Jump to content

Fjerning av eksos (sot) på gelcoat

Marø

Recommended Posts

Har vært veldig plaget av sort belegg på hekk og noe framover på skroget fra eksosen (har en sånn grønn klump for framdrift). Har prøvet mye forskjellig for å fjerne dette. Nå er båten på land og jeg endte til slutt opp med Hugos. Mitt problem er at jeg kan ikke tør bruke Hugos bestandig. Da går vel gelcoaten føyken. Er det noen der ute som vet om noe lurium som løser  opp dritten uten å skade gelcoaten? Har søkt på alt tenkelig, men ikke funnet noe som sier noe om sot fra eksos.

Hugos inneholder masse slipemidler og er nesten som rubbing.

Gjør følgende:

Vask av voks, rubb hvis nødvendig. Legg på ny voks 3 ganger.

Så kommer soten sigende......

Da tar du Jotun kraftvask og blander 1:20 med varmt vann.

I kombinasjon med en kjøkkensvamp forsvinner dritten uten problemer. Det samme gjør også dessverre det øverste laget av voksen din. Skyll med masse vann så snart som mulig. Polerer du opp en gang ekstra i løpet av sommeren, er det likevel ikke noe problem, bare en del jobb.

Cluet er å ha så mye voks at dritten setter seg i voksen og ikke i gelcoaten. Hvordan ordnes det? Med masse iherdig jobbing med poleringen om våren. Vokslaget skal holde hele sommeren. For det blir gjerne slik at det ekstra laget du tenkte å ta midt på sommeren, ja det ble det ikke noe av.

Lotus

Hugo's skal ikke skade gelcoat på noen som helst måte så vidt meg bekjent...har selv brukt stoffet på mye forskjellige materialer uten problemer.

Det som er viktig at det vaskes og skylles GODT etterpå...men det gjelder jo det meste da...for at man ikke skal få skjolder og slikt.

...hmmm... betviler at Hugo's er ufarlig for gelcoat - jeg prøvde Hugo's for å fjerne belegg som kom på vinglass etter vaskemaskinkjøring. Jeg fikk vekk belegget, men glasset jeg prøvde dette på ble ødelagt av virkelig stygge riper. Vil tro at gelcoaten vil ta skade når glass får riper av Hugo's, eller?... :smiley:

Ja, riper kan det nok bli...men det blir jo som å rubbe det...mikroskopiske riper der også.

Er litt på utrygg grunn nå, men så vidt jeg husker skal Hugo's påføres med myk og fuktig klut/svamp.

Selv har jeg god erfaring med bruk av Hugo's og er kjempefornøyd. Har blant annet brukt den på en messingplate under ovnene på kjøkkenet...kjemperesultat.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei,

Du bør prøve Idealvask. Fås i 1 liter og 5 liters kanner hos Bang og Folkestad, som er en rekvisitaforretning, avdelinger rundt omkring i landet. Bland som det står på etiketten. Kan brukes overalt innvendig og utvendig på dekk og skrog. Idealvask er så effektiv at den helt sikkert blir forbudt snart. Inneholder forøvrig bare vannoppløselige stoffer. Altså ingen løsemidler.

En kompis er helt hekta på "Ship-Shape". Muligens er dette det samme som eller tilsvarende som Deep Clean....

Ship-Shape fjerner enkelt svartsopp som har lett for å sette seg i de små gropene som er i gelcoaten når en ikke er så ivrig med poleringen.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Når det gjelder Ship Shape så er dette enkelt sagt Klorin til 200 kroner literen...

Prøv litt klorin dersom du får jordslag e.l i båt eller utemøbler etc. Forsvinner som dugg for solen... Vær forsiktig med farget stoff.(litt på siden kanskje, men)

Ellers gjør jeg som Lotus. Tar soten uten problemer. Jeg polerer båten også på høsten før vinteropplag. Da blir jobben til våren mye lettere fordi dritten om vinteren setter seg i voksen og ikke i en tørr skuteside...

Takk for mange konstruktive forslag. Forsøkte en del forskjellige produkter som ShipShape, Gelcoat Cleaner, Zalo, Hugos + et par til. Endte opp med Hugos som vinner. Nå skinner den som ei barnerumpe igjen.  :seeya:

Ser at noen foreslår å vokse godt nå på høsten. Høres smart ut, men jeg hadde planer om å smøre inn skroget med vaselinolje for første gang i år, for så å polere godt til våren. Det er jo så mange som har brukt vaselinolje med veldig godt resultat. Har også hørt at møkka setter seg i voksen og er vanskeligere å få av om våren enn ved bruk av vaselinolje.

Hva bør jeg velge av disse to metodene.  :smiley:

Har også hørt at møkka setter seg i voksen og er vanskeligere å få av om våren enn ved bruk av vaselinolje.

Hva bør jeg velge av disse to metodene.  :smiley:

Helt riktig, og voksen er mye vanskeligere å vaske bort om våren. Du får nemlig ikke bort den skitten som har trengt ned i voksen uten at den også må vaskes bort. Så voksing til våren må du foreta uansett. Har forsøkt begge metoder (pluss hverken voks, vaselinolje eller vask, frosten kom for tidlig). Arbeidet om våren ble omtrent som med voksing om høsten, men det anbefales ikke, gelcoaten sto jo da helt ubeskyttet for vær og vind.

Lykke til med vaselinolje som jeg nå bruker fasst hver høst.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Angående vaselinolje...har aldri prøvd det...

Vasker dere bare godt før påføring eller gjøres det noe mer?

Hvordan er det å få den av igjen?

Vasker bare grundig om høsten, og til våren er Zalo helt utmerket til å fjerne den feite vaselinoljen (det er neppe noe som er bedre til å fjerne noe så fett, den er jo utmerket til å vaske grytene etter ribbe eller pinnekjøtt, så hvorfor ikke vaselinolje?).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt vaselinolje på skroget om vinteren i mange år, og det ser ut til at båten har godt av det.

Vil absolutt anbefale å bruke høyttrykkspyler når vaselinoljen skal vaskes av om våren. Jeg pleier å bruke litt sterk blanding med vanlig båtvask som påføres på samme måte som avfetting ellers. Så er det bare å vente ett minutt eller to, slik at såpen får virke. Da blåser du lett av vaselinoljen med høytrykkspyleren. Samtidig forsvinner alt av sandkorn og annen dritt som har satt seg fast på skroget i løpet av vinteren. Bare å vaske litt lett med klut etterpå, så er skroget klart til polering.

Har ikke tenkt på at Zalo kan gjøre jobben istedet for båtvask. Skal jammen prøve det til våren!

Har også opplevd at møkka setter seg godt inn i gelcoaten selv om jeg bruker vaselin på skroget. Heldigvis har det skjedd bare en gang. Det var nesten ikke mulig å få dritten av. Det så ut som små svarte prikker inni gelcoaten, og jeg måtte bruke maskin og rensemiddel for å få det av.

Jeg har prøvd det meste - også vaselinolje. Har landet på følgende "behandling" om høsten;

* Vask båten grundig.

* Poler

* Sett inn båten med et godt lag polish - ikke tørk av.

Til våren - spyl av polish med høytrykksspyler (her sitter vinterens dritt)

Poler (polish/hardvoks)

Når det gjelder dette temaet er det mange gode råd ute på "markedet". Hva som er best er sikkert avhengig av opplagsplass (hva slags dritt...), hvordan man pakker båten inn og annet. Det gjelder å prøve seg fram. Metoden over fungerer best for meg. Kanskje ikke minst arbeid, men resultatet blir veldig bra...

Mitt skrog er ltt matt og eg tenkte å rubbe det til våren. Har også kjøpt Vaselinolje.

Kan eg bruke kraftvask til å vaske båten med? Spessiellt i vasslinje er båten veldig gul og skitten etter å ha ligget på sjøen i mange år uten så veldig grundif vårvask/polering.

I og med eg tenker å rubbe skroget til våren er vel Kraftvask greit å bruke?

Den er vel det sterkaste vaskemiddelet på markedet.

Er det noen der ute som vet om noe lurium som løser  opp dritten uten å skade gelcoaten? Har søkt på alt tenkelig, men ikke funnet noe som sier noe om sot fra eksos.

http://www.motorconsult.no/coastguard.php finner du følgende mot slutten av den lange siden:

D. CARBON SOOT ON THE SIDES OF CHI HAS DECREASED AT LEAST 75% SINCE THE USE OF HAMMERDOWN, SIGNIFICANTLY APPROVING THE PHYSICAL APPEARANCE OF CHI, AND REDUCING MAN HRS PREVIOUS SPENT CLEANING THE SIDES OF THE SHIP.

(CHI er forkortelse av skipets navn).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...