Jump to content

Seilbåt under 100.000,- - nå 150-200'

CreaDell

Recommended Posts

He-he, 'mission creep' som det heter. Det baller jo fort på seg når man ser på båter. Jeg for min del begynte å forespeile min kone båter til en 400-500 000 kr - noe hun selvsagt syntes var altfor mye penger. Da jeg falt for en båt til 150 000 hadde hun ingen motargumenter. For en stund framover holder nok IW31 til kystseilas i helger, korte ferieturer med besøk hos bekjente med hytte, samt litt røffere gutteturer. Men hvis fruen/finansministeren blir bitt av basillen er det vel ikke fritt for lommeboken åpnes for en båt som er 20-30% større i alle retninger.

First 30E ser fin ut den. Sikkert ganske morsom å seile i forhold til de du har prøvd. Til ren familieturseiling ville jeg vært litt skeptisk til en rigg som må eller bør ha lensetakler for å stå ordentlig.

- Harald

He-he, 'mission creep' som det heter. Det baller jo fort på seg når man ser på båter. Jeg for min del begynte å forespeile min kone båter til en 400-500 000 kr - noe hun selvsagt syntes var altfor mye penger. Da jeg falt for en båt til 150 000 hadde hun ingen motargumenter. For en stund framover holder nok IW31 til kystseilas i helger, korte ferieturer med besøk hos bekjente med hytte, samt litt røffere gutteturer. Men hvis fruen/finansministeren blir bitt av basillen er det vel ikke fritt for lommeboken åpnes for en båt som er 20-30% større i alle retninger.

First 30E ser fin ut den. Sikkert ganske morsom å seile i forhold til de du har prøvd. Til ren familieturseiling ville jeg vært litt skeptisk til en rigg som må eller bør ha lensetakler for å stå ordentlig.

Hehe... ja ting begynner vel kanskje å ta litt av... men når ein skal være 3-4 personar i båten og 2 av dei ligg opptill 190 i høgde så har me vel funne ut at båten minst må være 28 fot, og kanskje helst opp mot 30... penger får ein jo alltid i banken... :yesnod:

Ok. så first 30E'en treng lensetakler? Her er jo litt av problemet mitt med å handle seglbåt for eg veit jo ikkje kva ein lensetakler er ein gang...

Veit egentlig ikkje heilt kva båt eg skal kjøpe... skal stort sett brukast til tursegling... men samtidig så vil eg har ein båt som er morsom å segle... maxi 84 / hunter 28.5 virkar kanskje litt "kjedelig" uten at det er noko bra ord til å beskrive det med...

Lurte på om det har noko linkar/anbefalingar til kjelder eg kan lesa om forskjellige riggtypar og segl osv. Det haster ikkje veldig med kjøp egentlig for den vil ikkje bli veldig mykje brukt i vinter. Tenkte kanskje det kunne være greit å ha litt meir peiling dersom eg finn ut at eg skal vente til våren...

Hadde også våre greit å høyre kva de meiner er bra rigg/segl til nybegynnarar. Det eg dog tenker er at eg kanskje helst vil ha noko som er "litt" meir avansert, slik at det ikkje vert for enkelt og fortsatt kan være utfordrande etter ei stund. Ser ikkje bort ifrå at eg ein gong kjem til å prøve meg på regatta... sjølv om det ikkje blir den først båten...

PopeyeTheSailor

En båt jeg selv har lyst til å se nærmere på er Dufour 30. Ligger to til salgs på Finn;

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=11&tot=17

og

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=17

Omtales som å være et hyggelig kompromiss mellom det trygge og det moderne lettdrevne.

Noen som har erfaring med og kunnskaper om denne båten?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Heisan !

Her hadde du en 34" til 210` , med nyere motor, så du den? (Vet, ikke siste del av 80tallet, men)

Selv vil jeg gjerne ha rorkult på en båt på ca 32fot :wink: , evt et stort ratt.

Hero 101 er vel en klassiker, noen som vet om det lett blir/er problemer med rattstyringen på så gamle seilere, eller er dette såpass solide og enkle tekniske løsninger at null problem?

Prisen virket ihvertfall god :yesnod:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8423376

Opus :flag:

Redigert av opus (see edit history)

Mouche, jeg bare synser.

Er fint prisnivå på Dufour.

Vinsjer på hyttetaket ser jeg også, men som regel er det et sett til vinsjer, lenger bak langs benkene/ripa.

Disse vinsjene brukes til skjøtene fra forseil, mens de på taket til fall osv.

Kan lure på om dette settet med vinsjer jeg ikke ser på fotoene,

er tatt av sparekniven, eller bare en følge av dette designet.

(Siden skjøteløperne er på taket, så vinsjer man jo skjøtet der :wink: )

Konklusjon: Er dette et funsjonellt design, iforhold til det tradisjonelle?

Noen med erfaring?

Ang skinnene/skjøteløper, så kan det se ut som trimmingsmulighetene av forseilet blir litt reduserte,

iforhold til lange skinner på dekket.

(Se over Mulligan, har etterutstyrt sitt dekk med skinner)

En fordel er selvsagt mindre å snuble/sparke borti på dekket ;)

Opus :flag:

Fordelen med skinner på rufftaket er vel at vinkelen på seilet mot vinden på kryss blir bedre, slik at du kan stå høyere enn hvis de var festet helt ute i borde. Du sparer 2 vinsjer, og utgiften til en større genua.

Ulempen er jo at du ikke kan skjøte inn en 150% genua, fordi denne vil kræsje i vantene og salingen (krever skjøtepunktet lenger bakover og utover. I tillegg kan du f.eks ikke regulere fallet hvis fokkefallet er festet på samme vinsjen som skjøtet. I såfall må du ta et slag for å stramme opp, før du kan slå tilbake.

På f.eks Albin Express brukes denne løsningen, men det er en lettdrevet båt, og de fleste båter har løsninger for å stramme fokkefallet uten bruk av vinsj. Dermed oppstår ikke det samme problemet som på Dufouren. Men man kan selvsagt slenge på genuavinsjer og noen skinner, sammen med en genua. Alternativt seile med gennaker når vinden havner akternfor tvers.

Ved nærmere ettersyn ser det ut som om båten ikke er konstruert for genuavinsjer. Det er for lite plass på sittebrønnssargen til at man kan feste en vinsj der. Gennaker og fokk er nok svaret.

Redigert av ulysses (see edit history)

Hva som er "riktig" eller "nødvendig" vil vel avhenge mye av bruken av båten? Selv vurderer jeg en litt større båt enn vi har (Maxi800) og en Dufuor 30 vil gi oss det lille ekstra (3fot!), innebordsmotor, bedre høyde i kabin, bedre sovecomfort, ja rett og slett litt større båt og derved comfort.

Ser etter en typisk "mor og far" båt da gutta er 17 til 20 og er heller på hytta med skjærgårdsjeep og wakeboard eller hjemme med venner, kjærester, pc'er osv.

Den ideelle båten har selvslående forseil, eller en moderat genoa på rull, gennaker, rorkult (liker det best og særlig på båt under 32/35 fot), genoaskinner som kan reguleres fra cockpit, løygang, storseil som enkelt kan reves fra cockpit, storseil og forseil som kan håndteres av rormann (singlehanded), blykjøl, Lazyjack.

I det hele en båt som er letthåndterlig for 1 til 2 personer og hvor man vil seile mest mulig, også i trangere farvann, men kanskje ikke krysse gjennom Blindleia på det smaleste midt i fellesferien!

Ser poenget m.h.t. vinsjer på Dufouren og regulering av fokkefallet, men hvor ofte har man stort behov for å regulere dette når man seiler?

Den ideelle båten har selvslående forseil, eller en moderat genoa på rull, gennaker, rorkult (liker det best og særlig på båt under 32/35 fot), genoaskinner som kan reguleres fra cockpit, løygang, storseil som enkelt kan reves fra cockpit, storseil og forseil som kan håndteres av rormann (singlehanded), blykjøl, Lazyjack.

I det hele en båt som er letthåndterlig for 1 til 2 personer og hvor man vil seile mest mulig, også i trangere farvann, men kanskje ikke krysse gjennom Blindleia på det smaleste midt i fellesferien!

Er helt enig med deg i dette. De fleste seiler vel "doublehanded" mesteparten av tiden. Dette er også en konfigurasjon som lar seg bruke i regattaseiling hvis man ønsker det. Bare synd at så få av dagens nyere "små" båter er satt opp slik standard. Hanse 315 er vel en slik. Og min egen (minus blykjøl). Legg på uttrekkbart gennakerspyd, så er pakka komplett.

Ser poenget m.h.t. vinsjer på Dufouren og regulering av fokkefallet, men hvor ofte har man stort behov for å regulere dette når man seiler?

Stort sett når man seiler regatta. På tur er det ikke så nøye om man seiler med litt mye rynker i fokka ved endringer i vinden. Det fikser man på neste slag. Men på regatta er det trist om man må slå for å kunne trimme seilene.

Derimot er det jo kjekt at rormann kan justere fokka, men har man et lite forseil, er det viktigere å kunne slippe ut storseilet hvis man fort må falle av.

Ville gått for Expressen, tror det er beste kombinasjonen av plass, hastighet og komfort.

Tiltredes! Morsommere båt skal en lete lenge etter. Som nybegynnerbåt vil jeg påstå at den er bortimot perfekt. Jeg har seilt haugevis av forskjellige båter, fra seige gavlbåter fra 1800-tallet, til hypermoderne karbonbåter i internasjonale regattaer, og har i det siste syslet med tanken på å skaffe meg en Express selv. Synd jeg ikke så denne tråden tidligere, for dette er en båt som ligger mitt hjerte nære. For å ta de viktigste detaljene:

- Båten seiler styggfort i forhold til størrelsen

- Riggen er meget enkel og tåler ALT, og du har null problem med å seile den aleine, selv som nybegynner

- Ukomplisert seilføring med kun de grunnleggende trimmefunksjoner

- Utenbordsmotor gjør den rimelig og sparer plass inni

- Masten står på hyttetaket, noe som ytterligere sparer plass inni

- Kun et forseil, en stor fokk, i tillegg til spinnaker

- Herlig båt når spinnakeren er oppe. Planer nesten på god slør, uten at du føler det skummelt

- Rimelige seilbudsjetter ettersom klassereglene kun tillater dacron

- Populær kappseilingsbåt, med mange muligheter til å seile rene Express-regattaer, med f.eks. egen klasse i Færeren

Noe av det mest spesielle med denne båten er etter min mening, at du så godt som aldri trenger å reve seilene ved tung vind. Båten har noe som må være bortimot verdens største ror. Du mister aldri kontakten med sjøen, selv om det blåser tungt, og du seiler høyt mot vinden. Båten bare krenger over til vinden fyker forbi. Jeg har selv opplevd mange tilfeller der jeg har tenkt at "Nå! Nå kantrer vi her", men neida. Steady as she goes. Dette kan virke skummelt til å begynne med, men faktum er at du skal leite lenge etter tryggere båt.

Det ligger to Expresser til salgs for 100 000 på Finn.no just nu, og jeg ville kjøpt begge uten å blunke. Jeg ville heller hatt en Express fremfor noen av de andre som er anbefalt i denne tråden, faktisk.

Så en kommentar ang. LYS. Båters LYS-tall justeres i henhold til oppnådde regattaresultater, og følgende eksempler illustrerer godt svakheten i dette systemet. Banner 28 har allerede vært nevnt her, og den har et LYS-tall på 1.18. Første gang jeg seilte Banner 28 hadde den et LYS-tall på 1.14. Dette var nok et litt for gunstig tall i lett vind, men med litt pulver i luften, er tallet helt greit. Men etter noen år hadde tre-fire Bannere i Bergen gjort det så skarpt i mange regatter at LYS-komiteen mente at båten hadde for lavt LYS-tall. De skrudde da opp LYS-tallet til 1.16, og senere har det altså blitt ytterligere oppjsutert til 1.18. Etter min mening er dette en skandale. De som holdt på med denne båten, i Bergen fra slutten av 80-tallet og fremover var en meget entusiastisk gjeng med dyktige seilere. De strippet båtene sine for inredning, og rigget de etter alle regattakunstens regler. I regattaene konkurrerte de mot familie-cruisere som gjorde det motsatte. Tunge puter, kjøleskap, komfyrer, varmeapparater, tjukke teakmøbler, teakdekk, overdimensjonerte tauverk, gamle seil og null kunnskap om vektfordeling var virkeligheten i alle Omegaer, Albin-båter, Dehlere osv osv. Selvsagt seilte Bannerne fra disse. Men i stedet for å anerkjenne at seilerne faktisk gjorde det de kunne for å lette båtene sine, og la de få sine velfortjente seire, ble LYS-tallet skrudd opp. Med et LYS-tall på 1.18 er det så godt som umulig å vinne en regatta med en Banner 28, hvis det er litt lengde på seilasen og frisk vind.

Med Fenix er det motsatte tilfelle. "Ingen" som er opptatt av regattaseiling kjøper Fenix, som er kjent som en typisk traust familiebåt. LYS-taller er deretter, forbløffende lave 1.07. Men hvis man stripper en Fenix for tung luksus under dekk, optimerer rigg og desksutrustning og spanderer skikkelige seil, kan man mose hvem som helst. Båten har et ekstremt fartspotensiale, men fordi så få seiler disse seriøst i regattasammenheng, har LYS-tallet aldri blitt oppjustert pga gode regattaresultater.

Moralen i dette er at LYS-systemet er helt ubrukelig. Er du entusiast og liker å spandere litt penger på det som er over dekk, blir du straffet, til fordel for de som bruker penger på tung luksus under dekk.

Edit: Rettet lys-tall på Fenix, og strøket feil ang. kjøl på Expressen. :blush:

Redigert av Fyken (see edit history)
Tiltredes! Morsommere båt skal en lete lenge etter. Som nybegynnerbåt vil jeg påstå at den er bortimot perfekt.

Nja, den er lett å håndtere med storseil og fokk. Men seil som må rulles, og likrep i stedet for sleider på storseilet gjør at den ikke er verdens enkleste å håndtere alene. Legg til fokkeskjøter på hyttetaket, så bør man være minst to. Men bevares, det er en veldig artig båt å seile, spesielt i entyperegattaer. Har hatt en slik i 5 år, så jeg kjenner typen godt.

Men som turbåt er den ikke perfekt. Det var en av grunnene til at jeg byttet meg opp. Mangel på skikkelig do, pentry og noe som kan minne om ståhøyde, gjorde at det ble for slitsomt å dra på lengre turer (>1 uke) med denne.

- Kjølen kan heises opp, slik at båten faktisk kan fraktes på tilhenger med vanlig personbil

Hmmmm....vis meg bilde av dette. Har aldri sett en Express med opptrekkbar kjøl. Kan det være First Class 8 du tenker på?

Med Fenix er det motsatte tilfelle. "Ingen" som er opptatt av regattaseiling kjøper Fenix, som er kjent som en typisk traust familiebåt. LYS-taller er deretter, forbløffende lave 1.03. Men hvis man stripper en Fenix for tung luksus under dekk, optimerer rigg og desksutrustning og spanderer skikkelige seil, kan man mose hvem som helst. Båten har et ekstremt fartspotensiale, men fordi så få seiler disse seriøst i regattasammenheng, har LYS-tallet aldri blitt oppjustert pga gode regattaresultater.

Fenixen har såvidet meg bekjent 1.07 eller 1.08. Men det er riktig som du sier. Hvis man er en dyktig seiler og blodtrimmer en turbåt, kan man vinne mye i sin respektive LYS-klasse. Men det er vel begrenset hvor lenge det er gøy å vinne på denne måten.

Hmmmm....vis meg bilde av dette. Har aldri sett en Express med opptrekkbar kjøl. Kan det være First Class 8 du tenker på?

Sorry, ja, jeg krysskoblet nok litt der. Har seilt begge deler, og blandet sammen. :blush:

Og når det gjelder LYS-tallet til Fenixen, så har du like rett. 1.07 skal det være.

Hvis man er en dyktig seiler og blodtrimmer en turbåt, kan man vinne mye i sin respektive LYS-klasse. Men det er vel begrenset hvor lenge det er gøy å vinne på denne måten.

Det er som regel ikke snakk om mer enn å bære ut det tunge utstyret, porselenet og ølkassa, samt bytte ut bomullstrosser med spektratau, så tjener du ganske mange båtlengder på en ettermiddagsseilas.

Albin Express er sikkert ein kjempegod seilbåt... men er jo i utgangspunktet på jakt etter ein turbåt. Og når ein då skal være 3-4 personer og eit par av dei er nær 1.90 i ståhøgde så vert vel expressen litt liten vil eg tru...

Av dei eg var rundt og såg på så var det vel helst maxi 84 og kanskje hunter 28.5 som såg relativt konfortable for oss å bu i. Trur i utgangspunktet at me kanskje bør opp på 29-30 fot. Ser ut som om me kjem til å avvente til våren med å kjøpe. Har då tid til å bygge opp litt kompetanse om seilbåt i løpet av høsten/vinteren slik at me har klart for oss kva båt me ynskjer å kjøpa med hensyn til rigg osv...

Sjølv om det er ei stund til kjøpet så satsar eg på å halde liv i tråden, og spørre og grave til eg finn den "rette" båten :)

Hehe... tråden er eit par månader gammal og prissjiktet har stege frå 100' -> 200'+. Ikkje godt å seie kvar me landar, men ikkje utenkeligt med noko rundt ein kvart mill. Må nesten opp i det for å få ein 29-30 fots båt i grei stand.

Nokon som har anbefalingar i det prissjiktet? Albin alpha ser ganske kjekk ut... nokon som veit kva ståhøgden er inni i den?

PopeyeTheSailor

Hanse 315 er vel en slik.

Ja, det er den båten som jeg merket meg spesielt både ifjor og i år på "Båter i sjøen", men ferdig utrustet så vil den komme på ganske så mye mere enn en av de Dufour30 som er til salgs per idag!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...