Jump to content

HK betegnelse på gamle bensinmotorer

Anabelle

Recommended Posts

Noe jeg alltid har lurt på:

På gamle bensin - båtmotorer er det ofte oppgitt ytelse med f.eks 2 HK "usikkerhet". Hvordan er dette beregnet? Står f.eks SAAB 10-12 HK. Er det en  10 HK eller er det en 12HK?

Marna bruker jo også dette.

Anabelle - med 15 HK enkelt og greit

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Det viser til to forskjellige omdreiningstall. F.eks 7-9 Sleipner, såvidt jeg husker var den ment å gi 7 HK ved 700 omdr, og 9 HK ved 900 omdr.   -  enkelt og greit? Hvilket omdreiningstall som var aktuelt kunne avhenge av f.eks hvilken propell, noen leverte f.eks valgfritt fast propell med gear, og vanlig mekanisk vridbar propell.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Lavtenning ble vanligvis bare brukt under start for å hindre motoren i å "slå tilbake". Det vanlige på en korekt justert motor var alltid å skifte til høytenning så snart motoren var kommet igang. Jeg ser derfor ingen grunn til at dette skulle ha noen sammenheng med angivelse av hestekreftene.

Dessuten ble doble angivelser også ofte brukt på semidieslene  -  og de har hverken magnet eller tenning. På disse motorene hadde man også en annen særegenhet; hvis man f.eks hadde en 1-cylindret motor som var oppgitt til 40 HK, og så satte man sammen to av disse for å lage en 2-cylindret motor  -  da kunne den plutselig bli kalt for 90 - 120 HK .....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

I ei sjekte jeg hadde tidligere stod der en 8-11hk Marna, det var lett og huske hvilke turtallsområder denne opererte innenfor; 800-1100rpm enkelt og greit. Men om der var noe mere med høy/lav tenning har jeg ikke peiling på.......Den hadde også vridbar propell, kanskje det kommer inn som et ekstra moment i diskusjonen??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...