Ojda Startet 27.Juli.2006 Del på Facebook Startet 27.Juli.2006 Sitter her å leker litt med tanken på å importere ny motor fra Sverige. Lurer litt på hvilke utgifter som kommer i tillegg til kjøp av motoren. Eksempelet mitt er en Nanni 175 hk til 181000 no.kr. I Sverige koster denne 156450 sv.kr. ink Svensk moms. Dette tilsvarer 138700 no.kr. Svensk moms er såvidt jeg vet 25% så her blir det vel bare å bytte penger på grensa. Hk avgift er såvidt jeg vet 135 kr/hk tot 23625 no.kr. Jeg hadde isåfall tenkt å kjøre ned å hente motoren selv med egen bil så da blir det jo ingen transportutgifter foruten bensin ? Totalregnestykket jeg kommer fram til sier Norsk motor 181000kr Svensk motor 162334kr Netto gevinst 18666kr Er det noe jeg ikke har tatt med i beregningen Hvor store ulemper er det ved å kjøpe i Sverige (service garanti reklamasjon). Er det vært det, eller burde jeg spandere ekstrakostnaden og handle i Norge ? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Suzuki Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 henter du motoren sjøl,antyder tollvesenet en transportkost, regn med noen hundrelapper. Motoren i Sverige har samme garanti som i Norge,men Norsk reklamasjonsrett er 5 år.. Forsøk å få til sånn at du ikke betaler Svensk mva før du drar avgarde fra forhandler. Gjør du det, må du betale Norsk Mva på den svenske mva`en. En metode å komme rundt dette er at man deponerer penger for Svensk mva hos forhandler,eller via kredittkort, som frislippes når forhandleren mottar sine utførsel & innførselsdokumenter. Om det er verdt det ? Tja; synes 18500 kr spart på en motor til over 150 000 kr er lite. Jeg sparte til sammenligning omlag 8500 NOK på en motor til totalt under 50 000kr. Det synes det jeg absolutt det var verdt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ojda Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Eksempelet ditt Suzuki, var det den siste motoren din,(den til Joker`n)+ Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Suzuki Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 take a wild guess... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ojda Svart 27.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Ok "prosessorbehandlet" bzzzzzz. Noen tips ! Handlet hvor? tlfnr? Hvilke papirer i tollen? Annet? Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
gruff Svart 27.Juli.2006 Del på Facebook Svart 27.Juli.2006 Hk-avgift er nå 137,50 pr. gamp, så der påløper det noen hundrelapper til...... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Juli.2006 Del på Facebook Svart 28.Juli.2006 Jeg valgte bort kjøp av motor i Sverige da jeg byttet motor i Slagskibet. Besparelsen var marginal og garanti/kjøpslovens bestemmelser er mye bedre i Norge enn Søta Bror. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Juli.2006 Del på Facebook Svart 28.Juli.2006 Hk-avgift er nå 137,50 pr. gamp, så der påløper det noen hundrelapper til......Det er riktig det, men denne er uten moms, så slenger du på 25% moms her så blir det ikke mye å spare... Hk avgift inkl. moms er på 172 kroner... Da er en nok i nærheten av 170000..... Da snakker vi om 11000 kroner... som vel er det en vil få rabatt ved kjøp av maskin her i kongeriket.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ojda Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Joda! det ser ut som om inporten blir droppet.Regnestykket sa tilslutt at besparelsen ble ca 12000 kr i forhold til ferdigprutet motor i Norge, men instalasjonen ble dyrere/vanskligere å få noen til å ta. Og med tanke på reklamasjonsretten kom jeg til samme konklusjonen som flere andre her. Men Nanni blir det, tilogmed en større en (200hk) med sluregear. Har aldrig hatt sluring før, men det sies at det skal være bra og ha. Noen uker nå, så skal det bli gøy å se hva en gjenopplivet Ojda har å by på. Ha! dette fortjener jeg etter en hel sommer uten båt, den gamle maskinen døde i slutten av Mai. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mulligan Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Så kan man jo spørre seg hvorfor det fremdeles er 12000.- i forskjell i svenskehandelens favør, selv etter at særnorske avgifter er tatt med. Norske forhandleres griskhet? Norske båteieres dumhet? For meg er 12000.- mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Norske forbrukere har bedre råd, lønningene er høyere og forhandlerne tar seg derfor bedre betalt i Norge enn i Sverige. Fint ord for dette er vel markedstilpasning! I tillegg har vi verdens beste forbrukerrettigheter og dette har en kostnad som forhandler/importør/produsent må bli kompensert for på et eller annet vis. Dette betyr at vi kan kjøpe i utlandet til lavere pris, dårligere garanti og rettigheter eller i Norge - den enkelts valg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bukt Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Sikkert noen som er helt imot hva jeg sier nå men sier det alikevel, er ikke ulivlig å gå litt om reglene hvis man kan spare en slump på dette. Vet ikke helt hva slags blokk det er på motoren du ser på her men er den også brukt til blokk i bil så ta av all marinisering og kjør det over i en annen bil (sparer en del for dette arbeidet) og toll inn motoren som delemotor og betal kun 25% moms på den av sum på kvittering, slipper da hk avgift, ikke ulovlig å marinesere selv Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Jeg er helt enig med bukt ..... Det er en fornuftig og lovlig måte å gjøre det på..Man sparer staten for en masse papirarbeid osv.... Man kan jo ta båten sjøveien og få montert inn en ny "bilmotor ".... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 22.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2006 Jeg må nok forsvare (Norske forhandlere) litt når det gjelder mitt eksempel. Både norske og svenske Nanni selges med "kampanjepriser" den kampanjen har iallefall i Norge pågått i tre år. Nå er det slik at den aktuelle motoren 175 hk ikke er med i den norske kampanjen, men jeg fikk tilbud om en prisreduksjon på 10000 kr da denne ellers var dyrere enn 200 hk med sluregear kampanjepriset og dermed tregsolgt. Den svenske 175 hk var satt ned fra 173840 sek til 156450 sek (-17390 sek) Om jeg tar for meg den motoren jeg ender opp med er forholdet: Svensk pris 176300 etter en rabatt på 19600 erlik 163465 Nok pluss hkavgift 34400 ink moms. Pris totalt 197865 pluss transportkost m moms. Denne motoren koster i Norge 191875 ink avgifter I Suzukis tilfelle ble resultatet et helt annet, så det er stort sprik i lønsomheten av å importere selv. Men altså i mitt tilfelle følte jeg at jeg heller ville ha en 200hk Nanni med sluregear til 191875 Nok enn en 175hk Nanni uten sluregear til 175160 Nok. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Sydvesten Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Jeg er helt enig med bukt ..... Det er en fornuftig og lovlig måte å gjøre det på..Man sparer staten for en masse papirarbeid osv.... Man kan jo ta båten sjøveien og få montert inn en ny "bilmotor ".... :-) Det er ikke lov til å fjerne mariniseringen fra en motor som er tiltenkt brukt som båtmotor i den hensikt å unndra seg avgifter. Det er derimot lov til å selvmarinisere en bil eller indurstrimotor, men den skal i utgangsunktet ikke være en marinemotor... så om en kjøper en marinemotor som har motornummer som kan indentifiseres som opprinnelig marinemotor og forsøker å ta den inn... ja da kan man få sjegg nok til et helt postkontor som Jorg-1 så fint sa i en annen tråd... Den som tror at tollvesnet ikke er er klar over dette og sjekker kan nok komme til å skoene av seg ettertrykkelig. Det å ta sjøveien til utlandet for å innmontere en ny "bilmontor" i båten, er selvsagt undelagt samme avgifter som en marinemotor..... pluss at du blir belastet mome som jobben og drivstoffet som du har brukt(frakten)... Det er mange som forsøker seg på litt kreativ "bokføring", det kan gå bra... men gjør det ikke det så er jeg en jo selvsagt klar over konsekvensene og klar til å dem.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bukt Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 så om en kjøper en marinemotor som har motornummer som kan indentifiseres som opprinnelig marinemotor og forsøker å ta den inn... ja da kan man få sjegg nok til et helt postkontor som Jorg-1 så fint sa i en annen tråd... Den som tror at tollvesnet ikke er er klar over dette og sjekker kan nok komme til å skoene av seg ettertrykkelig. Mercruiser motorene har mercruiser nummer og gm nummer, opplyser man gm nummer beregnet på bil og tar av mercruiser oblat går dette helt strykende Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Mercruiser motorene har mercruiser nummer og gm nummer, opplyser man gm nummer beregnet på bil og tar av mercruiser oblat går dette helt strykende :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::: DEN ER FIN !!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 gm nummer opplyser hvor motor er produsert, år dag og måned den er produsert og til hvilken type bil den er laget for, samme kan nummer spores på edelborock forgassere men der er også nummer som viser til marinebruk(da på kun marinemotorer) så hvis du skal være 100% ta av gasser. Men tollere er ikke så grundige, de har nok å gjøre med å finne smugling av narkotika, sprit og annet så er glade for at folk kommer innom med papirene i "orden" . Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 de har nok å gjøre med å finne smugling av narkotika, sprit og annet så er glade for at folk kommer innom med papirene i "orden" . Ja det er viktig å ha papirene i orden og huske å ta av forgassere. men hva med en dieselmotor?? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Vet ikke med nummerene på dieselmotorene men vil tro det ser samme sak der, sikkert noen som vet, er bare å se på blokknummer på en diesel til noen du kjenner og så gå på gm id coder på nettet så får en sett det. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 5.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2006 I morgen skal jeg ta turen fra Oslo til Engelsviken for å hente båten med nyinnstalert 200 hk Nanni. Gleder meg som en liten unge. Har fortsatt den gamle propellen på, så det er nok endel mer å hente av krefter. Men det får jeg se på til våren. Deilig skal det iallefall bli med nymotor. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Kjelli Svart 5.November.2006 Del på Facebook Svart 5.November.2006 I morgen skal jeg ta turen fra Oslo til Engelsviken for å hente båten med nyinnstalert 200 hk Nanni. Lykke til, kjenner igjen følelsen Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 5.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2006 Hehe, har ikke hatt sånn romling i maven siden jeg fikk skrapt sammen til ny Yamaha 1200 på mitten av 90 tallet. Nok et bevis på at man aldrig blir helt helt voksen !! Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Blue_Dragon Svart 26.November.2006 Del på Facebook Svart 26.November.2006 Det virker som Nanni har økende popularitet. Blant annet har de levereanser til Beneteau gruppen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2006 Del på Facebook Svart 26.November.2006 Det virker som Nanni har økende popularitet. Blant annet har de levereanser til Beneteau gruppen. For noen år siden leide vi en Oceanis 331 i 3 uker. Første gang jeg startet Nanni motoren vibrerte den så mye at jeg slo den av umiddelbart. Men utleier forsikret at alt var normalt. hørtes ut som en gråtass på en blanding av parafin og vann etter mine ører. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.