Jump to content

Påhenger til gummibåt - Hva velger man?

Batdilla

Recommended Posts

En liten kommentar til testen av 5-hesterne:

Min 2001-modell Mercury har dødmannsknapp (testen sier det motsatte), og har dessuten både innbygget og separat bensintank (den siste står ubrukt stuvet i moderskipet).

Samme med min 5hk Mariner; dødmannsknapp, innebygget tank og tilkobling for separat tank.

Tok heller prisavslag enn separat tank, hadde ikke blitt brukt allikevel. Det er utrolig hvor lenge full innebygget tank + en 5 liters kanne holder!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Testene er noen år gamle, så det har sikkert skjedd endringer med de fleste modellene siden testene ble gjort. Men momentene som nevnes og tingene man bør være på utkikk etter kan være de samme. Derfor tenkte jeg det var grei bakgrunnsinfo for de som evt. ikke vet så mye om påhengere. Skal nå titte innom alle leverandører av små påhengere for å orientere meg om priser. Så får vi se om det blir nytt eller brukt. :rolleyes:

Har en eldre 5 Hk Mariner med kun ekstern tank.

Ekstern tank er egentlig veldig greit synes jeg. Vekten på motoren blir et par kilo lettere. I tillegg har man jo ellers alltid med 'reservekanne' til innebygget tank - noe man også ofte trenger når det skal fylles.

Hadde en 3.3 Hk Johnson før (uten gir og forøvrig noe raklete synes jeg). Ble alltids litt søl med fylling, og reservekanna lå nå som regel i gummibåten allikevel da.

Seilbåten trenger ikke gå innom drivstoffstasjonen mer enn max et par ganger i året, så det er greit å hive ekstern-tanken (plast - 10 L) i bagasjerommet på bilen når den er tom.

Kjøpte også brukt motor etter prinsippet om at en jollemotor sjelden blir utslitt, den henger seg istykker på akterspeilet. Kjøper du en brukt motor fra en hytteeier som har oppbevart den innendørs i båthuset er (forhåpentligvis) levetiden som slepejolle-motor tilsvarende en ny motor.

3.3 hesteren rusta opp, den hadde neimen ikke mange driftstimer.

S/Y Surprise

En liten kommentar til testen av 5-hesterne:

Min 2001-modell Mercury har dødmannsknapp (testen sier det motsatte), og har dessuten både innbygget og separat bensintank (den siste står ubrukt stuvet i moderskipet).

Vi må huske på at denne testen er over 10 år gammel, selv om de fleste modellene fremdeles eksisterer i beste velgående.  Mercury/Mariner/Nissan/Tohatsu var identiske motorer.

Da har vel testen begrenset relevans?

Det kan du godt si, men i mangel på noe nyere som ligger ute på nettet, så... Men uansett mener jeg det står en rekke ting av mer generell art i artiklene som kan være greit å merke seg for en som ikke har så mye erfaring med små påhengere.

Fant denne på Finn.no, nettopp lagt inn:

4 hk yamaha og gummibåt type yam 300s begge deler 1999model selges samlet 7000,- NB båten har en liten lekkasje

Kanskje dette er noe for deg, dilla?  Vær imidlertid litt obs på lekkasjer.  har selv en Bombard som hadde en liten lekkasje bak på ene siden.  Gadd ikke selv å reparere det siden dette var innenfor garantien (Bombard og Zodiac har 5 års garanti på duk og sammenføyninger) og det var jeg glad for; de måtte skjære hull i kammeret for å komme til fra innsida, en ganske omfattende jobb viste det seg.  En annen sak er at jobben ble utført temmelig grisete, men limrester over et stort område, lapp som ikke passa til fargen osv.  Vil påstå at jeg kunne gjort det mye penere selv, men båten ble i alle fall tett.............

4 hk yamaha og gummibåt type yam 300s

Var nettopp innom Finn.no og så samme annonse selv for et par minutter siden. Men jeg er allerede innehaver av gummibåt - se siste versjon av slagord under brukernavnet mitt, samt i signaturen nederst i innleggene mine. Slo til på en brukt Aquaquick MS265 i går. Så nå er det motor som jeg jakter på. Takk for at du følger med og tipser om objekter!

Aquaquick MS265

Bilde

Vil gjerne få utdype det jeg har lagt inn i Efaringsdatabasen : "Mariner 5hk - Virker noe 'billig', mye plastikk. "

Motoren sviver forsåvidt ok den, men den virker noe 'billig' og lettvindt i konstruksjonen. Feks. består giroverføringen av noen tynne stenger med relativt myke plast deler på, ser for meg at dette er et svakt pkt mht slitasje. Fikk en feil på dette i våres, den ville ikke i 'forover'. Viste seg å være en plastdings som hadde kommet ut av stilling. Kjøpte denne motoren ny i 2001?, har ellers bare hatt gamle Suzuki'er (5 og 4hk). Disse tålte 'alt', var utrolig lettstartet og kan anbefales.

Ville bare smette inn at Mercury, Mariner og Tohatsu i både 4 og 5 Hk er EN OG SAMME motor. De er alle egentlig Tohatsumotorer, så Mercury/Mariner kjøper fra Tohatsu og får dem dekorert i egne farger/motiv.

Jeg har selv en 3,5 Tohatsu, en 4 Hk (4 trimmet til 5) Mercury, en 15 Hk (trimmet 10) Mercury og en 115 Suzuki. Jeg har gode erfaringer med alle bortsett fra friksjonsklossene på 4/5 hesteren.

Ellers kan jeg også kommentere dette med vekt. Jeg sjekket dette selv ifm motor til gummibåt der motoren SKULLE være LETT, men samtidig så sterk som mulig. Jeg fant fort ut at vekten varierte STORT fra fabrikat til fabrikat. En 8 Hk kan veie 26 kg men en annen veier 32 kg. Jeg har etter en sommer med gummibåten funnet ut at 4/5 Hk er "litt" knapt for meg til min 9 fot gummibåt og vurderer å kjøpe en 8 Hk til neste sommer. Her er de dataene jeg fant på nettet på de tre fabrikatene som var lettest blant 8 Hk'ene.

Suzuki      Johnson          Tohatsu

Type             8 Hk 2T      8 Hk 2T          8 Hk 2T

Vekt i kg           27             26                 26,5

Slagvolum        165            164              169

Sylindre              2               2                  2

Pris                     ?           11900           11990

Typisk motorvekt (2-taktere) om en ser bort fra de tyngste/"verste"

4 og 5 Hk               (20 til 23 kg)

6 og 8 Hk               (25 til 28 kg)

9,9 (10) og 15 Hk   (32 til 35 kg)

Puh! Etter en del timers research og utsiling, står nå valget mellom følgende:

TOHATSU 2,5hk/12kg/75cc/3990,- NY!

SUZUKI 2,5hk/12kg/55cc/3990,- NY!

JOHNSON 3,5hk/13,5kg/78cc/4490,- NY!

MERCURY 3,3hk/13kg/75cc/4490,- NY!

TOHATSU 3,5hk/12,5kg/75cc/4690,- NY!

TOHATSU 4hk/19kg/102cc/5490,- NY!

MERCURY 4hk/20kg/102cc/5500,- NY!

TOHATSU 5hk/19kg/102cc/4500,- 2001 modell som har gått 10 timer

Jeg har nå lest og studert påhengere så lenge at det går helt  :crazy:. Noen som ser helt klart hva jeg burde gå for, gjerne med en liten begrunnelse :confused: Det hadde vært kjempebra med litt synsing akkurat nå. :smiley: Jeg vet jeg har fått mange bra råd tidligere i tråden, men...

Vil bare nevne et problem jeg har: Det er en påhenger uten gir. D.v.s. et gir: forover. Ikke fri, ikke bakover (man kan snu motoren).

Det er litt plundrete.

- Må holde båten med baugen utover, med klar bane, når man starter. De første sekundene, når den må ha litt gass, + choke, så er man fremdeles inne i havna.

- Det blir også vanskelig i havner hvor man skal kjøre sakte rundt badende.

Jeg ser ikke så mange uten gir, så det er nok ikke aktuelt uansett....

Gerhard

Vil bare nevne et problem jeg har: Det er en påhenger uten gir. D.v.s. et gir: forover. Ikke fri, ikke bakover (man kan snu motoren). Det er litt plundrete.

- Må holde båten med baugen utover, med klar bane, når man starter. De første sekundene, når den må ha litt gass, + choke, så er man fremdeles inne i havna. - Det blir også vanskelig i havner hvor man skal kjøre sakte rundt badende. Jeg ser ikke så mange uten gir, så det er nok ikke aktuelt uansett.... Gerhard

Dette er en av tingene som er med og bestemmer valget. Jeg har ikke fått sjekket hvordan det er med de minste i utvalget som er listet opp, men ihvertfall de største har både framover, fri og akterover. Takk for tipset! :confused:

Puh! Etter en del timers research og utsiling, står nå valget mellom følgende:

TOHATSU 2,5hk/12kg/75cc/3990,- NY!

SUZUKI 2,5hk/12kg/55cc/3990,- NY!

JOHNSON 3,5hk/13,5kg/78cc/4490,- NY!

MERCURY 3,3hk/13kg/75cc/4490,- NY!

TOHATSU 3,5hk/12,5kg/75cc/4690,- NY!

TOHATSU 4hk/19kg/102cc/5490,- NY!

MERCURY 4hk/20kg/102cc/5500,- NY!

TOHATSU 5hk/19kg/102cc/4500,- 2001 modell som har gått 10 timer

Jeg har nå lest og studert påhengere så lenge at det går helt  :crazy:. Noen som ser helt klart hva jeg burde gå for, gjerne med en liten begrunnelse :confused: Det hadde vært kjempebra med litt synsing akkurat nå. :crazy: Jeg vet jeg har fått mange bra råd tidligere i tråden, men...

Jeg ville gått for en av de TRE SISTE. Det er samme motoren som jeg tidligere har nevnt. En periode ble 4 Hk'en solgt uten tilkobling for ekstren tank, mens dette var standard på 5'ern. Hvordan det er på de nyeste årsmodellene vet jeg ikke. Selv har jeg altså Mercury 4 som er trimmet til 5. Det kan du også få gjort på de to firerne, eller du kan velge den "litt" brukte 5'ern som for alt jeg vet har vært en 4 og er trimmet til 5 :smiley:.

Jeg ville ABSOLUTT valgt å "svelge" de ekstra 7-8 kiloene ved å gå opp fra 2,5 eller 3,5 til 4 eller 5. Du får ikke bare mer motorkraft - du får også gass i styrekulten i stedet for (håpløst) på framsiden av motordekslet og du får gir. Det er i alle fall ikke dette på Tohatsu sine 2,5 og 3,5. Vil tippe det er det samme for de andre 2,5 og 3,5'erne

Jeg ville gått for en av de TRE SISTE. Det er samme motoren som jeg tidligere har nevnt. Selv har jeg altså Mercury 4 som er trimmet til 5. Det kan du også få gjort på de to firerne, eller du kan velge den "litt" brukte. Jeg ville ABSOLUTT valgt å "svelge de ekstra 7-8 kiloene. Du får ikke bare mer motorkraft - du får også gass i styrekulten i stedet for håpløst på framsiden av motordekslet og du får gir. Det er i alle fall ikke det på Tohatsu sine 2,5 og 3,5. Vil tippe det er det samme for de andre 2,5 og 3,5'erne

Hør! Hør! Det er ikke mer som skal til for å få tankene på rett kjøl igjen. Gass på styrekulten og fullt gir bør man ha.

OK - sitter vi igjen med de 3 sistnevnte da?

Akkurat 4hk Mercury'n har jeg blitt skeptisk til etter å ha lest i efdb om problemet med friksjonsklossene.

Så da sitter jeg i prinsippet igjen med valget mellom en helt ny Tohatsu 4hk->5hk til 5490,- eller en 2001 mod. Tohatsu 5hk til 4500,- som bare såvidt er startet iflølge selger (Snakket med vedkommende og forklaringen virket tilforlatelig...). Får forsøke å grave fram mer tekniske data på de 3 sistnevnte, slik at evt. viktige tekniske forskjeller kommer fram. Men det er ikke altfor lett å finne mer tekniske data. Det jeg har klart å finne til nå har vært temmelig overfladisk.

Det spørs om det i det hele tatt er noen forskjell i det hele tatt mellom Tohatsu 5hk 2001 og Tohatsu 4hk 2003... Ut fra det jeg kan se på Tohatsu siden hos boat.no er disse eksakt like, bare med forskjellig oppgitt effekt.

Hvis jeg sammenligner tekniske data mellom Tohatsu og Mercury, er Mercury en kilo tyngre i oppgitt vekt. Merkelig... Ellers kan det se ut som motorene er like. Samme bor og slag.

kanskje jeg kan bidra med litt mine erfaringer, ang Tohatsu. På Gaia er vi avhengig av å ha en gummibåt som hjelp til å legge til kai og som mob båt. Tidligere hadde vi en Yamaha 25 hk som jeg var meget fornøyd med. Den startet meget lett og man kunne gi full gass i kritiske situasjoner, det var sjelden problemer med den. Yamaha'n ble erstattet med en Tohatsu 25hk, som stort sett fungerer greit. Det er ikke så lettstartet, dessuten har den ikke vist seg å være så pålitelig som Yamaha'n. En del problemer har det vert til tros for at den hver vinter får full service hos forhandler, dog ingen alvorlige, og en må også se det i lyst av at den ikke har blitt kjørt "pent" med ofte full gass med kald motor pga sikkerheten. Men Yamaha'n fikk samme "brutale" behandling og var like fult til å stole på. Andre merker har jeg ikke så "ny" erfaring med, men når en skal sette sikkerhet først, heller jeg til Yamaha.

Synsing: Ha litt tålmodighet og vent til det dukker opp en brukt 4 hester til ca 2.500,-

Huh - tålmodighet? Går'n fort? :confused: Jeg har allerede plottet inn mange 4 hestere som er rimeligere, men problemet er at alle er utenfor rekkevidde. Hvis jeg skal kjøpe brukt, vil jeg gjerne besiktige den før jeg handler. Jeg har allerede blinket meg ut en fra listen jeg postet og er rimelig sikker på det valget, men jeg ville sjekke med forumet først om flere var enig med meg. Ikke bare er det valget innen rekkevidde, det er så innen rekkevidde at jeg kan ta den med på samme turen når jeg skal hente gummibåten, mahognyplatene, kjøleskapet, og alt det andre som jeg har samlet på meg de siste ukene. :smiley:

Akkurat 4hk Mercury'n har jeg blitt skeptisk til etter å ha lest i efdb om problemet med friksjonsklossene.

Hei Dilla - det er jeg som har skrevet frustrasjonene om friksjonsklosser da jeg har hatt problemer flere ganger med disse på min 4/5 Hk Mercury. Men dette er faktisk akkurat samme motoren som både Tohtatsu og Mariner sine 4 og 5 Hk (alle er egentlig Tohatsumotorer). Forhandler påstår at jeg må ha vært usedvanlig uheldig og jeg begynner å lure litt på det selv også da jeg ikke har hørt om andre (her eller på BM båtplassen) med så mye problemer med friksjonsklossene. Men jeg har altså ikke dette problemet på noen av de andre 3 motorene mine.

Så da sitter jeg i prinsippet igjen med valget mellom en helt ny Tohatsu 4hk->5hk til 5490,- eller en 2001 mod. Tohatsu 5hk til 4500,- som bare såvidt er startet iflølge selger (Snakket med vedkommende og forklaringen virket tilforlatelig...). Får forsøke å grave fram mer tekniske data på de 3 sistnevnte, slik at evt. viktige tekniske forskjeller kommer fram. Men det er ikke altfor lett å finne mer tekniske data. Det jeg har klart å finne til nå har vært temmelig overfladisk.

Det skal ikke være forskjeller mellom de tre sistnevnte da det er SAMME motor. Muligens er det ikke tilkobling for ekstern tank på 4 hesterne, men ellers skal de være like!

Det spørs om det i det hele tatt er noen forskjell i det hele tatt mellom Tohatsu 5hk 2001 og Tohatsu 4hk 2003... Ut fra det jeg kan se på Tohatsu siden hos boat.no er disse eksakt like, bare med forskjellig oppgitt effekt.

Dette gjelder også for Mercury og Mariner. Det er kun noen små forskjeller i forgasseren som er forskjellen mellom 4 og 5 Hk. Greit å trimme opp 4'erne.

Hvis jeg sammenligner tekniske data mellom Tohatsu og Mercury, er Mercury en kilo tyngre i oppgitt vekt. Merkelig... Ellers kan det se ut som motorene er like. Samme bor og slag.

Jeg kan IKKE forstå at det skal være vektforskjell! Motorene skal være HELT identiske.

Har selv en 4HK Yamaha som nærmer seg 10 år. Den har ligget "tilfeldig henslengt" rundt omkring og ikke fått mer stell og pass enn det aller mest nødvendige. Men det er en trofast sliter; starter momentant, uansett og går som det fineste sveitserur.

Anbefales med stjerne!

mvh

Poseidon

PS

Den skapte litt problemer første sesongen; startet, gikk til den var varm  -  og stoppet. Det var en garantisak, men den måtte et par ganger inn på verkstedet før man fant ut at det var noe så banalt som sprekk i porselenet i tennpluggen.....

Med ny plugg  -  aldri et problem!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Dilla - det er jeg som har skrevet frustrasjonene om friksjonsklosser da jeg har hatt problemer flere ganger med disse på min 4/5 Hk Mercury. Men dette er faktisk akkurat samme motoren som både Tohtatsu og Mariner sine 4 og 5 Hk (alle er egentlig Tohatsumotorer). Forhandler påstår at jeg må ha vært usedvanlig uheldig og jeg begynner å lure litt på det selv også da jeg ikke har hørt om andre (her eller på BM båtplassen) med så mye problemer med friksjonsklossene. Men jeg har altså ikke dette problemet på noen av de andre 3 motorene mine.

Det skal ikke være forskjeller mellom de tre sistnevnte da det er SAMME motor. Muligens er det ikke tilkobling for ekstern tank på 4 hesterne, men ellers skal de være like!

Dette gjelder også for Mercury og Mariner. Det er kun noen små forskjeller i forgasseren som er forskjellen mellom 4 og 5 Hk. Greit å trimme opp 4'erne.

Jeg kan IKKE forstå at det skal være vektforskjell! Motorene skal være HELT identiske.

Har også en 4 HK Mercury 1994 mod der gummien løsnet fra stålplaten på friksjonsklossene. Ifølge lokal forhandler var dette ikkje vanlig.( På desse 9 åra har motoren vert kjørt max. 20 timer.)

Samme forhandler anbefalte ikkje å sprite opp en 4HK til 5HK skjølv om dei tilsynelatende var like. Er det noen på dette forum som over tid har erfaring med en slik "oppspriting"?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...