Jump to content

Seilbåt under 100.000,- - nå 150-200'

CreaDell

Recommended Posts

Hei,

Planlegger å kjøpe meg ein seilbåt. Budsjett er på maks 100.000,-. Er totalt nybegynner på segling og treng derfor litt hjelp.

Når eg først skal prøve segling har eg lyst på ein seglbåt som bidrar på størst mulig måte til at eg ikkje mister lysten for segling. Med andre ord ein båt som er virkelig bra å segla. Bør være enkel nok å segle for ein nybegynnar, samtidig som den er skikkelig kjekk å segle når ein får litt meir erfaring.

Det er vel begrenset kva ein kan få for 100.000,- så treng litt tips til båttypar osv. som kan være aktuelle. I utgangspunktet er størst mulig båt å foretrekke, men ikkje på bekostning av seglingsegenskaper osv.

Sjølv om seglingsegenskaper er viktig må det også være mulig å bu i båten. Er 1.90 høg og sjølv om eg ikkje får den ståhøgden i ein båt til 100.000,- så er ein litt romslig båt å foretrekke.

Når ein har avklart litt meir kva modell ein kan sjå etter, har eg tenkt på ein annan ting: Opppussingsobjekt.

Dersom ein kjøper ein båt som krever litt opppussing kan ein kanskje få ein litt større båt/bedre båt. (Når eg skriv litt opppussing meiner eg ikkje total vrak, men ting som kan fiksast i løpet av 2-3 mnd. og til ein ikkje alt for massiv kostnad). Er det eit godt alternativ å gå for eit litt meir oppussingsobjekt? Er det stort sett slik at oppussinga kostar like mykje som den reduserte prisen som følge av tilstanden? Eller er det mulig å "tjene" på eit slik valg?

Så... nokon tankar?

Det er masse å velge mellom, eksempelvis Alo Mikkel 26, Maxi 77, Smiling 28, Granada 27, Bakke 26, Alo 28 etc, for det budsjettet du har satt deg. Valgte selv en Alo Mikkel da jeg kjøpte seilbåt for noen år siden - ganske romslig (men ikke 1.90 - noe over 1.70) og enkel å seile - dog medførte romsligheten en ganske bred båt (mener å huske litt over 2.70) og derav noe redusert fart ved seiling på kryss. Litt rank grunnet tung og dyp kjøl som utgjør omlag 50 % av båtens vekt og en dypgang på 180 cm.

Det har vært flere andre tråder på omtrent samme kriterier - mulig du kan finne en del tips der, men regner med at det strømmer på litt her etterhvert.

lykke til med valget!

Hei!

Når eg først skal prøve segling har eg lyst på ein seglbåt som bidrar på størst mulig måte til at eg ikkje mister lysten for segling. Med andre ord ein båt som er virkelig bra å segla. Bør være enkel nok å segle for ein nybegynnar, samtidig som den er skikkelig kjekk å segle når ein får litt meir erfaring.

Den båten som falt meg i hu her var Marieholm IF. Prøveseilte en slik i går med tanke på kjøp, blir nok til at jeg skriver kontrakt i dag. Den er nokså lett å håndtere som nybegynner, samtidig er seilegenskapene gode nok til at den "vokser med deg." Den er er velkjent og kurant båt, med egen klasseklubb. Mye dokumentasjon om båten ligger ute på nettet. Men så var det dette med romsligheten da, en IF er ikke romslig:

Sjølv om seglingsegenskaper er viktig må det også være mulig å bu i båten. Er 1.90 høg og sjølv om eg ikkje får den ståhøgden i ein båt til 100.000,- så er ein litt romslig båt å foretrekke.

Kom til å tenke på Lill-Scampi. Denne har, etter det jeg har lest, glimrende seilegenskaper, og høyden på ruffen gjør at den blir romslig. Noen av dem har også innenbords diesel. Vær imidlertid obs på at båtene ble i stor grad levert som halvfabrikat, slik at kvaliteten varierer.

Begge disse båtene får du for godt under 100000, kanskje ned mot halvparten. Så har du litt ekstra til uforutsette utgifter, duppeditter og annen moro :yesnod::yesnod:

Gjorde et kjapt søk på finn nå ; seilbåter til under 100' det ga 285 treff, meget mulig at noe er bra der. Gjør et søk - finn noen båter du liker og be om råd m.h.p. de båtene du finner. Jeg har selv hatt maxi 77 og var godt fornøyd. Det virker som om det er kjøpers marked nå for tiden....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Vanskelig å si noe generelt, men jeg våger meg på et synspungt: Om det er mest kosmetiske ting kan det nok lønne seg, men skal du til med større tekniske forbedringer, er det greiest om noen har gjort det før deg. Det er for gjort å brenne av 20-30 tusen hos Maritim....

Då trur eg heller eg kjøper ein båt som stort sett er i bra stand. Eigentlig like greit når alt er i orden og ein ikkje har alt for mykje oppussingsarbeid som hindrar ein å seile.

Korleis er det forresten med prisane på seilbåtar. Synker dei mykje for kvart år som går eller held dei seg stort sett stabile? Dersom eg til dømes kjøper ein seilbåt til 90.000 nå... kan eg då rekne med å få pengene tilbake om eit år og to, forutsatt at båten er i minst like god stand som då eg kjøpte den?

Baktanken er vel først å prøve segling, og dersom det fell i smak heller oppgradere til ein større båt om eit par år...

Skal forsøke å komme med noen korte inspill; dette er en problemstilling jeg har vært i selv opptil flere ganger.

Du bør forsøke å finne ut hva du ønsker primært å prioritere av egenskaper på din nye båt. Bra seilegenskaper, betyr det stor fart, eller gode egenskaper i hard vind / mye sjø (for deg ? ) ?

Båt som både er god for amatører ( nybegynnere ) men også for mer viderekommne finnes, men det er trolig det som vil begrense utvalget litt.

Du sier du vil ha størst mulig båt,men ikke på bekostning av seilegenskaper.En større båt går i utgangspunktet alltid bedre enn en mindre, i nesten alle forhold. Unntak finnes, men dette er hovedregelen.

Det du MÅ ta stilling til,er om du vil ha innen eller utenbordsmotor. Du KAN få fatt i en med innenbordsmotor for budsjettet ditt, jeg vil ikke anbefale dette. Grunnen er at med stor sannsynlighet er motoren kassabel snart, og nye innenbordere koster penger, mye penger.

Dessuten er manøverbarheten bra på båter med utenborder,så det skal du ikke bekymre deg om. Utfordringen kan være å gå for motor mot været,men sånn er det med mindre båt.

Du sier du er 190cm,ogda utelukker f.eks IF båten seg selv. Du kan vurdere f.eks Maxi 77, AM 26, Bakke 26 samt Johson 26 ( denne er romslig, tror Jonny her på siden hadde en sånn )

Et båtkonsept jeg ville tatt en titt på; er FIRST 235 og First 24. Disse er av mer " moderne " snitt, har dassen bak, akterlugar og 4 køyeplasser tilsammen i " forpigg" og salong. Disse er beregnet på utenbordsmotor, men som er innvendig montert i en slags " brønn" i cockpit / sittebrønn. Dermed kan motoren senkes på dypt vann den dagen den ikke vil gå lengre,og erstattes til en " fornuftig" pris. Båtene seiler OK, har OK kvalitet, er romslige og ganske pene ( moderne ) i linjene.

Hvorfor jeg legger så mye vekt på motor,er det ikke en seilbåt tenker du sikkert ?

Det finner du utav den dagen du eier en seilbåt. Motor er viktigere enn du tro. Og koster gjerne mer enn du tror.

Bruker du båten som ferie / turbåt, så husk at du bor 90% og flytter deg gjerne 10% på deg. Av de 10% du flytter på deg, foregår fra 20-60% med motor. Så ikke vektlegg seilegenskapene for mye. De er ikke så viktige som du tror.

Suzuki

No boat needed..

Kanskje like greit med en åpen båt da? Men selv en kar på 190 cm må jo kunne bøye seg. Utover det så er det godt mulig at PopeyeTheSailor kommer i samme dilemma som de fleste andre båtkjøpere - at ønsker og pris ikke alltid helt henger sammen - desverre. Og det jeg ser kanskje som den største utfordringen er sammehngene mellom 190 cm i ståhøyde, vasse seilegenskaper og maks 100.000 kroner.

Vasse seilegenskaper og 100.000 kroner alene tror jeg er overkommelig

et utvalg fra Finn:

Marieholm 26

Alo Mikkel 26

Shipmann 29

er det den som har balanseror på kjølen?

Smiling 28

den har lys på rundt 1,07 tror jeg.

Albin Express

kanskje min favoritt om man vil ha litt vasse seilegenskaper

Hbåt

Når det gjaldt dei 190centimeterene så var vel poenget at dei aller minste båtene er utaktuelle. Har ingen forhåpninger om å få ein båt med den ståhøgden, men ynskjer størst mulig ståhøgde for 100.000 og gode seileegenskaper.

Har eit par fleire spørsmål.

Kva betyr lys?

Og når det gjeld segleegenskaper. Kva vil de definere som gode egenskaper? Lett å styre... stivhet... god fart... etc.

Kor mykje vind trengs det minimum for å segle?

Fart er vel totalt individuelt for kvar og ein båt og gitt forhold. Men kan de fortelle meg noko om farten til ein båt i denne klassen, i ulike forhold etc...?

Om du skal ha en båt med gode seilegenskaper får du også en mer avansert rigg og en mer følsom båt som er mer livlig i sjøen. Jeg tror at du med ditt utgangspunkt - som du skriver - kommer svært langt med en mer normal familiebåt.

Lys er et slags handicap system der den tiden som brukes i en regatta for en båt kan sammenlignes med andre båters tider. Dvs at jo høyere lys tall en båt har jo raskere seiler den og jo større handicap får den på utregnet tid i en regatta. I teorien gjør det at den vasseste regattamaskin og en tregeste skøyte skal kunne konkurrere på like vilkår i samme regatta.

Dagens familiebåter med moderne skrog har gjerne lys tall på 1,1-1,2. 80 tallets familiebåter har lys på1-1,1. Smilingen på 1,07 er en ganske rask familiebåt fra 80 tallet

Gode seilegenskaper - ta utgangspunkt i normal vind 4-9 m/sek: god høyde på kryss, lite avdrift på kryss, lettdreven slik at den aksellerer når vinden øker, ikke for tung på roret etc. Dette er veldig mye følelse med båten - og kan beskrives med fakta (seildiagram - se under)

For å seile trenger du i utgangspunktet 0,1 m/sek. De fleste båter begynner å røre på seg i 2-3msek.

Normalt vil du med god trim og 6-8 m/sek vind og lite sjø kunne ha 5-6 knop på kryss. På slør kanskje 6-7 knop. Lens 5-6 knop

kryss er når du går så rett mot vinden som mulig

slør er når du har vinden ca 90 grader på båten - dvs rett fra siden

lens er når du har vinden rett bakfra

speed diagram Hr 342

Bilde

This diagram show average speed, not top speeds, in various wind conditions and sailing angles.

They can be used as a guide to sail the boat at best using the apparent angles upwind and downwind which yield the best VMG (speed made good)

Lystall er "handicapet" til båten. Teoretisk sett skal derfor en liten/gammel båt med lavt lystall kunne konkurere med en moderne båt med høyt lystall. Eks ny båt med 1,5 i lystall seiler en bane på 60 minutter, eldre/tregere båt med lystall 1,0 seiler samme distanse på 90. Minutter. 60x1,5 = 90 ; 90x1,0 = 90. Uavgjort...

Hva som er gode seilegenskaper må du selv til en viss grad definere. Om du vil ha en stiv båt med som tåler mye vind er det gjerne en båt som seiler litt dårligere når vinden er lett. For å bestemme om båten er lett styre må du nesten prøve den selv og finne ut hva du liker. Som Suzuki er inne på vil det være store forskjeller på en båt med påhenger og båter med innenbordsmotor. Mest tydelig vil du merke det når man bakker, med innenbordsmotor vil båten være vanskelig å styre, mens med en påhenger kan man styre, også når du bakker. Om du tror du vil gå en del for motor, bør du nok vurdere innenbordsmotor allikevel.

M.h.p. fart, det er stort sett båtens lengde i vannlija som avgjør maxfart for båten, slike båter du er på jakt etter vil typisk ligge på 5-6,5 knop i god vind...

Redigert: bitteliten slo meg på målstreken gitt...

Redigert av hallaron (see edit history)

En båt jeg liker, men ikke vet hvordan seiler er HR 24 Missil II.

Hej på er...

Hun seglar helt OK..........men er trång inuti......skulle hellre valt en 77a :smiley:

(Gunga som ikveld ligger i Saeby tilsammans med Amorosa o Tarsia, 3 BP medlemmer :smiley: )

S/Y Gunga Din

Av de båtene som er nevnt vil jeg selv ha sett nøye på Elvstrømkonstruksjonen Granada 27. Den er morsom å seile, seiler svært bra i forhold til lystallet, også bra romslig for turbruk, og av god støpekvalitet. Og et lite råd i all beskjendenhet. Begynn å seile regatta med en gang - det er der en lærer å seile. Jeg traff for en tid siden en kar som hadde hatt seilbåt i ca 30 år "Jeg har begynt å seile regatta på mine gammle dager, og vet du hva, nå først har jeg lært å seile!" fortalte han entusiastisk.

Det å seile regatta med en gang er et godt råd om man har ambisjoner utover familieseilas - litt avhengig av hva man mener med "med en gang". Jeg tror det kan være greit å kunne de grunnleggende tingene først, feks når man slår, når man jibber, hva kryss er etc. Om ikke kan det nok bli en dårlig første opplevelse :smiley:

Om man er helt fersk som seiler tror jeg det kan være smart å være med noen erfarne ut på trening og i regatta. Da får man følelsen med seiling

Det å seile regatta med en gang uten at man har tilstrekkelig kunnskaper, ikke minst om reglene, (og de er mange når det gjelder regatta) kan bli en heller traumatisk opplevelse!

Er det den lokale seilforeningen med fem båter av ymse typer som gjør det mest for det sosiale (ikke minst i klubbhuset etterpå) stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Med andre ord; Det kommer så an på!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når en deltar i hvilken som helst sport og konkuranse er det en forusettning at en forstår noe av hva som foregår, bl.a. regelforståelse. Å først delta som mannskap sammen med erfarne seilere er en god ide. Grunnen til at jeg anbefaler å delta i regatta snarest mulig er å unngå å reke rundt som ei skadeskutt and på fjorden (noe jeg har sett mange av sommer) og dermed få betydelig mer glede av aktiviteten med å seile og av båten sin. Her kan en involvere resten av familien, å være på sjøen er målet, ikke bare å sitte å styre fra fra a til b.

• 1 måned senere...

Tenkte eg kunne fortsette med dette emnet. Har enno ikkje kjøpt båt og visse kriterier har endra seg litt.

Er nå på jakt etter ein båt i 150.000-200.000 klassen. :wink:

Ynskjer ein turseglar med plass til 3-4 personer.

Her er tre stk som ser ganske greie ut. Nokon tankar om desse? Ynskjer spesielt litt informasjon om den hunteren i og med at eg ikkje har funne så mykje info om den, + at eg synst kanskje den er den kjekkaste av dei tre. Virkar større inni, med større motor og i tillegg nokon årgangar yngre i og med at det er ein 1988 modell.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=10

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=3&tot=10

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=10

Felles for desse tre båtane er jo at dei er i nærheten. Dei fleste båtane befinner seg vel på østlandet og det kan jo være aktuelt det og. Vert dog litt meir stress med å få den heim...

Andre båtar som kan være aktuelle i denne prisklassen?

Lurer og på om det er noko fordel å kjøpa båt i denne klassen på denne tida av året? Eller er det betre til våren?

PopeyeTheSailor

På høsten skal "alle" selge, og " ingen " vil kjøpe. På våren er det motsatt. Iallfall tradisjonelt.

Jeg ville valgt denne. Garantert litt prutbar, og makaløs solid båt. Har diverse nyere saker, og jeg har sett denne. Den er pen og hel.

Vakre,klassiske linjer og båtbyggertradisjoner får du på kjøpet. :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Hei,

Planlegger å kjøpe meg ein seilbåt. Budsjett er på maks 100.000,-. Er totalt nybegynner på segling og treng derfor litt hjelp.

Tenkte eg kunne fortsette med dette emnet. Har enno ikkje kjøpt båt og visse kriterier har endra seg litt.

Er nå på jakt etter ein båt i 150.000-200.000 klassen. :wink:

PopeyeTheSailor

om vi venter fram til Jul så kansje kriterierna har endret sig litt til, då kansje vi kan leta båt til miljonen :wink:

skulle tittat lite på en Maxi84 eller 87a

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...