Jump to content

Tømming av septiktank.


asunde

Recommended Posts

I Sandspollen blir en varslet ved oppslag at det frarådes å bade grunnet høyt bakteriainnhold i vannet. Her ligger folk på svai fra fredag til søndag uten å være i land. Mange av disse har ikke tank. Er det en sammenheng her?

 

Det er nok mye som tyder på at endel båter som ligger på svai i Sandspollen ikke har septiktank. Desverre! I stille vær ser vi etterlatenskaper flyte fritt omkring. Båter uten tank burde finne seg et annet sted å ligge. Sandspollen er som navnet tilsier en polle med kun en liten åpning helt i nord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det er en stasjon for tømming av septiken på en av marinaene der - statoil - husker ikke hva den heter men det er vel bare baylinere :lol: som er utstyrt med systemer for å tømme septiken på slike anlegg.

 

på en øy nærmere nesodden tror jeg - østsiden.

I bukta på Hovedøya står det en slik kommunal tømmestasjon. Det samme gjør det i Bestumkilen. Det er en flytende innretning som ser ut som en slags bensinpumpe. Bare å fortøye inntil og suge ut skiten. Koster ingenting å bruke dem.

Link to post
Share on other sites

Ved et stort regnskyll i Oslo-området så blir det sluppet ut mere urenset kloakk i Oslofjorden på en time eller to, enn samlete utslipp fra hele fritidsbåtflåten i Oslofjorden i løpet av et år!

 

I Middelhavet bruker de ikke septiktank fordi avfallet/utslipper er borte/fortært før det når bunnen, eller nabobåten.

 

Tror dere virkelig at menneskelig avfall er så farlig så er det jo merkelig at menneskeheten fortsatt lever, blomstrer og formerer seg!

 

Prøv bare å tenk dere hvordan man skulle få gjennomført ombygging/installering av godkjent septiktank på hele fritidsbåtflåten i løpet av f.eks et år, hvor mange tømmestasjoner vil man trenge, hva vil dette koste osv osv.

 

Selvfølgelig slipper man ikke ut kloakken i Sandspollen mens naboen spiser frokost, gjør man det får man (bør man få) så klar beskjed at det er siste gang man gjør den feilen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenk på alle cruise skipene som anløper Oslo på sommeren da. Der er det ikke noe mottak på land hvertfall. Jobbet for noen år siden på ett cruise skip som gikk i caribien. Rett etter vi hadde gått fra kai pumpet vi ut tre fulle tanker på 30m3 hver. Vi måtte også tømme disse tankene rett før vi la til kai for å ha kapasitet på tankene når vi lå til kai. Etter reglene skal større skip tømme blackwater tanken rett før færder. På Color Line gjør de dette, men de har heller ikke så lang liggetid i Oslo.

 

Tror nok at småbåtene utgjør en minimal rissiko for forrurensning når det gjelder kloakk. Men med større fokus på dette kan jo staten kreve en ny avgift fra småbåtflåten. Jo mer vi maser jo fortere kommer avgiften.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at småbåtene utgjør en minimal rissiko for forrurensning når det gjelder kloakk.

Jo, generellt er nok dette riktig. Inne i Sandspollen derimot kan vi vanskelig skylde på andre enn oss selv. Grunnet det trange innløpet er det her begrenset med utskifting av vannet. Å tømme kloak her inne er en uting og noe svineri uansett om naboen spiser frokost eller ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg om hvordan dette fungerer ? Er det rett å slett at det bygges opp vakuum ? Min septik tømmer seg også selv men jeg har bare en vanlig manuell pumpe som sitter over vannlinje og tank. Kan det være fare for at vann kommer inn ved sakte fart og litt sjø ? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Alle småferjene som går i Oslofjorden og Drammensfjorden ble for en del år siden pålagt å installere septiktanker som tømmes av sugebil. Dette er i godt sjøfartsdirektorat tradisjon. Dere pleier de fleste pålegg også å gjelde eldre fartøyer.

 

Når det står i forskriften fra 2005 at alle fritidsbåter som har toalett enten skal ha septiktank, eller mulighet til å montere en slik tank så blir ikke jeg forundret om kravet om lukkede løsninger kommer om ikke så lenge. Da er det bare å håpe at det blir bygget opp en mottaksordning – Hvem skal betale?

 

Men det er som andre påpeke ganske rart at det i nesten alle kommuner rundt kysten renner urenset kloakk rett i fjorden hver eneste dag. Uten at det tydligvis gjør noe.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Men det er som andre påpeke ganske rart at det i nesten alle kommuner rundt kysten renner urenset kloakk rett i fjorden hver eneste dag. Uten at det tydligvis gjør noe.

Men det renner ofte ut på litt dybde, og da er det jo ingens om ser det. Ergo er det ikke noe problem - i hvertfall ikke for de som ikke ser det :crazy:

 

Kloakken i seg selv er vel ikke så veldig giftig så lenge den "vannes ut" på dypt, åpent vann. Da blir ikke bakteriefloraen for stor til at miljøet påvirkes. Men i Sandspollen er det jo hverken åpent eller dypt, og dermed blir problemet veldig synlig.

Link to post
Share on other sites

Var nettopp på Rivieraen og badet i deilig varmt "middelhavsvann". :diving: Nå vet jeg hvorfor badevannet var så varmt og så salt :puke: . Drit i det, hjemme nå :wink:

 

Ejektor på snekker har jeg brukt (Carat7400), men utløpet må være i bunnen da tilkoblet en kuleventil. På utsiden hadde jeg en sluse med en liten åpning i front og stor åpning i bakkant. Aldri noen problemer med å tømme tanken. Når tanken var tom så var det akterover for å få "dyttet" inn sjøvann via slusen til skylling og så en tur fremover igjen. :smiley:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Men det renner ofte ut på litt dybde, og da er det jo ingens om ser det. Ergo er det ikke noe problem - i hvertfall ikke for de som ikke ser det :crazy:

Å, nei da. Så enkelt er det ikke :-) Vi har for eksempel fortsatt flere boliger med utløp som går rett ut i overflaten. Ved fjære er det til og med et lite "fritt fall" :nonod:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det går nok ikke lenge før det blir totalforbud å tømme septikken i enkelte plasser

Hei.

 

Vestby kommune i Oslofjorden har allerede innført totalt forbud mot tømming av septik i sine farvann. Det finnes imidlertid tømmestasjon i Son. Men jeg har aldri sett den i bruk! Jeg passerer den på vei inn/ut til hjemmehavnen.

 

Lars H.

(nå er det 13 timer til vi legger fra kai for 4 ukers båtferie!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Motsatt: I Husnes gjestehavn er det klart og tydelig varslet at den som finner på å tømme septik av noe slag i havnen, blir bortvist. Resultatet er at vannet er rent og fint og klart og helt greit å bade i. Muligens med unntak for en del såperester og enkelte mindre oljeutslipp.

Nåja. Der fløt no omkring en drolt og to forige helg :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle gi en tilbakemelding på den automatiske tømmingen av septiken min.

 

Problemet var at det ikke så ut som den ble tømt ved fart over 20knop slik selger fortalte.

Jeg bestemte meg for å åpne tanken, og som fryktet hadde jeg fått mye "drit" med på kjøpet.

Jeg fylte den opp med vann og kjørte båten med topplokket på septiken av for å se om noe forsvant, vel det gjorde det, så konklusjonen var at luftingen av tanken var tett.

 

Skiftet lufteslange og nippel i siden av båten og nå fungerer den greit og tømmer seg automatisk ved fart over ca. 18 knop.

Link to post
Share on other sites

Ganske enkelt svar....... de som har pumpedo og ikke septik: kjøp tank eller en potapotti !tredje alternativ: legg dere IKKE på steder dere ikke kan gå i land og låne do!!!

Det er nok ikke så farlig alt i alt å tømme doen ute i sjøen, sjøen har en fin tendens til å rense dette selv men ikke rundt folk å inne i viker osv! Personlig tar jeg heller en ekstra sving så jeg er helt sikker på at andre ikke blir plaget av min dritt!! (syntes nesten det er flaut når det lukter fra septik luftingen når vi pumper - også ligger kansje nabobåten å slepper seg rett ut FYYY) :cheers::cool:

Link to post
Share on other sites

det er en stasjon for tømming av septiken på en av marinaene der - statoil - husker ikke hva den heter men det er vel bare baylinere :lol: som er utstyrt med systemer for å tømme septiken på slike anlegg.

 

på en øy nærmere nesodden tror jeg - østsiden.

I bukta på Hovedøya står det en slik kommunal tømmestasjon. Det samme gjør det i Bestumkilen. Det er en flytende innretning som ser ut som en slags bensinpumpe. Bare å fortøye inntil og suge ut skiten. Koster ingenting å bruke dem.

Lindøya heter det der Statoil ligger, i tillegg kan man tømme septik på marinaen i Vollen
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sesongen nærmer seg raskt og med det behovet for å tømme tanken. Når jeg tømmer mine 40 liter kloakk midtfjords så føler jeg meg nesten som en miljøsynder, men det er jo bare tull?

 

Mandag rant 300.000.000 liter urenset kloakk rett ut i fjorden ved Lysaker. Flere lignende utslipp har vært registrert i mars måned. Dette står å lese i dagens utgave av Aftenposten Aften, men hadde ikke fått så mye spalteplass! :puke:

 

Tror jeg drøyer den litt til med å ta årests første bad!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt båt i flere år nå med opplegg for tømming av septik på land. Den brukes selvfølgelig aldri.

Dette må være noe av det jeg trenger minst. Selvfølgelig går gørra i sjøen. Den er en del av mitt bidrag ift. næringskjeden.

 

Det syntes jeg var en flåsete og helt unødvendig kommentar! Båtfolk tar hensyn. De av oss som tar en kanaltur (f.eks. Telemark eller Dalsland) finner raskt ut at tømming til sjø er forbudt. Monterer selv septiktank i båten og utstyrer den selvfølgelig med mulighet for tømming til tømmestasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...