Jump to content

Påhenger til gummibåt - Hva velger man?

Batdilla

Recommended Posts

Selv om to motorer er tilsynelatende like, kommer fra samme fabrikk og er bygget over samme lest, behøver de ikke å være identiske.  Tohatsu er (var i alle fall for et par år tilbake) eid av Brunswick-konsernet (Mercury/Mariner) med 40% og Nissan 60%.  En Mercury utgave skal gjerne  ha en bestemt pris i et salgsområde, og fabrikken bruker derfor underlevrandører i et lavkostland for å presse prisen nedover, noe som kan gå ut over kvaliteten på f.eks. friksjonsklossene.  Det kan også være andre detaljer som skiller, slik at en ikke entydig kan si at motorene er like.  

Å sprite opp en 4 hester Merc, byr ikke på problemer dersom motoren ikke er gammel og utslitt på forhånd.  Jeg har selv kjørt med en oppskremt 4 hk Mercury i flere år uten problemer.

Da er det i boks! Dilla har nettopp blitt den stolte eier av en 2001 modell Tohatsu 5hk som har gått 12 timer. Og prisen - synes den er grei - 4000,-. Selger har kvittering og alt, så jeg synes dette ble en god deal. Kriteriene som ble lagt til grunn:

* Ville ha gass på rorkulten og gir med fri, framover og akterover

* Effekten 5hk - ble et kompromiss i forhold til vekten man skal håndtere når motoren skal av/på. Med en vekt på 19kg er den av de letteste i klassen og jeg håper den skal være noenlunde grei å håndtere. Kunne kanskje ønsket meg en effekt litt nærmere 8hk, men det ble et kompromiss i forhold til vekt og pris.

* Eksos igjennom propellen - bidrar til lavere støy.

* Dødmannsknapp er standard - muligens er dette standard på alle nå

* Uttak for strøm er ikke standard, men fåes som ekstrautstyr. Til vårt bruk på gummibåten regner jeg ikke med å ha bruk for strøm.

* Mener også at denne modellen har gruntvannsstilling - dvs at man enkelt kan vippe motoren opp og ferdes på ganske grunt vann.

Det eneste som mangler for at det skal være innertier, er at jeg hadde kanskje foretrukket innebygget tank for å slippe ekstern tank i båten. Men jeg får heller tenke på fordelene som kommer med ekstern tank og glemme ulempene.

Takk for hjelpen alle sammen! En virtuell :smiley: til alle! Vroom! Vroom!

Bilde

Grattis, og lykke til, tror dette var et godt valg, time will show......

Takk! Gleder meg som en liten unge. Tror ikke jeg har satt mine ben i en gummibåt i hele mitt liv, så dette blir spennende. Bare jeg nå får hentet alt stashet jeg har samlet på meg de siste ukene, så skal det bli prøvekjøring!

MVH

Batdilla

- Som nå lurer på hva den neste båten skal bli. Mahognyracer, eller kanskje fly?

Hvis den er lik den på bildet så har den jo innebygget tank, ref påfyllingslokket på toppen!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hvis den er lik den på bildet så har den jo innebygget tank, ref påfyllingslokket på toppen!

Dessverre er den nok ikke 100% lik. Dette var bare et bilde jeg fant i farten. Selger bekreftet at dette er den modellen som har ekstern tank. Får trøste meg med at da blir den tilsvarende lettere å håndtere når man ikke må løfte bensintanken samtidig. :smiley:

...har også sett dette på Tohatsu.

Jeg valgte å kjøpe brukt og da begrenset utvalget seg. Men det blir sikkert bra med ekstern tank også. Tenkte tanken kunne tjenestegjøre som førersete. Evt. at jeg bytter ut originaltanken med en tank som er grei å sitte på. :smiley: Og så slipper jeg som sagt å løfte den ekstra vekten som bensin på innebygget tank utgjør.

Flere motormerker i størrelsen 4/5hk har innebygget tank pluss ekstern tank. Det sitter en velger der en velger intern eller ekstern tank.

Vi har en 5hk Suzuki og den har begge muligheter, har også sett dette på Tohatsu.

Min 4/5 Mercury har også både intern og ekstern tank (tilkobling på fronten av motoren), men en liten "velger-kran" på motorens babord side.

Ved bruk i Pioner 235 jolla bruker vi ofte ekstern tank. Det spiller liksom ikke noe rolle om en skulle søle en skvett bensin i plastjolla og det hender ofte det kommer noen dråper når en tar av/på tilkoblingen til den eksterne tanken. Motoren står gjerne på Pioneren når de største barna skal ut å race - og da går det litt bensin så det er kjekt med ekstern tank.

På gummibåten bruker vi som regel motoren kun på interntanken - dels fordi jeg ikke vil risikere bensinsøl i gummibåten og dels fordi vi sjelden kjører langt eller lenge med gummibåten.

Forøvrig vil jeg også si GRATTIS med både gummibåt og motor Dilla! Jeg tror du blir fornøyd med motoren selv om du noen ganger nok vil ønske at du hadde en 2-3 Hk ekstra.

...Forøvrig vil jeg også si GRATTIS med både gummibåt og motor Dilla! Jeg tror du blir fornøyd med motoren selv om du noen ganger nok vil ønske at du hadde en 2-3 Hk ekstra.

Takk, og takk for hjelpen! Dette blir spennende. Impulsiviteten og båtdilla tok overhånd igjen. Egentlig stod slep ganske langt ned på prioriteringslista for prosjekter med Sjømannen, men her en dag begynte jeg å titte på mulige objekter, og da var det igang igjen :headbang:. Men jeg håper jeg endte opp med en bra løsning vi kan leve med noen år til jeg får samlet på meg litt mer erfaring med gummibåt. Med litt flaks, kan det hende det er den samme kombinasjonen som henger bak den dagen jeg får kjøpt meg fly også. :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...