Jump to content

Kva tresort eignar seg best til lunner?

Sinten

Recommended Posts

Hei

Ser ikkje at det har vore spurt om noko liknande her på bp før (utrulig nok :rolleyes: ), men ein gong må jo vere den første :wink: .

I familien min har det alltid (så vitt eg veit) vore vanleg med lunner av osp, og desse pleier vist å holde opp i mot 50 år, om ikkje lenger. Men for ei stund sia leste eg i ei bok om forskjellige tresortar og deira eigenskapar, og i denne boka stod det at osp eignar seg godt til undervasskonstruksjonar, men IKKJE i saltvatn. Så no lurer eg på om det finst nokon tresortar som eignar seg endå betre til lunner enn osp. Eller er det slik at ingen tresortar likar seg i saltvatn?

No får eg berre håpe at det er nokon her som faktisk veit kva lunner er :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Siste (og eneste) gangen jeg var med og la lunner var i Morfar sin stø. Vi brukte bjørk, mest fordi det var det som var lettest tilgjengelig. Naustet har gitt etter for tidens tann forlengst, men jeg tror sannelig at lunnene er der ennå....

Ellers har jeg latt meg fortelle at plank fra glassfibertreet trives godt i salt sjø? :smash:

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hadde en onkel som fisket etter ål med teiner. De eldste av disse teinene var mye mer enn 100 år. De ble jo behandlet litt av og til. Så hvis du finner ut hva slags treverk de brukte til teinene tror jeg du er godt på vei. Men kanskje en forklaring på hva lunner var eller er isteden for å lage gjettekonkurannse kunne hjulpet deg mer.

Lunner = trestokker man legger i båtstøa for å lette opp- og utsetting av båten.

Her nordpå er det vel dårlig med osp , så her vil jeg tro bjerk er enklest tilgjengelig, og dermed mest brukt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Syns det var litt rart.. jeg trodde de fleste tresorter holdt bedre i saltvann pga saltets konserverende effekt. Kanskje boka tar feil på det punktet...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja godt mulig det, kan hende det berre er osp som ikkje trives i saltvatn då :confused: .

I boka stod det forklart at det var algar og tang som ville henge seg fast til treet og gjere at det rotna fortare.

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Om du får tak på Eik tror jeg nok det er meget varig. Mener også at Osp er mest bestandig når den slipper å være i kontakt med jord eller vann, men liv og lære gåt ikke alltid i hop.

Osp er jo et virke som er lett å få tak i, vokser fort og er lett å bearbeide. Så om de må byttes om 10 år er det vil ikke så farlig... Bjørk er serdeles lite varig om den ikke får tørket ut. Feller du en bjørk og lar den ligge, har den surnet etter 6 mnd til et år, og jeg ville tro man kan se spor av råte allerede etter at par år. Mulig at saltet konserverer her også. Det står jo Hordaland i signaturen din og det er vel begrenset med eik der oppe, men om du har mulighet for å få tak på det, ville jeg satset på eik...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Lunner er trestokker som ligger på tvers i støa, og som du drar båten på, når du skal ta den opp eller sette den ut.

Derav uttrykket: "No livnar det i lunner". :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Siden de forrige trestokkene av osp varte i 50 år, kan det jo være de ikke var klar over det som sto i boka du refererer til. I min "bibel", Villy E. Risørs "Trehåndboken" oppgis Bøk, Or, og være gunstig til vann og havnebygging, mens materialer som skal være helt under vann anbefales Eik og lerk.

I teiner mener jeg det i noen tilfeller ble brukt brake eller einer. Det er et virkelig holdbart treslag og burde vel duge bra som lunner.

Ja kanskje det, brake er det i allefall nok å ta av, det er jo vanlig å bruke brake som gjerestaur og dei står seg jo veldig lenge.

Det står jo Hordaland i signaturen din og det er vel begrenset med eik der oppe, men om du har mulighet for å få tak på det, ville jeg satset på eik...

Eik er det veldig lite av, eg veit kun om ei eik på eigendomen og den er så gamal at den sikkert er freda. Trur ikkje eg skal ta den :lol: . Men det er ikkje så voldsomt med osp heller, så eg får vel prøve med brake.

PS: skal sjå om eg finn den boka så de kan få sjå kva som ordrett står der.

my_ads.gif

Siden de forrige trestokkene av osp varte i 50 år, kan det jo være de ikke var klar over det som

Gløymte å seie at det er dei stokkane som ligg mest under vatn, altså dei nederste, som har klart seg best, ser ut til at dei som ligg i "frisk luft" rotnar fortare for dei er blitt bytta ut ein gong etter dei andre. Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Ja kanskje det, brake er det i allefall nok å ta av, det er jo vanlig å bruke brake som gjerestaur og dei står seg jo veldig lenge.

Brake ble i alle fall tidligere benyttet til å lage teiner av, da det er både sterkt og holdbart. Jeg har en "kalv" til en slik braketeine liggende som er godt gammel, og den ser ut til å ha tålt mange tiårs bruk svært godt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Men for ei stund sia leste eg i ei bok om forskjellige tresortar og deira eigenskapar, og i denne boka stod det at osp eignar seg godt til undervasskonstruksjonar, men IKKJE i saltvatn. :lol:

Når boka du las advarer mot osp i saltvatn, er det nok fordi osp er særleg utsett for angrep av pælemark. Pælemarken finst ikkje i ferskvatn eller brakkvatn. Sjå http://www.fangesag.no/produkter_osp.html

Eg veit ikkje om noko norsk treslag som er motstandsyktig mot pælemark - men det finst impregnering og anna gift. MEN: er pælemarken noko problem i lunner - lunnene ligg vel for det meste over vatn?

Hei, har vore utan data sia i går då skjermen vart øydelagt i toreværet som var, men tilbake til saken. Eg har funne den boka...

Uinpregnert ospevirke er lite varig i kontakt med jord og ved vekslende fuktighetsforhold, men det har derimot meget god varighet når klimaet er stabilt og tørt. Virket er spesiellt varig UNDER vann, med unntak for for saltvann, der pælemark og pælekreps gjør stor skade på alt uimpregnert treverk, også osp. Derimot er ospevirke resistent mot husbukk.

Dette støtter teorien min om at dei nederste lunnerne held seg best fordi dei er under vatn mesteparten av tida og dei lenger oppe rotnar fortare fordi dei har eit varierande fuktighetsforhold. Det er også heilt rett som "skorpo" seier at det er Pælemark som er problemet i saltvatn, men der eg bur er forsåvitt brakkvatn med veldig lite saltvatn, det forklarer jo også kvifor lunnerne her har holdt så lenge sjølv om dei ligg i saltvatn.

Problemet oppklart, eller????

my_ads.gif

Skal slå opp i boka og sjå kva eg finn ut :wink:

Redigert:

Utdrag frå boka:

Rognevirke er lite varig i kontakt med jord og ved vekslende fuktigheitsforhold

Eg tolker dette slik at rogn likar seg anten "knusk tørr" eller "søkk våt". Så det er godt mulig du har rett "TMe".

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...