Anabelle Startet 22.September.2003 Link til dette innlegget Startet 22.September.2003 Noe jeg alltid har lurt på: På gamle bensin - båtmotorer er det ofte oppgitt ytelse med f.eks 2 HK "usikkerhet". Hvordan er dette beregnet? Står f.eks SAAB 10-12 HK. Er det en 10 HK eller er det en 12HK? Marna bruker jo også dette. Anabelle - med 15 HK enkelt og greit Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Poseidon Svart 22.September.2003 Link til dette innlegget Svart 22.September.2003 Det viser til to forskjellige omdreiningstall. F.eks 7-9 Sleipner, såvidt jeg husker var den ment å gi 7 HK ved 700 omdr, og 9 HK ved 900 omdr. - enkelt og greit? Hvilket omdreiningstall som var aktuelt kunne avhenge av f.eks hvilken propell, noen leverte f.eks valgfritt fast propell med gear, og vanlig mekanisk vridbar propell. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marna Svart 22.September.2003 Link til dette innlegget Svart 22.September.2003 Jeg trodde dette hadde noe med høy og lav tenning å gjøre? På gamle motorer med magnettenning hadde en muligheten til å skifte mellom såkalt høy og lav tenning, derav f.eks. 8-12 hk. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Poseidon Svart 22.September.2003 Link til dette innlegget Svart 22.September.2003 Lavtenning ble vanligvis bare brukt under start for å hindre motoren i å "slå tilbake". Det vanlige på en korekt justert motor var alltid å skifte til høytenning så snart motoren var kommet igang. Jeg ser derfor ingen grunn til at dette skulle ha noen sammenheng med angivelse av hestekreftene. Dessuten ble doble angivelser også ofte brukt på semidieslene - og de har hverken magnet eller tenning. På disse motorene hadde man også en annen særegenhet; hvis man f.eks hadde en 1-cylindret motor som var oppgitt til 40 HK, og så satte man sammen to av disse for å lage en 2-cylindret motor - da kunne den plutselig bli kalt for 90 - 120 HK ..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 4 til 6 Marna er 4 uten reduksjonsgear og 6 med, dette er opplysninger direrkte fra Marna Høy og lav tenning er slik som Poseidon sier Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Årsaken til høy og lav tennoing var jeg klar over Men som jeg skrev; jeg trodde kanskje etc..... Reduksjonsgearopplysningene var interessante, en lærer så lenge en har motor mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Arne Lian Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 I ei sjekte jeg hadde tidligere stod der en 8-11hk Marna, det var lett og huske hvilke turtallsområder denne opererte innenfor; 800-1100rpm enkelt og greit. Men om der var noe mere med høy/lav tenning har jeg ikke peiling på.......Den hadde også vridbar propell, kanskje det kommer inn som et ekstra moment i diskusjonen?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.