Jump to content

Manøver lydsignaler

Havbris

Recommended Posts

Sikkert kjekt det, men jeg skal vedde på at det er nesten ingen som vet noenting av hverken signalflagg, eller lydsignaler alikevel. Derfor skaper det som regel bare misforståelser ved bruk av dette.

Har selv forsøkt å bruke dykkeflagg, noen fler vet vel kansjke hva det er for noe, men de færreste holdt avstand , vi måtte ut å rope dem vekk!

VI har også tenkt på å skaffe flagg A for vi snorkler en hel del når vi ligger på svai, men jeg er redd for at flagget vil vekke mer nysgjerrighet enn forståelse. Samme gjelder vel dagsignal for at man har ankret opp.

Jeg har brukt lydsignalene et par-tre ganger i sommer. En gang da jeg i en nesten overfylt indre havn i Risør måtte bakke ut og ville varsle småbåter rundt meg (vet ikke om de forstod, men de skvatt raskt unna), en gang da jeg måtte vike fra en som kom fra babord og en gang da jeg ikke skjønte bæret av en i Blindleia som vingla frem og tilbake og jeg tutet 5 ganger. Vet ikke om folk vet hva det betyr, men det har nå fungert. Også tenker jeg også litt på at om det skulle skje noe kan det være greit å ha gjort det man kan :rolleyes:

Kom på at jeg hadde brukt hornet en gang til i år. Skulle ta noen bilder av fattern i Færdern og litt N i Drøbaksundet snek vi oss opp bakfra og tutet på dem. Trodde jeg et øyeblikk var blitt skyld i et noe tidlig herteinfarkt hos halve mannskapet (som forøvrig stort sett er familien min), men det gikk bra. Hornet på nye båten er et par anelser kraftigere enn på forrige båten - fant jeg ut :lol:

ved eventuellt uhell begrense ditt eget ansvar i.h.t sjøloven.

:yesnod: Jeg kjørte den varianten i Nyleia på lørdag, for å advare åtte-ti småbåter som drev i leia midt på det smaleste :rolleyes:. Det hjalp fint lite ... straffen for den manglende reaksjon var en leksjon i hekksjøers signifikante høyde over tilvant bølgenivå ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Lydsignal pratiserer jeg titt og ofte på sjøen. Når jeg har et annet fartøy som tydligvis ikke er i samme verden som oss andre, er det greit å gi ett eller to støt etter behov. Om den annen part skjønner dette vet jeg jo ikke, men jeg tar det nesten for gitt at de har litt peiling.

Spesiellt seilbåter for motor har en tendens til å "glemme" at de går for motor. Da er føytesignal på sin plass.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

:yesnod: Jeg kjørte den varianten i Nyleia på lørdag, for å advare åtte-ti småbåter som drev i leia midt på det smaleste :rolleyes:. Det hjalp fint lite ... straffen for den manglende reaksjon var en leksjon i hekksjøers signifikante høyde over tilvant bølgenivå ... :wink:

Tør man spørre hvilken regel skipperen påberoper seg for bare å kunne tute i fløyta - og så skal alle "småtassene" som ligger rolig uten å gjøre fart gjennom vannet skvette vekk for at han kan passere en smal lei i sine 20+ knob?

For meg virker dette som S.W. er en skikkelig båtbølle - den som ikke flytter seg når han kommer i fint driv straffes helt bevisst med ekstra hekksjøer!

Jeg har sett tilsvarende innlegg fra samme skipper - hvor han beklaget at det ofte var vanskelig å se de små foran seg når han kom i stor fart. Jeg tillot meg da å foreslå at det fullt mulig å dra ned på farten for å avpasse farten så man kan manøvre sikkert. Ja det er ikke bare mulig - det er man rett og slett forpliktet til. Selv S.W. skulle jeg tro. Jeg skjønner at det ikke gikk inn.

Jeg trodde en stund at S.W. kjørte dette som en spøk - jfr. hans lenge anvendte - etter min mening usmakelige - underskrift om hekksjøgeneral med tillatelse til bla. bla. - men jeg forstår etterhvert at det faktisk er mannens mening.

Og han ble valgt til fjortårets båtentuiast - var det ikke så tro.....jeg gremmes....

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Det er en av disse lydisgnalene jeg ofte hører her fra terrassen rett på innsiden av Brevikstrømmen... Det er skipene på vei ut fra Herøya eller Rafnes... de gir svært ofte et langt støt for å varsle sin ankomst til trangt farvann.... Det er nok ofte sin plass.... men i mange tilfeller burde de nok også gitt 5 korte støt når man ser på oppførselen til fritidsbåtene i samme området :nonod: ...

Siden jeg er skuteløs for tiden så har jeg god tid til å følge med skipene og fritidsbåtene som ferdes inn og ut her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva er i veien med dere??? Lydsignaler? , hva - tuter og står på som noen illsinte italienere i rushtiden! Er vi ikke ute i fritidsbåter - dvs vi har fritid.

Etter min mening bør lydsignal være forbeholdt nyttetrafikk og bruk i tåke/lav sikt (og til nød i nød) Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten.

Skjerpings!

Etter min mening bør lydsignal være forbeholdt nyttetrafikk og bruk i tåke/lav sikt (og til nød i nød) Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten.

Denne støtter jeg fullt ut. Ser for meg Sildajazzen i Haugesund på søndagen når alle skal legge fra og gå hjem, usannsynlig fyllesyke, og til et leven av en annen verden :lol::lol::lol:

Det blir sannsynligvis den verste straffen den dagen :puke:

Jaliza

Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten.

Skjerpings!

Kanskje vi har opplevd ulike situasjoner? Og hva er egentlig feil med å bruke et etablert signalsystem for å gjøre sjølivet tryggere?

Første gang jeg opplevde en lystbåt bruke lydsignaler var for noen år siden under OffshoreClass One i Oslo. I indre havn lå jeg ganske tett bak en seilbåt på 50 fot +. Da de bakket ut tutet de tre ganger - fryktelig praktisk synes jeg for da hadde jeg selv god tid til å komme meg unna og hindre en trang situasjon.

Utover det så praktiserer vi ikke "hornorkester" nei :lol:

Hva er i veien med dere??? Lydsignaler? , hva - tuter og står på som noen illsinte italienere i rushtiden! Er vi ikke ute i fritidsbåter - dvs vi har fritid.

Skjerpings!

Uavhengig av eget bruk av lydsignaler, så bør alle vite hva lydsignalene betyr slik at korrekt manøver kan foretas når andre benytter lydsignalene. Mitt inntrykk er at det er det ikke mange fritidsbåteiere som vet :nonod: .

Jeg har klaget til Windy over de puslete 2 stk totonede horneen vi har på båten vår. Jeg vil ha kompressorhorn, men da måtte jeg ha agregat, og det ble litt drøyt synes jeg

Agregat? Nei det behøver du vel ikke, men du må ha en kompressor. Denne følger med i settet og monteres i nærheten av hornene, med en luftslange mellom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

12V ?

:yesnod: 12V ja. Husk å benytte skikkelig kvadrat på kablene. Det blir fort noen meter da du gjerne plasserer hornene på taket/targabøylen. Og kjøp hornsett med to avstemte horn i forskjellig lengde. Det gir en fyldig bredfrekvent lyd. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...