Skipper skuteløs Startet 30.Juli.2006 Del på Facebook Startet 30.Juli.2006 Hei! Er det noen som har erfaring av den gode eller dårlige sorten når det gjelder PERKINS 4.108 (49HK) fra 1984? Er det spesielle "sjuker" eller ting man bør passe på med denne motoren?` Setter stor pris på gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 En robust og driftsikker motor er mitt inntrykk. Men se opp for oljelekasjer både foran og bak. Bak er det en primitiv fibertettning på veivakslingen som ofte lekker. Arbeidskrevende å skifte. Også foran rundt deksel for register - jeg har ikke skiftet pakkning her enda, men må det. Ut fra flere jeg har snakket med er motoren generelt en "oljegris" som er vanskelig å få tett, blandt annet av utstrakt bruk av alum. i div. tettningskomponeter (= ulik utv. koeff. ved varme). Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 31.Juli.2006 Del på Facebook Svart 31.Juli.2006 Denne motoren er en sliter, hvis den som andre motorer får vedlikehold. Ja sjekk den for lekkasjer både foran og bak . En oppstart av motor kan gi deg en god pekepinne om tilstanden. Den skal starte momentant, ikke ryke noe etter oppstart og gå fint og uten fuskeslag fra første runde. Dette er en av flere motorer jeg ville ha valgt hvis det er snakk om motor fra 80 tallet plassert i snekke e.l., da forutsatt ferskvannskjølt. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 1.August.2006 Del på Facebook Svart 1.August.2006 At en Perkins fra 1984 ikke er litt treg i starten, ryker å hoster litt etter oppstart kan du bare glemme ! Denne motoren skal gjøre det. Det betyr ikke at den er utslitt.Har en slik motor i min båt.Skiftet tetting fremme og bak på veiv i vinter(motor ute) justerte dysene og vips... går som en klokke,men hoster og ryker litt etter oppstart som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Det finnes heldigvis 4.108 fra midten av 80 tallet som ikke ryker, hoster og går ugjevnt etter oppstart. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Er det noen som har gode forslag for å få bort (eller minske) oljelekasjer? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Er det noen som har gode forslag for å få bort (eller minske) oljelekasjer? Det finnes kun to metoder til dette A) Kjøre motoren oljetom B) Pakke om motoren Metode B anbefales på det varmeste. Metode A anbefales overhodet ikke Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Anabelle Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Er det noen som har gode forslag for å få bort (eller minske) oljelekasjer?Kan jo kanskje gå over til en litt tykkere olje. Min gamle Yanmar svettet litt med 15W-40 olje. Så gikk jeg over til 20W-50 og motoren holdt tett. Jeg spurte et merkeverksted på forhånd at det var greit, men slike gamle dieselmaskiner tåler litt tykk olje. Finnes jo også såkalte vidundermidler man får kjøpt i bilrekvisita butikker. Disse skal være med å hindre, redusere oljesvetting. Er jo verdt et forsøk . Bedre å ofre en hundrelapp, enn å måtte løfte ut maskinen. En hundrings kan man tape. Har ikke selv prøvd slike midler. Har brukt radiatortetting med stort hell, men det blir noe litt annet. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Etter anbefaling fra et merkeverksted har jeg bytte til 20-50 olje og alarmen for oljetrykk har sluttet å pipe når motoren slakkes ned fra full til sakte. Jeghar også skiftet bakre tettningsring på veiaksel etter alle kunstens regler (fra merkeverksted) , men etter 2 timers kjøring begynte det å lekke igjen. Er det noe spesialtriks med denne pakkning for å få den tett? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Puster motoren unormalt mye fra oljepåfyllinslokket under gange? For mye overtrykk i bunnpanne kan gi problemer med oljetetninger etc. og bytte av pakninger er til lite hjelp. Lekker den andre steder? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Skal sjekke det. Ja den lekker også foran, tror det er rundt plata (som dekker registret?) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Skal sjekke det. Ja den lekker også foran, tror det er rundt plata (som dekker registret?) Helt normalt det gjør min motor også. Dekselet kan demonteres on ny pakning monteres med masse pakningstoff. Da blir den nok tett. Ganske grei jobb på ca 1-2 timer. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
asso Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Til Cirkeline: Hvor mange timer er din motor fra midten på åttitallet gått ? Er den overhalt ? Lurer på hva du mener "om den puster mye ut påfyllingshullet for oljen" ? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 4.August.2006 Del på Facebook Svart 4.August.2006 Hei Asso. Tenkte bare på problemmatikken med noe gjennomslag i sylinderne og dermed mer luft opp gjennom oljepåfyllingshullet og peilepinnehull. Pakninger/ simmeringer kan ha en tendens til ikke å holde tett hvis veivhustrykket er noe for høyt. Motoren jeg tenker på var min brors 4.108 og nabobåten i havnen. Disse to motorene var/er i utmerket stand og gikk som jeg har "beskrevet" tidligere. Timetallet på nabobåten må jeg hvis ønskelig sjekke med eieren og evt. om han har overhalt den. Min brors motor (forøvrig solgt båt/motor for noen år siden) fikk nye stempelfjærer/ nyhonet sylindrer, alle nye lager og nyslipte ventiler. Opprinnelig stod det feil toppakning på den og med ny korrekt del og korrekt timing av dieselpumpe gikk den utrolig flott. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Ok,nei jeg bare lurte...min motor er gått snart 2700 timer,den går helt bra,men som sagt noe blårøyk og tenner ikke helt på alle sylindrer før det har gått et par tre min.når den startes kald.Syns ikke det er mye luft sim kommer opp av oljepåfyllingshullet når den går,noe skal der jo være.Kjører på marsjturtall 3000 som er anbefalt i håndboka. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 (redigert) Min 4,108 går som ei klokke og tenner bare ved å vri på nøkkelen, dvs at jeg aldri har trengt å gløde den. Men den blåer litt fra 2800 og oppover men i og med jeg sjelden er oppe i det turtallet er det ikke noe problem. Pleier å gå på 1900-2600 omdr. Og det har vel ikke noe med dysene å gjøre for da hadde den vel sota. Er ikke blåing årsaket fra motorolje? Og jeg får min opp i 3600 omdr. når jeg prøver og lurer på om det er for høyt maksturtall for motoren, isåfall burde jeg har større propell/stigning???? Redigert 6.August.2006 av Keiko ll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Maks 3600 o/m. er korrekt maksimumsturtall på denne. Har du oljeforbruk på motoren Keiko II? Hvis du bruker olje og har blåaktig avgass så ville jeg mistenke defeketer i stempelfjærer/sylindere og muligens ventilstammepakninger. Ved feil med ventilstammepakninger så kommer der ofte en blåaktig sky når du akselerer hurtig fra tomgamg. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Helt normalt det gjør min motor også. Dekselet kan demonteres on ny pakning monteres med masse pakningstoff. Da blir den nok tett. Ganske grei jobb på ca 1-2 timer. Hei! Jeg hadde en 4.108 i min første båt. Hadde problemer med tetningen rundt registerdekslet. Skiftet original pakning fra Universaldiesel to ganger uten at det hjalp. Til slutt fikk jeg tak i korkpakning fra et landbrukssenter. Disse motorene satt ofte i skurtreskere på 70 - 80 tallet. Det ble bedre med denne pakningen, men ikke helt bra. Få sveiset deg en skinne som dekker de 4 nederste boltene på dekslet. Metallet er så tynt i dekslet, og når du drar til så lager du fordypninger. Her vil det lekke. Med skinnen får du et bedre anlegg, og kan dra til skikkelig med bra klem på dekslets nedre kant. Lykke til Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Er det noen som har erfaring av den gode eller dårlige sorten når det gjelder PERKINS 4.108 (49HK) fra 1984?Jeg har også en slik motor av 1981 årgang. I motsetning til de fleste andre her på forumet er jeg ikke av den fornøyde type eier. Min motor er etter mitt syn særdeles tungstartet, og for å få den i gang når den er kald, så må jeg gløde, kinne, gløde, kinne osv i alt i fra 1 til 6 minutter. Har den en virkelig dårlig dag så tar jeg frem startgassen for å hjelpe den for å forhindre at jeg tapper batteriet helt. Når den omsider starter (det har faktisk en gang hent at den startet på første forsøk-da etter å ha ligget i 2 uker uten bruk !), så går den fint og start av varm motor går også helt fint. Motoren skal være overhalt for ca 2 år siden. Og siden jeg kjøpte den i vår er dyserspisser overhalt/skiftet, startmotor byttet,dieselpumpe byttet med fabrikkoverhalt,alle dyserør og rør fra filter til pumpe er skiftet for å eliminere lekkasjepunkter,matepumpe er skiftet (men har nå på den gamle igjen etter at jeg ødela gjengene under et slangeskifte). Men fremdeles er motoren like tungstartet. Jeg har bestemt meg for å leve med problemet i sommer i stedet for å ergre meg, men jeg ser for meg at jeg må ha assistanse av et verksted for videre feilsøking, jeg tar gjerne i mot gode tips på hva jeg bør verkstedet sjekke først. Kompresjon,ventilklaringer og timing er det jeg selv ser for meg men min kompetanse på dieselmotorer er heller liten og jeg ser heller ikke den store gleden av å skru selv. Av andre negative ting så kan jeg nevne at motor er meget var for luft, og lufting etter at det er kommet luft i systemet er en prosess som krever god tålmodighet. Jeg får maks turtall på ca 3200 RPM, men går jeg over 2850 så stiger temperaturen til over 90 deg, men jeg har planlagt en behandling med systemrens, er det på denne motoren kun å løsne plastklemmene rundt kjøleren i begge ender for så å trekke ut varmeveksleren, eller er denne festet på noe vis til manifoild ? Det enklest er vel da å ta ut hele veksleren for å ligge denne i et bad med systemrens ? Det eneste positive jeg har å si er min motor ikke lekker olje verken i forkant eller i akterkant, men jeg skulle gjerne ha tålt noen dråper olje i bytte mot lettstartet motor på linje med det som andre oppgir at de har. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Du må ha brukt eventyrlige summer på alle disse "dieseldelene"? Siden du sliter med en tungstartet motor ennå, så ville jeg tatt en sylinderlekkasjetest på alle 4 syl. Dette kan et motorverksted gjøre for deg. Er kompresjonen lav så starter en diesel svært så dårlig. Verkstedet vil da kunne gi deg en mer spesifikk diagnose på problemet etter en slik test. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Perkins har foråvidt rykte på seg for å være solide motorer, men en kamerat av meg har faktisk opplevd to motorhavarier med 4.108. For tre år siden ble han drittlei alt som har med Perkins å gjøre, og kjøpte seg en flunk ny Yanmar. Nå er han fornøyd, selv om jeg ikke tror at hans opplevelser er representative for Perkins som sådan. En annen vi ofte er utpå med har sverget til Perkins i alle år, og har hatt både 4.108 og andre Perkinser uten noen som helst form for problemer. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bergen Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Du må ha brukt eventyrlige summer på alle disse "dieseldelene"? Cirkeline Med unntak av starter https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22043 så har selgeren tatt de fleste av kostnadene med mine problemer, så for min del er det usikkerheten og irritasjonen som har vært det største problemet.Men når jeg setter verksted på saken med timepriser på min 500 + MVA pr time så vil jo tusenlappene gå fort til høsten er jeg redd for. Problemstillingen min er jo også hvor mye penger en skal legge i det, når jeg ser at tilsvarende motorer som tilsynelatenede er OK koster 20-30K. Et bytte til en slik ville jo gi meg en motor som er gammel og slitt men som i motsetning til min vil starte. Og om jeg kjøper en brukt av samme fabrikat så vil jo denne la seg montere relativt greit og jeg har jo en god del nye deler som kan flyttes over. Men om problemet har med kompresjon å gjøre så får jeg ta en dialog med selger da denne insiterer på at det ikke kan være noe problemer her så kort tid etter overhalingen. Har ellers hatt en fin tone med selger igjennom hele prosessen, men jeg angrer jo på hele kjøpet når det ble så mye ergelse rundt motoren. Om det kommer en anseelig lottgevinst med det første så vil i alle fall en fabrikkny motor bli det første som blir bestilt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Takk for tipset Halvor. Til Bergen: Som gammel maskinist er jeg virkelig overrasket dersom et verksted ikke rimelig lett kan diagnostisere problemet med at motoren er vanskelig å starte. Perkins er i prinsippet en enkel og kurant dieselmotor og slike problem ligger vanligvis på brennstoffsiden, f.eks br.ventiler, br.pumpe Under forutsettning av at motoren ikke er så nedslitt at kompresjonen blir for lav og at startemotoren driver den rimelig bra rundt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 + sjekk glødingen - jeg kinnet i minst 5 min på en flunkende ny Volvodiesel hvor gødingen var defeket, før den den startet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 (redigert) + sjekk glødingen -Den er sjekket og funnet OK. Det er en glødeplugg som antenner en mengde diesel som blir tilført fra filteret, denne diesel antenner og varmer igjen opp luften. Jeg har imidlertid ikke et såkalt resorvar på glødingen, antar at dette skal gi en større mengde diesel og mere varme. Angående starter- så er denne fabrikkny. Har også nye kabler fra batteri til starter. Takker for alle tips uansett. Jeg skal også før jeg leverer båten til et verksted gjøre et forsøk med å trykksette (tenkte å henge opp en liten tank over motorens nivå) dieseltilførsel og retur for å eliminere at den får inn luft via denne vei mens den ligger. Dette er et tips jeg hat fått konkret angående denne båttypen (Scand Classic) siden tankene ligger dypt og at en liten lekkasje på f.eks stigerør kan gi problemer med luft. Redigert 8.August.2006 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.