Jump to content

Strøm, lading, regulatorer osv.


Allan E

Recommended Posts

Jeg har sittet en stund nå å lest litt om strøm i båten, men har ikke funnet noen tråd som passer meg og mitt behov. Jeg har tidligere vurdert solcellepanel men her oppe i nord virker det ikke som det gir så mye strøm. Jeg tror at jeg slår fra meg solcelle å heller går for strømsparende pærer. Det hadde jo vært greit om jeg klarte å få en ganske bra lading fra dynamoen når motoren går. Så et bytte til en større dynamo eller to og en bra regulator er vel det som jeg tenker på nå.

Men en får jo ganske mange svar her så jeg ber om et svar hvor pengene spiller en god del rolle da det er mange ting på ønskelista mi. Så ikke det dyreste fra øverste hylle.

Jeg har 2 stk Nautilus 115 Ah fritidsbatterier pluss et 38 Ah gel batteri i baugen. Dette gelebatteriet er koblet i parallell med det ene forbruksbatteriet mitt. Jeg har også et skillerele liggende som jeg kan tenke meg å bruke slik at jeg ikke går tom for strøm. I dag er det en Volvo bildynamo (35A?) som jeg antar har innebygd regulator som står i båten, åssen den deler ut strømmen sin vet jeg ikke men jeg måler opp til 14,3 volt under motorgange.

 

Hva burde jeg gjøre, er det noen som har en skisse som er forståelig for en ikke elektriker?

Link to post

Blant annet Ingar har skrevet en hel del om dette. Hvis du f.eks går til hit finner du en mengde underkategorier.

 

Hulda har snekret om dynamoen sin (byttet spenningsregulator) til å gi 14,7 volt. Jeg har vanlige, manuelle skillebrytere av fabrikat BEEP. Det finnes dog en rekke smarte løsninger til varierende pris. Hulda har 78 A dynamo (av merke Delco som passer til de fleste Volvo vil jeg tro) som i praksis er det største som en enkelt kilerem kan trekke. Batteriene dine er nokså puslete i forhold til de som er montert i Hulda. Renoverte dynamoer fås kjøpt hos www.Aarnes.no m.fl. til en tusenlapp eller så. Disse har dog ikke den spenningsregulatoren som jeg har. Man må også legge ut egen leder til turteller. Meget enkle modifikasjoner som tar et par timer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Enig med Suzuki. Spanderer du også en regulator med ekstern sense (som Ladac eller Sterling) så leverer også dynamoen den strømmen som den er merket med...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Porsgrunn er ikke så "riktig" lang nord :smiley:

 

Men ang. ladning.

14,3 Volt er ikke helt dårlig, men ikke alt verden heller.

Først må man få vite om hvor mange timer du pleier å bruke motoren din gjennomsnittlig.

Deretter kan man se om du har behov for rask etterladning,

men fullstendig etterladning med vedlikeholdspenning er til å anbefales likevel.

 

Også er tanken din bra at du vil bruke strømsparende pærer,

fordi å spare mest mulig strøm er bra "husholdning".

 

Bruk av en høyeffektregulator hjelper sikkert også, men problemet er kombinasjonen

Gelbatteri og bly/syre som du har.

Men umulig er det ikke, bare at Gelbatterier aldri skal får mer enn maksimalt 14,4 Volt.

Ellers lukter det snart imens.

 

Har du også et ekstra startbatteri, ellers hvilke funksjonene har batteriene dine?

Hvor mange hester tilbyr motoren din?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Becker, jeg har vært på internettsidene dine å kikket men for meg som ikke er elektromann så forstår jeg ikke mye. Jeg synes at det er vanskelig å finne komponenter som passer sammen, men jeg kan jo kontakte deg i arbeidstiden.

Jeg har en 23 hk volvo Penta og etter at jeg monterte kjøleboks så står denne på kontinuerlig, selv når jeg ikke er i båten. Ellers blir det lanterner og innerbelysning som er de største forbrukerne. Jeg vil bytte ut den inverteren som jeg har pga viftestøy samt at den er vanskelig å få igang til å lage 220V. Her en PC som jeg bruker som plotter, samt at det står en liten garmin ute. Jeg vet ikke helt hvor mye de forskjellige forbrukrene mine trekker.

Det batteriet som ligger i baugen er i bruk til ankervinsjen. Men hvis jeg går for en regulerbar regulator kan jeg jo legge meg på 14,3 volt.

Det blir en del forandringer på strømopplegget her.

Link to post

Hei Gladiator.

Du kunne har send meg en e-post når det er noe uforståelig på websidene mine.

Jeg lever fra kritik og ber om det, ellers kan det ikke virke :smiley:

Forresten finnes det ikke noe faste arbeidstider hos meg,

så holder det hvis man ikke ringer "mitt på natten" (unntatt nødtillsfelle)..

 

Det finnes flere vei både til å få orden i elektrikken, å spare strøm og å få fornuftig ladning.

Det du beskriver her er lit for grøv for detaljert hjelp.

Men når du allerede er klar over at det blir forendringer skulle man først høre om hva du har planlagt.

Ring meg gjerne.

 

...Porsgrunn er ikke lang nord, men ikke langt borte fra Larvik heller :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå har jeg lest dette alt en gang til.

....mmmh.

Egentlig står ja alt inne, men Du fikk egentlig ikke svare på alt

Prøver vi en gang til.

 

Problemet ligger i både

a) ladning

b) lagring/fordeling

c) nyte

d) jeg leser ikke at du overhodet har skille mellom batteriene dine.

Ligger disse alle parallelt? = neste problem som kan og skulle løses.

e)støy av inverteren

----------------------

 

b) lagring/fordeling

Hvis jeg leser det riktig så bruker du en Nautilus for start og den andre for service.

Servicebatteriet er koblet parallelt med Gelbatterien som du bruker for ankervinsjen.

Problem: ankervinsjen suger også fra servicekretsen.

 

Stemmer det med d) så suger både service og vinsjen også fra startkretsen

Slutting av problemet: relèstyring mellom batteriene.

 

Problem her: et relè kan får store problemer mht. sterk strøm som vinsjen suger.

Anbefalt løsning: skillediode med 3 uttak som brukes mellom dynamo og batteriene (hver en kabel).

Fordel er at batteriene ikke kan tømme seg ut i hverandre, permanent strøm for start og med det

er start/etterladning alltids mulig.

 

Problem: spenningsfall av skillediodene.

Løsning: regulator med eksternt sense som overstyrer spenningstapet.

 

ladning, og vidre med ladning innimellom

Men hvis jeg går for en regulerbar regulator kan jeg jo legge meg på 14,3 volt.

Jeg begynner kanskje lit å mase.

Men jeg vet ikke om du vet at man må tenke i to klasses ang. spenning og strøm,

derfor dette her i tillegg.

 

Det finnes bl.a. en stor forskjell mellom regulator og regulator: det er måten av regulering.

De fleste regulatorer holder kun spenningen konstant på en verdi som er fast innstillt,

selv hvis disse har eksternt sense direkte på batterier.

Dette betyr flest konstant spenning (Volt).

 

Andre regulatorer, dette angår spesiellt IUoUo regulatorer, klarer både å regulere spenning og strøm.

Dette betyr at man kan gjøre innstilling til f.eks. maks. 14,40 Volt, som er nå viktig for problemet dit mht. Gelbatteriet.

I så fall leverer dynamoen din kun maks. 14,40 Volt, men likevel også sterkt opphøyt effekt i Ampere som betyr sammentidelig best utbytte av det hva dynamoen overhodet kan levere.

 

Så benytter seg en PDAR også av faktor tid.

Det betyr at regulatoren også beregner batteriepakkens kappasitet og behov for ladning,

men beregner med det nødvendig tid for både hovedladning (maks. Ampere) og utgjevningsladning

(der bare spenningen holdes konstant).

 

Så hvis du ville nå bruke en høyeffektregulator a là PDAR kan du allerede forvente at effektiviteten

av dynamoen din økes kraftig, mens ladningstiden minker med det samme.

Selv om du ikke bytter dynamoen din.

Stortsett leverer en større dynamo effektiv ikke mer ladning enn 35A dynamoen din, så lenge den også bare har standardregulering.

 

Men mht. formel ang. problemet ditt (store batterier+forbruk delt med tid) blir det vel

bare

a) å kjøpe en dynamo som kan levere mer strøm og

b) høyeffektregulator til både å få mer strøm og å spare tid.

 

Jeg håper at dette hjelper litttt til, minst til å forstår dette med ladning bedre.

Tips: skal du går for maks dynamoeffekt likevel, så kan man koble en Skotsky-diode (minst 200A)

mellom skillediode (les b) ovenfor ) og Gelbatteri.

Dette gi spenningstap igjen, slik at maks. spenningen ikke overstiger maks tilattet verdi for Gelbatteriet.

 

videre med ladning

Du sa at du ikke lengre vurderer solceller.

Solceller ble avhandlet i andre tråder allerede, klikk bl.a. her.

Solceller hjelper i alle fall, hvor mye kommer an på mengde lys man kan sammle.

Poenget jeg vil ut i fra er spm. om du trenger eksternt ladning mens du er på tur

eller om du kanskje bare behøver en riktig batterilader / strømforsyning fra nettet.

 

Med en bra lader som kan står på i hele tida kan strømforsyningen opprettholdes permanent,

slik at også kjøleren din kan løpe i hele tida uten at batteriene blir berørt.

 

c) Nyte av strøm:

Mht. batterier skulle du først beregne behoved ditt.

Opptell alle forbrukere med Watt.

Resultatet deler du med 12 (Volt)

Resultatet blir verste fall av Ampere per time, hvis alle forbrukere er i bruk.

Dette regner du gange timer som du synes at forbruket er på gang per dag.

Så får du maksimalt forbruk per dag.

Resultatet regner du gange 2,5 fordi utladning av batteriene skal ikke være mer enn 50% og

med 0,5 ekstra får du resere i beregningen din.

Dette resultatet tar du gange (maks antall dager som du synes at du ligger absolut uten ladning)

= minste størrelse av batteribenk for forbruk.

 

Men her anbefaler jeg først at du flytter andre Nautilus også til servicebenken, men at du kjøper et

små (bly/syre-) startbatteri til.

"Små" mht. strømstyrke som motoren din trenger for å starte (les brukerveiledning til motoren)

Så dobler du kappasiteten som du har til rådighet for forbruk, men du kan starte til enhver tid.

 

e) støy av inverteren

Løsning: kjøp en inverter som er både dobbelt så stor enn du har behov for og modell med vifte som er styrt per temperatur.

Effekt: pga. at dobbelt størrelse har inverteren 100% reserve og blir ikke vam.

Så virker vifteren bare når du bruker enda mer strøm over lengre tid, men bare med nødvendig omdreiingstall for tilpasset kjøling.

 

-------------------------------

Siste problem: penge.

Dette kan ikke løses, fordi det som bra løsninger koster, det koster det.

Spørs er bare riktig sammenligning for en bra løsning over en lang tid.

 

Min mening (om jeg er forhandler eller ikke):

Alt annet er bare tull, fordi man begynner igjen og igjen ellers.

....som koster dobbelt for ingenting igjen.

 

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er det slik at moderne båtmotorers innebygde dynamo ikke klarer 14,4 V ? Må man bygge om til ekstern regulator for å få dette til ?

Har nemlig i dag hentet ny orginal dynamo til min Yanmar motor og lurer derfor på dette.

Hvis den er en Hitachi eller Mitsubishi med innebygget regulator så er den allerde ganske bra.

I så fall finnes det stor sjanse at du får 14,40 Volt.

Står det ikke noe på dynamo, eller kartong ?

Det du ikke får er 4-trinnsladning, men heller ikke noe høyeffektladning.

Dynamoet jobber i så fall med vanlig karakteristik av type W.

 

:seeya:

Jørg

 

Red. til første spørs:

Det er fremdeles vanlig at dynamoer som medfølger originalt bare leverer 14,0 til 14,3 Volt.

Så finnes det bare noen få som leverer automatisk dynamoer som gi 14,4 Volt.

Men ved kjøring over lang tid er det heller ikke bra med 14,4 Volt eller mer,

fordi batteriene blir faktisk ladet for mye.

Derfor tilbyr eksterne IUoUo-regulatorer også vedlikeholdsladning med 13,6 til 13,8 Volt

etter batteriene er ladet fullstendig.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men ved kjøring over lang tid er det heller ikke bra med 14,4 Volt eller mer, fordi batteriene blir faktisk ladet for mye.

Hei.

 

Hva mener du med "kjøring over lang tid", 2, 4, 8, 16, 32, 64, . . . . timer?

 

Torsdag skal jeg gå fra Son til Havstensund, og det tar meg 8 - 9 timer. Mine batterier (start: 62Ah, forbruk 345Ah) er fulladet før start, generatoren er på 70A med Ladac regulator som senser på forbruksbatteriet og gir 14,4volt på batteriet og max 69A ved 20 grader. Etter tidligere erfaring vil da ladestrømmen totalt ligge godt under 5A mesteparten av tiden. Dette er vel ikke noe problem, en gang i året? Ellers går jeg skjelden over 3 timer i et strekk, noen ganger med utgangspunkt 50% kapasitet, andre ganger med 100%.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei igjen, Lars H.

Det er avhengig av både ladningen, kappasitet, temperatur og (viktig) måten av målingen.

Så er tiden til begynnelse av overladingsprosessen på grense der batteriene har avslutt utgjevningsladning.

 

Optimalt hvilespenning/vedlikeholdsladning per celle er 2,25V som tilsvarer 13,5 Volt kalt.

14,4 Volt er grenseverdi der bly/syre-batterier allerede begynner å gasse.

 

Så "høyvitenskapelig":

hvis måleren på båten din avviker med bare 0,1% begynner batteriet allerede til å koke.

Hvis måleren avviker med 1% så er spenningen allerede på 14,5 Volt.

Men når fastinnstillingen av regulatoren (uansett eksternt eller standard) avviker med (som vanlig)

mellomtidelig opp til 3%, så kan spenningen øke mellomtidelig på allerede 14,83 Volt

og dette over lang tid.

 

Vi må ikke begynne til å "leke" også med forholdet når både temperaturen og syretetthet stiger.

Men i alle fall blir hver bly/syre-batteri som får "14,4" Volt fastinnstillt ladningsspenning overladet over tiden.

Så blir blyplatene i gittersystemet sitt skadet like mye som sulfateringen begynner pga. for lite spenning.

 

Kan vi blir nesten enige at en vedlikeholdsspenning av 13,8 Volt er perfekt ved ca. 20°C ? :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 år senere...

Tappet forbruksbanken med 125Ah siste døgnet, varmer og noen lys som jeg glemte (gikk i 28 timer)... fyrte opp motoren siden jeg skulle skfte olje og fikk da ut 100,3 A og 13,7V gjennom shunten, har en 115A dynamo med standard regulator og skillediode og tror jeg har en 100A shunt (Mastervolt) om jeg ikke husker helt feil.. (560Ah bank)..

 

Er det noen "fare" med at shunten kun er 100A, motoren gikk da på rundt 12-1500 o/min, ved tomgang 900 o/min var strømmen rundt 35A og samme spenning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sydvesten,

En shunt på 100 A vil normalt tåle ihvertfall endel prosenter (f.eks 20%) for mye over en kortere periode (F.eks 10 minutter). I ditt tilfelle tror jeg ikke dette vil skje uansett. Om du har en 500 Amperes shunt er det jo uansett ikke noe problem.

Men du skal tenke over at om du er uheldig at denne ryker, er det en stor fare for at du drar med deg diodene og kanskje regulatoren om du har ekstern regulator eller ekstern senseledning.

 

Lars,

Når det gjelder langtidslading (7-8 timer) på 14,4 Volt, så har dette ingen annen negativ effekt en at du kanskje må etterfylle vann.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hey Kyrre.

Det er det samme som må gjøres med alle andre Hitachi og.

Dette gjelder forresten ikke bare PDAR men alle eksterne regulatorer.

 

Her finnes det en tråd som behandler dette.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hva mener du med "pinout", feltledningen?

 

Vær forsiktig.

Det finnes bare ganske få dynamoer på verden som tilbyr -direkte- tilkobling til felt.

Noen dynamoer har koblinger med betegnelsen "F", men det er skjelden sikkert at den kan brukes.

Ofte finnes det noe i mellom på veien til rotoren og da kan dette tilkoblingen ikke brukes for eksterne regulatorer.

 

Den eneste sikre veien som finnes er å destruere dynamoen slik at man kan både se OG måle på kullbørster.

Bare det forhindres øddelegelser på utstyr.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...