Maika Startet 26.Juli.2006 Del på Facebook Startet 26.Juli.2006 Det har i det siste kommet med eksos enn vanlig fra de ene motoren, en VP2030. Hva kan det komme av? Jeg glemte for en tid tilbake å åpne for kjølevannet. Oppdaget det før motoren sa fra, men kan det være en sammenheng? Syns lyden i den har vært litt "tørr" etter det, selv om kjølevannet nå er normalt. Den andre motoren har fungert fint etter den lille flausen. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 Hvilken farge er det på eksosen da? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juli.2006 Del på Facebook Svart 26.Juli.2006 MD2030 "spiser" impellere, så den 50-lappen bør skiftes hvert år. Kanskje du har impleller-blad i varmeveksleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Det har i det siste kommet med eksos enn vanlig fra de ene motoren, en VP2030.Hvordan vet du at det kommer mer eksos fra den ene motoren enn den andre? Har du målt massestrømmen selv, eller det fagfolk som har målt for deg? Måling av eksosstrøm er meget komplisert, og lar seg ikke fastlegge med sikkerhet med mindre du bruker instrumenter i titusenkroners-klassen kombinert med tilstrekkelig kunnskap. Som du skjønner, så ligger det under mitt spørsmål: Har du problemer som skyldes noe annet enn for mye eksos. (Eksosmengden bestemmes av tilført brennoljemengde og luftmengde - ikke noe annet). Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Med mer eksos her så mener vel sannsynlig Maika at den ryker noe mer enn før. Synser her utfra det du beskriver og tror det da menes damp som mer røyk. Det er nevnt impellerrester i kjølevannskretsen, fullt mulig. Hvis denne type motor spiser mye impellere så er kanskje "50 kronersimpelleren" grunnen? . Sjekk hele sjøvannskretsen fra inntaket og helt igjennom til eksosbendet. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Hadde mye røyk og litt hul lyd på min 2030 tidligere i sommer. Det viste seg å være slitt impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2006 Jeg skiftet impeller, selv om den gamle så brubar ut (og var uten manglende biter), men det kom fortsatt ut en god del mer lys eksos enn fra babord motor. Så så jeg at viftereima igjen har blitt slapp (skiftet denne for litt siden). Da jeg strammet den, så det bra ut en god stund, men så kom det igjen endel eksos. Igjen er viftereima blitt slapp. Det ser ut som den strekker seg endel etterhvert. Kanskje ikke unaturlig, men det har ikke viftereima på babord motor gjort, som jeg byttet samtidig, og som er blitt kjørt mye mer... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Har opplevd ei gang at viftereima var som gummistrikk, jeg strammet og kjørte en stund for så og måtte til på nytt. Om att og om att...... Ny reim og problemet var løst. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Jeg har tilsvarende problemer på min 2030. Det ryker mye, og det kommer litt olje ut sammen med eksosen. Jeg mistenker at feilen er at motoren suger olje inn sammen med luften. Kombinert med ventildekselet er det luftinnsug. For å skille "ventildelen" fra luftinntaket er det brukt et arangement med en gedigen o-ring. Den originale o-ringen er tynn, og sporet den ligger er dypt. Dette gjør at den minste skjevhet i anleggsflatene gjør at det ikke tetter godt nok. Hvis du har hattt av dekselet (ifm justering av ventiler KAN dette være forklaringen. Dekselet er ikke så tykt, og litt skjev tiltrekking av boltene kan gjøre at det ikke blir tett. En annen mulighet kan selvfølgelig være at ventilene må justeres etter at motoren ble varmere enn godt er. Hvis de ikke tetter/åpner når de skal, kan det skje mye rart. Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg sjekket justeringen av ventilene. Når du tar av ventildekselet kan du samtidig sjekke om det er olje på luftinntakssiden av o-ringen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.