Jump to content

Er Perkins 4.108 bra?


Skipper skuteløs

Recommended Posts

Da jeg målte kompresjonen på min Ford/Sabb 2401E, som jo er en forkammermotor av ca samme størrelse som Perkinsen, fant jeg at denne hadde en kompresjon mellom 19 og 23 bar. Ut fra dette høres 11 og 14 bar rimelig slapt ut ja. Regner med at du har en a-ha opplevelse i vente når motoren blir åpnet opp....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 måneder senere...
Planen for igjen å få tilfredstillende kompresjon i motoren min er at selger får tilbake motoren i vinter så tar han og borer den opp og setter nye foringer og stempel på motoren. Så satser jeg på en litt mere lettstartet sesong til neste år :cheers: .

 

Hei,

 

Vil bare si at det er også viktig at dieselpumpa blir rett justert så det er tidlig nok insprøytning. Litt for sen insprøytning og en dieselmotor er kronisk og få start på. Slitasje i register fører for eksempel til senere insprøytning.

 

Hei igjen. Motoren min har nå fått nye foringer med tilhørende stempel. Sammen med det som var gjort fra før bør nå motoren kunne kalles nyoverhalt. Toppturtall er økt med ca 300rpm, motoren er omtrent røykfri og tett med tanke på oljelekkasje var den fra før.

Mer er jeg helt fornøyd, nja skeptisk. For å få start trenger jeg fremdelses 3-10 runder med gløding og kinning før den starter. Dette i typisk Bergensk vårvær med temeraturer mellom 5C og 15C. Jeg stoler nå på at jeg har en motor som starter, men jeg hadde forventet (etter alle inspill fra andre 4108 eiere), at den skulle starte på om ikke første, så i alle fall andre forsøk i slike temperaturer som vi har i Bergen i dag :cool: . Jeg har diskutert det med motorverkstedet som feilsøkte på motoren i høst og mekaniker her mener at det er akseptabelt med såpass mye gløding/kinning på denne type motor.

 

På varm motor, starter den med regulator på tomgang etter kun få sekunders kjøring av startemotor.

Selger som monterte sammen motoren igjen opplyste at dieselpumpe ikke var målt med tanke på timing av innsprøytningstidspunkt.Kun montert på "feelingen" Dette grunnet manglende måleverktøy. Selger hadde mange "kaldstarter" i sitt (oppvarmede) verksted før jeg hentet motoren tilbake, den startet da på første forsøk flere ganger.

 

Kan timing av dieselpumpen være noe jeg bør sjekke nærmere opp, eller ville motoren ha vært tungstartet når den var varm også om det var noe feil her :confused: ? Jeg vil ikke begynne med noe tørning av dieselpumpe på prøv å feile metoden. Men vil i så fall at det blir målt og således kan strykes av listen over potensielle årsaker til tungstart. Denne listen begynner etter hvert å bli veldig kort!

Jeg har allerede prøvd å engasjere tidligere nevnte verksted, men ble avvist grunnet kapasitetsproblemer i uoverskuelig tid fremover, og ble heller rådet til å avvente å se om problemet ble bedre når vi fikk mere varme i været.

Hva mener medlemmene av dette eminente forumet ?

Link to post

Det er relativt lett å kontrollere og justere innsprøytningstidspunktet på denne motoren.

Dieselpumpen er festet til motoren på en trekantet flens, Det er risset inn en strek på både pumpeflensen og motorflensen, disse skal stå overett. Hvis ikke, kan du løsne de 3 festemutrene og vri pumpen.

Link to post
Dieselpumpen er festet til motoren på en trekantet flens, Det er risset inn en strek på både pumpeflensen og motorflensen, disse skal stå overett.

Det er på dette viset dieselpumpen er montert. Det jeg eventuelt vil gå for er en mere nøyaktig måling av dieselens innsprøytningstidspunkt. For dette kreves det spesialverktøy.

 

Men det egentlige spørsmålet er om dette kan være problemet når motoren starter fint når den er varm, og har ingen jaging,fusking eller andre symptomer. Om pumpa er feil justert, burde ikke problemet være der uansett om motoren er varm eller kald ?

Link to post

Neste punkt vedr. innsprøytningstidspunkt:

1. Drei motoren til tenningsmerket for syl. 1.

2. Ta av det lille lokket på siden av pumpa og sjekk merkene der. Der vil du se en stor seegerring som er slipt flat i den ene enden. Dette skal stå overett med et merke på rotoren. Det er flere merker med forskjellige bokstaver og du får oppgitt rett bokstav av et dieselpumpeverksted. Det lekker ut endel dieselolje når du tar av lokket, men det betyr ikke noe, og du behøver ikke å lufte pumpa etterpå.

 

Med denne metoden får du sjekket at registeret er i orden og du eliminerer også feil på de utvendige merkene.

Link to post
Neste punkt vedr. innsprøytningstidspunkt:

Med denne metoden får du sjekket at registeret er i orden og du eliminerer også feil på de utvendige merkene.

Takker for gode råd Baisiken. Du får det til å høre så enkelt ut. Men jeg har allerede bestemt meg for at dette skal jeg ikke prøve meg på selv, Skal det gjøres så skal kompetent personell utføre det slik at jeg kan være 100% sikker på at det er gjort riktig.

 

Men men din erfaring, bør dieselpumpas timing kontrolleres, eller kan jeg frikjenne denne ettersom motoren går helt fint når den har startet.

Er det i det hele tatt realisme i mitt ønske om at motoren bør starte lettere enn det den nå gjør? Eller bør jeg slå meg til ro med den slik den er ?

 

Bilde av pumpe. For å komme til den må manifoil demonteres.

dieselpumpe.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...