Jump to content

Import av motor fra Sverige


Ojda

Recommended Posts

Sitter her å leker litt med tanken på å importere ny motor fra Sverige.

Lurer litt på hvilke utgifter som kommer i tillegg til kjøp av motoren.

Eksempelet mitt er en Nanni 175 hk til 181000 no.kr.

I Sverige koster denne 156450 sv.kr. ink Svensk moms.

Dette tilsvarer 138700 no.kr. Svensk moms er såvidt jeg vet 25% så her blir det vel bare å bytte penger på grensa.

Hk avgift er såvidt jeg vet 135 kr/hk tot 23625 no.kr.

Jeg hadde isåfall tenkt å kjøre ned å hente motoren selv med egen bil så da blir det jo ingen transportutgifter foruten bensin ?

Totalregnestykket jeg kommer fram til sier

 

Norsk motor 181000kr

Svensk motor 162334kr

Netto gevinst 18666kr

 

Er det noe jeg ikke har tatt med i beregningen

Hvor store ulemper er det ved å kjøpe i Sverige (service garanti reklamasjon).

Er det vært det, eller burde jeg spandere ekstrakostnaden og handle i Norge ?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post

henter du motoren sjøl,antyder tollvesenet en transportkost, regn med noen hundrelapper.

Motoren i Sverige har samme garanti som i Norge,men Norsk reklamasjonsrett er 5 år..

 

Forsøk å få til sånn at du ikke betaler Svensk mva før du drar avgarde fra forhandler. Gjør du det, må du betale Norsk Mva på den svenske mva`en.

En metode å komme rundt dette er at man deponerer penger for Svensk mva hos forhandler,eller via kredittkort, som frislippes når forhandleren mottar sine utførsel & innførselsdokumenter.

 

Om det er verdt det ? Tja; synes 18500 kr spart på en motor til over 150 000 kr er lite.

Jeg sparte til sammenligning omlag 8500 NOK på en motor til totalt under 50 000kr. Det synes det jeg absolutt det var verdt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hk-avgift er nå 137,50 pr. gamp, så der påløper det noen hundrelapper til......

Det er riktig det, men denne er uten moms, så slenger du på 25% moms her så blir det ikke mye å spare... Hk avgift inkl. moms er på 172 kroner...

 

Da er en nok i nærheten av 170000..... Da snakker vi om 11000 kroner... som vel er det en vil få rabatt ved kjøp av maskin her i kongeriket..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 1 måned senere...

Joda! det ser ut som om inporten blir droppet.Regnestykket sa tilslutt at besparelsen ble ca 12000 kr i forhold til ferdigprutet motor i Norge, men instalasjonen ble dyrere/vanskligere å få noen til å ta. Og med tanke på reklamasjonsretten kom jeg til samme konklusjonen som flere andre her.

Men Nanni blir det, tilogmed en større en (200hk) med sluregear. Har aldrig hatt sluring før, men det sies at det skal være bra og ha.

Noen uker nå, så skal det bli gøy å se hva en gjenopplivet Ojda har å by på.

Ha! dette fortjener jeg etter en hel sommer uten båt, den gamle maskinen døde i slutten av Mai. :yesnod:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post

Norske forbrukere har bedre råd, lønningene er høyere og forhandlerne tar seg derfor bedre betalt i Norge enn i Sverige. Fint ord for dette er vel markedstilpasning! I tillegg har vi verdens beste forbrukerrettigheter og dette har en kostnad som forhandler/importør/produsent må bli kompensert for på et eller annet vis.

Dette betyr at vi kan kjøpe i utlandet til lavere pris, dårligere garanti og rettigheter eller i Norge - den enkelts valg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Sikkert noen som er helt imot hva jeg sier nå men sier det alikevel, er ikke ulivlig å gå litt om reglene hvis man kan spare en slump på dette.

Vet ikke helt hva slags blokk det er på motoren du ser på her men er den også brukt til blokk i bil så ta av all marinisering og kjør det over i en annen bil (sparer en del for dette arbeidet) og toll inn motoren som delemotor og betal kun 25% moms på den av sum på kvittering, slipper da hk avgift, ikke ulovlig å marinesere selv :wink:

Link to post

Jeg må nok forsvare (Norske forhandlere) litt når det gjelder mitt eksempel.

Både norske og svenske Nanni selges med "kampanjepriser" den kampanjen har iallefall i Norge pågått i tre år. Nå er det slik at den aktuelle motoren 175 hk ikke er med i den norske kampanjen, men jeg fikk tilbud om en prisreduksjon på 10000 kr da denne ellers var dyrere enn 200 hk med sluregear kampanjepriset og dermed tregsolgt.

Den svenske 175 hk var satt ned fra 173840 sek til 156450 sek (-17390 sek)

Om jeg tar for meg den motoren jeg ender opp med er forholdet:

Svensk pris 176300 etter en rabatt på 19600

erlik 163465 Nok pluss hkavgift 34400 ink moms. Pris totalt 197865 pluss transportkost m moms.

Denne motoren koster i Norge 191875 ink avgifter

I Suzukis tilfelle ble resultatet et helt annet, så det er stort sprik i lønsomheten av å importere selv.

Men altså i mitt tilfelle følte jeg at jeg heller ville ha en

200hk Nanni med sluregear til 191875 Nok enn en

175hk Nanni uten sluregear til 175160 Nok.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Jeg er helt enig med bukt ..... Det er en fornuftig og lovlig måte å gjøre det på..Man sparer staten for en masse papirarbeid osv....

 

Man kan jo ta båten sjøveien og få montert inn en ny "bilmotor ".... :-)

Det er ikke lov til å fjerne mariniseringen fra en motor som er tiltenkt brukt som båtmotor i den hensikt å unndra seg avgifter. Det er derimot lov til å selvmarinisere en bil eller indurstrimotor, men den skal i utgangsunktet ikke være en marinemotor... så om en kjøper en marinemotor som har motornummer som kan indentifiseres som opprinnelig marinemotor og forsøker å ta den inn... ja da kan man få sjegg nok til et helt postkontor som Jorg-1 så fint sa i en annen tråd... Den som tror at tollvesnet ikke er er klar over dette og sjekker kan nok komme til å skoene av seg ettertrykkelig.

 

Det å ta sjøveien til utlandet for å innmontere en ny "bilmontor" i båten, er selvsagt undelagt samme avgifter som en marinemotor..... pluss at du blir belastet mome som jobben og drivstoffet som du har brukt(frakten)...

 

Det er mange som forsøker seg på litt kreativ "bokføring", det kan gå bra... men gjør det ikke det så er jeg en jo selvsagt klar over konsekvensene og klar til å dem..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
så om en kjøper en marinemotor som har motornummer som kan indentifiseres som opprinnelig marinemotor og forsøker å ta den inn... ja da kan man få sjegg nok til et helt postkontor som Jorg-1 så fint sa i en annen tråd... Den som tror at tollvesnet ikke er er klar over dette og sjekker kan nok komme til å skoene av seg ettertrykkelig.

 

Mercruiser motorene har mercruiser nummer og gm nummer, opplyser man gm nummer beregnet på bil og tar av mercruiser oblat går dette helt strykende :yesnod:

Link to post

gm nummer opplyser hvor motor er produsert, år dag og måned den er produsert og til hvilken type bil den er laget for, samme kan nummer spores på edelborock forgassere men der er også nummer som viser til marinebruk(da på kun marinemotorer) så hvis du skal være 100% ta av gasser.

Men tollere er ikke så grundige, de har nok å gjøre med å finne smugling av narkotika, sprit og annet så er glade for at folk kommer innom med papirene i "orden" .

:wink:

Link to post
  • 1 måned senere...

I morgen skal jeg ta turen fra Oslo til Engelsviken for å hente båten med nyinnstalert 200 hk Nanni.

Gleder meg som en liten unge. Har fortsatt den gamle propellen på,

så det er nok endel mer å hente av krefter.

Men det får jeg se på til våren. Deilig skal det iallefall bli med nymotor. :flag:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
  • 3 uker senere...
Det virker som Nanni har økende popularitet. Blant annet har de levereanser til Beneteau gruppen.

For noen år siden leide vi en Oceanis 331 i 3 uker. Første gang jeg startet Nanni motoren vibrerte den så mye at jeg slo den av umiddelbart. Men utleier forsikret at alt var normalt. hørtes ut som en gråtass på en blanding av parafin og vann etter mine ører.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...