Jump to content

Tømming av septiktank.


asunde

Recommended Posts

Det syntes jeg var en flåsete og helt unødvendig kommentar!

Poenget mitt er at jeg ikke skjønner vitsen med å dra avføringen opp på land. Selvfølgelig bruker jeg septiktank. Og den tømmes i rom sjø. Jeg er aldri så lenge i trange farvann at det er noe problem.

 

Skal man bekymre seg for miljøproblematikk, så bør søkelyset rettes mot andre områder.

Link to post
Share on other sites

Nei, forsøkte flere utforminger av ejektoren, men det virker ikke som om et er mulig å få nok undertrykk i snekkefart.

 

 

Tror mange trodde dette var fleip , det er det ikke , jeg har og montert slike løsninger på besinstasjoner der di har spilloljetanker på 3-6000 l negravd på utsiden som oljen fra oljeskiftene fra bilene renner nedi. Disse tankene tømmes ved å tilføre dem trykkluft.

Det er meget vikktig att tømmerøret ikke kan stenges slik att septik tanken kan eksplodere , likedan att luftmenden som kan tilføres tanken ikke kan bli større en kapasiteten på tømmerøret så trykket ikke kan blir større en septikktanken tåler.

 

Har montert ett Ifø inbyggnings vannklosett i min båt , Påtta potti xxxx dritti , brukte heller bøtta

 

Her ett bilde fra ommbygingen :

dsc00124_2.jpg

 

25.03.08 20:01 Innlegg #5

 

 

Innlegg: 111

Reg.: 06.01.08

Aktiv:idag 11:54

Gruppe: Medlem Den beste måten å tømme septiktanken på er å ha ett fast tømerør som går till til bunnen av tanken, ca 2 cm klaring og ha stengevenil på tillførselsrøret.

Du trenger da bare en liten kompresor som fyller luft på tanken så lufttrykket gjør att dritten pumpes/skyves opp og ut igjennom tømmerøret.

Effektiviteten er utolig og det kan pumpes både høgt og langt etter som hvor mye luft som tillføres tanken. Denne patenten bør og de som bråker og spiller høy mussikk hele natten vere oppmerksom på.!!

Link to post
Share on other sites

Tømmepunktet er fint å ha hvis en skal rengjøre tanken, jeg satte vannslangen nedi her og fyllte til randen. Etterhvert ble det fullt og man fikk da en indikasjon på hvor åpen luftingen var. Ved å tette rundt tømmepunktet ble det litt trykk i tanken og driten i luftingen ga etter, noen sekunder senere kom det like mye vann ut luftingen som det ble tilført i tanken. Sånn set har jeg fått brukt for tømmepunktet.

Husk å klippe av en meter fra vannslangen når du er ferdig!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

Jeg vet ikke om "problemet" med konstruksjon av ejektor er løst, men her er i alle fall min ejektor som jeg fikk lagd lokalt av 1,5 mm syrefast står. Den fungerer utmerket, og septiken tømmes ved ca 10 knop. Jeg hadde tidligere septikpumpe som for så vidt funket helt OK. Ulempen var 38 mm septikslanger som er stive som en stokk og ikke enkelt å montere når jeg monterte ny septik med tømming fra topp (via sugerør). Det ville i så fall ha blitt et par 90 gr. bend ekstra, noe jeg ikke behøver nå med 25 mm slange (både inn og ut av septiken).

Tilføyet: Med målene som er oppgitt, blir platen ca 220 mm i bakkant, 190 mm i forkant og 120 mm lang. (Flens ca 20 mm for feste).

Tegningen:

ejektor_for_septik.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...