Jump to content

Påhenger til gummibåt - Hva velger man?

Batdilla

Recommended Posts

Begynner nå å nærme meg at jeg kjøper gummibåt for slep etter Sjømannen. Det neste da er påhenger til gummibåten. Tenkte å kanskje satse på en 9.9hk som bygges om til 15hk, for å ha litt effekt å gå på. Men så ser jeg en uttalelse fra SveinHa om at 8hk veier betydelig mindre enn 9.9hk. Noen nevner at Tohatsu 9.8hk er en god del lettere enn 9.9hk. Men da har sikkert ikke 9.8hk mulighet til å "trimmes" til 15hk? Vekten er jo også av betydning når man skal bakse med gummibåten og få parkert/hektet den opp bak Sjømannen på et vis når båten ligger til kai.

* Hvilke fabrikat har mulighet til å bygge om fra 9.9hk til 15hk? Har fått med meg at dette gjelder bl.a. Tohatsu 9.9hk. Og Mercury's 9.9hk?

* Hvilke årsmodeller har denne muligheten - bare de nyeste, eller også eldre modeller?

* Eller burde jeg heller satse på f.eks. Tohatsu 9.8. pga vekten, og legge mindre vekt på muligheten med 9.9hk -> 15hk? Type gummibåt er ikke endelig bestemt, men det blir nok en på 9fot med platedørk og oppblåsbar kjøl.

Skjønner du har bestemt deg for å gå for gummibåt - fornuftig.

Ang. 9,9/15 hk. Tror ikke det er mange 9'' gummijoller som er godkjent for 9,9hk og ihvertfall ikke 15hk (betyr jo ikke allverdens men det er jo en grunn for det...) Vil bare nevne at når jeg kjører alene i vår 9,5'' med 5hk Mariner så synes jeg det går fort nok (17kn). En så liten gummibåt, selv med oppblåsbar kjøl vil i slike hastigheter vingle, lage mye sprut (du sitter på pontongen) og reagerer på hver minste sjø (er jo nesten helt flat i bunnen). Ok, med 9,9/15hk

så har du nok av krefter når dere er to eller flere i båten men det med vingling og sprut og spretting gjelder allikevel i store hastigheter.

Den store ulempen med en så stor motor er vekten og håndterbarheten. Det blir tungt å få motoren av/på, risken for å miste den på sjøen er større og du har en masse motorkraft du sjelden kommer til å utnytte. Ville valgt en motor på 5-8hk, så lett som mulig, gjerne med innebygget tank (9'' gir ikke mye dørkplass)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Enig med Rolf!

Ville også valgt et ensylindret 5hk med innebygd tank.

Beste kompromiss mhp ytelse kontra vekt samt at de nesten ikke bruker bensin.

Da kan Dilla ta en tur på butikken i planefart, og begge kan kjøre koseturer i behagelig tempo.

Og dere har noe gøy å by på hvis det er barn med på tur. :sailing:

Tror også  du vil oppdage at å bakse med en 35 - 40 kg tung klump som skal av og på, er slitsomt, har selv en 5-hester som veier 20 kg, og synest dette til tider er nok å balansere.  Jeg kjenner relativt godt til Tohatsu sin 6/8/9,8 hk, og mener dette er en kjempebra motor; lett, (25 kg) og kraftig, i tillegg til relativt stillegående og ikke minst; meget driftssikker.  Skulle jeg velge, hadde jeg ikke vært i tvil.

Helt enig.  Skal du ha en så liten rubberduck som 9 fot, er det for mye med 9,9/15 HK.  Har selv en 3,1 meter lang RIB med 15 HK, og det er svært skjelden den går for fullt.  Tidliger satt det en 30 HK på jolla, men det var det kun guttungen på 16 som syns var moro.

Når det gjelder motor er jeg ikke enig med gruff, jeg har hatt en Tohatsu motor, og det blir garantert den siste.  Ellers har jeg prøvd Mercury, Evinrude, Johnson, West Bend, Mariner, Suzuki, og disse har jeg vært godt fornøyd med.  Tohatsuen ga meg stort sett problemer bestandig, bortsett fra når den var på verksted.  Den gikk noe inmari når den gikk, men bråkte mye, var tungstartet, og kranglet stadig.  Få muligheter for service langs kysten var det også.  Var jeg deg, ville jeg satset på en av de tre førstnevnte.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har selv gode erfaringer med Tohatsu, har nå en 9,9(15) som er tre år gammel, aldrig vært problemer med den.

Hadde tidligere en 5hk Tohatsu, denne kjøpte jeg brukt da den var ca 5 år gammel, solgte den for tre år siden og den dag idag går denne helt fint selv etter 12 års bruk.

Når det gjelder vekt så kan jeg ikke anbefale en 9,9 dersom du skal ha den av og på båten en del ganger i løpet av en sesong, den er for tung til å bære på.

Har en venn som hadde en 8hk Tohatsu, denne er også tosylindret, men mye lettere.

En gummibåt med 5hk planer ikke med to voksne personer ombord, det gjør den derimot med en 8hk.

MVH Chrian

Når det gjelder motor er jeg ikke enig med gruff, jeg har hatt en Tohatsu motor, og det blir garantert den siste.  Ellers har jeg prøvd Mercury, Evinrude, Johnson, West Bend, Mariner, Suzuki, og disse har jeg vært godt fornøyd med.  Tohatsuen ga meg stort sett problemer bestandig, bortsett fra når den var på verksted.  .

Skulle vært artig å vite hvilken modell Tohatsu du har hatt som var så problematisk, jeg kjenner endel til reklamasjonsstatistikken på dette merket, og vet at det er ganske lav feilprosent på dem.  Men selvsagt, det er unntak for det meste, en "mandagsmotor" finnes i de beste familier, og det er vel lite som er mer frustrerende enn en påhenger som ikke vil gå!

...Tidliger satt det en 30 HK på jolla, men det var det kun guttungen på 16 som syns var moro.

- Det ville sikkert Dilla likt også. :sailing: Sist helg drev jeg og trimmet planingsegenskaper på Selco'n i 30 knop i, etter Mjøs-målestokk, middels bølger. Skal love det var en hårete opplevelse. Båten var rimelig ustø og hev seg hit og dit. Prøvde å øke noen knop til, men da ble det i overkant hårete, selv for Dilla. :smiley:

Det er gode muligheter for at gummibåten (Rubberduck?) blir en brukt Aquaquick MS265 på 9 fot. Den er godkjent for inntil 10hk. Men den er relativt tung - 46kg, så jeg tror det kan være smart å knipe inn litt på vekt av påhenger, slik at ikke totaltvekta blir for stor. Sitter for det meste på kontor hele dagen, så fysiske utskeielser er ikke min sterkeste side... Men så kommer diskusjonen om hvilke fabrikat man bør velge da. Trodde Tohatsu var en kurrant motor jeg men... Et øyeblikk - stikker en tur over til erfaringsdatabasen og ser på hva som er lagt inn av ulike påhengerfabrikat... Der står å lese:

Evinrude 6hk - lettstartet og driftsikker.

Mariner 5hk - Virker noe 'billig', mye plastikk.

Mercury 4/5hk - Utrolig sterk til å være opptrimmet 4hk. Svakhet er at friksjonsklosser har en ekkel tendens til at friksjonsbelegget slipper metallklossen det er festet på.

Tohatsu 3,5hk - Ikke gir. Ikke styrekult. Enkel, men lett motor - kun 12kg. Savner styrekult og gir.

Yamaha 4hk - Topp erfaringer.

Greie kommentarer, men litt for lite til å kunne dra noen entydige konklusjoner for en som ikke vet noe om små påhengere. (Husk å legge vekt på erfaring når dere legger inn ting i erfaringsdatabasen, gutter. En del legger bare inn tekniske data og det er til lite hjelp f.eks. i dette tilfellet.)

* Hvis vi ser bort fra rene subjektive meninger om hva som er bra - hva kan nevnes av konkrete feil, mangler og svakheter ifbm de ulike fabrikat og modeller?

* Det varierer hva som finnes av finesser og konstruksjonsløsninger. Hva er de viktigste finessene å være klar over som skiller mellom de ulike modellene, og hvilke bør man forsøke å få med på motoren man velger?

Hei igjen Dilla

Sitter også mye på kontor - og har litt sansen for denne fra Pirus: "hvorfor plage kroppen med hard trening når man kan la den forfalle i fred og ro??? "

Bla derfor har jeg en 5hk på jolla. Synes det er nok å løfte på når jeg står i jolla og skal løfet påhengeren over i Marex'n.

Vil gjerne få utdype det jeg har lagt inn i Efaringsdatabasen : "Mariner 5hk - Virker noe 'billig', mye plastikk. "

Motoren sviver forsåvidt ok den, men den virker noe 'billig' og lettvindt i konstruksjonen. Feks. består giroverføringen av noen tynne stenger med relativt myke plast deler på, ser for meg at dette er et svakt pkt mht slitasje. Fikk en feil på dette i våres, den ville ikke i 'forover'. Viste seg å være en plastdings som hadde kommet ut av stilling. Kjøpte denne motoren ny i 2001?, har ellers bare hatt gamle Suzuki'er (5 og 4hk). Disse tålte 'alt', var utrolig lettstartet og kan anbefales.

Har ellers en 50hk Yamaha på en 17'' With. Denne virker også veldig solid og går bra, selv med minimalt stell. Yamaha har vel ord på seg for å lage bra motorer.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hvorfor nevner ingen Honda?

Skal selv bytte både jolle og motor til neste vår.

Har vel egentlig bestemt meg for denne når det gjelder motor:

http://www.kellox.no/showproduct.asp?intAr...09&intCatID=106

Grunnen er rett og slett bra erfaring med andre Honda produkter. Snøfreser, gressklipper og generator. Lettstartede og bare går og går uten problemer.

Er båtmotorene like bra, eller er jeg på jordet og bør revurdere?

får si det som Suzuki (av alle??? :sailing:):  Skal du ha påhenger, så kjøper du Yamaha, ingenting annet.

Kan forøvrig berette at min Yam 300 på 10 fot sliter litt med å komme i plan med en Yamaha 4hk med kun undertegnede ombord (ca95kg.), men når jeg får plassert ungene på 3/6 år forut går det ganske greit. I plan så gjør vel båten en 10-12 knop kan jeg tenke meg. Kunne nok tenkt meg en hest til.  

Forøvrig helt enig med de øvrige som kommenterer vekt.  10/15 hk motor blir altfor tung å bakse med, en en nett liten 5-hester fikser du greit.

mvh

Skulle vært artig å vite hvilken modell Tohatsu du har hatt som var så problematisk, jeg kjenner endel til reklamasjonsstatistikken på dette merket, og vet at det er ganske lav feilprosent på dem.  Men selvsagt, det er unntak for det meste, en "mandagsmotor" finnes i de beste familier, og det er vel lite som er mer frustrerende enn en påhenger som ikke vil gå!

Jeg hadde en 25 HK som ble oppgradert til 30 HK såvidt jeg kan huske.  Motoren ble anskaffet i 1996.  Første sesong, allt bra, men tung å starte.  Resten av sesongene, vanskelig å starte, fusker under gange, stopper under gange, spesiellt i forbindelse med trekking av wakeboard.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Tror ikke du skal være redd for å velge Tohatsu.  Har selv hatt 5-8-9,9-18-25-30-40 og 70 hester, og har aldri hatt ETT eneste feilslag eller problem.   På en 9' gummibåt ville jeg nok valgt 5 hester, eller 8/9,8 (dette er samme motor, bare trimma litt) dersom du vil ha litt mer guff.  Men rett skal være rett, jeg har hatt andre problemfrie motorer også, og Yamaha er jo kjent som et godt merke.

Kan nevne at jeg for en god del år siden hadde et par-tre Cresent og Archimedes-Penta motorer, problemfrie de også...............

til Sumo!

'Kan nevne at jeg for en god del år siden hadde et par-tre Cresent og Archimedes-Penta motorer, problemfrie de også............... '

jag ser att du skrev hadde men använde du dom også??? :smiley:

måste vart dom sämste motorer som tillverkats!!!  :sailing:

Har bra erfarenhet av Johnson/Evinrude o Yamaha...............

Sen finns det några som jag inte har några högre tankar om, bla dessa Archimedes,

Mercury 4hk, Suzuki, o några til............

Kommer ni ihåg   Seagull  (den engelska motorn med synligt svänghjul !!!)

-det enda som rörde sig på motorn var han som ryckte i snöret !!!-  :blush:

S/Y Gunga Din

som sagt Dilla, skal du ha en liten motor kan jeg på det VARMESTE anbefale en 4 HK Yamaha.

Yamaha JOG 21 seilbåten jeg hadde frem til i våres hadde en slik, som var ny i fjor vår.

Startet alltis på 2 draget.

Lett, relativt stillegående ( 1 syl 2 takter bråker litt da ), snill på fuelen

Alt i alt = kjempefornøyd.

PS-Yamaha har markedets beste annenhåndsverdier... ( har vært på jakkt etter en en 4 hk kortstammer, få til salgs gitt )

Suzuki

No boat needed..

Har erfaring med de fleste motormerkene etterhvert......i dag er forskjellene mindre enn før. Er godt fornøyd med den 5hk Marineren jeg har nå, men hadde aldri valgt noe annet enn Yamaha skulle jeg kjøpt nytt. Overlegen andrehåndsverdi, og dette er det en grunn til!

Funksjoner? Tja....er jo en fordel med ting som girskift i front, strømuttak for lanterne og ikke minst mulighet for ekstern tank. Ellers får du jo mye roligere gange med en 2 sylindret motor. Vekten øker jo en del, men jeg har inntrykk av at motoren varer lenger med 2 sylindre. Beste påhengeren jeg har vært borti er en 6hk Yamaha. Startet på første drag UANSETT, og den var i bruk hele året.

Tenk på vekten.

Du skal trolig henge påhengeren på en eller annen brakett akter på Sjømannen, og løfte den derfra ned i en gummibåt som garantert ikke ligger stille. Deretter skal du få manøvrert motoren på plass uten å miste den i sjøen. Og deretter det samme motsatt vei. Ikke det vanskeligste en kan begi seg ut på, men hvis en utrimmet kontor-rygg plutselig finner det for godt å gi seg, så kan det bli festlig.

Selv kjøpte vi i 2002 en ubrukt 2001 5hk Mercury, uten de store vurderinger og utlegninger, men den

• framstod som rimelig til å være ny (5.500)
  • veide ikke allverden, mente jeg (21kg mener jeg å huske)
  • hadde separat bensintank
  • Mercury var den tøffeste motoren da jeg var guttunge  :cheers:
Motoren er helt grei. Vi har brukt den mindre enn vi burde, mest fordi far til tider kvier seg for den beskrevne operasjonen, særlig når strandhugget ikke varer så veldig lenge.

I dag ville jeg kanskje kjøpt en mindre og lettere motor, i hvert fall ikke noe større/tyngre.

Fort kan du vel kjøre med Selcoen?  :smash:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

... til MS 265 er det mer en nok med en 2 HK (HONDA)  :cheers:

Det var noe i denne retning jeg forsøkte å få frem. Vår bittelille rib er 2,5m lang, og veier 31kg. Den ville sikkert greid seg helt fint med en 2hk Honda, som jeg mener å ha lest veier rundt 12kg. Riktignok har den ikke separat bensintank, men en liten benisnkanne med helletut gjør samme nytten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hva skal du bruke båten til Dilla?

Båten skal primært være livbåt som henger bak - just in case. Så vil den bli brukt som lettbåt til og fra land ifbm overnattingsturer (Mjøsa er vel under 1,5km bred på det bredeste...), og sannsynligvis som tidtrøyte for onkelgutta når de er med på tur. Så bruken blir vel stort sett som hos andre, men turene som lettbåt blir sannsynligvis kortere enn hos en del andre.

Motorfabrikat regner jeg med at vi ikke blir enige om slik uten videre. For mange ting spiller inn til at det er enkelt å sammenligne erfaringer. Men konkret har jeg spesielt merket meg Mercury 4hk hvor det er rapportert om gjentatte problemer med friksjonsklosser, uten velvilje til å utbedre det permanent fra de ansvarlige. Denne skal jeg ihvertfall styre unna. :smash:

Motorstørrelse er det heller ikke lett å bli klok på. Mange mener 2-5hk er nok, mens noen mener dette er for lite til at det blir noe greie på det. Så konklusjonen blir da :cheers:

Tror jeg kommer til å legge stor vekt på vekt (Ha, ha...). Deretter kommer det litt ann på hva som byr seg der og da i forhold til pris.

Når det gjelder parkering av gummibåten, vet jeg ikke helt hvordan dette blir. Jeg har sittet litt og lekt meg med tanken om å få lagd en daviter som festes ifbm badetrappa slik at gummibåten med motor kan heises opp når Sjømannen ligger til kai. Tenker meg et par sokler som festes i tilknytning til badetrappa. I disse kan det settes et par grove rør som er bøyd til for å kunne fungere som daviter. Rørene kan så hektes av og legges i gummibåten når vi skal ut. De gangene gummibåten skal brukes, så legges rørene midlertidig i Sjømannen. Litt vanskelig å forestille seg hvordan dette ville blitt før jeg ser gummibåten sammen med Sjømannen. Men en ting er ihvertfall sikkert - det blir i tilfelle snakk om en avtagbar daviter løsning. Aldri i verden om jeg viser meg fram utenfor hjemmehavna med en Sjømann med daviter hvor det henger ei diger gummijolle! Men parkeringsmessig i havna kunne det vært kjekt. Slipper da å tenke på motor av/på i gummibåten også.

Vi har Zodiac 260 Fastroller (oppblåsbar dørk) og 4 hk. Mercury opptrimmet til 5 HK. Fordelen med denne motoren er at den har innbygget tank. Da slipper du at noe spretter rundt i jolla når det går fort, og det gjør det! Planer med to voksne ombord!

Den innebygde tanken kan du kjøre lenge på, slik at vi savner ikke stor tank. Motoren er 96 modell og den er alltid lett startet, særlig nå bensinkranen blir åpnet :cheers:.

Denne motoren er heller ikke tyngre enn at den er lett å løfte ut av motorrummet, det er der vi oppbevarer den.

I det hele tatt en kombinasjon som fungerer bra for oss, og det har den gjort siden det var nytt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...