Jump to content

Brann om bord

Skipper Worse

Recommended Posts

Det brant godt ja... og rask reaksjon hindret en større katastrofe

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Snarrådighet kommer godt med. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde gjort det samme selv. Hadde nok ikke hatt så lyst å stå i nærheten når bensintanken går i lufta. Båter kan tross alt kjøpes for penger.

Bra case for kjetting på dreggen, kanskje? :diving:

Har du noengang opplevd at en bensintank eksploderer? det skjer stort sett kun i Hollywood.

SKREKK OG GRU!!

tenk å våkne om natta i den båten eller enda værre tenk om ikke :cryin:

røykvarsler redder liv og ting. hater du røykvarsler lyd ( båtkokk,røykere osv) så går det ann å ha den liggende under puta til man skall legge seg da husker man å henge den opp hver kveld før man sovner.

sekunder teller.

Har du noengang opplevd at en bensintank eksploderer? det skjer stort sett kun i Hollywood.

Nei, jeg har aldri vært i en slik brannsituasjon. Derimot har jeg blitt kurset på Forsvarets Havari- og ABC-vernsenter på Haakonsvern.

Prøver du å fortelle meg at en drivstofftank ikke eksploderer i løpet av en brann?

Nei, jeg har aldri vært i en slik brannsituasjon. Derimot har jeg blitt kurset på Forsvarets Havari- og ABC-vernsenter på Haakonsvern.

Prøver du å fortelle meg at en drivstofftank ikke eksploderer i løpet av en brann?

Dersom tanken er hermetisk lukket vil den eksplodere pga gasser som trenger mer plass.

3 av mine biler har brent opp, av den ene var det et lite boff fra tanken, de to andre brant stille og rolig, så kom det plutselig en del ekstra flammer da bensina i tanken brant. Et helt vanlig hendelsesforløp.

Bensindamp blandet med luft er eksplosiv.

Bensin i flytende form eksploderer ikke.

En full tank (uten plass til gass) kan ikke eksplodere. Jo mindre drifstoff, jo større fare for eksplosjon.

Evt. så er det eksplosjonsfare om en først får en bensinlekkasje, og så en antennelse.

De eksplosjonene jeg har hørt om når det gjelder bensintanker var typisk at folk skulle sveise litt på tanken og tømte den for sikkerhets skyld....

(Og for de som ikke har fått det med seg: nei, du skal ikke sveise på en full bensintank heller. Skal noen som har peiling sveise på en bensintank må den tømmes og fylles helt med noe som ikke brenner før en sveiser)

En arbeidskollega av min Farfar (en gang han jobbet på et bilverksted) skulle sveise en bensintank med bensinen i. Noe vantro lurte Farfar på om vedkommende faktisk hadde tenkt å sveise tanken med bensinen i? Ja, det var ikke noe problem så lenge tanken ikke var tom eller nesten tom, var svaret.

–Ikkje f**n om eg blir her inne mens du sveiser den tanken, sa gamlingen før han strøyk på dør.

Det hører med til historien at tanken ble sveist med bensinen i, både tanken og sveiseren kom ut av det i beste velgående.

Redigert av Nautilusen (see edit history)

Tror kanskje jeg gjør som farfaren din hvis jeg kommer borti en slik situasjon fortsatt jeg. :eek:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

1:14

Ikke så langt unna sannheten

Eksplosjonsområdet til bensin er: 1-7%

dvs 1-7% bensin innblandet i luft, og vi har et glimrende utgangspunkt for en eksplosiv blanding.

Har jobbet i bransjen i 25 år og sikkert vært med på 150 bilbranner, har aldri opplevet noen eksplosjon av bensintanker. Under helt speseielle forhold kan det nok skje, men det er untaket ikke reglen.

Helt enig, jeg har vært i bransjen 21 år og har samme erfaring.

Men har også opplevd at hus har flyttet seg på grunnmuren etter en eksplosjon av bensindamp.

Utgangspunktet for denne hendelsen var at huseier skulle fjerne oljeflekker på olabukse ved å legge den i bløt i bensin i badekaret........

Denne hadde nok :sleep: i timen

Vi fant en stresskoffert mellom huset og grunnmuren

Redigert av Keiko ll (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...