Jump to content

Feil visning på kjølevannstemp. måler, type Wema

Diplom-is

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Wema kjølevannstemp. måler på min Yanmar 4 jm-te. Denne er ettermontert. Jeg måtte bytte innstrumentet jeg hadde fordi det hang seg opp på 85 Grader. ( Fikk nytt på garanti)Det nye Instrumentet viser ca 15 grader mer en det som det skal i forhold til motstanden mellom Jord og giverledningen, når jeg måler under instrumentet. (Motstandstabellen fikk jeg fra Wema) Jeg har prøvd 2 forskjellige instrumenter med samme resultat.

Har også Ferskvanns nivåmåler, som også har begynt å måle for mye.

Er det noen her som har en lignende erfaring?

Alle instrumentene som jeg har ombord( 4stk ) har parallell koblet strømforsyning

Har wema på alle mine instrumenter. Har fungert helt fint hittil. Hadde dårlige kontakter på eksostemp instr. Men dette ble fikset med bytting av kabelsko. vanntempen har fungert helt greit.

Utenom dette har jeg oljetrykk, turteller og voltmeter fra wema.

Tempen min ligger på rundt 85 grader under kjøring.

Jeg har nå vært i kontakt med Wema i Bergen og de har en serie som viser for mye, de var ikke klar over problemet. :rolleyes:

Jeg skulle få et nytt instrument når de fikk inn noen som viste riktig verdi ihht motstanden på føleren i motoren. :flag:

Kjøpte nytt VDO instrument tidligere i sommer da jeg trodde det gammle VDO instrumentet mitt viste feil. Det viste seg derimot at det nye viste veldig feil. Prøvde det hjemme med kokende vann. Det viste 110 grader før vannet kokte, og 120 grader når vannet kokte. Fikk heldigvis pengene tilbake. Det viser seg da at ikke VDO er helt feilfrie de heller tross høy pris.

Jeg kjøpte også Wema som hang seg opp på 90°C etter 1 sesong. Fikk byttet på reklamasjon.

Det skal nevnes at laderegulatoren ikke var helt god på dette tidspunktet, slik at instrumentet i perioder fikk 15- 16 V, men det bør det jo tåle etter min mening.

Det er viktig at instrumenter er koblet med stabil spenningstilførsel. Hos meg var motortemp og kjøleskap koblet på samme kurs med tynne kabler. Dette førte til at når kjøleskapet gikk, viste motortemperaturen over 100°C, til kapteinens fortvilelse. Når skapet stoppet, sank temperaturen umiddelbart 10°C.

Trolig fikk instrumentene altfor lite spenning.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Svar til Outbreak Giveren er ok men det er Momentet på nålen i instrumentet som er feil.

Jeg har tabellen over temperatur ihht motstand på føleren hvis det skulle være av interesse. Dette gjelder for kjølevanns temperatur.

Mvh

Ex Diplom -is

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...