Jump to content

Seilbåt under 100.000,- - nå 150-200'

CreaDell

Recommended Posts

På høsten skal "alle" selge, og " ingen " vil kjøpe. På våren er det motsatt. Iallfall tradisjonelt.

Jeg ville valgt denne. Garantert litt prutbar, og makaløs solid båt. Har diverse nyere saker, og jeg har sett denne. Den er pen og hel.

Vakre,klassiske linjer og båtbyggertradisjoner får du på kjøpet. :smiley:

Suzuki

Båter ser jo fin ut den, men er litt skeptisk til å kjøpe ein så pass gamal modell (1970) når eg kan få ein som er 15 år nyare i samme prisklasse...

om vi venter fram til Jul så kansje kriterierna har endret sig litt til, då kansje vi kan leta båt til miljonen :wink:
Jeg endret titteliten på tråden så den nå er mer i tråd med trådstarters planer. Bare si i fra neste gang jeg skal endre :wink: Du er ikke førstamann som er inne på denne utviklingen

Hehe... uff... best å kjøpe før summene blir alt for urealistiske. :crazy:

Ingen som har kjenskap til Hunter'en?

PopeyeTheSailor

Klar over at du ikke skal kjøpe en båt for å selge den, men bare vent så kan du også bli rammet av en sykdom som heter "3-fot syken". Andre har også et "behov" for å bytte ut båt av og til?

Viktig da å enke på hvilken båt som er mest kurant ved et "eventuelt" senere salg og da ville jeg sagt at Maxi 84 og First 28 er ganske kurante.

Hunter er et forholdsvis velkjent merke her, men akkurat denne båten er jo "one of a kind" i Norge i følge annonsen.

Å kjøpe en båt fra 1970 ville jeg holdt meg langt unna, men kun p.g.a. resalgsproblematikken!

Viktigste tingene på en seilbåt å sjekke er rigg, seil og motor. Selv er jeg meget skeptisk til 20/25 år gamle saltvannskjølte motorer og det vil koste rundt 100' å få skiftet den ut.

Bare ånn for å forvirre deg helt til slutt så må jeg si at den Hunteren så litt spennende ut! Ser at den har ferskvannkjølt Yanmar motor, 1988 model m.a.o. ikke så allverdens gammel, god plass og fin turbåt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Klar over at du ikke skal kjøpe en båt for å selge den, men bare vent så kan du også bli rammet av en sykdom som heter "3-fot syken". Andre har også et "behov" for å bytte ut båt av og til?

Viktig da å enke på hvilken båt som er mest kurant ved et "eventuelt" senere salg og da ville jeg sagt at Maxi 84 og First 28 er ganske kurante.

Tenker heilt klart på at båten eg skal kjøpe bør være kurant ved eit resalg. For det første så vil eit kjøp bli min første seilbåt og ein "prøve" på om seiling er noko for meg. For det andre så er heilt klart drømmen ein større båt etterkvart. Ynskjer derfor å kjøpe ein båt som ikkje er for vanskelig å selge igjen.

Hunter er et forholdsvis velkjent merke her, men akkurat denne båten er jo "one of a kind" i Norge i følge annonsen.

Å kjøpe en båt fra 1970 ville jeg holdt meg langt unna, men kun p.g.a. resalgsproblematikken!

Viktigste tingene på en seilbåt å sjekke er rigg, seil og motor. Selv er jeg meget skeptisk til 20/25 år gamle saltvannskjølte motorer og det vil koste rundt 100' å få skiftet den ut.

Bare ånn for å forvirre deg helt til slutt så må jeg si at den Hunteren så litt spennende ut! Ser at den har ferskvannkjølt Yanmar motor, 1988 model m.a.o. ikke så allverdens gammel, god plass og fin turbåt.

Satser på å kjøpe ein båt frå 80-tallet, helst siste halvdel. Ferskvannskjølt motor er vel også meir eller mindre eit must. Ser ut som det er fleire som synest at den hunteren ikkje er så dum. Nokon som veit noko om seilegenskapane?

PopeyeTheSailor

Av disse båtene er nok First'en den mest velseilende. Jeg ser at Hunteren er oppgitt med 1.03 i LYS (kan godt være uten spinnaker, slik at det er 1.05 med), noe som ikke er spesielt raskt for en 28-foter. First'en har fra 1.08-1.12 avhengig av riggen. Hunteren er dog den som har den mest "moderne" innredningslayouten.

Om man liker rattstyring på så små båter er en smakssak. Selv mener jeg at båter under 34-fot sjelden blir bra med ratt, da det tar for mye plass i cockpit og får for liten diameter, mens andre vektlegger det som et pré.

Uansett, lykke til med valget.

Er jo masse info om Hunteren på nett. Ser ut som den er populær "over there". Hunter finnes jo enda, og i senere tid er det jo blitt et mer vanlig merke også i Skandinavia. Men den er ukurant, og derfor vanskelig å prise/verdisette.

http://www.sailboatowners.com/boats/model....fno=0&bts=T

http://www.huntertwentyeightfive.com/

Ser den står som LYS 1.03 som sikkert ikke er så langt unna sannheten. Omtrent som Maxi 84 altså med 1.04. Firsten igjen har vel 1.10-1.12 avhengig av rigg, så den er nok atskillig livligere.

Hvis du skal ha en lettsolgt båt er vel Fenix kanskje blant de mer kurante kjøpene.

Hvis disse ligger lokalt for deg ville jeg jo tatt en titt på alle 3. De har litt ulike egenskaper, og din egen subjektive vurdering er nok den beste å stole på.

Du sier selv at du er "totalt nybegynner" og da ville jeg anbefale deg å være litt konservativ og ikke gå for det høyeste Lystallet som dine penger kan kjøpe!

Husk at når du er ombord så er du 100% ombord, når du er underveis så bruker du motor 50% og seil 50% og da kan det være viktigst, på første båt i alle fall (?), å tenke på en båt som er enkel å bruke, god comfort, i best mulig stand og lett å selge igjen. Hunter er vel båter som er kjent for god comfort uten at det går for mye utover seilegenskapene. Ingen skarpseiler, javel, men er det du ser etter?

Valgets kvaler!

Ligger også en Banner 28 til salgs på finn.no for en rimelig penge.

Til sammenligning, LYS 1.18.

og da ville jeg anbefale deg å være litt konservativ og ikke gå for det høyeste Lystallet som dine penger kan kjøpe!

Banner 28 er nok ingen nybegynnerbåt, med lensetakler og masse seil. Men det er vel også en fordel at båten beveger seg selv om det ikke blåser kuling. At båten seiler brukbart og svarer på endringer i trim, gjør at det blir morsommere å seile, og mer lærerikt. Det finnes en mellomting mellom 1.03 og 1.18.

Stikkordet er vel prøveseiling i ulike vindstyrker (kan være litt vanskelig å få til i praksis, men ofte gode muligheter for variert vind om høsten). Da får du også et bedre inntrykk av de ulike båtene. Det er tross alt en seilbåt du skal kjøpe, og ikke en flytende campingvogn. Du kjøper jo heller ikke en bruktbil uten at du har prøvekjørt den først.

Kelt ja, en båt som seiler besyndelig bra i forhold til sin noe butte form. Jeg tror det er en fransk Vatonkonstruksjon, og selv om en skal kjøpe en realtivt liten og rimelig båt kan det være lurt å gå litt på "baksiden" - hvem er konstruktøren og hva kan konstruktøren vise til.

Når det gjelder viste eksempel vil jeg vel ha vært litt forsiktig (rep. plastpest). Og at 9 av 10 får plastpest er en nokså drøy påstand.

Redigert av pettersand (see edit history)
Banner 28 er nok ingen nybegynnerbåt

Uttrykte meg sikkert litt klønete.

Mer tenkt som en kommentar til LYS-tallet på 28-fotere.

Jeg har seilt endel regatta med Banner 28, så jeg kjenner litt til den. Gøyal båt.

Rart ingen har nevnt Accent. Den er ganske enkel å seile, samtidig som den ikke er noen sinke. Vant 1/4 tonn VM en gang for lenge siden.

Artig at du har sett på de samme båtene som jeg. Bor i bergensområdet og skal skifte båt, men ikke før på våren, og da skal jeg helt klart selge først. Båten jeg har nå kjøpte jeg billig, men den har kostet meg masse for å få den slik den skal være. Bytte av motor, elektrisk, gjennomføringer, fall + + + , og nå vil jeg selge den! Maxien du har sett på kikket jeg på for et par uker siden, den som eier båten er en sånn som jeg vil kjøpe båt av. Alt ombord var rent, pent, samvittighetsfullt gjort. Innredningen finner du ikke maken til i noen Maxi 84! Men jeg hadde noen anmerkninger, hvis du vil diskutere båten så send meg en IM. Husk at nye seil og ny motor fort koster penger, det har jeg erfart! Har du forresten sett denne:

http://www.rtc.se/tillsalu_bat_beg.asp?boatID=349

Knapt 163 000 norske kroner!

Av alle de båtene som er listet opp her så hadde nok jeg kikket ekstra godt på denne Hunteren, den gir deg mye volum og helt separat akterlugar... Den ser jo også rimelig bra ut ifra bildene i allefall. Ligger den i nærheten så er jo det også et pluss, det forenkler jo det hele og ikke minst blir transportkostandene minimale..

Det er nok mulig å få denne ned noen kroner også, motoren er jo tidligere nevnt en ferskvannskjølt Yanmar, noe som jo gjerne sees på som solid..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Av disse båtene er nok First'en den mest velseilende. Jeg ser at Hunteren er oppgitt med 1.03 i LYS (kan godt være uten spinnaker, slik at det er 1.05 med), noe som ikke er spesielt raskt for en 28-foter. First'en har fra 1.08-1.12 avhengig av riggen. Hunteren er dog den som har den mest "moderne" innredningslayouten.
Ser den står som LYS 1.03 som sikkert ikke er så langt unna sannheten. Omtrent som Maxi 84 altså med 1.04. Firsten igjen har vel 1.10-1.12 avhengig av rigg, så den er nok atskillig livligere.

Har spurt litt om lys tidlegare men fortsatt litt uklart. Først og fremst dreier lys seg kun om hastigheten på båten? Rekner med at lys er satt utifrå ein definert hastighet ved lys 1.00, eller?

Når det gjeld f.eks. mellom Hunter'n og First'n med lys hhv. 1.03 og 1.10-1.12. Kor stor forskjell vil dette utgjøre ved ein vind hastighet på 8-10 m/s ved seiling på slør/lens/kryss etc..?

Hvis du skal ha en lettsolgt båt er vel Fenix kanskje blant de mer kurante kjøpene.

Har sitt litt på fenixene... ikkje noko dum båt. Virker dog litt mindre romslig, og synst toalettløsningen med åpning mot forpikk er litt teit... men fungerer sikkert greit...

Du sier selv at du er "totalt nybegynner" og da ville jeg anbefale deg å være litt konservativ og ikke gå for det høyeste Lystallet som dine penger kan kjøpe!

Husk at når du er ombord så er du 100% ombord, når du er underveis så bruker du motor 50% og seil 50% og da kan det være viktigst, på første båt i alle fall (?), å tenke på en båt som er enkel å bruke, god comfort, i best mulig stand og lett å selge igjen. Hunter er vel båter som er kjent for god comfort uten at det går for mye utover seilegenskapene. Ingen skarpseiler, javel, men er det du ser etter?

Delvis enig... men vil heller ikkje ha ein seilbåt som ikkje går på fram....

Alternativ, selv om jeg er litt undrende til den 9 av10 båter fikk Osmose. Uansett...er det reparert på en god måte så er det vel det.

Har og lagt merke til denne båten... sikkert ikkje så dum... men eg vart litt skeptisk når eg leste det med osmose.

herOksø 32, som jeg bor i har eksepsjonelt god ståhøyde. Jeg er 190 og står i nesten hele salongen. God plass og solid båt. Gav 135' for den, med nyere ferskvannskjølt diesel på 20 hester.

Litt for gammal...

Artig at du har sett på de samme båtene som jeg. Bor i bergensområdet og skal skifte båt, men ikke før på våren, og da skal jeg helt klart selge først.

Nokon grunn til at du venter til våren? Markedet i bergensområdet bedre da?

Av alle de båtene som er listet opp her så hadde nok jeg kikket ekstra godt på denne Hunteren, den gir deg mye volum og helt separat akterlugar... Den ser jo også rimelig bra ut ifra bildene i allefall. Ligger den i nærheten så er jo det også et pluss, det forenkler jo det hele og ikke minst blir transportkostandene minimale..

Det er nok mulig å få denne ned noen kroner også, motoren er jo tidligere nevnt en ferskvannskjølt Yanmar, noe som jo gjerne sees på som solid..

Har lurt litt på kor prutbare båter i denne klassen kan være? Nokon som har erfaring med det?

PopeyeTheSailor

jeg mener du tar feil når du ensidig fokuserer på at båten skal være så ny som mulig. Allerede første år etter sjøsetting, starter nedbrytingen av en båt. Hvor fort det går, er det eierne som bestemmer.

En 18 år gammel båt, er så gammal at det spiller liten rolle om den er ytterligere 10 år. Det er stell, puss og oppgraderinger underveis som bestemmer tilstanden på båter over 8-10 år, og ikke alderen i seg selv.

Selv kikket jeg på en båt som var 17 år yngre enn den jeg endte opp med. Den var ikke i bedre stand, snarere tvert imot. På den jeg kjøpte var det endel gammalt utstyr som burde vært byttet allerede når jeg kjøpte den, men selve båten var OK. Iallafall like OK som en som var mye yngre, og produsert av 1/3 av plastmengden..

Suzuki

No boat needed..

Mest fordi jeg vil gjøre båten helt ferdig først. Det som mangler er først og fremst å fikse maxi-randen, litt stell og lakk på rorpinne og trinn i cockpit, og så tar den inn vann ved hylsen under motorgange, det må jeg finne ut av. Fikk forresten nettopp tilslag på pene kvalitetsseil Genoa 2 og stormfokk, så nå er det bare storseilet som må skiftes for å få tipp topp seilgarderobe.

Har lurt litt på kor prutbare båter i denne klassen kan være? Nokon som har erfaring med det?

Føler at det blir ren spekulasjon å mene noe om det på generelt grunnlag. Se på de båtene som er aktuelle, gjør deg opp en mening om hvilken/hvilke du vil prioritere, sett et prismål og prøv deg frem. Finner du Båten (med stor B) som du føler er helt riktig for deg så la ikke de siste tusen eller fem være det som er det avgjørende!

Kommer helt sikkert noen etter meg og sier; Prøv deg med et skambud! Nei, det vil bare fornærme en selger og sette en stopper for videre dialog. Gi gjerne et bud på 175' til noen som spør 200', la selger få tid til å tenke på det og se om han ikke kommer tilbake til deg med et redusert forslag på f.eks 190', si at du kan strekke deg til f.eks 180', men over det så må du se på andre båter, vurderer å vente til våren osv osv

Lykke til!

Har spurt litt om lys tidlegare men fortsatt litt uklart. Først og fremst dreier lys seg kun om hastigheten på båten? Rekner med at lys er satt utifrå ein definert hastighet ved lys 1.00, eller?

Når det gjeld f.eks. mellom Hunter'n og First'n med lys hhv. 1.03 og 1.10-1.12. Kor stor forskjell vil dette utgjøre ved ein vind hastighet på 8-10 m/s ved seiling på slør/lens/kryss etc..?

LYS handler om båtens fartspotensiale ved ulike vindhastigheter og vindvinkler. Dvs seilt en spesifikk distanse på en typisk kryss/lens/slørebane. Generelt kan man si at en båt med høyere LYS er raskere enn en med lavt (spesielt på lite vind), men det kan være forskjeller ift ulikt "føre". En stor og tung båt med et lavt LYS-tall, vil kunne hevde seg bra mot en liten båt med høyt LYS når det blåser mye og er mye sjø. Eks vil en HR med samme LYS som en Banner 28, fint seile fra Banneren når det er 10-15m/s og mye sjø. Er det flatere vann og mindre vind f.eks 3m/s vil sannsynligvis Banneren knuse HR.

Derfor gjelder det å ikke se seg blind på LYS, men å se på båtens egenskaper ift den bruken du kommer til å ha. Skal du seile mye skjærgårdsseilas i tildels lite vind, er det en fordel å ha en lettvindsbåt. Hvis du primært skal seile til Shetland hver gang, vil nok en tyngre båt med mindre rigg være tingen. Sannsynligvis ønsker du begge deler. Derfor mener jeg at du bør prøveseile de aktuelle båtene så du får kjent litt på hvordan de går i sjøen og hvordan de beveger seg når det er mye/lite vind og sjø.

Hvor stor fartsforskjell du vil se ved ulike vindstyrker er vanskelig å si noe om uten å se båtenes polardiagram, men en typisk lettvindsbåt kan fint seile 3 knop på 2-3 m/s, mens en tyngre båt knapt beveger seg.

jeg mener du tar feil når du ensidig fokuserer på at båten skal være så ny som mulig. Allerede første år etter sjøsetting, starter nedbrytingen av en båt. Hvor fort det går, er det eierne som bestemmer.

En 18 år gammel båt, er så gammal at det spiller liten rolle om den er ytterligere 10 år. Det er stell, puss og oppgraderinger underveis som bestemmer tilstanden på båter over 8-10 år, og ikke alderen i seg selv.

Selv kikket jeg på en båt som var 17 år yngre enn den jeg endte opp med. Den var ikke i bedre stand, snarere tvert imot. På den jeg kjøpte var det endel gammalt utstyr som burde vært byttet allerede når jeg kjøpte den, men selve båten var OK. Iallafall like OK som en som var mye yngre, og produsert av 1/3 av plastmengden..

Mulig eg er litt for einsidig. Men å kjøpe ein båt frå 1970 ser eg som tilnærma uaktuelt. Greit nok med ditt argument der stell er viktig, men samtidig trur eg det går an å finne båter frå litt utpå 80-tallet i ganske bra stand i den prisklassen eg etterspør. Og då ser ingen grunn til å kjøpe ein 15 år eldre båt, alder har ein del å seie ved resalg. Den bør i så tilfelle være finare og større etc...

LYS handler om båtens fartspotensiale ved ulike vindhastigheter og vindvinkler. Dvs seilt en spesifikk distanse på en typisk kryss/lens/slørebane. Generelt kan man si at en båt med høyere LYS er raskere enn en med lavt (spesielt på lite vind), men det kan være forskjeller ift ulikt "føre". En stor og tung båt med et lavt LYS-tall, vil kunne hevde seg bra mot en liten båt med høyt LYS når det blåser mye og er mye sjø. Eks vil en HR med samme LYS som en Banner 28, fint seile fra Banneren når det er 10-15m/s og mye sjø. Er det flatere vann og mindre vind f.eks 3m/s vil sannsynligvis Banneren knuse HR.

Derfor gjelder det å ikke se seg blind på LYS, men å se på båtens egenskaper ift den bruken du kommer til å ha. Skal du seile mye skjærgårdsseilas i tildels lite vind, er det en fordel å ha en lettvindsbåt. Hvis du primært skal seile til Shetland hver gang, vil nok en tyngre båt med mindre rigg være tingen. Sannsynligvis ønsker du begge deler. Derfor mener jeg at du bør prøveseile de aktuelle båtene så du får kjent litt på hvordan de går i sjøen og hvordan de beveger seg når det er mye/lite vind og sjø.

Hvor stor fartsforskjell du vil se ved ulike vindstyrker er vanskelig å si noe om uten å se båtenes polardiagram, men en typisk lettvindsbåt kan fint seile 3 knop på 2-3 m/s, mens en tyngre båt knapt beveger seg.

Sidan eg er nybyrjar innanfor seiling så vil vel båten først og fremst bli brukt til skjergårdsseilas. Nokon lengre seilasar blir det vel ikkje på nokon år, og godt mulig heller ikkje med denne første båten. Lengre turar er dog "drømmen" etterkvart. Kor livlige vindforholda blir veit eg ikkje, men er vel først og fremst hordaland og nordre deler av rogaland som blir bruksområdet.

Dette er MYE båt for pengene.

En oppussningsjobb riktignok.

Noko stor oppussingsjobb ynskjer eg vel helst å unngå. Mindre ting går greit, men seilings- og motorrelaterte ting bør være meir eller mindre i orden.

PopeyeTheSailor

Redigert av PopeyeTheSailor (see edit history)
Jeg har tenkt på et par andre båter også:

H-båt

Albin Express

En båt jeg liker, men ikke vet hvordan seiler er HR 24 Missil II.

Albin Express er fin som turbåt, selv om den først og fremst brukes i regatta. Det betyr at den er kurant å omsette og at det er tilgang på brukt utstyr/seil i relativt god stand. Ganske rask selve etter dagens målestokk. Se opp for sagge-tak på kahytten (kan stives opp, og det er et pluss om dette er gjort). Også pluss for innsatte kjølstokker. Kan ha skjolder i treverket på innsiden, ved siden av inngangsluka. Til turseiling trenger du ikke gå for de mest "blodtrimma" eksemplarene. Aldri vært omgord i en H-båt, men jeg vil tro plassen er langt bedre i en Express.

Missilen har en helt annen standard på innredning enn Expressen ihvertfall. Et skikkelig møbel.

Ville gått for Expressen, tror det er beste kombinasjonen av plass, hastighet og komfort.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...