Haba Startet 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2006 (redigert) Mener å ha sett en eller annen plass at det ble frarådd å la en Yanmar-motor (har selv 4JH2UTE) gå i lengre tid i turtalls-området 2200-2600 RPM. Det ble sagt at turboen fikk dårligere smøring i dette området. Er dette en myte, eller har det noe for seg ? Liker godt å cruise i lav fart når det er fint på sjøen og da er jo ovennevnte turtall det aktuelle, men hvis jeg kan skade motoren så .......Hva er å gå i lang tid på dette turtallet ? Noen som vet noe om dette? Kan sikkert være greit å vite for flere enn jeg. hilsen Haba Redigert 25.Juli.2006 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Hvis Yanmarmotorer ikke kan gå på det turtallsområdet som gir høyest dreiemoment og lavest drivstofforbruk, ja da kan du banne på at det hadde vært særdeles høyt støynivå rundt saken. At motoren/turboen ikke skulle tåle langvarig belastning i dette turtallsområdet er så usannsynlig at det umulig kan stemme. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Nå har jeg ikke pugget brukermanualen for min 4JH4 fra perm til perm, dog har jeg lest gjennom den et par ganger. Men det står ikke et ord om dette i den. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Geirh Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Har selv en yanmar 340HK ny i 2005. Les i innstruksjonsboken om bruk av motoren. Jeg kjørte min motor på 2700 omdreininger til og begynne med har max 3400 fikk beskjed på service etter 60 timer at motoren skulle kjøres på 3100 omdr og av og til la den få fult kjør. I instruksjonsboken står det diverse om fult kjør etter så lang tid på nedslakket turtall,rusing vist du ligger lenge på tomgang for eksempel og fisker. Selv var jeg ikke enig med servicemannen siden jeg bestandig har vært av den oppfatning at til saktere motorene går til bedre har de det men der tok jeg feil. Har i ettertid vært i kontakt med Yanmar Norge og diverse servicefolk så det er nok noe i det du har blitt fortalt. Kunne og få problem med dysene etter det som ble fortalt på service. I min innstruksjonsbok står kjøring av motor godt skrevet. Det du skriver at det ikke står noe om det da vil jeg anbefale deg og ta kontakt med Yanmarverksted de kan svare på det eller direkte til Yanmar Norge Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Ja, det er også i min bok beskrevet dette med bruk av høyt turtall etter lang tid på tomgang (fiske o.l.) - Men jeg har altså ikke funnet noe om å ligge unna et visst turtallsområde. Men nå er min motor så ny at norsk instruksjonsbok er ikke laget ennå - mulig at det kommer mer inngående der. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Lotus Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Det du beskriver GeirH er noe som gjelder enhver turboladet dieselmotor. Kjører man lenge på tomgang/lavt turtall, bør man kjøre motoren på 80% belastning eller mer i 20 minutter eller mer for å unngå nedsoting. Motorene er ikke laget for å tusle rundt på tomgang i evigheter. Da kan man heller putte inn en strikkmotor. 2200-2600 o/min kan neppe kalles tomgangskjøring. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Nå skal ikke jeg utgi meg på motordiskusjoner men når fagfolk sier dette og det er flere med meg som har Yanmar som har fått samme beskjeden. Skulle jeg på langtur så skulle ikke motor kjøres på 2700 omdreininger Yanmar skal vist ha turtall. Det var som en sa til meg "skal du ligge på laft turtall hvorfor valgte du ikke en mindre motor"det må da være noe i det Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 hvis dette medfører riktighet er det et japansk produkt langt under par. aldri hørt noe liknende. med bakgrunn i inngående kjennskap til japansk hightech motor-elektro-elektronikk gjennom mer enn 20 års inngående gjensidig samarbeide og knowhow utveksling med japanske ingeniører på høyeste plan.. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 hvis dette medfører riktighet er det et japansk produkt langt under par. aldri hørt noe liknende. Da syns jeg det er rart at vi må de-rate hovedmaskinen vis den skal gå på langvarig lav last under 60%. Dette gjelder på en lastebåt der jeg jobber som maskinist. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Det er no blitt meg og andre fortalt så jeg skal ikke motsi noen jeg er ingen fagmann. Men det er folk med lang "fartstid" innen yanmar jeg har vært i kontakt med. Har jeg hatt tilgang til innstruksjonsboken skulle jeg har skrevet av hva som står der. Det er noe som heter at det er like mange meninger som det er båteiere Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 nahh, DET kan være et tilfelle av japansk overforsiktighet som er vel kjent. på den måten varer saker og ting "evig" med riktig vedlikehold og gir total forutsigbarhet. SABB de-rater også sine maskiner for profesjonell bruk vs fritidsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Det står i min lærebok om marinemaskiner at disse er produsert for å gå på 85-100% av MCR kontinuelig. Dette er av hensyn til innsprøytningstrykk, beleggdannelse fra dårlig forbrenning, redusert ladelufttrykk. Så klart dette blir mye værre på en maskin som bruker tungolje. Men de samme tingene vil skje ved en mindre diesel maskin også bare i mindre skala. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2006 Hmmm. Så alle båteiere skal kjøre med 85-100% motorbelastning 100% av tiden? Da har jeg jo en sabla grei forklaring når jeg halvplaner i 25 knop nedover Blindleia. Gjelder det samme for turbodieselen i bilen? Greit å ha en unnskyldning når jeg tas i 180 km/t. Konstabel, denne bilen har en motor som ikke tåler å bli kjørt i lavere hastighet enn 180 km/t. Min Yanmar er mye brukt til generatordrift. Der rusler de rundt i 2600 o/min kontinuerlig. Det gjør de i veldig mange tusen timer i strekk. Rart ikke jeg kan gjøre det samme en time eller to. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Det står i min lærebok om marinemaskiner at disse er produsert for å gå på 85-100% av MCR kontinuelig. Dette er av hensyn til innsprøytningstrykk, beleggdannelse fra dårlig forbrenning, redusert ladelufttrykk. Så klart dette blir mye værre på en maskin som bruker tungolje. Men de samme tingene vil skje ved en mindre diesel maskin også bare i mindre skala. Nok et godt poeng. Du er nok en ekte havgaper du Lotus. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
TMS Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Hmmm. Gjelder det samme for turbodieselen i bilen? Greit å ha en unnskyldning når jeg tas i 180 km/t. Konstabel, denne bilen har en motor som ikke tåler å bli kjørt i lavere hastighet enn 180 km/t. Eller du kan kjøre bare på første gir...... i 50 km/t Sitér dette innlegget TMS Link to post
bjoris Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Har en gammelkar i havna med slik motor som du har. Om vinteren starter han den opp med full gass, ruser den godt og så lar han den gå på tomgang lenge, ofte over 1 time og så stopper han igjen. Det gjør han hele vinteren, ser han sjelden utpå da. Jeg vrir meg jo litt av slik bruk, men, men. Slik har han gjort alltid sier han og nå er motoren snart 20 år, uten et feilslag. Kos deg på fjorden i den farten du ønsker er mitt råd... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Cirkeline Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Har faktisk vaert borti en Yanmar 50 hk som var saa nedsotet at turboen stoppet opp pga nedsoting ved kjoring med lavt turtall. Vedkommende som hadde baaten sier at han ikke kjoerer med mer enn 2000-2400 o/m. naar han er ute. Ny turbo og et tips om aa kjoere med variert turtall, deriblandt paa maks periodevis, saa slipper man denne problemmatikken. I en bil saa har vel alle et variert turtall........... Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Dette skriv Viknes om stell av yanmarmotorar på http://www.viknes.no/fof.pdf SITAT: "Kjøring: Dessverre opplever vi at alt for mange rett og slett kjører for pent med sin Yanmar motor. I brukermanualen fra Yanmar er oppfordringen at motor skal ruses hver annen time ved mye ”dorging” eller kjøring på lavt turtall. Dette er særdeles viktig, spesielt på motorer utstyrt med turbo. Motor kokser innvendig og medfører gjerne økt oljeforbruk, blå eksosrøyk eller i verste konsekvens turbohavari. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at motor av og til må kjøres opp mot kontinuerlig effekt med belastning gjerne en 15-30 minutter, for å la motor ”brenne” seg ren innvendig etter lengre kjøring på turtall under 2000 o/min." Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Det er jo ikke slik at man SKAL kjøre på nesten full guffe hele tiden da. Missforstå meg rett. Er jo greit å ha sunn fornuft. Ett lite tips. Det man kan gjøre for å vaske turboen på luftsiden er å ta en spruteflaske med vann å sprute en liten dusj med vann inn på diffusoren. IKKE MYE VANN. Kjør motoren på cirka 40-50% belastning. Husk å ta ut luftfilteret først da. Diffusoren må være ren da det er denne som omdanner farten fra dysehjulet på eksosiden til ladelufttrykket du har inn på motoren. På eksosiden tar du bare av eksosrøret som kommer fra turboen og gjør denne forsiktig ren. Du vil da se dysehjulet/dyseringen i turboen. Vær forsiktig med dette. Det er veldig viktig å få vekk sotlaget som ligger på utsiden av dette hjulet. Du vil garantert se mye sot her om du bare kjører motoren på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 Dette er vel en av grunnene til at det er rimelig tåpelig å instalere turbomotorer i langturseilbåter som kjører motoren på rolig turtall for å lade batterier. Det er vel også en grunn til at en del proffe brukere skyr Viknes og Yanmar da de vil ha mer saktegående motorer som tåler dorging. Greit nok at man skal kjøre på full fart innimellom. De som har en Viknes 770 med 145 hk kan jo prøve dette....det går dårlig da båten rett og slett ikke tåler slik fart om det ikke er blikk stille. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2006 (redigert) Kjører man lenge på tomgang/lavt turtall, bør man kjøre motoren på 80% belastning eller mer i 20 minutter eller mer for å unngå nedsoting. Motorene er ikke laget for å tusle rundt på tomgang i evigheter. Da kan man heller putte inn en strikkmotor. 2200-2600 o/min kan neppe kalles tomgangskjøring. Lotus Så hva kokte dette ned til? Jo, kjør på akkurat det turtallet man ønsker, men kjør opp mot maks turtall i 20 minutter eller mer hvis man tusler lenge på lav fart. Det sa jeg, det sa Viknes, det sier Yanmar Norge. Ingen sier altså at man ikke kan kjøre lenge på lavt turtall (under 2000 o/min) eller lenge på et bestemt turtall f. eks. 2500 o/min. Det ekspertisen sier er at man etter lengre tids småkjøring bør kjøre opp mot maks turtall en liten stund. Så hva er problemet? Intet problem. Lotus Redigert 26.Juli.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 27.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2006 Så hva er problemet? Intet problem. Lotus Nei, ikkje no lenger. Det er vel derfor ein spør, for å få svar? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Stemmer dette i denne tråden ? Vi har Jalmar turbo diesel i seilbåten.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Jeg husker at vi fikk litt problemer med turboen på en av maskinene i en redningsskøyte jeg jobbet på for ca. 5 år siden. Dette var 6 sylindra Yanmarmaskiner på rundt 300 hk. Vi fikk beskjed fra verkstedet om at de burde kjøres oftere med litt mer turtall. Disse motorene ble forøvrig utsatt for ganske store belastninger med mange slep hver enste dag og fungerte ellers veldig bra, men det var lurt å blåse de rene av og til. Jeg har forøvrig en 50 hk Yanmar i min båt med 10500 timer på telleren. Den går like pent og er like røyksvak som den 4 år gamle volvoen jeg hadde i gamlebåten, bare at Yanmaren ikke bruker olje i det hele tatt i forhold til Volvoen jeg hadde før (2030 2003 mod.). Jeg har bare gode erfaringer med Yanmar, men har du kjøpt båten for å kjøre sakte så har du nok valgt feil type båt. Dette er forøvrig et kjent problem med de fleste turbomotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Å sprute vann rett inn i turboen er et gammlet trix, men det gjør ikke rent eksosturbinen. Det gjør kun rent kompressorhjulet i turboen. Det vannet som kommer seg forbi turboen, inn i sylinderen, blir med forbrenningsprosessen for så å vaske turboens ex side har jeg lyst å hilse på. Slike edle dråper bør man skåle med og drikke i godt lag. Kjør motoren slik det passer deg best og blås ut av den av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.