Jump to content

Johnson 70 HK er tungstartet når varm

wilma

Recommended Posts

Min gamle trofaste johnson 70 hk fra 1975 går som ei klokke, og starter alltid på første slaget! Når den er kald!!! Men har jeg stanset motoren i mer enn 5-10 minutter og lengre kan den være lei å starte. Det som nesten alltid skjer da er at den gjør noen slag og så dør den ut. Da får jeg problemer, men den kommer som regel med mye gass og litt tålmodighet. Noen ganger, hvis jeg gir mye gass på første startforsøk, fyrer den, faller ned på turtall og tar seg opp igjen. Da går den som normalt. Jeg passer alltid på å pumpe ballongen på bensinslangen hard før startforsøk.

Hei!

Litt synsing (uten at det kanskje hjelper så mye...): Kan dette ha noe med at bensinen fordamper i forgasseren når motoren er varm, og det kanskje i tillegg er varmt i været? Har du prøvd å gi den litt choke i tillegg til litt ekstra på gasshendelen ved første startforsøk, og så kanskje "lirke" litt med choken for å holde liv i den etter at den har startet?

Min motor har litt tungt for å starte når den er smålunken, men bare hvis den er tiltet litt opp. Hvis den tiltes ned til nøytral stilling, starter den med en gang. Jeg innbiller meg at dette har noe med flottørnivået i forgasseren å gjøre, og har bare lært meg å ta hensyn til det.

Jeg har elektrisk choke, så her er det enten eller. Men jeg har forsøkt med choke inne også. Problemet er at jeg er da redd for at den går ordentlig sur, og at den da ihvertfall ikke vil starte. Hvis jeg starter ganske rett etter stopp er det aldri noe problem, men blir jeg liggende litt er den lei. Får som regel liv i den, men det hadde jo hvert ok at den startet umiddelbart.

Har inntrykk av at problemet har noe med bensintilførsel å gjøre, i og med at den umiddelbart etter varmstart faller ned i turtall, for så å ta seg opp og bli stabil. :confused:

• 2 uker senere...

Skuffende lite respons på denne problemstillingen, det bruker jo å være mange som har meninger om mangt her? Uansett, etter en tur ut forrige lørdag hvor jeg benyttet muligheten til å skifte plugger, så jeg at en coil hadde en langsgående sprekk. Tenkte at dette er jo uansett ikke bra, og bestilte 3 nye coiler fra eurofritid. De kom på rekordtid (takk for det). Skiftet de i dag, og oppdaget da at også øvre coilen hadde sprekk. Dvs, to av tre coiler hadde sprekkdannelser. Startproblemet mitt var/er jo utelukket relatert til varm motor. Kan det være at varmen har sørget for utvidelse i coilene med påfølgende startproblemer? Ved tidligere start problemer har det alltid vært våte plugger, dvs det kommer bensin, men treskeverket fyrer ikke! Skal ut i morgen igjen, får se hvordan startproblemet arter seg da. Men en ting er sikkert, motoren har aldri gått så stabilt på tomgang (i gir framover) som etter coil skifte.......... :smiley:

Hei startproblemet kan nok skyldes coilene dine.Jeg vet at fordeler lokket på bilmotorer kan utvide seg litt når de blir varme er det samtidig fuktig luft blir det gjerne ugjevn gange.Hvis coilene har sprekker kan de ha vært overbelastet også.Det var nok ikke dumt med et bytte.

roy_n :drink:

Startproblemet med varm motor er der fortsatt :headbang: , men etter coilskifte går den ihvertfall jevnere og bedre. Da begynner jeg å bli rimelig sikker på at problemet er bensinrelatert. Den starter og slukker igjen. Da må jeg sveive noen ganger på starteren før den kommer. Selv om jeg gir godt med gass hender det at den slukner igjen. Det er akkurat som om den ikke får bensin! Pumpe og sånn må jo være i orden, den går jo fint når den først starter!?

Dette høres ut som et problem som skjer med eldre bensinmotorer hvor forgasseren er litt slitt og flottørhøyden er noe høy. Etter stopp kan forgasseren flyte over og det legger seg bensin i innsuget. Når det har gått noen minutter og du starter drukner du motoren grunnet for mye bensin og lite luft, derfor hjelper det med å ha full gass når du skal starte den igjen. Hva skjer hvis du venter 1/2 time før du starter? Da vil bensinen fordampe og motoren skulle starte mer normalt.

Har problemet alltid vært der, kan du ha for store tomgangsdyser. Normalt skal en eldre motor bli mere tungstartet når den er kald pga. falskluft rundt speldaksling, og da skiftes det til større tomgangsdyser.

Redigert av krl (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...