Jump to content

Manøver lydsignaler

Havbris

Recommended Posts

Jeg har klaget til Windy over de puslete 2 stk totonede horneen vi har på båten vår. Jeg vil ha kompressorhorn, men da måtte jeg ha agregat, og det ble litt drøyt synes jeg

Nope. DET trenger du ikke. Ta en "gassflaske", fyll den luft på nærmeste bensinstasjon, koble den til hornet og TUT i vei. Varer ikke så lenge, men du behøvel ikke å tute HELE veien? :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Er redd at Windyen hadde blitt utstyrt med ...... musepip?

De musene som piper ombord hos oss har ikke så kraftig stemme nei. Og det er kanskje like greit :lol: Men de to hornene vi har er godt egnet til å vekke oppmerksomhet - så vi er nok på den sikre siden. Men det hadde jo vært morro å hatt et skikkelig horn da - sånn som de schvære båtene har.

Bare så det er sagt (skrevet): Sjøveisegel 33 - Utstyr for lydsignaler:

"[...] Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke. [...]"

Vedlegg III inneholder det tekniske snadderet. Jeg er særlig begeistret for kravene til klokke.

"[...] Diameteren på klokkens åpning skal være minst 300 mm på fartøy på mer enn 20 meters lengde og skal være minst 200 mm på fartøy på 12 til 20 meters lengde. [...]"

Jeg har en mistanke om at det er en del båter på rundt 12 meter med alt for puslete klokker. :lol:

Jeg har ved 2 - 3 tilfeller i sommer kjørt i ganske tykk tåke og dårlig sikt, og det synes for meg ganske åpenbart at denne regelen ikke påraktiseres av oss småbåtførere:Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således:

a) Et maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet, skal minst hvert annet minutt gi et langt støt.

• 2 år senere...

Tar opp en gammel tråd jeg. Er det noen som har en ny link med forskjellige lydsignaler? Har lett litt men ikke funnet noe.

Slike "småting" er altid kjekt og vite. Kan disse, et kort støt, to og tre og fem korte. Ferga brukte dette på meg en gang. Han ga 2 korte støt. Men om han mente det som jeg går babord eller "kom deg til h******* vekk vet jeg ikke så jeg flytta på meg. Nå hadde jeg bare kallt ham opp på VHF'en og spurt om han kom til og gå babord.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Nye båten vår har vist også kompressor horn, det fant en kompis ut mens jeg lå med hue nedi motor rommet og styra med noe.. det bråkte godt da hornene sitter i motor rommet like ved luftingen.

Det høres godt ute og VELDIG godt innvendig.. hehe.. ble litt :crazy: i hue etterpå... ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Om du hadde fått svar på kanal 16 er mer usikkert - ferjene i Ryfylke er slurvne med lytteplikten, men man finner dem vanligvis på "selskapet sin kjøkkenkanal" som er kanal 9 på VHF'en :headbang::headbang::headbang:

Ja jeg har det lagret i hodet mitt etter VHF kurset! :wink:

Men disse lydsignalene, jeg fikk jo beskjed av deg i Smeasundet og blåse av 3 lange støt i fløyta når vi gikk i konvoi med Poseidon II. Hva betydde dette? Jeg tror ikke jeg hadde tid og spørre for øyeblikket da jeg hadde så mye og følge med på.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Er det noen som har en ny link med forskjellige lydsignaler?

Lydsignaler kan du finne nødvendig informasjon om i "Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (1975-12-01)":

Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Kapittel I. Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen

Del D - Lyd- og lyssignaler

Regel 34. Manøver- og varselsignaler

Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann

Del B - Regler for styring og seilas

Regel 41. Trange farvann

Regel 53.1 Lydsignal for fartøy som holder på med mudring eller undervannsarbeider

Ja jeg har det lagret i hodet mitt etter VHF kurset! :wink:

Men disse lydsignalene, jeg fikk jo beskjed av deg i Smeasundet og blåse av 3 lange støt i fløyta når vi gikk i konvoi med Poseidon II. Hva betydde dette?

Tre lange støt brukes generelt som en hilsen mellom fartøyer. Det besvares med tre lange fra det andre fartøyet hvoretter hvert fartøy gir et kort støt som "kvittering".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...