Jump to content

Parkere? om maritim terminologi


avmønstret5

Recommended Posts

.............savner du favner og kabellengder også? Var sikkert noen konservative karer som forsvarte de også... Nå er de borte.

.......

Konservativt???? Bruker nesten daglig kabler som avstandsangivelse. Både på fritida i båt, og enda mer på jobb til sjøs med ei gruppe båter med alle mulige nasjonaliteter. Der er en naturlig del av vårt felles maritime språk. Har absolutt ingen ting med konservativt å gjøre. Forøvrig; Nei til utvanning og forfining av det maritime språk!
Link to post
Share on other sites

Samme for meg hva du benytter, men det er altså en årsak til at det er noe som heter nautisk mil, og det har ingenting med å tenke "gammeldags" å gjøre. Derfor kommer dette begrepet til å bestå.

Opprinnelsen til navnet er sikkert fra Latin eller Gresk!

 

Men definisjonen på lengden er følgene:

 

En bestemte at fra Nordpolen til Ekvator var det 10 millioner enheter (om de allrede da kalte det meter vet jeg ikke). Dvs. 90 grader ganger 60 minutter blir 5400 nm.

 

10 000 000/5400=1851,851 som er 1 nautisk mil.

Link to post
Share on other sites

Nei benytter ikke de begrepene da de ikke gir noen mening

 

Samme for meg hva du benytter, men det er altså en årsak til at det er noe som heter nautisk mil, og det har ingenting med å tenke "gammeldags" å gjøre. Derfor kommer dette begrepet til å bestå.

En kabellengde er vel en tidels nautisk mil, og gir derved mening - etter min mening :wink:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var sikkert noen konservative karer som forsvarte de også... Nå er de borte.

Hvis man skulle være tilhenger av å gå vekk fra "bakke" og bruke "rygge" og ikke "dørk", men "golv/gulv" hva er man da? Radikal? Progressiv?

 

Selv er jeg konservativ, og stolt av det! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje ikke jeg skal starte min egen private overgang til metriske mål på sjøen,

Du er nok kanskje litt sent ute.

Så godt som alt av oppmålingsjobber på sjøen går i meter nord og meter øst e.l. Kikker du på et detaljkart (engineeringkart) over en offshore installasjon er det som regel i meter.

Link to post
Share on other sites

Du er nok kanskje litt sent ute.

Så godt som alt av oppmålingsjobber på sjøen går i meter nord og meter øst e.l. Kikker du på et detaljkart (engineeringkart) over en offshore installasjon er det som regel i meter.

 

:rolleyes: Takk for støtten. Det ligger i naturen til oljebransjen å ikke ta sjanser. Det finnes sikkert tykke utredninger som konkluderer med at risikoen for feil og dermed sikkerheten blir bedre når man bruker metriske mål. På et område hvor ikke alle er sjøulker (eller skulle ønske de var det). Og det var mitt poeng fra begynnelsen av.

Link to post
Share on other sites

Takk for støtten. Det ligger i naturen til oljebransjen å ikke ta sjanser. Det finnes sikkert tykke utredninger som konkluderer med at risikoen for feil og dermed sikkerheten blir bedre når man bruker metriske mål. På et område hvor ikke alle er sjøulker (eller skulle ønske de var det). Og det var mitt poeng fra begynnelsen av.

Kanskje det, men det er ikke bare bare og navigere etter UTM koordinater (meter).

 

For min del befinner jeg meg nå N 2158491 og E 585504, Zone 15.

 

Er ikke så enkelt å sette ut denne posisjonen i kartet!

 

Men kart en bruker i fjellet er gradenettet i UTM, da er det selvsagt mye lettere å finne frem

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje ikke jeg skal starte min egen private overgang til metriske mål på sjøen, blir litt som da de la om fra venstre til høyrekjøring i Sverige. De flyttet all trafikk samtidig, og begynte ikke med lastebiler som ble foreslått...

Da vil jeg også foreslå at du innfører separasjonslinjer i leden slik det er på veiene. Det vil gjøre livet enklere for de som i det lengste forsøker å overholde kjørereglene på sjøen
Link to post
Share on other sites

Vi må nok erkjenne at ikke alle behersker hverken det maritime språket eller jorklodens grad inndeling... men de kan jo trøste seg litt med at lengden av en nautisk mil også er "oversatt" til det metriske systemet så det er jo håp da.....

 

Om en bruker andre begrepet som kabellengde og favn.. så er jo det en smakssak.. Det som er greit er å kjenne til begrepenes betydning slik som jeg ser det.... og for de av oss som synes det er viktig at språket ikke blir ordfattig og maritime, vanlige norske uttrykk ikke går i glemmeboken, så jeg setter pris på at uttrykkene blir brukt.. så jeg er nok konservativ i denne sammenhengen ja....og selvsagt stolt av det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men kart en bruker i fjellet er gradenettet i UTM, da er det selvsagt mye lettere å finne frem

Sliter jo litt med kompasskurser på UTM kart da. Bare se på sjøkartene i hovedserien, de har gjerne noen UTM referanser i margen. Sann nord følger ikke UTM 'lengdegradene' særlig bra om man ikke er midt i UTM sonen.

I fjellet går man sjelden så nøyaktig etter en kompasskurs som man gjør på sjøen. Kan imidlertid være verdt og merke seg når man tar peilinger...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For min del har jeg ennå ikke blitt klok på om jeg skal bruke skalaen oppe/nede eller på sidene av kartene for å måle korrekt avstand med passeren på papirkart. Ender med at jeg alltid fyrer opp PC planner og tar avstanden på det elektroniske kartet i stedet. Noen som kan forklare hva som er rett?

Link to post
Share on other sites

For min del har jeg ennå ikke blitt klok på om jeg skal bruke skalaen oppe/nede eller på sidene av kartene for å måle korrekt avstand med passeren på papirkart. Ender med at jeg alltid fyrer opp PC planner og tar avstanden på det elektroniske kartet i stedet. Noen som kan forklare hva som er rett?

Du bruker skalaen på siden rett inn for der du skal måle.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Selv om her også vises betydelig maritim kompetanse har i alle fall har denne tråden styrket min oppfatning om at fag tilknyttet båtførerprøve/sjøvett og maritime aktiviter må komme inn i skolen tidligst mulig, helst grunnskolen. Her i landet lever vi stort sett av det som forgår rundt og utenfor vår lange kyststripe og det skulle bare mangle at vi ikke har en smule forståelse og kompetanse knyttet til det som både er vår verdiskapning og fritidsaktivitet.

Link to post
Share on other sites

Her må jeg si du overrasker bitteliten. Du vet vel at jorda er rund selv om den ser flat ut på både på plotterskjermen og når du ser ut over landskapet?

Og da gjør du meg mye klokere...

At jorda er rund har jeg fått med meg selv om jeg ikke med egne øyne har sett det fra utsiden, men det hjelper jo ikke meg når jeg skal vite om det er lengde eller breddegrader som angir rett forhold i nm ettersom skalaene er forskjellige oppe/nede og på sidene av kartet. Og med kartet mener jeg ikke plotteren da. Jeg har kommet over det stadiet der jeg bruker korrekturlakk på skjermen for å rette feil. Men jeg har falt tilbake til papirkart i min navigasjon - trives best med det - på tross av at det antakelig er fryktelig umoderne. Forøvrig så jeg et morsomt kart i Australia i fjor der de hadde bretttet ut jordkloden slik at Australia var på toppen av verdenskartet. Kanskje de er lei av at det kalles Down under :lol:

 

Å ha maritimt fag i grunnskolen - vel - det er kanskje å dra det litt langt. Men jeg hadde det som valgfag på ungdomskolen. Og akkurat det jeg spør om her fikk jeg ikke inn i 8.klasse heller. Antakelig en kromosomfeil hos meg :rolleyes: i så fall en av flere

Link to post
Share on other sites

Dvs på høyre og venstre side av kartet, ikke på topp og bunn?

Jepp, det stemmer.

Dersom du skal måle ut lengre avstander i kart med stor målestokk så tar du ut på skalaen omtrent midt på den distansen du skal måle. Dermed får du sånn ca. gjennomsnitts riktig skala.

Huffda, dette ble sikkert klønete forklart!!??? :blush:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei benytter ikke de begrepene da de ikke gir noen mening

Her er du nok inne ved kjernen i fagterminologier. Det viktigste med "semantiske" diskusjoner som dette er å bli enige om betydningen av begrepene. Det er jo derfor vi har fagtermer - siden det å "legge til" i denne sammenhengen er mer presist enn å "parkere".

 

Så lenge vi er enige om betydningen kan vi egentlig kalle det hva vi vil. Noen fagtermer vil nok bestå da det er nyanseforskjeller i betydningen av ordet. Noen vil helt sikkert dø ut, mens nye kommer til. Ordet kartplotter fantes ikke for 30 år siden i den betydningen av ordet som vi har i dag.

 

Sjøtt og sjylling derimot er noe annet. Det går ikke på betydnignen av ordet, men uttalen av det. Her har vi ganske sikkert "tapt" på samme måte som de "tapte" når thak ble til tak for mange hundre år siden.

Redigert av Solgangsbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bruker skalaen for breddegrader (på siden av kartet) for å sette ut distanse. Der er 1 minutt lik 1 nm. uansett hvor på kloden du er.

 

Bruker du lengdegrader må du gange det med cosinus til bredden, noe en ikke gidder når en kan ta distansen rett ut fra bredden istedet.

 

Breddegrader kommer alle ut fra samme punkt på enten nord eller sydpolen, og kan derfor regnes som stor sirkel kurser, mens lengde grader blir "mindre og mindre" etter hvert som vi fjerner oss fra Ekvator samtidig som at antall minutter er det samme (60*360=21600). Derfor blir disse minuttene "kortere" etterhvert som en går entetn nord eller sør fra ekvator. PÅ nordpolen springer du rundt jorda på bare sekunder!

 

Forholdet er cosinus til bredden.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På seilbåter er det mer 'fagterminologi', og her er nytten av den innlysende:

 

F.eks dra i det tauet som går gjennom stangen som står ut foran masten til nedre hjørne av det store ballongformede seilet blir noe omstendelig i forhold til stram bras :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...