Batdilla Startet 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2002 Litt kontroversiell tittel på denne tråden, men jeg ville fange interessen din, og det klarte jeg. Saken er den at jeg tror jeg gjør som mange andre når jeg legger båten til kai. Og det føler jeg meg litt ukomfortabel med så jeg tenkte å lufte temaet. 1) Fortøyning: Bruker tau som alle andre. Det vil si at det er ingenting som hindrer noen i å løse båten fra brygga. Ville følt meg mer trygg med kjetting og lås. Kommer til å vurdere dette - eller blir man sett på som en særing i miljøet da? 2) Tilgang inn til båten: Lite man kan gjøre med kalesje. Eventuelt kan man låse inn til kahytt, men risikerer da ekstra skader hvis det blir brutt opp. Tenker derfor å følge rådet om å heller la det stå åpent og derved minimere skader ved eventuelt uvedkommende i båten. 3) Dette gjelder båter med innenbords motor. I dag er det bare tenningsnøkkel som skal til for å starte motoren. Vil kanskje tro at mange ikke har andre sikringer for å hindre uønsket oppstart. Og nøkkel er ikke noen hindring å få tak i for den som ønsker det. 1), 2) og 3) vil si at hvis man er frekk og kommer på dagtid i ei havn som normalt er bevoktet kun på natt, er det fri tilgang til å komme inn i båten, gjøre hva man vil inne i båten, eventuelt løsne den fra brygga på pur f...skap eller for å flytte den til andre steder, eller endog starte den med tanke på forflytning. Er ikke helt komfortabel med dette, selv om jeg ikke tror jeg avviker så veldig fra andre med samme type båter mht til tingenes tilstand. * Hvordan stiller forsikringsselskapene seg til dette (Har selv Gjenstridige)? Hvis båten skulle bli stjålet, vil man få problemer i forhold til selskapet når båten er fortøyd kun med tau som er enkle å løsne, fri tilgang inne i båten, og eneste hindring mot uønsket start er tenningsnøkkel? Selvsagt kan man ta av en vital del fra motoren slik at denne ikke lar seg starte, men dette er litt klundrete det og. Tenker litt på å ha en skjult bryter eller noe slik for å hindre uønsket start. Finnes det noen duppeditter beregnet på sikring av innenbords motorer? Hva mener dere andre? Er jeg unødvendig paranoid her? Regner med at jeg her ikke har avslørt altfor mye som ikke allerede er kjent for de med uærlige hensikter. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Neeeei,ikke så veldig paranoid.... Selv låser jeg ingenting,det inkluderer både båt og for og akterlugar.Som du sier selv så er tanken bak dette at vil de stjele så gjør de det uansett om det er låst eller ikke.Også håper jeg å slippe innbruddsskader,dvs ødelagte dører osv.Eneste aktive gjort for å "hindre" uønsket besøk er et skilt med den vise tekst:Alkohol oppbevares ikke ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Hei. Batdilla: . Finnes det noen duppeditter beregnet på sikring av innenbords motorer? Dette var mye på en gang, men får prøve å svare på sikring av motor. Montering av alarm er jo noe som kan forsøkes? Riktignok er det ingen som bryr seg om det står og uler i en båt, men noen intrengere vil nok føle seg ganske ukomfortabel med tutingen. Men hvordan sikre at noen starter opp og tar hele båten selv om det uler? Jo, det finnes alarmsystemer som i tillegg til å starte ulingen også kutter strømmen til starteren i det en vrir om startnøkkelen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Er veldig skeptisk til dette med å låse fast båten med mindre man har en skjærgårdsjeep som er et veldig attraktivt tyveriobjekt. Sett at det oppstår brann i havna eller at båten tar inn vann? Eller at den må flyttes av andre grunner? Da er det dumt om dine gode havnenaboer blir hindret i å hjelpe siden båten er låst. Ta med det mest verdifulle utstyret hjem og lås ikke usolide dører som lett kan brytes opp. Oppbevar heller ikke alkohol ombord. Ellers tror jeg Baatdilla er ganske trygg siden snekker neppe blir stjålet. Desuten er det vel en smal sak å finne skuta igjen på mjøsa? Hovedproblemet er jo likevel herverk utført av pakk. Det er det nok vanskelig å gardere seg mot utenom å holde et øye med båten og havna. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Finnes forresten et startbatteri med innebygd startseperre som aktiviseres med fjernkontroll. Sikkert dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Hei Batdilla Har selv forsikring hos Gjensidige og er meget godt fornøyd med dem, etter et par skadeoppgjør. Men, du bør nok sjekke om de "aksepterer" at dører står ulåste. Ser ikke bort fra at selskapet mener dette er uforsvarlig. Om noen bryter seg inn og ødelegger noe, vil du jo få dekket disse kostnadene i tillegg til det som blir stjålet. I alle båter er det mange plasser som man kan skjule en bryter (under dørk, bak kledninger osv. bruk fantasien) Hvis du kopler ledningen til startreleet via en slik bryter, vil en tyv måtte bruke lang tid på å finne bryteren, hvis hun i det hele tatt klarer det. En skjult stoppekran på dieseltilførsel er også tenkbart. Tror ikke tyver gidder å starte de store "feilsøkingsarbeider" om de ikke får start på motoren, når de forsøker å tjuvkople tenningslåsen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jamo Svart 31.Oktober.2002 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2002 Her er det mye kjekt for den nervøse båteier http://www.norsat.no/alarm_bb.html Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.November.2002 Link til dette innlegget Svart 1.November.2002 Hei, Har instalert Yachtguard, da blir jeg oppringt om uvedkommende kommer ombord. Det er ingen uling. Politiet plikter ikke å rykke ut, men i Tønsberg har politiet rykket ut hos meg ved et par anledninger. Største fordelen med systemet er at systemet kan pei8les fra fly slik at det er lett å finne igjen båten etter et tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 1.November.2002 Link til dette innlegget Svart 1.November.2002 Hei. Jeg ser at du har båt ved Mjøsa. Hva slags båt du har vil ha mye å si for hvordan og hvor mye du bør sikre den. Har du en snekke så er det veldig få snekker som blir stjålet. Har du imidlertid en planende båt så er du mer utsatt. VP har til sine motorer en startsperre som kan monteres, men jeg antar at den er kostbar. En bryter som er skult vil antagelig være praktisk. Du kan i tillegg ha en bryter med avtagbar nøkkel(typen hovedbryter) på kabelen til starteren. Den kan du jo ta med hjem så må kjeltiringen enten koble om eller ha med nøkkel. Hvis du gjør det litt kronglete for dem så gidder de som regel ikke og går i en annen båt. Det fins også avtagbare ratt, men hvem som selger vet jeg ikke. Jeg personlig har en gammel havlplaner som ligger i Oslo og jeg har ikke låst båten. Kun tenningsnøkkel og låst dør til cabinen om sommeren. Døren til cabinen har kun en symbolsk lås slik at skadene ved innbrudd ikke blir store og jeg får erstatning fra forsikringsselskapet. Om vinteren tar jeg hjem det meste av verdi og lar båten stå helt åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2002 Takker for mange fine innspill. Jeg innså nettopp at jeg ikke er noe flink til å avslutte trådene jeg starter. Men til de som har svart og ikke fått takk fra min side: Hvil dog i fred vell vitende om at alle trådene er printet ut og satt inn i dertil egnet perm. Min strategi ut fra svar og kommentarer blir: 1) Fortsetter å fortøye med tauverk, avgjørende argument for dette er at andre ved behov må kunne flytte/redde båten. 2) Kommer til å låse inn til kahytten. Dette for å oppfylle krav om avlåsing. Skadene ved å brekke opp denne låsingen antar jeg blir minimale. 3) Merke båten med skilt at alkohol ikke oppbevares i båten. Dette var et smart tips! Videre skal jeg merke båten tydelig med navn på eier og tlf nummer slik at dette er lett tilgjengelig ved krisesituasjoner. Har sett dette på noen båter og syntes det var smart. 4) Mangler hovedbryter i dag. Kommer derfor til å sette inn hovedbryter med avtagbar betjeningsdel som jeg tar med meg når jeg forlater båten. Alarm kommer jeg til å vurdere. Kanskje jeg setter det opp på ønskelista til neste jul. Hvis båtforeningen etter hvert går til innkjøp av systemet som overvåker om båter forlater havneområdet kommer jeg til å hekte meg på det. Takker for mange bra innspill! Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 stjele båten min... flotte greier,da får jo jeg en fin slant av forsikringsselskapet. bare å sende en im,så skal du få adressen og nøklene. ps!vennligst ring en halvtime før du kommer,så skal du få med deg en kanne med nytraktet kaffe Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
CB. Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Har en jolle jeg ønsker skal bli borte Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
TMe Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Savner Batdilla. Han var blandt forumets mest aktive helt fra starten av. Plutslig var det slutt. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Skal du stjele min båt må du ro. Matilda er ikke låst på noe vis, men jeg tar med meg startsveiva hjem. Prøv å starte en Sabb uten sveiv Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
shaukaas Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg holder alle luker og skalker låst, har alarm med sporing samt kameraovervåkning i havnen... Men kjetting? Vil det stjele noe - så stjeler de, jeg skal ihvertfall ikke hjelpe dem med dette. Det eneste som er av verdisaker ombord, er ting som uansett er registrert på meg/båten - og som en evt. kjøper vil ha liten glede av dersom han/hun prøver å registrere utstyret + noe gammalt undertøy. Noen som har erfaringer med fastmonterte kartplottere på pidestall i seilbåt? Noen som har blitt frarøvet disse? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Jeg har opplevd at noen kappet et av tauene, det vil si jeg hadde da 3 igjen, så ingen fare. Men tanken slo meg er jo om noen gjør faenskap og kapper tauene og dytter ut båten fra båsen... En kjetting gjør det såpass vanskelig at de mest sannsynlig tar nabobåten. Ser det som mer risiko fremfor at noen har behov for å flytte båten ved noen tilfeller. Har opplevd herverk og tyveri så ser det som like sannsynlig.... Hvis man har en kjetting med lås er dette mest sannsylig ingen vesentlig faktor om tyven absolutt skal ha din båt, så ser vel det som kanskje undøvendig tanke på å sikre seg mot tyveri... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Litt kreativitet kan stoppe tyvene. Hva med selvskudd evt. elektrisk støt Hva med en skjult bryter for strømtilførsel til startreleet, evt. skjult bryter til stoppreleet som dermed aktiveres når hovedbryter slås på. Eller løsne en vital kabel/kontakt en eller annen plass til motorstyring o.l. som er vanskelig å se. Skjult stoppekran til diesel var nevnt. Mange ideer som sikkert kan komme fram etterhvert. Skumapparat er vel bedre enn pulver.. noen syns jo det er morsomt å tømme disse i båten. Redigert 12.September.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
csvirus Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Trenger penger til bil..... send meg en IM så skal jeg ordne med en ekstranøkkel til deg, så får jeg fårhåpentligvis en fin sum av forsikringsselskapet, og slipper strevet med og selge båten i et tregt høstmarked ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.