Jump to content

GM 350 V8 bensin går varm men ikke ved 1500-1800 rpm

Fjord24

Recommended Posts

Har en GM 350 V8 bensin(fersk vann kjøling) som går varm ved alle rpm untatt mellom 1500-1800. Kan kjøre i flere timer på ca 1800 (men det går i snekke fart). Har sjekket vann inn til varme veksler og ut av den, det var OK. Har ny impeller og vannpumpehus i drevet. Hadde fersk vann i eksos manifold og koblet om så den nå går på saltvann, men det hjalp ikke. Tok også ut termostaten uten at det hjalp. Hvordan går jeg frem videre? Skal jeg bytte vannpumpa? Hvordan sjekker jeg om det er vannpumpa?

Har du sjekket risere? De ruster i enden og tetter seg. Ellers så høres det ut som vannpumpen. Typisk at den gir for lite på tomgang og full fart. Du sier at den er ny. Byttet du plastrør m/pakninger på toppen av pumpen også?

Ett annet alternativ er vannslangen. Meeeget kritisk, MÅ bruke original. Alt annet klapper sammen og tetter etter kort stund.

Hvis det er Alpha G1 bør du ha ekstra S/V pumpe på motor med eget inntak. Pumpen i drevet gir sjelden nok og blir da kun brukt til å kjøle drevet.

Motoren er en 1980 GM 350 overhalt for ca 2 år siden. Drevet er et OMC 800 Stern drive fra 1985. Vannpumpe og impeller som jeg har byttet var i drevet. Plukket ut vannpumpen og varmeveksler i dag. Kan ikke kjenne slakk i vannpumpen og den ser ok ut (er ikke mekaniker) varmeveksler er ikke tett. Fins det bedre vannpumper? Hørt at dette ikke er verdens beste pumpe i en GM 350.

Trenger jeg mer pumpe på saltvann eller fersk vann siden?

• 2 uker senere...

Tok opp båten i går og byttet impeller i dag. Den gammle impelleren vår ny sammen med pumpa i våres, og den hadde nesten ingen slite merker så jeg hadde ingen tro på at det skulle hjelpe. Men det hjalp. Når er temperaturen helt fin igjen. Muligens har det vært dårlig trykk i vannslangen til drevet under vårpussen, eller at jeg har ruset for mye.

mht impellere påpeker/te VP at grunnen til at de anbefalte de originale ikke bare hadde med levetid (les forutsigbarehet selv om det kan diskteres jfr an annen tråd) men også pga materialet i impellerene.

noen uoriginale er rett og slett ikke "stive nok" til å gjøre jobben slik at oppheting kan forekomme selv om impelleren ser OK ut.

Den gamle impeller var fra www.glmmarine.com. Den nye fra Evinrude/Johnson og er vel dermed orginal vare. Legger ved noen bilder av den gammle impeller. Legge merke til at støpe kantet ikke er slitt vekk. Temperaturen ut fra varmeveksler var kald hele tiden. Derfor trodde jeg det ikke hadde noe med impeller å gjøre. Mine risere har ikke blitt varme bortsett fra når den gikk varm(nesten kokte) Dvs. jeg kan nesten legge handa på de og nå går salt vannet først innom eksos manifold så til riser.

Bilder

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10846/imp_liten.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10846/imp_liten2.JPG

Mulige feil:

1. Risere/monifoild rustne, dette hindrer vanngjennomstrømning. Ta av begge vannslangene til manifoilden, se at det kommer rikelig med vann ut her. Prøv å tette de med tommelen, det skal være godt trykk og vanskelig å holde igjen vannet. Sett deretter på ene slangen, og tett den andre med tommelen. Alt vannet skal nå kunne passere denne manifoilden/riseren uten problem og du skal fint kunne tette den med tommelen. Gjør motsatt på andre side også.

2. Tette kanaler i varmeveksler, sjekk dette

3. Vannpumpen kan være defekt. Det har hendt at skovlhjuler slurer av og til. Dette resulterer i at den kan fungere på noen omdreininger, men ikke på andre. Dette finner du ikke ut med hendene. Her må du sette den ordentelig fast og vri med verktøy for å se om den virkelig sitter. Ny pumpe koster ikke mye, like greitt å bytte den.

4. Vet ikke hvordan ditt drev er, men har vært borte i på Mercruiser at kanalen fra impeller til motor har grodd litt igjen innvendig. Disse er veldig små på mercruiser, og da skal det ikke mye til før det blir dårlig gjennomstrømning.

Generelt så bør du testet vannmengden og trykket på saltvannet (ref. punkt 1). Er alt OK her, så må du sjekke om varmeveksleren gjør jobben sin. Er kanalene rene? Stemmer dette er det andre kretsen i varmeveksleren det er noe feil med. Det kan være luft i systemet som hinder at det sirkulerer riktig, men mest sansynlig er det sirkulasjonspumpen som slurer og gjøre en dårlig jobb.

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...