Jump to content

Trimflaps/plate på snekke.

Tullegutt

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Comet 21" som jeg syns går litt sakte. Så i våres kjøpte jeg ny propell med litt større stigning. Tenkte at dette skulle hjelpe på farten, og kanskje gitt meg et par tre knop mer. Det gjorde den ikke. Men jeg syns snekka graver seg ned i hekken mer enn den gjorde før jeg bytta propell. Jeg ser at det er mange snekker som har en plate montert under vannlinja i hekken.(vet ikke hva denne platen kalles) og lurer på om noen vet om det hjelper på farten å montere en slik plate på snekka mi. Snekka mi er 21 fot, og veier rundt et tonn eller litt mer, og har en Yanmar YSE12 motor.

Håper noen har noen erfaringer rundt dette og som kan hjelpe meg.

Lurer også på hvordan man lager en slik plate, og hvordan denne festes til båten.

MVH

Leif Ivar

Hadde ei slik plate på den gamle Hantosnekka.

Siterer båtbørsen:

"Fastmontert trimplan med badetrapp

Trimplan på hekken var en nyskapning som dukket opp på enkelte snekker på den tiden. Selve trimplanet består av en plate på 20-30 cm montert som en forlengelse av båtens bunn, kombinert med en badetrapp som avstiver platen. Trimplanet blir liggende under vannet når båten ligger stille og er heller ikke synlig under kjøring. Ved siden av å få en fastmontert badetrapp som en sikkerhetsmessig fordel, skal dette arrangementet også gi båten et par knop ekstra - og det skal forhindre at båten "graver seg ned" med akterenden når en ønsker å utnytte fartspotensialet maksimalt - som litt avhengig av motoralternativ kan komme opp i over 8 knop - hvilket i seg selv er en bra snekkefart. " ( http://www.batborsen.no/index.php?page=vis...=13&from=10 )

Eg trur den kombinerte badeplattformen og trimplanet på båten min må ha vore minst 60cm langt (har aldri målt), men elles stemmer beskrivelsen ovanfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...