Jump to content

Import av motor fra Sverige

Ojda

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Nedenstående innlegg hadde jeg egentlig skrevet i annen tråd, men grunnet manglende skrivekløe (kanskje overskrift var feil (Import av veteranbåt)) som gjorde at essens i innhold kom bort.

Jeg limer derfor inn teksten her, i håp om avklaringer :

HK avgiften på innførsel av motor fra utland til Norge har det vært skrevet mye om før.

Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke har fulgt så godt med i timen.

Jeg ønsker derfor at dere skal rettlede meg, så langt det lar seg gjøre.

Er det korrekt at dersom motoren ikke er i orden/"står i sju stein", så slipper man HK avgift ?

Dersom nei, må hele motoren demonteres dersom man skal unngå HK avgift ?

Hva om motoren taes inn som delemotor. Hvor mye av motoren må demonteres for at dette skal kunne bli godkjent av myndighetene ?

Hva skjer den dagen motoren er på svev igjen, må det da innbetales HK avgift ?

Hva slags kontrollmuligheter har myndighetene på dette ?

Jeg ønsker å være sikker i sak her. Jeg har en kar her i distriktet som er ganske så påståelig, med at man når som helst i ettertid etter innførsel kan risikere å få myndighetene på døra med saftig bot/avgift. Dette vil jeg helst slippe. Er det derfor mulig å få dette avdekket og med skriftlig forsikring fra myndighetene før eventuell innførsel ?

Dernest er det meget interessant det Lasse skriver her :

Sitat: (Lasse @ 22.01.07 16:50)

Jeg mener å ha lest et sted - en gang at fartøy som ansees som verneverdige kan taes inn avgiftsfritt men det er mulig jeg husker feil.

Medfører dette riktighet ?

Vi prater her om en motor som er original i en "eldgammal" båt. Alt originalt.....

Hvordan går jeg eventuelt frem for å gjøre dette riktig ?

Håper medlemmene kan hjelpe til her :-)

I utganspunktet så eksisterer det nok ikke begrepet veteranbåt når det gjelder moms og andre avgifter. Det finnes heller ikke noen mulighet til å unnslippe HK avgiften om du har med blokken inn til kongeriket. Det er motorblokken som er avgiftspliktig med tanke på hk avgift. Selv om dette står i sju stein.. Intensjonen med å ta inn en komplett defekt motorblokk er vel å sette den i stand, hvis ikke så hadde den neppe blitt tatt med inn til kongeriket Norge.

Her er det nok bare å betale det en skal, eller det tollvesnet mener du skal betale... Dette gjelder uansett båtens alder... Det er selvsagt fullt mulig å søke finansdepartementet om fritak fra avgiftene for spesielt verneverdige skip og er dette i tillegg av historisk interersse for kongriket at denne båten blir tatt inn så kan det sikkert gjøres unntak

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Interessant Sydvesten, takk skal du ha.

Jeg har nå sendt mail til finansdep for å utdype ditt forslag, mtp egen søknad grunnet originalitet. Båten vil nok bli ansett som verneverdig. Et museum her i Norge har tidligere forsøkt å innføre båten igjen, men strandet grunnet økonomi/fraktproblemer.

Jeg har også lyst til å kverulere litt.

Omtalte motor ble montert i farkost her i Norge. Solgt til Finland, for så (muligens) å bli solgt til Norge igjen.

Når denne motoren ble montert for maaaange tiår siden, så må vel egentlig HK avgift være betalt også da?

Kan man bli avkrevd HK avgift på samme motor 2 ganger ?

Jeg kan nemlig dokumentere at dette dreier seg om original motor!

Hadde en mistanke om at det var den båten sikter til, leste om den i et båtblad for litt siden med et lite bilde... Denne er det nok fullt mulig å få inn til Norge uten hk avgift vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg har også lyst til å kverulere litt.

Omtalte motor ble montert i farkost her i Norge. Solgt til Finland, for så (muligens) å bli solgt til Norge igjen.

Når denne motoren ble montert for maaaange tiår siden, så må vel egentlig HK avgift være betalt også da?

Kan man bli avkrevd HK avgift på samme motor 2 ganger ?

Jeg kan nemlig dokumentere at dette dreier seg om original motor!

Jeg siterer meg selv.

Noen andre som har meninger om det jeg skriver i innlegget?

Det er vel ikke noe men trenger å mene noe om, så lenge du kan dokumentere at motoren er montert inn i Norge den gangen skipet var norsk så er det vel ingen problemer slik som jeg kan se

Det virker urimelig at det skal betales HK avgift på denne motoren, men norske avgiftsregler har da heller aldri vært rimelig. Det eneste sikre her, er å beskrive situasjonen så godt som mulig, og be om en avklaring hos Toll og avgift.

NB Be om en konkret vurdering av aktuell sak, ellers får du bare generelt GPP.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Jeg har sent mail til dem noen ganger, og har fått svar i løpet av dagen, eller dagen etter.

Utrolig raskt til offentlig å være :wink:

Må bare si et jeg gleder meg til du avslører hva du planlegger....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...