Jump to content

Seilbåt under 100.000,- - nå 150-200'

CreaDell

Recommended Posts

Ser ut som om signaturen PopeyeTheSailor vil ha en helt ny båt for under 200k.

Finnes selvsagt ikke.

Holder fremdeles en knapp på Aloen.

Skikkelig velutstyrt båt såvidt jeg kan se.

Fin seilbåt som også er blitt brukt til av flere til langtur.

Av annonsen ser det ut til at det er kosmetisk oppussing som trenges.

ett tips om man har flere modeller på önskelistan

er att lese vad andre skriver om sina båtar typ her på Baatplassen

eller på sailguide's sider

her er vad ägare skriver om Maxi 84an

http://www.sailguide.se/synpunkter/synpvis...lltyp=Maxi%2084

personer som har ägt en viss båttyp er ofta mer neutrala i sin vurdering av 'gamle båten'

enn de som skriver om en båt de äger för stunden, den tenderar ofta vare den beste i hele världen :smiley: !

S/Y Gunga Din

Er det strake salingshorn også? Lensetakler er no herk, men om det er brukelig vinkel på salingshorn trenger jo ikke disse brukes.

Alo 96 seiler iallefall brukelig. Er en aktiv med i regattaene her, og den får de iallefall bra fart på.

Når det gjelder alder på båter vil jeg si at på en 20 eller 30 år gammel båt er individuelle forskjeller (måten de er tatt vare på, og oppgradert) mer betydningsfullt en 10 års aldersforskjell. Det finnes 70-talls design som er bemerkelsesverdig moderne...

Det er uansett viktig å definere behovet.

Turseiling, hvor mange og hvem skal være med. Dobbeltkøyer eller enkeltkøyer?

toalett og kokemuligheter?

God uteplass er viktig, der er man tross alt mest...Går det an å sole seg på dekk?

Skal man seile Regatta er det til tross for handicapregler litt greit å ha en tålig rask båt. Er ikke så gøy å ha den tregeste båten. Også greit at spinnakerutstyr følger med, for sånt er dyrt å kjøpe nytt...

Gode seilegenskaper betyr også at man seiler mer, og bruker motor mindre.

Kompromisser vil det alltid være, men det gjelder å finne ut hvilke man kan leve med.

Jeg kan ikke huske at Alo 96 har hevdet seg i regatta, dvs noe problem med å seile opp til sitt lystall. Personlig vil jeg ha sett på en nyere båtkonstruksjon som Hunter, First28, Fenix, Jeanneu Rush og evt. nyere Albinbåter. Ferkvannskjølt motor (helst ikke Volvo) og gode seil (ikke utblåste). Som jeg har nevnt tidligere, en gjør klokt i å satse på båter av annerkjente konstruktører.

Du spurte tidlig i tråden om hva du kunne forvente av prisfall på en båt over 2-3 år. Om ikke markedet skulle ramle helt som på slutten av 80-tallet, så får du igjen det samme som du gir. Kjøpte en Firling i 1992 for 35000, solgte den i 2003 for 35000. Kunne fått mer.

Har fulgt med på "billige" båter rundt 28-30 fot nå i 4 år, og de ligger på det samme i dag som for 4 år siden. (samme prissegment som du leter i). Så sant du finner noe som er fabrikkbygd og noenlunde godt vedlikeholdt, så løper du liten risiko.

Pero.

Jeg kan ikke huske at Alo 96 har hevdet seg i regatta, dvs noe problem med å seile opp til sitt lystall.

I forhold til hva? LYS-tallet er jo satt i forhold til båttypens resultater i regatta? 1.10 er nok ikke helt på jordet. Her lokalt seiler en Alo96 stort sett opp blant topp 3 i sin klasse. ved å google litt finer jeg en 2.plass i Færdern 2004...

Ser ut som om signaturen PopeyeTheSailor vil ha en helt ny båt for under 200k.

Finnes selvsagt ikke.

Holder fremdeles en knapp på Aloen.

Skikkelig velutstyrt båt såvidt jeg kan se.

Fin seilbåt som også er blitt brukt til av flere til langtur.

Av annonsen ser det ut til at det er kosmetisk oppussing som trenges.

At eg skal få tak i ein heilt ny båt til under 200k har eg aldri verken meint eller sagt på nokon måte. Eg har sagt at eg helst vil ha ein båt frå 80-tallet, og kanskje siste halvdel dersom det er å oppdrive. Nyare modell skal sjølvsagt då ikkje gå på noko stor bekostning av tilstanden båten er i. Nokon her på forumet meiner årstall ikkje har noko å seie, andre meiner at det har litt å seie. Min oppfattning er den siste. Tilstand er forskjellig frå båt til båt, sjølvsagt finns det 35 år gamle båtar som er finare enn 20 år gamle båtar. Men eg trur det finnst 20 år gamle båtar i min prisklasse som er i bra stand og då ynskjer eg heller å kjøpe dei, enn eldre båtar i samme forfatning.

Når det gjeld Aloen så er ein jo først nødt til å ringe å gå vite akkurat kva forfatning båten er i, om det berre er kosmetisk, eller om motor/segl/skrog etc. også er slitt...

Ser jo sjølvsagt ut som eit greit kjøp i og med at andre Aloar går for det dobbelte. Uansett er det jo ein god del jobb. Og når eg ikkje ynskjer så mykje jobb så er det vel også forholdsvis uaktuelt å kjøpe denne båten.

Det er uansett viktig å definere behovet.

Turseiling, hvor mange og hvem skal være med. Dobbeltkøyer eller enkeltkøyer?

toalett og kokemuligheter?

God uteplass er viktig, der er man tross alt mest...Går det an å sole seg på dekk?

Skal man seile Regatta er det til tross for handicapregler litt greit å ha en tålig rask båt. Er ikke så gøy å ha den tregeste båten. Også greit at spinnakerutstyr følger med, for sånt er dyrt å kjøpe nytt...

Gode seilegenskaper betyr også at man seiler mer, og bruker motor mindre.

Kompromisser vil det alltid være, men det gjelder å finne ut hvilke man kan leve med.

-3-4 personer med, ei dobbelkøy og to enkle kanskje. Uansett ikkje noko stort problem med køylayout.

-Toalett og kokemuligheter må ein jo sjølvsagt ha. Og alle er vel enig i at toalettet på hunter'en ser ein god del meir delikat ut en på den Alo'en :D

- Uteplass er viktig å ha.

- Regatta blir det sikkert lite av til å begynne med.

- Har ingen erfaringer med seiling men ynskjer sjølvsagt å seile mest mulig, og føler vel innerst inne at dersom eg skal like og fortsette med seiling, så må båten også være gøy å seile.

Du spurte tidlig i tråden om hva du kunne forvente av prisfall på en båt over 2-3 år. Om ikke markedet skulle ramle helt som på slutten av 80-tallet, så får du igjen det samme som du gir. Kjøpte en Firling i 1992 for 35000, solgte den i 2003 for 35000. Kunne fått mer.

Har fulgt med på "billige" båter rundt 28-30 fot nå i 4 år, og de ligger på det samme i dag som for 4 år siden. (samme prissegment som du leter i). Så sant du finner noe som er fabrikkbygd og noenlunde godt vedlikeholdt, så løper du liten risiko.

Reint teknisk så tapte du vel penger på den båten. I frå 1992 til 2003 var det ein prisstigning på 27.3% ref. konsumprisindeksen. 35000 kr i 2003 justert for inflasjonen tilsvarer 27500kr i 1992-penger. På grunn av prisstigning har pengene i 2003 mindre kjøpskraft og er mindre verdt enn dei var i 1992. Med andre ord har du altså tapt ca. 7500kr i 1992-penger (nærmer 10.000 i 2003 penger) på den investeringa.

For å ta denne digresjonen lengre ut på bærtur så kunne du jo alternativt plassert pengen dine ein anna plass. Gjennomsnittlig innskots rente i dei 12 åra var 4,8 prosent, noko som ville gitt ein kontantbeholdning på ca. 61000 i 2003. Justert for inflasjon tilsvarer dette ei kjøpskraft på ca. 48000 kr i 1992-penger. Andre pengeplasseringsmuligheter ville kanskje også gitt høgare avkastning...

Hehe... sorry, økonomistudent :D. Men takker for svaret, hyggelig å vite at risikoen for at markedet skal kolapse heilt er liten. Ein taper jo stortsett penger på alt som finnes av fartøy, og gleden av å eige båten overstig vel nesten alltid verditapet det medfører...

PopeyeTheSailor

Trur ikkje at brukarane av dei to siste innlegga har fått med seg at eg nå er på jakt etter båt i ein litt høgare prisklasse. Nå opp til 200.000,-

PopeyeTheSailor

Du får da Expresser til over 100.000 også, men når budsjettet er utvidet er det vel ingen grunn til ikke å gå for noe større.

Pt. har jeg en Rush 77. Det er ingen skarpseiler som Expressen, men mye komfort og plass for pengene, den er solid og jeg synes den har holdt seg bra. Tåler mye vind og holder seg (og deg) tørr. To køyer i åpen forpigg, to i akterkabin. Sep. toalett. Dog ikke full lengde på benkene i salongen, men den har skikkelig kartbord. Gitt epoken er vel egentlig innredningen både genial og revolusjonerende. http://www.cas.dk/sites/137/1/3201/1517m15...m0m0/index.php4

First har vel også noen i dette segmentet med god innredningsløsning og kanskje bedre seilegenskaper enn Rush'en.

Forøvrig står det en Fenix til 195000 på Finn, de pleier å ligge på rundt 250.

Delvis enig... men vil heller ikkje ha ein seilbåt som ikkje går på fram....

Har lurt litt på kor prutbare båter i denne klassen kan være? Nokon som har erfaring med det?

PopeyeTheSailor

Helt enig med deg her, ikke kjøp noen sinke selv om du er uerfaren. Kjøp en båt som er lett å seile, ikke en som går sakte. Selv om Expressen havner under det prismessige bunnsjiktet her er den et godt eksempel. Enkel rigg = lett å seile, og den går minst like fort som større båter (dog er det vanskelig å seile raskere enn andre Expresser :-)

Spør selger om han pleier å seile båten alene.

Selv om masthead-rigg går for å være mest solid og robust, medfører det ofte en diger og vanskelig håndterlig genua, og et lommetørkle av et storseil. Med 7/8-rigg og 100-110% fokk blir det hele mer letthåndterlig. Fenix har tom. selvslående fokk, enklere blir det ikke, og det er også en ganske rask båt.

Når det gjelder prutinga er vel svaret som så ofte ellers, mer enn du tror! Spesielt nå om høsten. Men det er forskjell fra båttype til båttype. Expressene f.eks. inngår i en stor entype-klasse og der er nok prisene ganske «satt» i utgangspunktet. Prisen på mindre kurante, mer sjeldne båter er nok mer usikker og da blir muligheten for pruting større.

Expressen er en morsom båt, men mest fordi som som primært seiler regatta i et område hvor det er flere Expresser. Som turbåt kan den ikke tilby samme komfort andre nevnte båter. Ikke toalett, og byssa er litt i enkleste laget.

Dominant 95 har jeg hørt mye bra om, selv om jeg har 0 pernsonlig erfaring.

I Sverige er dette en relativt kurant båt. Så for mindre penger enn en 28 fots Fenix får du en 31 foter, med nyere motor, og betydelig bedre seilegenskaper...

Reint teknisk så tapte du vel penger på den båten. I frå 1992 til 2003 var det ein prisstigning på 27.3% ref. konsumprisindeksen. 35000 kr i 2003 justert for inflasjonen tilsvarer 27500kr i 1992-penger. På grunn av prisstigning har pengene i 2003 mindre kjøpskraft og er mindre verdt enn dei var i 1992. Med andre ord har du altså tapt ca. 7500kr i 1992-penger (nærmer 10.000 i 2003 penger) på den investeringa.

For å ta denne digresjonen lengre ut på bærtur så kunne du jo alternativt plassert pengen dine ein anna plass. Gjennomsnittlig innskots rente i dei 12 åra var 4,8 prosent, noko som ville gitt ein kontantbeholdning på ca. 61000 i 2003. Justert for inflasjon tilsvarer dette ei kjøpskraft på ca. 48000 kr i 1992-penger. Andre pengeplasseringsmuligheter ville kanskje også gitt høgare avkastning...

Hehe... sorry, økonomistudent :D. Men takker for svaret, hyggelig å vite at risikoen for at markedet skal kolapse heilt er liten. Ein taper jo stortsett penger på alt som finnes av fartøy, og gleden av å eige båten overstig vel nesten alltid verditapet det medfører...

PopeyeTheSailor

Klart at du har rett i det, og man har også utlegg for vedlikehold osv. Men finn noe som gir like mye moro, og som man kan hente ut tilsvarende for etter ti år. Vi solgte båten etter to dager, mange ringte langveis fra og var interessert. Hadde nok vært mulig å presse prisen 20-30% opp. Men det er ikke viktig her. Dette illustrerer bare at man ikke løper den helt store risikoen ved kjøp av eldre båt. Vår var en 1974 modell forøvrig..

I tillegg skal man jo føle at man ikke har lurt noen når man selger båten heller...

Pero

Eg skal ut å sjå på nokon båtar i nærmaste framtid. Gitt at eg ikkje har nokon som helst erfaring med seilbåtar lurte eg på om de hadde noko tips til kva eg skal sjå etter/sjekke. For når det gjeld segl og slike ting er eg stort sett heilt blank.

Korleis kan eg for eksempel sjekke at segla og det segltekniske er i god stand?

PopeyeTheSailor

QUOTE(pettersand @ 15.09.06 11:51)

Jeg kan ikke huske at Alo 96 har hevdet seg i regatta, dvs noe problem med å seile opp til sitt lystall.

I forhold til hva? LYS-tallet er jo satt i forhold til båttypens resultater i regatta? 1.10 er nok ikke helt på jordet. Her lokalt seiler en Alo96 stort sett opp blant topp 3 i sin klasse. ved å google litt finer jeg en 2.plass i Færdern 2004...

c-marime tendy 11 Postet 15.09.06 18:18

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En båts lystall kan være mer eller mindre dokumentert, fra en teoretisk bergning til betydelige erfaringsverdier. Derfor er ikke lystallet en eksakt verdi. En snakker en gjerne om hvordan båten seiler "opp til sitt lystall" underforstått at det ikke kun handler om båtens seilegenskaper, men om mange faktorer.

Når det gjelder Popeyes behov for hjelp til besiktigelse så gir vel "HaHa" et bra tips. Dersom du har en seilforening i nærheten kan du sikkert ta kontakt her for å få god besiktigelseshjelp. Lykke til.

Har våre å kikka på nokon båtar.

Hunter 28.5, Comfort 30, Maxi Fenix, Maxi 84 og ein First 28.

Var til og med ute å seilte Fenix'n og maxi 84'n, noko som var veldig gøy og lærerikt sidan det var mine to første seilturar. Når me var ute med fenixen så bles det kuling så det vart jo faktisk litt fart i båten...

Vurderingar:

Comforten eg såg på synst eg vart litt for gamal og slitt. Hunteren og maxi 84 var veldig kjekke båtar. Men virkar dog som litt treigare seilarer. Fenixen seilte veldig bra når me var utpå... men det var jo som sagt kuling. Var litt trangere inni men ein veldig kjekk båt. First 28 var også ein veldig kjekk båt, var ikkje noko vind når me var der så fekk ikkje gå utpå og prøvt den... litt synd i og med at den kanskje er den beste seglaren av dei eg har sitt på. Denne hadde kanskje litt låg ståhøgde... nokolunde som fenixen.

Av ein eller anna grunn så likte eg vel kanskje first'n best, men lurer litt på korleis modellane eit par hakk over er. f.ek 285, 29 og kanskje og 30E

Denne 30E'n ser jo veldig bra utstyrt ut... eller kva synst dåke?:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=2

PopeyeTheSailor

Redigert av PopeyeTheSailor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...