at filteret går tett, og at gjennomstrømningen blir for dårlig da motoren belastes, nye filtere skal kjøpes inn i morgen og testes....

Du bør abslolutt ta deg tid til å gjøre ren tanken. Kommer du ut i noe bølger blirr bunnfallet i tanken blandet med dieselen og filtrene blir fort tett igjen. Gjør samme jobben av og til. Pumper dieselen over på et tomt og rent oljefat. Bruker en liten pumpe som settes på drillen.

Når dieselen har stått noen dager vil bunnfallet sige til bunns igjen og du han bruke mye av dieselen. Bruker alltid å la den renne gjennom et filter før den brukes på nytt.

:seeya:

Hei Nemo,

Jeg vet jeg må gjøre rent tanken, men jeg har bare 2 uker igjen på sjøen, reiser avgårde på mandag og blir borte i 4 uker, kommer hjem første uka i september, så drar jeg avgårde gjen i 2 uker, og tanken er nesten full 500-600 liter, så jeg tenkte jeg skulle fått svidd av litt før jeg tar den opp å tømmer tanken, får heller kjøpe et par ekstra filter så jeg har. "Gleder" meg til å få sjekket tanken

Det var synd at du har så liten tid Tommy007. Kan forstå at du ikke vil tømme tanken for 500 - 600 liter. Håper at det blir fint vær på turen så bunnfallet får ligge i ro. Reserve filter vil nok være til hjelp og gi ekstra trygghet.

Lykke til og god tur.

:flag:

Hei igjen Nemo, Jeg vil heller bruke det fine været til å være på sjøen, en å rengjøre dieseltank, den har gått ca 40 timer siden jeg bytte filter forrige gang og da går den vel et par timmer til på de nye filteren jeg byttet i dag. Nå fungerer den perfekt. September måned passer nedre å tømme tanken, da har jeg fått ned tankvolumet litt også, må ta dieselen over på oljefat, og det er bedre med et en tre :smiley:

Har et sett til med nye filter, :smiley:

• 3 måneder senere...

Da er båten på land og dieseltanken har vært ute for rengjøring, det var på tide, tror det var min. 3 liter med "gjørme" på tanken. Nå er den spylt ren med en steamer, og stått til tørk, satte den inn igjen sist søndag. Det trengtes "litt" rengjøring under tanken også.

Jeg er glad for at jeg tok tanken ut før rengjøring, veldig greit at dritten kommer ut samtidig som man steamer. Jeg snudde tanken på hodet slik at det rant ut i påfyllings røret.

Tror ikke det hadde blitt så bra ved å la den ligge i båten.

Nå er jeg klar for ny sesong :-)

• 2 måneder senere...

Litt av en jobb du har gjort.

Hva gjorde du med all dieselen da, kjørte du tanken neste tom før rengjøringen?

Det blir nok en god sesong til sommeren da med regjort tank. Har du tilsatt Hammerdown også. Jeg gjorde det i båten etter tanksjau. Dieselen ser mye renere nå, det er heller ikke vann i dieselen lenger som jeg se. Har mulighet til å tappe tanken i bunnenn.

:sailing:

Jobben ble enda større.... etter at jeg hadde spylt ren tanken og satte den tilbake, fylte opp tanken, så oppdaget jeg at tanken var lekk (en ulykke kommer sjelden alene).

Dette oppdaget jeg først etter et par dager, og da fikk jeg se at skottene ikke var helt tette...

Grunnen til at jeg oppdaget det var at jeg skulle pumpe ut frostvæske som lå i motorrommet etter skifte av dyser, jeg så at det var en lekkasje mellom motorrom og dieselrom, slik at frostvæsken hadde blandet seg med dieselen. Dieselen ble pumpet over på fat og gitt bort til en kompis som har oljefyr.

Kunne sikkert ha brukt den igjen, men nå må jeg skifte bunn på tanken, har satt i nye dyser på begge motorene, og da vil jeg ikke ha tvilsom diesel på tanken.

Prøver å se positivt på det, det har vært en mild vinter, hadde ikke vært noe særlig å pumpe ut dieselen i -15 grader. Så var det bra at jeg fikk ordnet dette i vinter, og at det ikke skjedde på St.hans aften til sommeren (Aldri så galt at det ikke er godt for noe....)

Nå skal jeg sjekke vanntank og septik tank da de er av samme årgang.....

Jobben ble enda større.... etter at jeg hadde spylt ren tanken og satte den tilbake, fylte opp tanken, så oppdaget jeg at tanken var lekk (en ulykke kommer sjelden alene).

Da kan man trygt si at jobben ble større...

Det var virkelig bra at det ble oppdaget i tide. Dette hadde ikke vert noen morsom sommerjobb.

Vil bare si lykke til videre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...