Jump to content

Prosjekt - Plastsnekke med treoverbygg.

Galilee

Recommended Posts

Her er den lunefulle damen.

Bilde

Er det noen som kjenner igjen denne typen? Den er visstnok bygget i Horten, og har en Volvo motor så gammel at Volvo penta og Volvo veteranservice ikke vet om den (B4B blokk).

Etter 3 år med motortrøbbel og flere reparasjoner fant vi omsider årsaken til alle problemene. Varmekappen på eksosmanifoilen lakk, så jeg fikk saltvann inn i to av sylindrene. Tredjemann som sa seg villig til å titte på motoren sa til slutt at den lot seg fikse, så da bestemte jeg meg for å gå løs på resten av båten.

Hun var nokså slitt da vi fikk henne, og bærer preg av å ha ligget på land en stund.

Bilde

Hun gikk opp i sømmene og var lakkert med noe som lignet på et plastbelegg som holdt på fuktigheten som trengte inn. Det hjalp heller ikke at hun hadde fått samme behandling innvendig. Det var 3-5mm gliper i sammenføyningene rundt vinduene som var delvis reparert med silikon, som ikke hadde fungert etter hensikten.

Bilde

Første jobb ble å fjerne alle vinduene og morkent treverk.

Bilde

En stund var jeg bekymret for om det ble igjen nok til å holde på vinduene.

Bilde

Så var det å fylle igjen sprekkene med epoxy (brukte West systems - som hadde bra utvalg i tilbehør og fyllmasse). Med noen lastebilstropper rundt båten fikk jeg dratt sammen noe av glipene, og fikk samtidig satt på tvinger for å klemme ihop sammeføyningene rundt vinduene.

Bilde

Resultatet ble kanskje ikke så vakkert. Jeg regner med det blir litt bedre når jeg får lakkert.

Bilde

Noen plasser manglet festet for vinduslisten helt, så jeg måtte lage nytt i epoxy. Mesteparten av dette blir dekket av vinduslisten når glassene kommer på plass.

Da jeg omsider fikk pusset ferdig. Det gjenstod bare å gå over båten med sandpapir for hånd, så fant jeg dette:

Bilde

Ved nærmere undersøkelse så var det flere steder hvor natingen har løsnet, i nesten alle natene på framdekket.

kjøpte først en forsats til Dremel'n

Bilde

Den funker perfekt for mindre reparasjoner, men hele dekket ble nok for mye for den vesle maskinen, så jeg fikk lånt en orntli' overfres. Jeg laget en 'linjal' av 4mm kryssfiner som jeg satt fast med stiftepistol (6mm stift for møbeltrekking). Det fungerte greit, og merkene er nesten ikke synlige.

Så i kveld så det sånn ut:

Bilde

Nå er det 'bare' å renske opp litt der det er løser fliser.

Nå gjenstår:

- Nating

Hva er beste fremgangsmåte her? Tenkte å bruke Casco marin teknikk. Kliner man bare på, og pusser etterpå, eller er det bedre å maskere hele dekket først?

- Noe småfixing innvendig (takforsterkning delaminerer)

Må kikke litt på hva jeg gjør med dette, takplaten er bare 6mm, og jeg har ikke lyst på gjennomgående skruer.

- Pusse over i fiberretning

- Grunne

- Lakkere

- Vinduer

- Fenderlist

- Bauglist, og kanskje fortøyningsbøyle i baugen.

- Sette i motor

- skal forresten giret ha spesialolje eller vanlig motorolje?

- Sjøsette :flag:

Neste år:

- Kalesje, burde hatt ny for lenge siden, men nå vil jeg bruke den litt før jeg bestemmer meg for å beholde den og bruke mer penger. Hvem er billig på kalesje i Vestfold?

- Ny innredning, både ute og inne samt toalettrom for en 'bæsj and carry'.

- Installere propankjøkken og et 12V kjøleskap jeg har liggende.

Jeg tar imot tips om videre arbeid med takk.

Hei!

Ser ut som du har kommet godt i gang her. Fortsett å legge ut bilder etterhvert som arbeidet går framover.

Når det gjelder nating ville jeg brukt tec 7. Det bruker jeg til nating og det fungerer meget godt. Om du vil maskere eller ikke er vel egentlig en smakssak. Har prøvd både med og uten maskering det er fordeler og ulemper med begge metodene.

Pass bare på at natemassen får tørket godt før du pusser.

Sikaflex trenger 4 uker, men tec 7 ikke mer enn ett par dager.

Lykke til videre!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

• 1 år senere...

Oppdatering:

Lenge siden tråden ble startet, men til gjengjeld så er det MASSE bilder her:

Båtprosjekt (beskrivelser på engelsk for utenlandske venner).

Båten ble omsider sjøsatt høsten 2007, men en MC ulykke gjorde at den ikke ble brukt.

Jeg fikk til slutt tatt den opp 2. januar, så jeg er vel førstemann til å få båten på land i år?

...nå er det bare å vente på påsken og vårpuss igjen.

• 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Etter første ordentlige turen så kokte motoren. Hjemturen måtte gjøres i 3 etapper. Det viste seg at kjølekappa i eksosmanifolien (saltvannskjølt) gikk tett.

Har fått skylt igjennom med masse vann nå og radiatorrens (litt skeptisk til hvor effektivt sånt er). Nå virker det ganske åpent ihvertfall.

Jeg tenkte å koble kjølekappa på manifoilen til ferskvannskjølingen. Er det noen gode grunner til IKKE å gjøre dette?

Denne ble ikke offisielt bygd som båt type men mer som lån av lokaler men herva solgte dem. Det ble laget flere tauler med treoverbygg i Kroken Taule distriktet grunnet at taulebåtene ikke hadde eget turbåt overbygg i starten. Det er mange båter som har sitt utspring i dette skråget. At din båt er en Taule-grimsøy er helt sikkert hvem som har bygd overbygget er nok vanskelig og finne ut av. En pen versjon er det i allefall.

Det å koble ferskvann på manifoilen er ikke altid like greit pga tempraturen undersøk dette nøye først.

Redigert av fiskekroken (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...