Jump to content

Trebåt som ble sauset inn i 1985.

Oystein Ny

Recommended Posts

Skal kanskje bytte båt og har kommet over en kandidat på finn som er en dorry 31 fot trebåt.

Eier sier at båten er skrapet rent over og under vannlinjen og sauset inn med kokt linolje + terpentin i 1985.

Er ikke dette vel lenge siden ? hvor ofte bør dette gjøres ?

Båten er malt på siden men eier sier det er bra under og at maling kan skrapes av og man vil kunne få en fin oljet/lakket båt, noen som har synspunkter på dette ?

Super sommer i Oslo :cool::drink:

Hei.

Jeg tror ikke det er så enkelt å få denne båten trehvit da disse båtene stort sett har vært malt siden de ble bygget.En dorry ble bygget på et par dager kunn for å brukes som fiskeredskap. Hvis vedkommende sauset inn båten for 20 år siden med KOKT linolje er jeg i tvil om det holder idag da den kokte oljen hinner seg og hindrer penetrering videre i prosessen. Kjøpet bør ikke være dårlig men vær litt skeptisk til de enkle broderiene til selger. Disse skrogene ble spikret sammen med galvanisert spike som ble bøyd på baksiden(ikke klinket) og de er blitt veldig gamle da de ikke blir bygget lenger.

Lykke til.

Mvh

Heira :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Takk for svar heira :smiley:

Har sett på den nå og den ser da klinka ut, spantene så ut som du beskriver.

Tror heller ikke denne blir pen trehvit, altfor "grove planker" for det.

Noen som har erfaring på hva det kan koste å få en trebåt proff til å se på den i oslo området ?

Her har vel pris og eget kunnskapsnivå en relativt stor betydning. Hvis du gjør det meste selv, og prisen ikke skremmer vettet av noen, så er det fullt mulig å lage fin båt av et gammelt utgangspunkt. Er det noen bilder av båten i annonsen? Legg ut linken, så vi får sett herligheten.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei igjen.

Denne båten ser veldig fin ut så det er nok ikke så stor fare for å kjøpe katta sekken her, MEN det som er et godt kjennetegn på råte er lukten i disse båtene. Er det noe som er råttent vil du kjenne en særegen kjellerlukt/rå luft lukt ,særlig i rått vær. Jeg ser at det er lagt belegg på dekkene, det kan være flere årsaker til det.(stygt,råte eller begge deler) Det bør du sjekke. Motoren er gammel men perkins er en bra motor som er relativt lett og få deler til, sjekk hvor langt den har gått og bruk den som prutningsmonn. Med så gammel motor vet man aldri hvor langt tidens tæring har gjordt seg gjeldende

Om den er klinket ser vi ikke på bildene men du ser det på innsiden om det er roer på klinken og da snakker vi først og fremst om spanter. Ellers syntes jeg det er mye båt for den prisen men jeg ville prutet 5 til 10000.

Lykke til

Mvh Heira :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei,

Motor, orginal marinisert, bra. Men sjekk for oljelekkasjer, kjør den god og varm og se etter på eksosen, peil olja etc etc.

Båten ser flott ut på bildene ville dog gått NØYE gjennom den innvendig under dørken og setter etter råte og andre mulige skjulte feil.

Klinker må ofte skiftes, hva med bordgangene er det i god stand etc etc etc...

Synest og prisen var Høy. En kan f.eks få seg en flott plast halvplaner for 100.000,- (som og sikkert kan prutes litt på..)mørebas 9400

Om du ikke finner noe og utsette på båten ville jeg gitt et bud på 50-60? Ellers ville nok jeg mye heller valgt et plast prosjekt til 100.000,- MYE mindre vedlikehold og samme båtgleden!

Men dette var min mening! Er ikke sikkert det er dette du er på jakt etter!

Den mørebas'en så bra ut til den prisen :-)

Jeg er bare ute etter en "småbarns vennlig" båt som jeg skal ha til jeg synes unga er store nok for en seilbåt igjen.

Har en artig katamaran seilbåt som er til salgs : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7912767

3 stk har prøveseilt og alle med stort smilt pga seilegenskapene (maxfart 15-20 knop), jeg har ikke seilt den så mye sjøl før dette så jeg ble også veldig overrasket over bra den seiler og krysser.

Ønsker nesten å ikke å selge den nå.

Har en sneip på 1,5 år og venter en til i januar + planer om enda en.... så jeg trenger en båt som det ikke bare er å krabbe ut av sånn som den jeg har nå.

Tenker også på en Sollux 24 AC eller Sandvik 25 AC, greit med aktercabin for å plasere unga når de skal sove.

Når det gjelder trebåt så bør den være såpass bra at jeg ikke må gjøre store utbedringer, som dere skjønner så blir det ikke mye tid til det på en stund.

Båten ser fin ut den, men jeg synes jeg så tendens til fukt/råte i overgangen kabinvegg/skuteside på et par av bildene.

Bilde

Noen andre som har sett det? Er nok enig med Sabeltann i at endel pruting er på sin plass.

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg er jo en "mørebas evangelist" så mener jo bestemt at med småfolk ombord så bør du finne deg en 9400AC (med aktercabin) fortere en svint!

Det er utifra og ha en båt som ikke tar for mye tid samtidig som at du kan handle den rimelig, samt at du ihvertfall fint klarer deg om bord noen uker i strekk med kone og tre barn.

Men dorryen du ser på har jo stor plass da! Men vet av erfaring at trebåt er endel arbeid..

Noen andre som har sett det? Er nok enig med Sabeltann i at endel pruting er på sin plass.

Jeg så også det. Ville hvertfall sjekket det nøye før jeg kjøpte båten. Dette kan du også bruke til å presse ned prisen.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...