Jump to content

Kikkert

Seilinor

Recommended Posts

Jeg kan anbefalle deg en kikkert. Steiner Skipper 7X50.

Idiell til en lystbåt, og en bra messepris 2600.-.. (det er dyrt med båtmesser).

Fikk pruta den lokale butikken til å gi meg samme prisen, det blir litt lettere med reprasjoner eller garanti slik. :smiley:

Skal du ha kompass er det dobbel pris. Men det fungerer bra uten.

Jeg har en Schvarowski Habicht 7x50 som jeg er svært fornøyd med.  Fikk den av admiralen på min 40 års dag, og når jeg fyller 80 år går garantien ut.  Kikkerten tåler det meste, bortsett fra direkte sollys over tid.  Siden den i tillegg flyter, egner den seg godt ombord

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Seilas hadde engang på 80 - tallet test av kikkerter 7x50 for maritimt bruk. Swarovski og Zeiss var blant de som kom best ut, men de kostet også en 3 - 5.000 kr.

Imidlertid, en kikkert til rundt en kr. 600,- kom ut som optisk like god som disse anerkjente modellene nevnt foran. Den heter "Tento" og var en Sovjetisk marinekikkert, en fremragende sak. Jeg kjøpte 2 stykker da kona og jeg skulle på rundtur med hurtigruta.

Så finnes denne fortsatt i salg ville jeg tatt en titt på en slik. :rolleyes:

Så i går at nyeste Vi Menn Båt har en test av 2 kikkerter. Husker ikke i farten hvilke merke det dreide seg om. Og så mener jeg å huske (Har ikke tilgang til bladbunken akkurat nå) at en av de norske båtbladene hadde en større test av kikkerter i et tidligere nummer i år. Hvis du søker på "kikkert" på denne siden dukker det også opp noen artikler som kanskje er av interesse.

Kjøpte en Steiner Senator 7X50 kikkert i Berlin året før muren falt.  Kikkerten har levd ett hardt liv oppe i båten, med saltvann, fall ned i dørken og alt mulig annet som hender i båt.

I fjor kom det dugg inn på den ene linsa. Da var det bare å finne frem kvitteringen med 30 års garanti og levere den inn i Fotomiljø, Kristiansand. De var usikre på om jeg måtte sende den til Tyskland selv, siden jeg hadde kjøpt den utenfor Norge, men de ville prøve.

Etter 6 uker fikk jeg den tilbake, nesten som ny. Uten en krone i utlegg.

Så moralen er vel at det som koster en del, ikke alltid er dyrt.

Og jeg har vel brukt mer tid på å ergre meg over billige ting som er dårlige og går i stykker, enn å irritere meg over at jeg betalte for mye for noe som holder.

Den heter "Tento" og var en Sovjetisk marinekikkert, en fremragende sak. Jeg kjøpte 2 stykker da kona og jeg skulle på rundtur med hurtigruta.

Så finnes denne fortsatt i salg ville jeg tatt en titt på en slik. :seeya:

Tiltredes, har også hatt noen Tento kikkerter og de er utrolig bra, spes. prisen tatt i betraktning.

Foretrekker 8x30 fremfor 7x50, skjelden jeg bruker kikkert om natta og en 8x30 er mye greiere å håndtere.

En optiker fortalte meg en gang at Tento har ekte bariumprismer, noe man ellers bare finner på betydlig dyrere kikkerter. Og at man kan sjekke dette ved å kikke inn i okularet på litt avstand.

På Tento'en ser man da at lysåpningen er helt rund, mens det på billige kikkerter vil være en tilnærmet rektangulær åpning med grått tåkete omriss.

(Disse kikkertene ble solgt under flere navn, men kom fra samme fabrikk. Om den overlevde Sovjetunionens fall vet jeg ikke...)

• 1 år senere...

Kjøp deg en med selvfokusering, (øynene dine instiller seg selv)

EXP: (klippet fra innlegg av Astor) Optisan Atlantic-IV 7x50 fix fokus. Dvs at jeg slipper å stille skarpheten.

Eller les mer her: http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...t=0entry24393

eller her: http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...t=0entry15050

Mvh Enjoy

Redigert av Enjoy (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...