Jump to content

Er Perkins 4.108 bra?

Skipper skuteløs

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Var det bak låven den skutte perkinsen ble liggende ? :nonod: Da ligger den ikke der lenger. Men er satt inn i båten min. Heter nå perkins 4.107 er fra 68. Har stått i en skurtresker. Er marinisert av tidligere eier. Sikkert et utall av driftstimer. Bruker ikke olje, trekker godt, går gjevnt, virker som det er lite gjennomslag i sylindrene, men lider av det samme startproblemmet som bergen :nonod: Finnes det forslag til feil tas disse imot med takk.

...men en kamerat av meg har faktisk opplevd to motorhavarier med 4.108. For tre år siden ble han drittlei alt som har med Perkins å gjøre, og kjøpte seg en flunk ny Yanmar. Nå er han fornøyd, selv om jeg ikke tror at hans opplevelser er representative for Perkins som sådan.

Har han initialene LGS og er fra Horten? Svigerfar raste en Perkins 4.108 2 ganger og endte opp med en Yanmar..

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har han initialene LGS og er fra Horten? Svigerfar raste en Perkins 4.108 2 ganger og endte opp med en Yanmar..

Joda310

Nei, han er nøttlending. Det betyr at to personer har blåst to stykker hver det...

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

• 1 måned senere...
Til Bergen:

Som gammel maskinist er jeg virkelig overrasket dersom et verksted ikke rimelig lett kan diagnostisere problemet med at motoren er vanskelig å starte.

Under forutsettning av at motoren ikke er så nedslitt at kompresjonen blir for lav og at startemotoren driver den rimelig bra rundt.

Har nå båten på verksted for feilsøking, har fått foreløpig info om at kompresjonen er dårlig, ble målt til rundt jevnt over ca 1:14 på alle sylindere, skulle hvistnok være 1:21. Har avtalt videre at verkstedet tar av toppen for å se om en dermed kan finne årsaken til den lave kompresjonen. Om ikke er neste steg å ta motor ut av båten for å sjekke videre ref. verkstedet.

Jeg er nå alvorlig i tvil i hva jeg bør gjøre videre, timene/kronene går fort :cryin: ved å la verkstedet skru på motoren. Motoren var overhalt av forrige eier for 2 år siden (har ikke oversikt over detaljer, men kvitteringene på delene viste at i følge verkstedet (det som har båten nå) var det gjort en skikkelig overhaling), så slitasje burde vel ikke være årsaken til kompresjonssvikten, tar i mot gode forslag til årsaker.

Alternativene er egentlig: La verkstedet feilsøke og reparere denne motoren eventuelt kjøpe seg en annen brukt motor i 20 tusen kroners klassen og sette inn i båten. Har også vurdert å investere i ny motor for å sikre driftsikkerhet, men er kommet til at det blir en for stor investering ettersom vi ser for oss at vi kommer til å bytte båten ut igjen innen 3 år og kostnaden med ny motor vil vi ikke få igjen i økt bruktverdi.

Skal også kontakte tidligere eier for hans vurdering av saken. Men tar gjerne i mot råd fra dere her på forumet.

Redigert av bergen (see edit history)

kjøp i alle fall ikke en annen gammal drittmotor for pengene.

Er den godt overhalt for bare 2-3 år siden, er det sikkert noe som har gått i stykker,og ikke hele motoren som er utslitt.

Jeg valgte selv helt ny motor,om det var smart vites ikke. Jeg har iallefall en motor som starter når jeg ber den om det...

Suzuki

No boat needed..

Huff og huff. Motoren din skal være overhalt. :confused: Har du fått spesifisert hva som er gjort tidligere. :nono: Som andre tråder viser til er hva folk kaller overhaling så mangt. :cryin: Når det er gjort en del på dyse, og pumpesiden som du antyder tidligere, er dette antakelig OK. Dessverre er den vandligste årsaken til at diesel motorer er tungstartet, gjennomslag i sylindrene. Dvs slittasje. Har du olje forbruk ?

Har du fått dokumentasjon på at sylindre er borret, og at ventiler er slipt / byttet ?

Personlig tror jeg også en brukt motor til ca 20 er en dårlig investering. Ville heller koste på den gamle samme summ :crazy:

Har du olje forbruk ?

Takker for råd. Har nok noe oljeforbruk, men forstår at dette i seg selv ikke er uvanlig for denne motoren. Det er heller ikke plagsomt med eksos i fra motoren i forhold til det som er mye vanlig for denne motoren. Nesten ingenting på tomgang eller full fart, men det kommer litt blårøyk når jeg har gått på fullt en stund og reduserer turtallet.

Tidligere eier som var bilmekaniker har foretatt en overhaling som var ganske omfattende etter det jeg kan forstå ut i fra kvitteringene på deler som er brukt. Nåværende verksted bekreftet dette (har selv ikke veldig mye kjennskap til det som er inne i en dieselmotor). Gjennomslag i sylindrene- tenker du da på slitte stempelringer e.l ? , Jeg har jo et håp om at problemet kan ligge i toppen da en overhalt topp er mulig å få tak i for en rimelig penge. Er dette urealistisk å håpe på :confused:

Skal prøve å forklare hva jeg mener. Er nok noe bedre i motor teori en norsk rettskriving. Er det noe av det jeg skriver som er klønete beskrevet er det bare å spørre opp igjen. Bakgrunnen min er også bilmekaniker og bilelektrikker. Jeg skal ikke være for sikker på ditt problem, har jo ikke hørt og prøvd motoren din, men som du ser tidligere i denne tråden sliter min p 4.107 med noe av det samme. Starter greit fra +10 og oppover. Er som din når det er kaldere. :cheers: 4.107 og 4.108 motorene er veldig like i det meste av oppbyggningen.

En bensin motor starter selv om den er slitt. Den har mindre kompresjon en diesel motoren. Og motoren antenner bensinen med en elektrisk gnist, pga tenningsanlegget.

På diesel motoren har vi ikke denne hjelpen for å antenne drivstoffet. Vi er dønn avhenigig av kompresjon for å få start. En diesel motor har mange ganger så høy komresjon som bensinmotoren. Komprimerer ikke motoren starter den heller ikke. En grov kontroll på dette er å starte motoren. Mens motoren går tar du av olje påfyllingslokket. Det skal ikke blåse ut særlig her. En vis utånding vil du ha, men det skal ikke blåse. Skrur du løs lokket og legger lokket løst oppe på påfyllinga, rister det så klart litt, men skal ikke bevege seg som følge av trykk. Har motoren din vært slitt, og det kun byttet stempelringer, og honet sylindere. Kan dette bare ha gjort vondt verre. Tenk deg sylinderen som et rundt hull. I en slitt motor er sylindrene slitt ovale. En ny rund stempelring kan være en dårlig løsning. Se etter kvittering for løse sylinder foringer, eller borring av sylinder x 4. Har tidligere eier utført alt selv bør du ha kvitteringer for trolig 20 - 30 000 i deler og fremmed arbeider på kun motor. Da er motoren trolig tottalt overhalt. Mye arbeid av eier også. Derfor venter jeg til det blir verre før jeg gjør noe. :drink: Uff håper det ikke var alt for tørt.

. En grov kontroll på dette er å starte motoren. Mens motoren går tar du av olje påfyllingslokket. Det skal ikke blåse ut særlig her. En vis utånding vil du ha, men det skal ikke blåse. . Har motoren din vært slitt, og det kun byttet stempelringer, og honet sylindere. Kan dette bare ha gjort vondt verre.

Nei da dette er ikke tørt, jeg er takknemlig for alle råd. Har snakket med selger, det er som du nevner ikke foretatt boring av sylindre, men kun skiftet stempelringer og honing av sylindere. En sylinder ble dessuten skiftet med en ny. Alle ventiler og de fleste ventilseter ble også skiftet.

Angående trekk så har det vært noe vind fra oljefyllinglokket, men de synserene jeg har snakket med har gitt varierende svar om dette er mye eller lite.

Jeg har nå koblet selger og verksted så får de sammen konkludere litt videre. Men ser svart på tingene i dag. :rolleyes:

Har selv hatt en 4.108 fra slutten av 60 tallet, overhalt i 95 og overtatt av meg i 2000. Litt oljesvett foran og bak og i registerdeksel. Startet lett bestandig og trengte ikke gløding sommerstid. Sparket i gang etter et par gløderunder i -20C til og med. Lavt oljeforbruk og omtrent ikke røyk. Bille i drift.

Meget kurrant med deler og koster ikke alverden heller. Har inntrykk av at de har veldig god kompetanse på Universaldiesel. Meget driftsikker motor.

Jeg får melde meg på blant dem som har hatt motorhavari med en 4.108. Det var en saltvannskjølt sak, og havariet kom helt brått, jeg tror muligens det var et lager som sa takk for seg, og det ga altså bråstopp. Alternativene var en diger verkstedregning eller en ny motor. Nå står det en Yanmar-maskin i Elna...

• 4 uker senere...

Planen for igjen å få tilfredstillende kompresjon i motoren min er at selger får tilbake motoren i vinter så tar han og borer den opp og setter nye foringer og stempel på motoren. Så satser jeg på en litt mere lettstartet sesong til neste år :cheers: . Har seriøst vurdert å kjøpe en annen brukt motor men har altså valgt sammen med selger å gå for denne løsningen.

Men:

Avtalen er at jeg tar ut motoren, løftet får jeg hjelp til av en truck på marinaen, men kan jeg løfte etter det en løfteøye som er i forkant av motoren (se bilde) :confused:https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7660/PICT0009_edited_copy.jpg

Finner at motoren veier noe under 300 kg med gear, men jeg synes at å løfte den ut kun etter dette punktet virker noe usikkert så jeg ber derfor om erfaringer fra dette utmerkede forums kpmetanse :flag:

Løftet Perkinsen ut av Amica for et par uker siden med hjelp av traktor med frontlaster. Vet ikke om du kan se av bildet hva de festet stroppene i, men det gikk i alle fall helt fint.motor.JPG

Her er motoren kommet ut av båten og er på tur inn i garasjen. Kan jo hende noen av guttene i rederiet kan svare deg, dersom det er noe du lurer på.

Mvh.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Føler med deg Bergen - motorproblemer er både dyrt og kjedelig. Men siden de er mange "perkinesere" på denne tråde, vil jeg spørre om følgende. Igjen skal jeg gå løs på oljelekasjen på min 4.108 fra 1986. Har planer om å skifte pakkning (aspetsring) bak på veiva og pakkninger foran registert. Kjenner noen til egne triks med disse pakkningen. En mente pakkningene burde ligge i olje over natta, en annen mente de skulle kokes !!!! i olje? En tredje mente det var bare å gi opp, denne motoren var ikke mulig å få tett. Nå er jeg snart pensjonist og har ikke råd til å holde liv i Shell og Esso lenger.

Er det noen med positive erfaringer, som har skiftet pakkninger og fått oljegrisen tett?

På de som er "orginal marinisert" er det og løfte øye som er skrudd fast i bakre del av toppen.

Og det er er hvistnok bevist at øynene er den del av kroppen en først blir blind på !!!!

Selv med så mange timer som jeg har inspisert og skrudd på motoren så hadde jeg ikke funnet den i akterkant :blush: før jeg i dag "fant" den. Takker for alle inspill

Hei,

Vil bare si at det er også viktig at dieselpumpa blir rett justert så det er tidlig nok insprøytning. Litt for sen insprøytning og en dieselmotor er kronisk og få start på. Slitasje i register fører for eksempel til senere insprøytning.

Et annet lite tips, til de som sliter med høye regninger på diesel utstyr. Jeg pleier og anbefale Havnås Handel på Trøgstad for dieselpumpe jobber, rimelig og god jobb.

Trykk i veivhus.... legg en papirbit over oljepåfyllingshullet, den skal ikke fare av gårde når motoren går. At den ramler av er ok, men ikke at den blåser bort i full fart.

En diesel er mye mer "hårsår" på kompresjonslekkasje enn en bensinmotor.

Jeg synes det var en pussig måte og måle kompresjon på... 1:14 og 1:21... dette er slikt som fabrikker oppgir som kompresjonsforhold i forbindelse med konstruksjonen av motoren. Når et verksted måler kompresjon så skal svaret komme i form at trykk... altså bar eller psi, eller noe i den duren.

Sleipner45

Jeg synes det var en pussig måte og måle kompresjon på... 1:14 og 1:21... dette er slikt som fabrikker oppgir som kompresjonsforhold i forbindelse med konstruksjonen av motoren. Når et verksted måler kompresjon så skal svaret komme i form at trykk... altså bar eller psi, eller noe i den duren.

Sleipner45

Hei

Det er nok ikke verkstedet som er pussige i målemetode her men meg i mine gjengivelser. Jeg har av verkstedet fått en bitteliten papirlapp med påtegning i bar for hver sylinder. Husker ikke akkurat tallene nå men ca 14 bar på alle sylindere med unntak av nr 3 som var nede i 11 bar.

Motoren henger forøvrig nå fritt etter en 2"x6"plank (etter 2 løftefester!!!!) og venter på å bli løftet ut av båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...