Jump to content

Båtplass, eie/leie osv...

Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg ser det annonseres båtplasser hvor en kjøper rettighetene til plassen (det blir tinglyst), la oss si prisen tilsvarer 10x det det ville koste å leie den. Jeg ville tro en sparer disse årlige utgiftene og ved en senere anledning kan videreselge retten til båtplass.

Jeg har ikke noe peiling på dette men lurte på om andre hadde det...

Jeg ser det annonseres båtplasser hvor en kjøper rettighetene til plassen [...]

Det du kjøper er rettigheter som antagelig er nærmere spesifisert i en kontrakt eller et skjøte. En havn krever vedlikehold, og kjøper du en båtplass i en havn er du ikke alene om å bestemme når, hvordan og hvor dyrt.

Vil tro at det blir litt på samme måte som å eie en andelsleilighet. At det er laget en andelslag av eierne som har en eller annen slags vedtekt og noe styre og stell. Med litt flaks blir du formann (bare la være å møte opp på generalforsamlingen så skulle det være i boks) - i verste fall er det en goody two shoes som synes at dugnad er så jysla kjekt at det må vi ha minst tre ganger i uken som leder det hele.....

Om utgiftene blir mindre eller større ut fra at det er et lite lag vil vel komme litt an på alder, beliggenhet, hvor godt arbeide som ble gjort da bryggene ble lagt ut osv....

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Når du kjøper en båtplass så får du en rett til en breddemeter og en plass. I de fleste foreninger så kan du pålegges å bytte plass dersom andre har større behov for plassen. (Avhengig av styrevedtak i båtforeningene)

I Akershus må du ut med rundt 220000 for 3.5 m, da er det enkelt å regne ut hva du skal gjøre,. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

I vår båthavn så eier vi plassene, eller har kjøpt og betalt for x antall breddmeter og x meters lengde på utliggere... I tillegg har vi en årlig leie som dekker forsikringer og avsetning til et vedlikeholdsfond... og en mindre sum driver selve bårforeningen.... Dette fungerer utmerket.. og boolle her er jo formann for tiden så det hjelper jo også på...

Vi har også en tinglysningsmulighet til å få dette påtegnet husskjøte siden eiere av båtplasser må bå på et bestemt boligfelt som også huser havnen... Dette er en forutsetning som er gitt av kommunen da vi fikk tillatelse til å bygge bryggeanlegget...

Og prisen for en båtplass vi har er ca. 10% av hva det koster i Akershus, og den årlige avgiften summerer seg opp til ca. 5% av kjøpesummen for plassen

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er en del private aktører som nå selger andel/rett til båtplass. Har hørt at du i Stavanger kan få 3,5 brygge meter for ca 130.000 NOK. Hvilke felles utgifter som kommer i tillegg kjenner jeg ikke. Denne båt retten er etter hva jeg forstår tinglyst og kan selges videre.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Med henyn til tinglysning, vær oppmerksom på at det er mer enn eierskap som kan tinglyses. Et eksempel er leierett. Det er viktig å lese dokumentene nøye med tanke på hvilke plikter og rettigheter du har. Et eksempel er hvor mye du får tilbake om havna legges ned eller skal bygges om til en pris du ikke har råd til å betale.

Rent bortsett fra det økonomiske har det sine fordeler å eie. Du slipper å tenke på om du får leie neste sesong, og det er gjerne mulig å leie ut din egen plass.

Havnen der jeg ligger er privatfinansiert og man eier båtplassen.

Men for å få anlegge havna krevde kommunen en klausul som gjør at de har kontroll med omsetning.

Skal en plass selges må det derfor skje til den som står først på ventelisten og til "listepris". Denne er en brøkdel av reell markedspris, noe som fører til tilnærmet null omsetning. De blir istedet leid/lånt ut.

Det finnes tydeligvis en rekke forskjellige type avtaler for båtplasser (som for mange andre ting i samfunnet). Dette skyldes at vi har i det store og hele har mulighet, og rett til (avtalefrihet), å avtale stort sett hva vi vil i dette landet!

Selv har jeg "kjøpt" retten til å benytte en definert båtplass for et avtalt antall år ved å betale et engangsbeløp, men ingen årlig avgift. Avtalen kan jeg velge å tinglyse (for egen regning) som en heftelse på det gårds- og bruknummer hvor bryggen er. Jeg kan si opp avtalen og få tilbake (prorata) i forhold til det antall år jeg har benuyttet/står igjen av avtalen. Avtalen kan ikke omsettes og jeg har ikke rett til fremleie.

Fungerer helt utmerket, nå på tredje året.

Hva som er best/lønner seg? For tiden ser det ut til at det er mere snakk om å få tak i en plass enn å kunne vurdere hva som lønner seg! :headbang:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er en av dem som har kjøpt seg båtplass i Akershus (Bærum). Den måtte jeg kjøpe til markedspris og betaler en liten sum pr. år til båtforeningen som steller med det praktiske.

Båtplassen kan jeg selge til markedspris når det måtte passe for meg. Jeg har eid den 4-5 år nå og markedsverdien har vel ca. doblet seg i denne perioden. Jeg har en 4m bredde som jeg betalte mye for, men som jeg nå er veldig glad for at jeg sikret meg før de siste års økning i markedsverdi.

Denne plassen står jeg fritt til å leie ut til andre, noe jeg gjør denne sesongen. Det blir god 'forrentning' på investert kapital :smiley:

Vi som eier båtplassene tar hver vår nattevakt i sesongen (tre på vakt), men vi er så mange at vi ikke trenger å ta nattevakt hvert år!

Vi har Indre Oslofjords fineste skjærgård rett utenfor båthavna :yesnod:

havna Baltic beskriver, var kommunal. Så fant noen luringer ut at havna burde være privat. Som sagt; så gjordt. Over natta begynte prisene å stige med astronomisk fart. Etter noen år er det noen som har tjent en formue på plassene sine. Alle tjener.....

Men vent litt; for at noen skal tjene, må vel noen tape ?...

Suzuki

No boat needed..

Jeg er svært takknemlig for at jeg har tilgang til en båthavn som ikke er styrt av markedskreftene. Med dagens etterspørsel etter båtplasser hadde jeg da kanskje ikke hatt råd til å ha båt :nonod:

I vår båtforening kjøper man en ande (f.t. kr 35000)l, denne justeres fra tid til annen etter indeks. Ønsker man ikke å ha plassen lengre, kjøper båtforeningen plassen tilbake til gjeldende andelspris, og selger den videre til førstemann på ventelisten uten å legge på prisen. Skal man leie ut plassen sin, står båtforeningen for utleien, og da til faste priser. Andelshaver slipper til gjengjeld å betale den årlige bryggeleien. Rettferdig og greit, og inngangsbilletten er da ganske rimelig.

Når prisen på båtplasser reguleres av markedet, da er ikke lenger sjøen for alle!

Redigert av Cand. noe (see edit history)

Men vent litt; for at noen skal tjene, må vel noen tape ?...

Suzuki

Nei, der tar du feil! Tap oppstår vel først når, eller hvis, verdien går ned til under kostpris? Men da kan du jo la være å selge og heller vente til verdien har gått opp igjen?

Når man regner på hva man tjener, forrenter, båtplassen til må man ta utgangspunkt i hva man kan selge plassen for og ikke hvs som er historisk kostpris!

Nei, der tar du feil! Tap oppstår vel først når, eller hvis, verdien går ned til under kostpris? Men da kan du jo la være å selge og heller vente til verdien har gått opp igjen?

Du er økonom skjønner jeg.

Når rekkehuset mitt,som kostet 800 000 i 2000, i vinter selges for mellom 1,25 og 1,3mill jubler alle, nemlig de som selger, analytikerne, bankene og journalistene.

Jeg vet om noen som ikke jubler. De som akkurat skal til å etablere seg. De er nemlig ansatt i kommunen, og tjener moderat. De har rett og slett ikke råd.

Så at det bare finnes vinnere, kjøper jeg ikke. Når prisene flyr i været, sitter noen igjen i grøftekanten, bokstavelig talt.

Men - det er vel ikke så populært å ta de svakes parti lengre. Det ligger vel ikke i tiden...

Eksempelet er fullt sammenlignbart med båtlivet. Sjekk hva som skjedde på Mar-Tek på Fornebu. Dette kommer vi til åse mer av.

Suzuki

No boat needed..

Når det gjelder kjøp av bolig, priser osv er det meget viktig å ta med i regnestykket rentenivået, eventuelle skattefordeler (fradrag for gjeldsrenter osv). Hvis ditt hus kostet 800.000 i 2000 med 6 prosent rente og 1,2 mill idag med 4 prosent rente og uendrete fradragsregler så blir rentebelatningen nøyaktig den samme i dag som for seks år siden! I tillegg så har du økt din lønn med 20/30 prosent og kjøpekraften med enda mere for prisstigningen har vært lavere enn lønnsøkningen!

Det betyr at du idag har mere igjen til å bruke på viktige ting som oppgradering av båt osv.

Mar-tek - helt enig! Vi må få kommunepolitikerne på banen slik at tilbudet av båtplasser kan økes. Det er opp til deg, og meg og alle andre, å engasjere seg i politikken, direkte og indirekte.

Helt enig i at vi skal ta vare på taperne, men ikke helt klar over hva jeg skal ha sagt "galt" i så måte?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...