Jump to content

Feilinnstilt gir på påhengern

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Har en 25HK yamaha fra 1985 med kort stamme...Problemet er at motoren står i fri når girhendelen står i reverese, og motoren står i "fremover" når girhendelen står i neutral :nonod: Altså må jeg starte motoren i "fremover" og har ikke muligheten til å bakke, sånn som det er nå... Det har lenge vært en slags skrapelyd når jeg har satt den i reverse, så jeg har prøvd å ta det litt pent, men nå har det altså blitt helt feil=S

Det virker rett og slett som om noe har ristet ut av posisjon eller no sånt, for den går helt fint fremover, men er totalt feilinstilt...Kan det være noe jeg kan fikse selv? Har litt innsikt i å skru på motorer fra før av, men hadde vært fint om noen visste hva det kunne være, og hvor jeg evt. må gå inn for å fikse problemet..

Har snakket med verksted, og de snakker om 10000 kr for å fikse dette...Det er ikke jeg villig til å betale, ettersom hele båten kostet 12000 kr med motor..

Mvh Tomzern :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)

Noen påhengere har et deksel på siden av stammen litt nedenfor midten. Bak dette er girarmen skjøtet slik at undervannshuset kan tas av og denne skjøten kan ha forskjøvet seg. Andre motorer har skjøten tilgjengelig når undervannshuset er trukket litt ned. Kjenner ikke Jajaja 25...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Eller kan gear/gass boksen er satt sammen feil, det var det på våres båt.

Pelte den i fraverandre , satte den sammen korekt.

Alt i orden.

Pell den av båten snu den og se om du kan se hvordan den fungerer.

Følg bevegelsene på vaierene og se om det er noe du kan flytte på der.

Fungerer gearene på motoren med vaierene av?

Er det fjernkontroll på motoren eller bruker du girhendelen på motoren?

Høres for meg ut som en justeringssak,evt at noe i giroverføringen har forskjøvet seg. 10000,- for å fikse det må vel sies å være litt i overkant....!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg bruker en sånn standard quicksilver gass/gear fjernkontroll, problemet er det samme selv om vaierene er koblet fra, så problemet ligger internt i motoren...

'

Takk for hurtig svar btw..

Har prøvd å justere litt på det staget som går ned gjennom stammen, men uten hell...Skal få tatt en nærmere titt på den og ta den opp på gårdsplassen når jeg kommer hjem fra hytta...noe annet en feilinnstilling virker usannsynlig eller hva?

Mvh Tomzern

Beste måten å sjekke videre er vel å ta av undervannshuset, kan jo også være at det er noe nede i huset som har kilt seg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen!

Har nå funnet ut at jeg antakeligvis må ut med blokka for å finne feilen...

Har hørt at disse boltene ofte sitter så hardt at de knekker når man prøver å skru dem ut, men hvis jeg allikevel må gi det et forsøk, er det noen som har tips til hvordan jeg burde gjøre dette for å unngå at boltene knekker? Hadde vært deilig å slippe å gjenge opp på nytt..

Evt. noen påhengsmotor-kyndige folk i nærområdet (Asker og Bærum) som kunne hjulpet meg mot betaling?

Har lyst til å få dette billigst mulig i og med at båten skal selges snart!¨

Har forresten funnet ut at feilen mest sannsynlig ligger i øvre del av stammen, altså oppunder selve motoren...

Mvh Tomzern

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...