Havbris Startet 1.August.2006 Link til dette innlegget Startet 1.August.2006 Husker dere hva manøver-lydsignalene betyr? Jeg fant ut jeg trengte en repetisjon: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Slett ikke dum den der. Om vi alle skal praktisere alle disse signalene blir det jo rene hornmusikken på 17. mai hele sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Sikkert kjekt det, men jeg skal vedde på at det er nesten ingen som vet noenting av hverken signalflagg, eller lydsignaler alikevel. Derfor skaper det som regel bare misforståelser ved bruk av dette. Har selv forsøkt å bruke dykkeflagg, noen fler vet vel kansjke hva det er for noe, men de færreste holdt avstand , vi måtte ut å rope dem vekk! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 VI har også tenkt på å skaffe flagg A for vi snorkler en hel del når vi ligger på svai, men jeg er redd for at flagget vil vekke mer nysgjerrighet enn forståelse. Samme gjelder vel dagsignal for at man har ankret opp. Jeg har brukt lydsignalene et par-tre ganger i sommer. En gang da jeg i en nesten overfylt indre havn i Risør måtte bakke ut og ville varsle småbåter rundt meg (vet ikke om de forstod, men de skvatt raskt unna), en gang da jeg måtte vike fra en som kom fra babord og en gang da jeg ikke skjønte bæret av en i Blindleia som vingla frem og tilbake og jeg tutet 5 ganger. Vet ikke om folk vet hva det betyr, men det har nå fungert. Også tenker jeg også litt på at om det skulle skje noe kan det være greit å ha gjort det man kan Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Det å ha gjort det en kan er en god ting. Da kan du i visse tilfeller ved eventuellt uhell begrense ditt eget ansvar i.h.t sjøloven. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Kom på at jeg hadde brukt hornet en gang til i år. Skulle ta noen bilder av fattern i Færdern og litt N i Drøbaksundet snek vi oss opp bakfra og tutet på dem. Trodde jeg et øyeblikk var blitt skyld i et noe tidlig herteinfarkt hos halve mannskapet (som forøvrig stort sett er familien min), men det gikk bra. Hornet på nye båten er et par anelser kraftigere enn på forrige båten - fant jeg ut Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 ved eventuellt uhell begrense ditt eget ansvar i.h.t sjøloven. Jeg kjørte den varianten i Nyleia på lørdag, for å advare åtte-ti småbåter som drev i leia midt på det smaleste . Det hjalp fint lite ... straffen for den manglende reaksjon var en leksjon i hekksjøers signifikante høyde over tilvant bølgenivå ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Lydsignal pratiserer jeg titt og ofte på sjøen. Når jeg har et annet fartøy som tydligvis ikke er i samme verden som oss andre, er det greit å gi ett eller to støt etter behov. Om den annen part skjønner dette vet jeg jo ikke, men jeg tar det nesten for gitt at de har litt peiling. Spesiellt seilbåter for motor har en tendens til å "glemme" at de går for motor. Da er føytesignal på sin plass. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
FredT Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Jeg kjørte den varianten i Nyleia på lørdag, for å advare åtte-ti småbåter som drev i leia midt på det smaleste . Det hjalp fint lite ... straffen for den manglende reaksjon var en leksjon i hekksjøers signifikante høyde over tilvant bølgenivå ... Tør man spørre hvilken regel skipperen påberoper seg for bare å kunne tute i fløyta - og så skal alle "småtassene" som ligger rolig uten å gjøre fart gjennom vannet skvette vekk for at han kan passere en smal lei i sine 20+ knob? For meg virker dette som S.W. er en skikkelig båtbølle - den som ikke flytter seg når han kommer i fint driv straffes helt bevisst med ekstra hekksjøer! Jeg har sett tilsvarende innlegg fra samme skipper - hvor han beklaget at det ofte var vanskelig å se de små foran seg når han kom i stor fart. Jeg tillot meg da å foreslå at det fullt mulig å dra ned på farten for å avpasse farten så man kan manøvre sikkert. Ja det er ikke bare mulig - det er man rett og slett forpliktet til. Selv S.W. skulle jeg tro. Jeg skjønner at det ikke gikk inn. Jeg trodde en stund at S.W. kjørte dette som en spøk - jfr. hans lenge anvendte - etter min mening usmakelige - underskrift om hekksjøgeneral med tillatelse til bla. bla. - men jeg forstår etterhvert at det faktisk er mannens mening. Og han ble valgt til fjortårets båtentuiast - var det ikke så tro.....jeg gremmes.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Skipper Worse Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Grem i vei, FredT, det er ditt privilegium, det!! ... selv om det er selvpining ... Det blir sikkert bedre om du står opp med den andre foten først i morgen Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Du har min sympati FredT! Skjønner ikke hvorfor jeg har en tendens til å ta den svakestes part? Jo kanskje det er selvpining som Skipper_Worse nevner. Bare å innse at han har en stor skare med klakkører her på forumet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Det er en av disse lydisgnalene jeg ofte hører her fra terrassen rett på innsiden av Brevikstrømmen... Det er skipene på vei ut fra Herøya eller Rafnes... de gir svært ofte et langt støt for å varsle sin ankomst til trangt farvann.... Det er nok ofte sin plass.... men i mange tilfeller burde de nok også gitt 5 korte støt når man ser på oppførselen til fritidsbåtene i samme området ... Siden jeg er skuteløs for tiden så har jeg god tid til å følge med skipene og fritidsbåtene som ferdes inn og ut her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Hva er i veien med dere??? Lydsignaler? , hva - tuter og står på som noen illsinte italienere i rushtiden! Er vi ikke ute i fritidsbåter - dvs vi har fritid. Etter min mening bør lydsignal være forbeholdt nyttetrafikk og bruk i tåke/lav sikt (og til nød i nød) Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten. Skjerpings! Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Etter min mening bør lydsignal være forbeholdt nyttetrafikk og bruk i tåke/lav sikt (og til nød i nød) Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten. Denne støtter jeg fullt ut. Ser for meg Sildajazzen i Haugesund på søndagen når alle skal legge fra og gå hjem, usannsynlig fyllesyke, og til et leven av en annen verden Det blir sannsynligvis den verste straffen den dagen Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten. Skjerpings! Kanskje vi har opplevd ulike situasjoner? Og hva er egentlig feil med å bruke et etablert signalsystem for å gjøre sjølivet tryggere? Første gang jeg opplevde en lystbåt bruke lydsignaler var for noen år siden under OffshoreClass One i Oslo. I indre havn lå jeg ganske tett bak en seilbåt på 50 fot +. Da de bakket ut tutet de tre ganger - fryktelig praktisk synes jeg for da hadde jeg selv god tid til å komme meg unna og hindre en trang situasjon. Utover det så praktiserer vi ikke "hornorkester" nei Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 tuter og står på som noen illsinte italienere i rushtiden! God ide!! Jeg skal sporenstreks anlegge bart og farge alt hår svart. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Jeg har klaget til Windy over de puslete 2 stk totonede horneen vi har på båten vår. Jeg vil ha kompressorhorn, men da måtte jeg ha agregat, og det ble litt drøyt synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 3.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Hva er i veien med dere??? Lydsignaler? , hva - tuter og står på som noen illsinte italienere i rushtiden! Er vi ikke ute i fritidsbåter - dvs vi har fritid. Etter min mening bør lydsignal være forbeholdt nyttetrafikk og bruk i tåke/lav sikt (og til nød i nød) Jeg har faktisk aldri i min 1 1/2 mannsalder på sjøen hatt behov for å tute bortsett fra med tåkeluten. Skjerpings! Uavhengig av eget bruk av lydsignaler, så bør alle vite hva lydsignalene betyr slik at korrekt manøver kan foretas når andre benytter lydsignalene. Mitt inntrykk er at det er det ikke mange fritidsbåteiere som vet . Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Jeg har klaget til Windy over de puslete 2 stk totonede horneen vi har på båten vår. Jeg vil ha kompressorhorn, men da måtte jeg ha agregat, og det ble litt drøyt synes jegAgregat? Nei det behøver du vel ikke, men du må ha en kompressor. Denne følger med i settet og monteres i nærheten av hornene, med en luftslange mellom. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Agregat? Nei det behøver du vel ikke, men du må ha en kompressor. Denne følger med i settet og monteres i nærheten av hornene, med en luftslange mellom.12V ? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Snakk med en som har vært russ! Så vidt jeg husker hadde vi et kompressorhorn på bilen en gang på -80 tallet, noe som forøvrig polti`plukket av igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Jeg har overtatt "Broen over Kwai" fra min datters russebil. 12V kompressor og 4 horn. Fiksa på "melodien" så alle horn virker samtidig. Det tar litt tid å få trykket opp på alle horna, men det høres! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 (redigert) Som jeg sa hadde jeg aldri hatt behov for å benytte lydsignal under manøver , men så har jeg da heller aldri tatt sjangsen på å seile inn forbi Drøbak Det har gått galt med båter før der Redigert 3.August.2006 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Snakk med en som har vært russ! Så vidt jeg husker hadde vi et kompressorhorn på bilen en gang på -80 tallet, noe som forøvrig polti`plukket av igjen!Nå var ikke poenget å få så mange toner da. Poenget var å få mye lyd . Men det trengs sikkert ikke - var bare en av mine ville tanker Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.August.2006 Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 (redigert) 12V ? 12V ja. Husk å benytte skikkelig kvadrat på kablene. Det blir fort noen meter da du gjerne plasserer hornene på taket/targabøylen. Og kjøp hornsett med to avstemte horn i forskjellig lengde. Det gir en fyldig bredfrekvent lyd. Redigert 4.August.2006 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.