Jump to content

Er propeller forbruksvare for alle, eller er det bare meg?

Avsluttet2

Recommended Posts

En og en halv sesong - to propeller i bosset.

I år som i fjor kom jeg midtfjords i 20 knop og plutselig gikk vulkingen.

I år som i fjor snudde jeg for å se hva jeg hadde truffet, men fant ingenting - ikke engang en tangklase.

I år som i fjor var det ingen merker på propellen.

I år som i fjor tok jeg med meg propellen til forhandler og klagde på propellen uten særlig forståelse - jeg måtte ha truffet noe - vulkingen går aldri uten...

Nytt av året er at jeg alltid har reservepropell med ekstra skiver og mutre med meg.

Så, er det bare meg som har vært skikkelig uheldig eller er det vanlig å forbruke over en propell pr. sesong i snitt????

Forbrukerkjøpsloven sier 2 års garanti og 5 år reklamasjonsrett (Forutsetter kjøp/salg mellom privatperson og næringsdrivende). Gjelder selvfølgelig ikke om man treffer noe, men i så fall burde det sette tydelig merker. Er det overhodet ingen merker eller andre tegn til ytre påvirkninger har forhandler bevisbyrden. :eek:

ALT for få forhandlere av alt mulig, det være seg mobiltelefoner eller biler/båter -utstyr har satt seg inn i denne loven, og det gjelder absolutt forbrukerene også. Alt for få vet hva de egentlig har krav på (og det er ikke lite). :nono:

Det skal vistnok være nok om jeg kjører på en plastpose som ligger litt dypt i vannet, en tangklase, litt byggeplast eller andre myke ting som kan ligge i vannet og de setter ikke merker (alt i følge forhandlere, selv har jeg ikke peiling).

Ikke er det så lett å argumentere heller når forhandler ser på propellen og sier at jeg må ha truffet noe (og det kan jeg jo ikke garantere at jeg ikke har gjort). Likeledes når forhandler sender den fra seg og får svar tilbake at den må ha truffet noe...

Vel, da slår jeg meg til ro med at jeg sikkert har truffet et eller annet, men da bør jo statistisk sett dere andre også treffe ting og tang som tar vulken på deres propeller med jevne mellomrom.

Og det er egentlig det jeg spør om. Er det vanlig å skifte minst en propell i sesongen?

Dette gjelder en utenbordsmotor.

Om det ikke er tegn til ytre påvirkninger er det forhandler som har et problem. Jobber selv i bilbransjen, og får vi en sak hvor en så ny del er involvert, går det i kundens favør. Definisjon av ny del avhenger av hva slags del det er(slitasje, hva man kan forvente av levetid), men i dette tilfellet er jeg overbevist om at forbrukerkjøpsloven gjelder!!! Salgsleddet er beklageligvis ikke alltid enig, i noen tilfeller skyldes dette uvitenhet, i andre tilfeller dr**** de i hele ansvaret sitt

(les: useriøs).

Forbrukerkjøpsloven sier 2 års garanti og 5 år reklamasjonsrett (Forutsetter kjøp/salg mellom privatperson og næringsdrivende).

Liten korreksjon:

Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde. Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

Hvilke produkter som faller inn under henholdsvis to- og femårsfristen blir avgjort av rettspraksis. Forbrukerkjøpsloven har en bestemmelse som sier at det i forbrukerkjøp ikke er tillatt å avtale dårligere vilkår enn lovens bestemmelser. Garanti kan derfor defineres som en avtale som skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom.

Dette er sitert fra Forbrukerrådets hjemmeside.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og det er egentlig det jeg spør om. Er det vanlig å skifte minst en propell i sesongen?

Dette gjelder en utenbordsmotor.

Det er så uvanlig som du kan få det - skjer nesten aldri. Har aldri opplevd det selv og kjenner heller ingen som har opplevd dette.

Hvis det kan f.eks, være en plastpose - så skal forhandler BEVISE at dette har skjedd, hvis ikke han kan det så skal du ha ny propell. Det holder IKKE å si at det kan være så mye som kan gjøre dette og så forvente at du skal MOTBEVISE dette - det er forhandler som har bevisbyrden her.

Om forhandler er uenig i dette, ta kontakt med forbrukerrådet, så hjelper de deg videre (uten omkostninger)

I vår familie har vi hatt påhengere med propell av samme konstruksjon som din de siste 20 årene. En eneste gang har det skjedd at vulkaniseringen har løsnet. Så enten har du vært ekstremt uheldig, eller så er det tvilsom kvalitet på propellene du har hatt. Jeg tipper at det siste er det rette. Det er stor forskjell på kvaliteten på propeller. Vi har en Mercury og en Yamaha. Yamahaens propell er stort sett strøken etter 7 sesongers bruk, Meruryen har vi byttet propell på en gang av samme grunn som deg, men både den gamle og den nye flasser maling og blir fort stygg. Motorene er omtrent like gamle.

(edit: trykkleifer)

Redigert av Cand. noe (see edit history)

Tror jeg ville ha tatt den/de med opp til propellfikseren i Os og fått en skriftlig uttalese fra han.

Han burde absolutt være en uhildet person som kjenner propellere inn og ut og vil se om du har vært borti noe......

Da har du noe å slå i bordet med og kan gå videre, eller som siste utvei en god halvside i BT.....?

Kommer ikke på navnet til firmaet i farten, men han annonserer jo mange plasser, kanskje han er på de gule sidene og...?

har ikke slitt ut noen propeller noen gang, har hatt båt siden -96, men jeg og bestefar var ute og kjørte en tur, da propell bare falt av, jeg har dykker setifikat , med og uten luft, høyeste rang uten så jeg svømte ned og hentet den , lå bare på 10 meter så det var en smal sak og komme ned, og det var mergelbunn så jeg fant den med en gang, svømte opp og satt den på igjen, bestefar var chief på en supertanker en gang i tiden, så alt av deler var med, på med dritten og vi kjørte vidre...

da vi kom inn ringte vi til produsent og sa hva som hadde hendt, da han sa at det er nok bare du som ikke har festet den ordentlig, ble bestefar SINNA, og skjelte ham ut og fortalte hvor skapet sto,du sier ikke til en som har vært chief i 0 år at han ikke kan sånt godt nok, nye deler kom i posten 2 dager senere...

prøvde 21 og 23" hustler propeller på et merc alpha one drev med veldig godt resultat men måtte bytte til bravo drev pga motorkraft.

pris, teknikk og kvalitet var overbevisende.

http://www.turningpointpropellers.com/

fullt utvalg hos:

DENMARK

PALBY MARINE AS

Praestegardsvej 25 PHONE: 45 75 88 13 11

Sleide Vejle DK-7100, Vejle EMAIL: bc@palby.dk

, NA

WEBSITE: www.palby.dk

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...